Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia läheisen akuutista leukemiasta, kuinka paljon elinaikaa?

Vierailija
08.09.2023 |

Iäkäs isäni sai jokin aika sitten tämän diagnoosin täysin yllättäen. Häntä on hoidettu sytostaatein mutta nyt ne lopetettiin, kun eivät tehoa. Kuinka nopeasti tässä pitää odottaa tilan heikentyvän? Lääkäri ei antanut mitään arvioita.

Ihan hirveä tilanne, kun isä vielä on yleisesti hyvävointinen eikä hyväksy sairauttaan. Mitä tässä on edessä? Onko kenelläkään kokemuksia läheisenä tällaisesta?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n isä lienee jo siirtynyt ajasta iäisyyteen.

Saattohoidosta haluan todeta, että se on yleisesti hyvää. Kotisairaanhoito käy, jos haluaa olla kotona. Toisaalta osastolla hoitaja on aina paikalle kutsuttavissa.  Nykyään on paljon osaamista saattohoidon toteutukseen, tavallisessa sairaalassa saattaa olla palliatiivinen osasto.

Palliatiiviseen hoitotyöhön hakeutuvat ovat usein kokeneita hoitajia, jotka tekevät työtään suurella sydämellä.

Tämä oma kokemukseni.

Vierailija
42/47 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sairastui 2000 luvun alkupuolella. Flunssa ei vaan parantunut ja yhtäkkiä oli kuoleman kielissä. Oli järkyttävä tilanne. Hän meni hoidoista tosi huonoon kuntoon ja lääkäritkään ei oikein uskoneet enää selviytymiseen. Oli eristyshuoneessa ja sairaalassa tosi pitkään. Lääkäri sanoi että aikuisista n 50% menehtyy. Lopulta äiti kuitenkin parani ( tai meni remissioon ) ennen kantasolusiirtoa.  Tervehtyi täysin , lopulta kuoli sitten vanhuksena toiseen syöpään.  Toivoa on siis aikuisillakin ihmisillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on krooninen leukemia ja olen googlaillut tietysti paljon myös akuuttia leukemiaa, koska tämä voi loppuvaiheessa muuttua sellaiseksi. Olen saanut käsityksen, että se on hyvin nopea, elinaika laskettaisiin hoitamattomana viikoissa. Toki kaikki on yksilöllistä ja siksi lääkärit eivät anna mielellään elinaikaennusteita.

Vierailija
44/47 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos hoitoja ei saa tai niitä ei voida antaa,  elinaika on usein viikoissa. Hirveä sairaus.

Vierailija
45/47 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tilanteesi on todella rankka. Voit ottaa yhteyttä paikalliseen syöpäyhdistykseen tai valtakunnalliseen syöpäjärjestöön. Molemmissa on omaisten vertaistukiryhmiä. Keskustelua sekä puhelimen kautta että ryhmissä. Yhteistiedot löydät netistä. Soita rohkeasti. Monilla ihmisillä on tuen tarve vielä läheisen kuoleman jälkeenkin ja usein erityisesti silloin. Toivon niin paljon voimia sinulle ja tietysti myös isällesi! Sairastan itse syöpää mutta tilanteeni on hyvä tällä hetkellä.

Vierailija
46/47 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on vuodelta 2023.

Vierailija
47/47 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuorempi lapsi, sitä parempi prognoosi ilmeisesti.