Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiset jäävät pienemmästä syystä saikulle kuin toiset? Oletteko huomanneet saman? Siis jos esim. töissä kiertää sama flunssa, niin toiset saikuttavat heti ja toiset tulevat edelleen töihin.

Työmoraali
07.09.2023 |

Olen huomannut, että ainakin mun töissä ylipainoiset jäävät paljon helpommin saikulle kuin muut.

Mistähän se johtuu, että sama vaiva on toisilla muka niin erilainen?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sama tauti iskee eri ihmisiin eri vahvuisena.

Meilläkin oli perheessä keväällä korona. Minä olin 3 viikkoa sairaana, ekan viikon korkeassa kuumeessa. Lapsilla oli 2pv korkea kuume ja he paranivat sitten oireettomiksi alle viikossa. Miehellä oli pieni nuha, ei yhtään kuumetta ja hän oli koko ajan etätyökuntoinen.

Vierailija
22/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin jäävät? Ei sinne saikulle niin vaan jäädä. Meillä on ainakin niin, että työyhteisössä toiset saavat sairauslomaa helpommin kuin toiset. Helposti sairauslomaa sanovat lääkäriin lähtiessään, että he käyvät hakemassa sairauslomaa. Minä taas en saa saikkua millään. Tai, no sain silloin, kun käsi murtui, mutta muuten ei oksennustauti, selkäkipu, flunssa, nivelkivut, työuupumus eikä mikään muukaan ole syy sille, että minä voisin kotona sairastaa. Töihin vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että vielä pandemiavuosien jälkeenkin päästään keskustelemaan tästä päätä vaivaavasta kysymyksestä. Toiset eivät ilmeisesti oppineet siitä kaikesta yhtään mitään.

Minun työkaverini tuli useampi vuosi takaperin influenssassa töihin. Istui 1,5 metrin päässä minusta ja naureskeli, että kyllä se hänelläkin taitaa influenssa olla kun lapset ja mies ovat kotona sen takia, mutta vielä sujuu työt.

Olin raskaana, sain influenssan ja samaan putkeen keskenmenon. En saa koskaan tietää, johtuiko se työkaverini tartuttamasta influenssasta, mutta muistan tämän tapauksen joka ikinen kerta kun kyseinen henkilö näkyy jossain.

Ja tosiaan, työkaveri itse jäi lopulta yli viikoksi kotiin joka tapauksessa, kuten moni muukin toimistosta joihin hän tautinsa tartutti.

Vierailija
24/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota en kyllä allekirjoita. En ole ikinä huomannut meillä töissä, että flunssapoissaolot olisi henkilön painosta kiinni.

Jos itseni vedän tähän esimerkkiin, niin ylipainoa 20kg, flunssapoissaoloja nyt viimeisen 10 vuoden aikana 2 päivää. Minulle erittäin harvinaista edes saada flunssaa.

Sen, minkä olen huomannut, niin on se, että nuoremmat jää herkemmin saikulle. Ei tarvitse olla kuin vähän flunssantuntoa, niin jäädään pois. Tai edellisen päivänä vihlaisi selkää, niin viikko saikkua.

Meilläkin selkävaivaiset yli viisikymppiset raahautuu töihin, vaikka välillä ei pääse edes tuolista ylös ilman apua tai liikkeelle lähtiessä onnutaan ja nilkutetaan.

Minä olen myös 20 kg ylipainoinen. Joskus ärsyttää, kun ei sairastu flunssaan. Viimeksi ollut kuumeessa vuonna 1999. Olisi ihan kiva joskus voida olla saikulla.

No kotona sairastin. Tein testin, kun miehellä oli. Oli positiivinen, mutta ei mitään oireita. Siitä sain viisi päivää olla pois.

Vierailija
25/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis ihmisillä on ihan erilaiset vastustukyvyt. Jollekin flunssa ei tartu ollenkaan, jollain on vähän nuha ja joku on kuumeessa viikon. Luulisi tämän nyt olevan ihan ilmiselvää kaikille. Mitä paremmin ja terveemmin voit, sitä todennäköisemmin sulla on parempi vastustuskyky, mutta ei se tietysti ihan yksi yhteen mene.

Vierailija
26/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.Kun en ole töissä.Oletkö sinä muka töissä ja työnantajasi, antaa sinun viettää aikaa tämä sivusto?

Vierailija
27/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen aina flunssassa etätöissä. Sit meinasi tulla burn out. Nykyisin olen mieluusti sen pari päivää vuodessa lepäämässä.

Vierailija
28/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska toiset ovat työn sankareita, jotka tulevat töihin kuumeessa, koska he ovat korvaamattomia työntekijöitä eikä kukaan osaa tehdä töitä yhtä hyvin kuin muut.

Toiset ovat vain typeriä nahjuksia, jotka jäävät kuumeessa kotiin lepäämään ja varovat tartuttamasta muita. Oikea työn sankari ei lepää ikinä, edes lomalla.

Mustavalkoinen ihminen nyt asialla. On ihmisiä, jotka eivät ymmärrä ehkä toisten saikuttelua, kun eivät ole ikinä itse kovin sairaina, vaikka kyllä kai jokaisella joskus on ollut se kuumeinen flunssa, joten pitäisi osata kuvitella mitä se on, vaikka ei itsellä ole ollut usein.

Enpä usko, että moni ajattelee kuumeisessa flunssassa tai oksennustaudissa kotiin jäämisen olevan turhaa, kyse on usein juuri siitä että monet jäävät kotiin ehkä kuitenkin helpommin tilanteissa, missä jotkut toiset ei. Esim. aivastelua ja lievää kurkkukipua. Joku jää heti, joku ei. Erikseen sitten ne, joilla ei oikeasti edes huono olo, mutta parin yskäisyn varjolla jäädään. En ihmettele jos herättää epäilyksiä flunssan takia saikku, jos ei mitään näkyviä oireita edes.

Mutta jos saikkuun ei pyydetä sairas todistusta jättäisin saikun aiheellisuuden miettimisen pois niiltä, jotka eivät ole henkilön kanssa tekemisissä eli telepatian voimalla tapahtuvat analysoinnit. Erikseen sitten myös se, että jos joku tahalleen haluaa mustamaalata jotain, saattaa väittää henkilöä terveen oloiseksi, vaikka ei ole.

Ei itseäni niin hirveästi häiritse, jos pienilläkin oireilla joku jää, ellei sitten sarjasaikuttaja jolle kertyy näitä joka viikko, siis kyseenalaisia saikkuja niin, että tietää varmasti useimmiten olevan aiheettomia. Eihän sekään, että joskus ollut pois aiheettomasti tai liian herkästi tarkoita sitä, että sama henkilö ei koskaan voisi olla oikeasti sairas. Itse sen tietää parhaiten, eikä jotkut muut.

Eihän kukaan toisen oloa voi tarkkaa tietää, joskin flunssassa mukana yleensä ihan näkyviä oireita. En minäkään ole väittänyt ketään tekosairaaksi suoraan, vaikka joistain henkilöistä ja joistain tapauksista ehkä ihan yleisesti saattoi olla kahvipöytäkeskustelua saikun aiheellisuudesta. Onpa jopa henkilöitä, jotka itse kertoneet omista krapula päivistään ja liioitelluista saikuista.

Itse kun olin työelämässä toimin saikun kanssa niin, että jos selviä flunssan oireita, jäin kotiin. Kuumetta en pitänyt kriteerinä, koska harvoin oli edes kuumeinen flunssa. Kurkkukipu, räkäisyys, kova yskä, huono vetämätön olo riitti ja varmaan riittää monen "ammattilaisenkin" mielestä. Meillä oli myös helppoa. Soitto työterveyteen ja 3 pvä saikkua.

Hupisaikkuja tai omia lomia en kertaakaan pitänyt, ellei sellaisena pidetä sitä, että ei mene esim. kolmantena saikkupäivänä töihin, vaikka voinnin puolesta voisi.

Olen vain kerran ollut "sankari" jolloin kovassa flunssassa Buranan avulla menin töihin, (ei kuumeessa) koska yksinkertaisesti ei olisi kukaan sijaistanut ja vaikka ei huipputärkeää, niin jonkun toisen työt olisi menneet vähän mönkään poissaolon takia.

Silloinkin olin vähän kahden vaiheella, että pitäisikö vain olla välittämättä.

Tuollaisesta saa nimittäin helposti myös haukut. Olet muista piittaamaton tartuttaja.

Jos poissaoloni saattaisi aiheuttaa jonkun toisen töille paljon haittaa tai myöhästymisiä, en jäisi ihan pienistä oireista, mutta pahassa flunssassa totta kai jäisin. Varsinkin jos ei huippuvirkaa ja huippu palkkaa, on parempi ajatella omaa etua ensin.

Vierailija
29/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vähän ärsyttää tuollainen yleistys.

t. Ylipainoinen , 6 päivää viimeisen viimeisen 20 vuoden aikana sairaslomalla ollut 

Vierailija
30/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nyt selvästi ei tiedä mistään mitään. Joku pöpö voi olla toiselle pahempi ja toiselle ei juuri mitään. Miettii vaikka koronaa. Toiset ei saa edes oireita, kun toiset joutuu mullan alle.

Vierailija
31/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne flunssat kiertävät juuri niiden idioottien takia jotka eivät jää kipeänä kotiin. Toki heille sitten kirkkaampi kruunu jälkijaossa!

Vierailija
32/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka tulee edelleen töihin flunssasta huolimatta on niitä, jotka ylläpitää työpaikan tautikierrettä.

Vierailija
33/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin raskaana, sain influenssan ja samaan putkeen keskenmenon. En saa koskaan tietää, johtuiko se työkaverini tartuttamasta influenssasta, mutta muistan tämän tapauksen joka ikinen kerta kun kyseinen henkilö näkyy jossain.

täällä meillä yksi KUOLI influenssaan... tartuttajakin joutui sairaalaan. ihmisten pitäisi ymmärtää minkälainen tauti on kyseessä.

Vierailija
34/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne flunssat kiertävät juuri niiden idioottien takia jotka eivät jää kipeänä kotiin. Toki heille sitten kirkkaampi kruunu jälkijaossa!

Nimenomaan. Jos ne tautiset olisivat jääneet heti saikulle, kertyisi saikkuja yhteensä paljon vähemmän, kun taudit ei lähtisi kiertoon.

Vierailija
35/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis ihmisillä on ihan erilaiset vastustukyvyt. Jollekin flunssa ei tartu ollenkaan, jollain on vähän nuha ja joku on kuumeessa viikon. Luulisi tämän nyt olevan ihan ilmiselvää kaikille. Mitä paremmin ja terveemmin voit, sitä todennäköisemmin sulla on parempi vastustuskyky, mutta ei se tietysti ihan yksi yhteen mene.

Joo itseäni naurattaa esim. oma mies, joka ei paljon koskaan flunssassa. Jos esim. Itselläni se flunssa pari kertaa vuodessa niin tulee aina samaa settiä: "Taas flunssa" Joskus esittää, että voivottelisin, vaikka en voivottele omaa oloa, hän tekee sen. No hän on vähän huvittava välillä. No, en mä tuota kyynelsilmin ota. Vain lievästi huvittuneena. Ainoastaan, jos oikeesti ollut ihan vetämätön olo, olen joutunut sanomaan, että tänään ei sitten mua keittiössä tule hirveesti näkymään ja jos ottaisitte itse ruuat, koska kuume ja huono olo. Joo sille on pakko sanoa, ei ymmärrä muuten.

Ainoastaan silloin on lievästi hermostuttanut, kun lapsi ollut pois koulusta esim. kurkkukipua ja kuumettakin niin joka päivä "miksi ei koulussa" ja lapset kun monesti fmunssassakin voivat olla aika energisiä iltaipävällä, varsinkin jos buranalla levitetty oireita tulee näitä "Ei se sairas ole"

No olen kyllä itsekin joskus helsemässä, kun aamulla vähän kuumeinen ja kurkkukipuinen on illalla kun mikäkin tehopilleri.

Vierailija
36/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli aikaa ennen koronaa, mutta ihan järkyttävää, kun aikuiset ihmiset vitsailivat räkää pää täynnä. Siis nauraa röhöttivät toistensa flunssille, kun oli niin hauskan kuuloista mukamas. Aivastelua ja naureskelua. Esimies ei tuolloin reagoinut mitenkään, saattoi jopa nauraa mukana. Jos korona-aikana olisi tehnyt noin, niin olisi lentänyt ulos toimistosta heti.

Vierailija
37/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme harvoin sairaana. Mutta joskus harvoin iskee sama tauti samaan aikaan ja mies on silloin ihan toimintakyvytön. Minä pystyn tekemään ihan hyvin pakolliset perushommat.

Vierailija
38/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mieheni olemme harvoin sairaana. Mutta joskus harvoin iskee sama tauti samaan aikaan ja mies on silloin ihan toimintakyvytön. Minä pystyn tekemään ihan hyvin pakolliset perushommat.

Miesflunssa=laiskuus ja esittää sairaampaa kuin on, jotta ei tarvitsisi tehdä mitään.

Vierailija
39/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset myös välittävät itsestään enemmän ja ymmärtävät oman osuutensa suhteessa ympärillään oleviin paremmin.

Niin, esimerkiksi siten, että eivät tule työpaikalle levittämään koronaa tai flunssaa työkavereihin tai asiakkaisiin/ potilaisiin.

Terveisin lasten syöpäosastolla työskentelevä.

Vierailija
40/51 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan vuosittaiset sairauslomapäivät vaikka en ole sairaana. Työni teen kuitenkin hyvin enkä jätä mitään sijaiselleni. 

Työkaverini oli kuin kuin sinä, hän asetti itsensä aina muiden yläpuolelle ja kehui lakkaamatta itseään.. Yksi kaunis päivä pomo kutsui hänet palaveriin, ilmoitti siirrosta toiseen (huonompaan) työpisteeseen, jossa piti työskennellä yksin. Pomolla on selvä tarkoitus, tästä mielistelijästä halusi eroon. Tyyppi kesti siirtopaikassa kolme kuukautta ja irtisanoutui. Hän on edelleen työttömänä, on kolmisen vuotta eläkeikään, ollut työttömänä nelisen vuotta. Menetti hyvän eläkkeen, jos olisi osannut olla ihmisiksi, olisi nyt yhtä hyvä eläke kuin minulla. Minä olin saikulla jos oli tarvetta, koskaan en saanut mistään huomautusta,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän