Voiko skitsofreenikko olla vastuullisessa työssä esim. lääkäri
Kommentit (29)
Ymmärtääkseni skitsofrenia on sairaus, joka johtaa eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni skitsofrenia on sairaus, joka johtaa eläkkeelle.
Olen 18. En suostu jäämään eläkkeelle Kelan elätiksi.
Sä et ainakaan voi, jankkaat samaa aloitusta aina uudestaan 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Sä et ainakaan voi, jankkaat samaa aloitusta aina uudestaan 🤷🏻
Mulla on myös autismikirjoa. Joku jankkaaminen ei kyllä kerro mitään ihmisen kyvyistä.
Voi olla. Ei diagnoosi estä mitään elämässä. Ihmisen kyvyt ratkaisevat.
Tiedän yhden fysioterapeutin, jolla on skitsofrenia.
"Suomalaisista 50 000 sairastaa skitsofreniaa, heistä noin 10 prosenttia on työelämässä." https://yle.fi/a/3-9976951
Täällä toinen skitsofreenikko, joka haaveilee lääkiksestä! Mennään vaan haaveitamme kohti, vaikka muut sanoisivat mitä tahansa.
Kyllä voi olla lääkäri, mutta edellyttää sitä, että skitsofrenia on todella hyvässä hoitotasapainossa. Usein mielenterveyshaasteet tuppaavat kahmaisemaan ihmiseltä paljon voimia (lääkkeet väsyttää jne.), joten siksi moni ei yksinkertaisesti jaksa opiskella kovin pitkälle, vaikka älykkyyttä ja tahtoa riittäisikin. Itselleen kannattaa olla lempeä ja opetella elämään sairauden ehdoilla, ja sen sitten näkee mihin se riittää. Sama tilanne on monilla muillakin, jotka elävät jonkun vakavan sairauden kanssa. Sisukkuudesta nämä asiat eivät ole kiinni, vaan siitä sairauden vakavuustasosta.
Minä sairastan skitsoaffektiivista häiriötä jossa on piirteitä skitsofreniasta ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Olen myös haaveillut joskus lääkikseen pääsystä, mutta olen luopunut pääosin siitä haaveesta. Olen ajatellut että lääkärin työ saattaisi olla minulle liian stressaava ammatti. Siinähän on vastuussa ihmishengistä ja virheitä ei juurikaan ole varaa tehdä. Stressi saattaa laukaista minulla psykoosioireita, jolloin potilaitten turvallisuus saattaisi olla uhattuna. Jos olisin terve niin saattaisin yrittää. On ollut aika kivuliastakin luopua siitä haaveesta. En kuitenkaan sano että sinun pitäisi siitä luopua. Jos sairaus on hallinnassa ja stressinsietokyky on hyvä niin miksipä ei lääkikseen. Kehotan kuitenkin harkitsemaan asiaa tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla lääkäri, mutta edellyttää sitä, että skitsofrenia on todella hyvässä hoitotasapainossa. Usein mielenterveyshaasteet tuppaavat kahmaisemaan ihmiseltä paljon voimia (lääkkeet väsyttää jne.), joten siksi moni ei yksinkertaisesti jaksa opiskella kovin pitkälle, vaikka älykkyyttä ja tahtoa riittäisikin. Itselleen kannattaa olla lempeä ja opetella elämään sairauden ehdoilla, ja sen sitten näkee mihin se riittää. Sama tilanne on monilla muillakin, jotka elävät jonkun vakavan sairauden kanssa. Sisukkuudesta nämä asiat eivät ole kiinni, vaan siitä sairauden vakavuustasosta.
Kiitos järkevistä vastauksista.
Vaikea sanoa... jos pääset lääkikseen kokeethan testaavat melko voimakkaasti matemaattista ajattelukykyä, loogisuutta.
Jos olet oikeasti sairastunut skitsofreniaan, sinulla on suuruusharhoja ym. et todennäköisesti pysty kovin hyvin matemaattiseen ajatteluun riittävän korkealla tasolla päästäksesi lääkikseen.
Sanoisin, että jos olet skitsofreenikko ja pääset lääkikseen, voit aivan hyvin työskennellä lääkärinä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa... jos pääset lääkikseen kokeethan testaavat melko voimakkaasti matemaattista ajattelukykyä, loogisuutta.
Jos olet oikeasti sairastunut skitsofreniaan, sinulla on suuruusharhoja ym. et todennäköisesti pysty kovin hyvin matemaattiseen ajatteluun riittävän korkealla tasolla päästäksesi lääkikseen.
Sanoisin, että jos olet skitsofreenikko ja pääset lääkikseen, voit aivan hyvin työskennellä lääkärinä.
Mulla ei ole suuruusharhoja eikä aistiharhoja. Ainoastaan välillä vainoharhaisuutta.
Olen myös matemaattisesti lahjakas ja saan pitkässä matikassa kymppejä.
Kuka potilas haluaa lääkärikseen skitsofreenikon? Vai aattelitteko salata aina ja kaikilta asian? Käytte salaa psykiatrilla toisella paikkakunnalla?
Kolmasosa skitsofreenikoista paranee. Vaatii sisäisen turvallisuuden tunteen vahvistamista esim. psykoterapian keinoin.
Ei se ole mikään lopullinen tuomio ollenkaan.
Ns. skitsofrenian oireista voi parantua eikä loppuelämän lääkitys ole mikään selviö.
Jankutusta samasta aiheesta forever.
Vierailija kirjoitti:
tuota noin... ei lääkkeet ole pakollisia psyyken haasteissa. oireita voidaan hoitaa myös psykoterapialla. missään tapauksessa ei pidä antaa jonkun toisen antaman diagnoosin estää oman elämän haasteita.
Nosto