Jos kumppani ei auta käytännön asioissa
Mitä mieltä olette, miten suhtautuisitte siihen, että kumppaninne ei käytännössä auttaisi koskaan missään käytännön asioissa? Siis yhteisiä asioita hoitaisi, mutta ei niitä, jotka on sun. Ja kyse olisi asiasta, jonka hän osaa ja sinä et eli joudut joko pyytämään apua joltain muulta tai maksamaan siitä rahalla.
Sinänsä nyt ei väliä, mikä se asia on, mutta voi olla vaikka joku seuraava :
-kakun leipominen lapsesi /äitisi juhliin
-jonkin ohjelmiston asentaminen tietokooneeseesi
-konkelon kaataminen kesämökkisi pihasta
-housunlahkeiden lyhentäminen
Ja pointti siis se, että kyse olisi asiasta, jonka kumppanisi osaa, mut sinä et.
Mulla tää tilanne ja kieltämättä oon alkanut miettiä, että ihan sama olisi olla sinkku. Ympärillä nään, että pariskunnat auttaa toisiaan. Ystävät on mulle isompi turva kuin puoliso.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Puolisoa autetaan tarvittaessa ja ystäviä/tuttuja pyydettäessä.
Miehelle ei tarjota apua ilman pyyntöä.
Ai eikö miespuoliselle puolisollekaan?
Mieluummin ostaisin rahalla kuin vaivaisin puolisoani.
Olis paha, jos ammattimetsuri ei kaataisi konkeloa tai ammattiompelija lyhentäisi lahkeita.
Meillä sentään autonasentaja korjaa auton ja kirjanpitäjä hoitaa laskut.
Erohan siitä tuli ja hyvä niin. Voi sitä helpotusta kun ei enää omien asioiden lisäksi tarvinnut hoitaa lapsen tasolle taantunutta aikuista.
Kyllähän minä pahastuin, kun pyörän kanssa oli ongelmia (itsellä ei ole ollut kovin kauaa enkä osaa vielä mitään tehdä) ja kumppani nauroi että en kai mä nyt sinne tuu.
Tai hän on luvannut kyydin luokseen ja takaisin ja yhtäkkiä ilmoittaakin ettei hän voi viedä mua kotiin, hän kuitenkin saisi vanhemmiltaan auton lainaan. Eli mun pitäisi kai löytää 60e taksiin.
Itse autan etänäkin näköjään joka kerta samoissa asioissa, puhelimen, tulostamisten yms. kanssa, neuvon ruoanlaitossa, olen tehnyt hänen luonaan valmiita annoksia pakkaseen. Olen jopa telkkarin antennijohtoa korjannut kun itse alkoi sörkkimään ja kohta jo huusi minulle että mikset sä tee. Ja miksen luutua lattioitaan jne. vaikka ruoat jo tein ja tiskit hoidin.
Edellinen suhde lopahti kun autoni oli niin risa ettei enää kohtuudella mennyt katsastuksista läpi. Ei vaivautunut mies minua hakemaan 70 km päästä, joten eipä sitten tavattu enää. Olin siis 10 vuotta kulkenut hänen luonaan, maksanut yksin bensat ja kaikki omat ruokani.
No, kyllä hän sitten muutaman vuoden päästä ikävöi ja olisi hakenut mökilke, mutta viikatemies ehti väliin.
Alapeukuttajista päätellen kai odotan liikaa. No olisin jotain kyllä odottanut. Esim. tuo ekaksi mainittu mies kävi kolaamassa naapurin nuoren naisen pihatienkin ja leikkaamassa nurmikkoa, kun selvästi halusi tehdä itseään tykö nuorelle nätille naiselle.
^
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän minä pahastuin, kun pyörän kanssa oli ongelmia (itsellä ei ole ollut kovin kauaa enkä osaa vielä mitään tehdä) ja kumppani nauroi että en kai mä nyt sinne tuu.
Tai hän on luvannut kyydin luokseen ja takaisin ja yhtäkkiä ilmoittaakin ettei hän voi viedä mua kotiin, hän kuitenkin saisi vanhemmiltaan auton lainaan. Eli mun pitäisi kai löytää 60e taksiin.
Itse autan etänäkin näköjään joka kerta samoissa asioissa, puhelimen, tulostamisten yms. kanssa, neuvon ruoanlaitossa, olen tehnyt hänen luonaan valmiita annoksia pakkaseen. Olen jopa telkkarin antennijohtoa korjannut kun itse alkoi sörkkimään ja kohta jo huusi minulle että mikset sä tee. Ja miksen luutua lattioitaan jne. vaikka ruoat jo tein ja tiskit hoidin.Edellinen suhde lopahti kun autoni oli niin risa ettei enää kohtuudella mennyt katsastuksista läpi. Ei vaivautunut mies minua hakemaan 70 km päästä, joten eipä sitten tavattu enää. Olin siis 10 vuotta kulkenut hänen luonaan, maksanut yksin bensat ja kaikki omat ruokani.
No, kyllä hän sitten muutaman vuoden päästä ikävöi ja olisi hakenut mökilke, mutta viikatemies ehti väliin.
Oletpa ollut pöljä.
Ehkä sen sijaan, että uudestaan ja uudestaan pettyy puolisoon, niin yhden kerran pakottaa hänet tekemään homman ja menee itse mukaan, ja vaatii että nyt leivotaan / vaihdetaan renkaita niin hitaasti, että toinenkin oppii sen tekemään. Jatkossa asia hoituu sitten omin avuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaako puoliso sinulta koskaan apua omiin asioihinsa tai tarjoudutko auttamaan puolisoasi?
Ei halua. Joskus tarjoudun, mutta ei ota vastaan apua (mieluummin ostaa kakun leipomosta/vie tietokoneen liikkeeseen /soittaa metsurin/vie housut ompelijalle). Ap
Tää sit selittää, että auttaminen ei ole hänestä normaalia käytöstä. Sinällään tilanne on siis OK, kun hänkään ei apua hyödynnä. Jos taas hän apuja hyödyntäisi olisi asia väärin.
En voi sanoa onko malli oikein vai väärin, ite voisin asian kanssa elää, kun kerran vastaava apua ei myöskään tarvitse antaa. Mielummin toki olisin suhteessa jossa molemmin puolin apua annettaisiin ihan pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajista päätellen kai odotan liikaa. No olisin jotain kyllä odottanut. Esim. tuo ekaksi mainittu mies kävi kolaamassa naapurin nuoren naisen pihatienkin ja leikkaamassa nurmikkoa, kun selvästi halusi tehdä itseään tykö nuorelle nätille naiselle.
^
Sait alapeukut mieluummin siitä, että siedät aivan liikaa huonoa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaako puoliso sinulta koskaan apua omiin asioihinsa tai tarjoudutko auttamaan puolisoasi?
Ei halua. Joskus tarjoudun, mutta ei ota vastaan apua (mieluummin ostaa kakun leipomosta/vie tietokoneen liikkeeseen /soittaa metsurin/vie housut ompelijalle). Ap
Tää sit selittää, että auttaminen ei ole hänestä normaalia käytöstä. Sinällään tilanne on siis OK, kun hänkään ei apua hyödynnä. Jos taas hän apuja hyödyntäisi olisi asia väärin.
En voi sanoa onko malli oikein vai väärin, ite voisin asian kanssa elää, kun kerran vastaava apua ei myöskään tarvitse antaa. Mielummin toki olisin suhteessa jossa molemmin puolin apua annettaisiin ihan pyytämättäkin.
Mutta outoa on se, että kavereitaan auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^Sait alapeukut mieluummin siitä, että siedät aivan liikaa huonoa kohtelua.
Jotenkin kai olen oppinut tältä palstaltakin, ettei mitään saisi odottaa. Että itse pitää kaikki hoitaa. Silti kuulee kun jotkut auttavat niitä kavereitaankin, vaan mistäs minä tietäisin kun ei sellaisia ole, eivätkä sukulaisetkaan auttele. Heidänkin mukaansa on ihan normaalia ettei vaikkapa tee ammatinsa mukaisia juttuja sisarukselle vähän halvemmalla, tai ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kyllä aika samankaltainen tilanne. Mies on todella sellainen "ei tarvitse auttaa". Kaikesta haluaa selvitä yksin. itse haluaisin auttaa ja tukea häntä ja tehdä asioita yhdessä! Hän ei auta myöskään minua. Jotenkin kai voi olla kyse siitä, että ei pysty näkemään itseään avuntarvitsijana, eikä näe, tai hyväksy toisessakaan tarvitsevuutta.
Myös minun tapauksessa siis asia on niin, että kavereita kyllä autetaan. Ei minua.
Mites ne villit vuodet? Ansaitsetko apua?
Puolisoa autetaan tarvittaessa ja ystäviä/tuttuja pyydettäessä.
Miehelle ei tarjota apua ilman pyyntöä.