KANTARELLI EIKÄ KANTTARELLI!!
Kommentit (49)
Molemmat muodot ovat virallisesti hyväksyttyjä.
Kanttarelli on murresana. Minäkin luontaisemmin puhun kanttarellista, kuin kantarellistä. Kanttarelli sopii parmemin murteeseen ja soljahtaa puheseen npäskämmin kuin kantarelli. Jos en sano kanttarelli, niin sitten keltavahvero. En edes muista, milloin olisin sanonut kantarelli.
Kuka lelli Elliä viemällä sille kantarelliä?
Minä sanon ja kirjoitan KANTTARELLI!
Yksi huutomerkki, ei kahta. Kas näin!
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon ja kirjoitan KANTTARELLI!
Minä myös.
Hengittäkää ihmiset, hengittäkää.
Yksi kappale huutomerkkejä riittää kovimmassakin ahdistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi aloittaa uusi ketju aiheesta-saako kovassa ahdistuksessa käyttää kahta huutomerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Opettele sinä hyväksymään että sitä kutsutaan eri tavoin eri puolella suomea! T. KanTTTTTarelli !!!!!!
Ei, vaan kirjoitettu kantarelli ääntyy kaikkialla kanttarelli. Tässä ei ole kyse mistään murre-eroista nyt.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat muodot ovat virallisesti hyväksyttyjä.
Kanttarelli on murresana. Minäkin luontaisemmin puhun kanttarellista, kuin kantarellistä. Kanttarelli sopii parmemin murteeseen ja soljahtaa puheseen npäskämmin kuin kantarelli. Jos en sano kanttarelli, niin sitten keltavahvero. En edes muista, milloin olisin sanonut kantarelli.
Ei. Kantarelli äännetään kyllä kanttarelli ihan kaikkialla. Kirjoitusasusta tässä on kyse, ja se on aina kantarelli.
Kyllä ainakin meille opetettiin peruskoulussa vielä 10 vuotta sitten, että se kannttareli. Ap taitaa olla joku rantaruotsalainen hienohelma.
Kielikin kehittyy. Ei kirjoitusasut pysy ikuisesti samoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi aloittaa uusi ketju aiheesta-saako kovassa ahdistuksessa käyttää kahta huutomerkkiä.
Jos ahdistus on niin kova, että siihen tarvitaan jo lääkitystä, niin silloin kahden (tai useamman) peräkkäisen huutomerkin käyttö on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Viipeellä eikä viiveellä.
”Viipeen” ja ”viipeellä” ovat edelleen päteviä taivutusmuotoja, mutta myös muotoja ”viiveen” ja ”viiveellä” on voinut hyväksytysti käyttää jo parinkymmenen vuoden ajan.
Muffinssi, muffinsi, muffini, tai muffin.