Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko skitsofreenikko olla vastuullisessa työssä esim. lääkäri

Vierailija
07.09.2023 |

Haaveena lääkis mulla.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni skitsofrenia on sairaus, joka johtaa eläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni skitsofrenia on sairaus, joka johtaa eläkkeelle.

Olen 18. En suostu jäämään eläkkeelle Kelan elätiksi.

Vierailija
4/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ainakaan voi, jankkaat samaa aloitusta aina uudestaan 🤷🏻

Vierailija
5/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et ainakaan voi, jankkaat samaa aloitusta aina uudestaan 🤷🏻

Mulla on myös autismikirjoa. Joku jankkaaminen ei kyllä kerro mitään ihmisen kyvyistä.

Vierailija
6/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Ei diagnoosi estä mitään elämässä. Ihmisen kyvyt ratkaisevat.

Vierailija
7/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden fysioterapeutin, jolla on skitsofrenia.

Vierailija
8/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaisista 50 000 sairastaa skitsofreniaa, heistä noin 10 prosenttia on työelämässä." https://yle.fi/a/3-9976951

Vierailija
10/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen skitsofreenikko, joka haaveilee lääkiksestä! Mennään vaan haaveitamme kohti, vaikka muut sanoisivat mitä tahansa.

Vierailija
11/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla lääkäri, mutta edellyttää sitä, että skitsofrenia on todella hyvässä hoitotasapainossa. Usein mielenterveyshaasteet tuppaavat kahmaisemaan ihmiseltä paljon voimia (lääkkeet väsyttää jne.), joten siksi moni ei yksinkertaisesti jaksa opiskella kovin pitkälle, vaikka älykkyyttä ja tahtoa riittäisikin. Itselleen kannattaa olla lempeä ja opetella elämään sairauden ehdoilla, ja sen sitten näkee mihin se riittää. Sama tilanne on monilla muillakin, jotka elävät jonkun vakavan sairauden kanssa. Sisukkuudesta nämä asiat eivät ole kiinni, vaan siitä sairauden vakavuustasosta.

Vierailija
12/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan skitsoaffektiivista häiriötä jossa on piirteitä skitsofreniasta ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Olen myös haaveillut joskus lääkikseen pääsystä, mutta olen luopunut pääosin siitä haaveesta. Olen ajatellut että lääkärin työ saattaisi olla minulle liian stressaava ammatti. Siinähän on vastuussa ihmishengistä ja virheitä ei juurikaan ole varaa tehdä. Stressi saattaa laukaista minulla psykoosioireita, jolloin potilaitten turvallisuus saattaisi olla uhattuna. Jos olisin terve niin saattaisin yrittää. On ollut aika kivuliastakin luopua siitä haaveesta. En kuitenkaan sano että sinun pitäisi siitä luopua. Jos sairaus on hallinnassa ja stressinsietokyky on hyvä niin miksipä ei lääkikseen. Kehotan kuitenkin harkitsemaan asiaa tarkkaan.

Vierailija
13/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi olla lääkäri, mutta edellyttää sitä, että skitsofrenia on todella hyvässä hoitotasapainossa. Usein mielenterveyshaasteet tuppaavat kahmaisemaan ihmiseltä paljon voimia (lääkkeet väsyttää jne.), joten siksi moni ei yksinkertaisesti jaksa opiskella kovin pitkälle, vaikka älykkyyttä ja tahtoa riittäisikin. Itselleen kannattaa olla lempeä ja opetella elämään sairauden ehdoilla, ja sen sitten näkee mihin se riittää. Sama tilanne on monilla muillakin, jotka elävät jonkun vakavan sairauden kanssa. Sisukkuudesta nämä asiat eivät ole kiinni, vaan siitä sairauden vakavuustasosta.

Kiitos järkevistä vastauksista.

Vierailija
14/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa... jos pääset lääkikseen kokeethan testaavat melko voimakkaasti matemaattista ajattelukykyä, loogisuutta.

Jos olet oikeasti sairastunut skitsofreniaan, sinulla on suuruusharhoja ym. et todennäköisesti pysty kovin hyvin matemaattiseen ajatteluun riittävän korkealla tasolla päästäksesi lääkikseen.

Sanoisin, että jos olet skitsofreenikko ja pääset lääkikseen, voit aivan hyvin työskennellä lääkärinä.

Vierailija
15/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa... jos pääset lääkikseen kokeethan testaavat melko voimakkaasti matemaattista ajattelukykyä, loogisuutta.

Jos olet oikeasti sairastunut skitsofreniaan, sinulla on suuruusharhoja ym. et todennäköisesti pysty kovin hyvin matemaattiseen ajatteluun riittävän korkealla tasolla päästäksesi lääkikseen.

Sanoisin, että jos olet skitsofreenikko ja pääset lääkikseen, voit aivan hyvin työskennellä lääkärinä.

Mulla ei ole suuruusharhoja eikä aistiharhoja. Ainoastaan välillä vainoharhaisuutta.

Olen myös matemaattisesti lahjakas ja saan pitkässä matikassa kymppejä.

Vierailija
16/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka potilas haluaa lääkärikseen skitsofreenikon? Vai aattelitteko salata aina ja kaikilta asian? Käytte salaa psykiatrilla toisella paikkakunnalla?

Vierailija
17/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasosa skitsofreenikoista paranee. Vaatii sisäisen turvallisuuden tunteen vahvistamista esim. psykoterapian keinoin.

Ei se ole mikään lopullinen tuomio ollenkaan.

Vierailija
18/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. skitsofrenian oireista voi parantua eikä loppuelämän lääkitys ole mikään selviö.

Vierailija
19/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankutusta samasta aiheesta forever.

Vierailija
20/29 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuota  noin... ei lääkkeet ole pakollisia psyyken haasteissa. oireita voidaan hoitaa myös psykoterapialla. missään tapauksessa ei pidä antaa jonkun toisen antaman diagnoosin estää oman elämän haasteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän