Miten saisin viimein aloitettua vaatehuoneen tyhjennyksen jonka olen jo ainakin 4v siirtänyt ensi viikolle?
Tänään ei voi, huomenna lähdetään reissuun😁
Mut joo. Piti tuon reissun vuoksi taas käydä vaatehuoneessa. Vituttaa kohdata kaikki se rahamäärä, aika ja vaiva mitä on saatu kulumaan kun noita vaatteita on hankittu ja kaikki vain siksi että 97% niistä lojuu käyttämättömänä ja mitä en tule varmuudella enää ikinä käyttämään, jos koskaan käytinkään.
Kommentit (59)
Et käytä miksi? Mikä on sinun ongelmasi? Itselläni on se, että on liikaa ns liian hienoja vaatteita arkeen. Eli kun arki koostuu liikunnasta eikä esim siisteistä työtapaamisista niin tulee käytettyä vaan urheilullisia vaatteita. Juhlia kun ei enää juuri ole tai esim kokouksia joissa tulisi olla siistimpää kampetta. Eli vaikka vaatteeni eivät ole juhlavaatteita, on ne silti epäkäytännöllisiä elämääni (esim mekot)
Kannattaa aloittaa välittömästi jo ensi viikolla.
Itse samassa tianteessa joku vuosi sitten ja loppui siihen että ersä siivooja vei kaikki . Siis nekin joita en ollut sorteerannut lahjoitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Et käytä miksi? Mikä on sinun ongelmasi? Itselläni on se, että on liikaa ns liian hienoja vaatteita arkeen. Eli kun arki koostuu liikunnasta eikä esim siisteistä työtapaamisista niin tulee käytettyä vaan urheilullisia vaatteita. Juhlia kun ei enää juuri ole tai esim kokouksia joissa tulisi olla siistimpää kampetta. Eli vaikka vaatteeni eivät ole juhlavaatteita, on ne silti epäkäytännöllisiä elämääni (esim mekot)
Aika paljon just toi että ostan vaatteita mielikuvitusminälle joka pukeutuu arkena paremmin ja on itsevarmempi vartalonsa suhteen. Ap
Aloita jostain helposta, kuten alushousuista tai sukista, ja käy vaatehuone läpi kategoria kerrallaan. Jos työtehtävä tuntuu liian isolta ja vaativalta, niin sitä on mahdoton aloittaa. Pilko siis pienemmiksi. Konmari-kirjasta tai muista järjestelyoppaista voi saada myös inspiraatiota.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan minulla ainakin se, että "kuvitteellinen minä" ei kohtaa reaaliminää. Eli juurikin se, että "haluaisin" olla se "sieluni silmillä" näkemäni minä, joka joka päivä menee töihin "smart casual" - ja käytännössä kun ei ole mitään ns asiakaskohtaamisia niin menen "aina samoissa 1-2 farkuissa + muutama paitapusero". Nämä kuitenkin kuluvat, tietenkin, joten haluan kehittyä ja ostan vaikkapa "villaneulemekon" niitä täydentämään (+ sitten kuitenkin "koska välttämätöntä" tuota minun perusuniformuani) - ja arvaa mikä tulee kåytettyä ??
Ap sama ongelma täällä...eikä ole vaan vaatehuone...on lämmin varasto yläkerta kaikki kaapit joka huoneessa turskaa tavaraa...niin järkky urakka ettei pysty ees aloittamaan..omakotitalossa asutaan niin tilaa on säilöä
Vierailija kirjoitti:
Aloita jostain helposta, kuten alushousuista tai sukista, ja käy vaatehuone läpi kategoria kerrallaan. Jos työtehtävä tuntuu liian isolta ja vaativalta, niin sitä on mahdoton aloittaa. Pilko siis pienemmiksi. Konmari-kirjasta tai muista järjestelyoppaista voi saada myös inspiraatiota.
Alushousut ja sukat on just ne yks osa-alue joka mulla on kondiksessa. Varmaan siksi että ne ovat jokapäiväisessä käytössä, kuten se 3% kaikista vaatteista mitä minulla on ja ne aktiivisessa käytössä olevat on sijoitettu kodinhoitohuoneen kahdeen laatikkoon, suihkun ja pyykkikoneen läheisyyteen. Tuolla vaatehuoneessa käyn todella harvoin. Ap
Päätät että et tee asialle mitään. Suorastaan et saa hävittää sieltä mitään, etkä edes lajitella käytettyihin ja käyttämättömiin.
Pyydä kaveri kylään, juotte viiniä ja juttelette samalla kun vaikka kuvaat Toriin niitä vaatteita.
1. Et osta yhtään vaatetta ennen kuin vaatehuone on siivottu
2. Valitset yhden hyllyn/tangon, josta aloitat. Et ajattelekaan koko vaatehuoneen siivoamista, vaan sen yhden osan
3. Toista vaihe 2 kunnes vaatehuone on käyty läpi
Minulla onnistui niin, että minulla oli viikko kesälomaa varattuna yhden vielä ikävämmän työn tekemistä varten. En saanut sitä työtä aloitettuakaan, sen sijaan sain siivottua vaatekaapin, edeltävästi olin lykännyt hommaa noin 6-7 vuotta. Siihen meni monta päivää, mutta nyt on vaatteet lajiteltu ja osa laitettu eteenpäin. Tässä on vaan se, että jos yrittää huijata itseään ja keksiä jonkun ikävän työn, jonka välttelemisessä alkaisi siivoushalut iskeä, niin se ei toimi, jos tiedät, että se ikävä työ ei ole oikeasti tarpeen tehdä.
Ongelmasi ei ole sekainen vaatehuone, vaan se, että siellä on liikaa vaatteita. Eli ihan ensimmäisenä sinun tulee lopettaa vaatteiden ostaminen.
Jos kertarykäyksellä tehtävä siivous ei onnistu, ala laittamaan joka viikko 1 - 5 vaatetta pois. Joko roskiin tai lahjoitettavaksi. Ja kun poistokassi on täynnä, käy lahjoittamassa vaatteet johonkin valitsemallesi hyväntekeväisyys kirpparille. Se on helpoin tapa alkaa karsimaan.
Myyminen kannattaa unohtaa kokonaan. Siihen sinulla ei todennäköisesti ole voimavaroja, kuten ei ole minullakaan.
En oikeasti tiedä auttaako nämä, mut itse varmaan tekisin niin, että joka päivä ottaisin sieltä yhden vaatteen, jota en enää käytä ja pakkaisin sen lahjoitukseen menevään kassiin. Ja kun kassi täynnä, veisin sen fidaan/uffiin/konttiin. Vuodessa tekee melkein neljäsataa vaatetta. Ja ehkä kun tuota on vaikka puolisen vuotta tehnyt, tavaraa on vähentynyt sen verran, ettei se isompi siivous tunnu enää niin ylivoimaiselta.
Heitä kaikki olohuoneen lattialle. Sitten et voi olla huomioimatta niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi ei ole sekainen vaatehuone, vaan se, että siellä on liikaa vaatteita. Eli ihan ensimmäisenä sinun tulee lopettaa vaatteiden ostaminen.
Jos kertarykäyksellä tehtävä siivous ei onnistu, ala laittamaan joka viikko 1 - 5 vaatetta pois. Joko roskiin tai lahjoitettavaksi. Ja kun poistokassi on täynnä, käy lahjoittamassa vaatteet johonkin valitsemallesi hyväntekeväisyys kirpparille. Se on helpoin tapa alkaa karsimaan.
Myyminen kannattaa unohtaa kokonaan. Siihen sinulla ei todennäköisesti ole voimavaroja, kuten ei ole minullakaan.
Ostan vaatteita nykyään tosi vähän, just siksi kun niitä on siellä ennestään. Lähinnä niitä aktiivisen käytön vaatteita tulee uusittua eli lököhousuja ja trikoopaitoja. Ja niiden uusien tieltä heitän huonot aina pois. Juu en ala myymään, asun syrjäkylillä joten lähin kirppispöytä olisi monen kymmenen kilsan päässä. Noiden rättien myynnistä saadut pennit ei ole sen vaivan arvoisia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Heitä kaikki olohuoneen lattialle. Sitten et voi olla huomioimatta niitä.
Mä tekisin myös näin. Ja vaatehuoneeseen palautetaan vain ne, joita käytetään. Poistojen poimiminen hyllyiltä ja vaatetangoilta on paljon vaikeampaa. Kaikki vaan ulos.
Tuossa on se, että jos niitä hilloaa kaapissa liian pitkään, ne alkaa olla jo vanhanaikaisia eikä kelpaa kellekään, vaikka kuinka ois uusia ja käyttämättömiä. Ajattele mikä määrä luonnonvaroja ja ihmisten työpanosta on mennyt niihin vaatteisiin! Niitä on vielä kuskattu ympäri maailmaa, ennen kuin ne ovat päätyneet sinun vaatekaappiisi. Ja siellä ne ovat hylättynä, vaikka kaupassa olivat niin innoissaan, kun luulivat löytäneensä omistajan, joka rakastaa heitä ja jonka päällä ne vaatteet ajattelivat pääsevänsä oikeuksiin. Ne haluaa olla ihmisille iloksi ja saada ihmiset tuntemaan itsensä kauniilta. Nyt ne on hylättynä siellä pimeässä vaatekomerossa eikä kukaan rakasta niitä :-(
Aloita heti reissun jälkeen .