Tahattoman lapsettomuuden vaikutukset ystävyyssuhteisiin
Miten te muut tahattomasta lapsettomuudesta kärsivät käsittelette vihan, kateuden ja surun tunteita niin etteivät ne vaikuta ystävyyssuhteisiin? Itselle lapsettomuus on niin vaikea asia, että tunnen välillä suorastaan raivoa perheellisiä tai raskaana olevia ystäviäni kohtaan. Lisäksi syyllistän itseäni näistä tunteista. Olen ammattilaisen kanssa näitä asioita käsitellyt, mutta en vaan pääse eteenpäin. Joillekin ystäville olen kertonut tilanteesta. Välillä haluaisin vaan eristäytyä koko maailmalta, kun olo on jatkuvasti raskas ja vihainen.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä ap elämääsi ja lopeta nuo haihattelut. Ei sulla ole niin erinomaisia geenejä, että ne olisi pakko monistaa.
Lapsettomuus on trauma henkilöille jotka eivät tahdostaan huolimatta lasta saa ja osa heistä menettää lapsensa keskenmenojen kautta. Tätä on mahdoton sellaisten käsittää jotka eivät lasta tahdo tai jotka eivät lapsettomuutta ole kokeneet.
Miksi se lapsi on pakko saada? Eikö muuten ole elämää?
Kannattaa jättää nämä kommentit ihan huomiotta, näissä on tarkoitus vaan levittää omaa pahaa oloa muille. Ei ruokita näitä vaan jätetään omaan arvoonsa.
Vai niin. Ehkä sen pakonomaisesti lasta haluavan pitäisi myös miettiä jotain.
Jos asia on tärkeä itselle, siitä luopuminen vaatii työtä ja suremista. Toki yhteen unelmaan takertuminen voi olla haitallista itselle, mutta ei se silti irrottamisesta helppoa tee.
Itse olen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti lapseton, eikä asia ole minulle erityisen tärkeä. Monista muista elämänmittaisista haaveista luopuminen sen sijaan on aiheuttanut suurta surua ja identiteettikriisin.
Jos et halua että omia tavoitteitasi ja sinulle tärkeitä asioita mitätöidään, en suosittele tekemään sitä muillekaan.
Olen vilpittömästi iloinen siitä, ettet voi saada lapsia. Vähintään yhden ihmiselämän verran kärsimystä estetään sillä tavoin. Ehkä ymmärrät myöhemmin, minkälaisen moraalisen rikoksen väistit.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa. Eivät ne perheelliset ja raskaana olevat ole millään lailla syyllisiä.
Eihän tässä nyt siitä ole kyse, että muut olisivat syyllisiä, kai tuon nyt luulisi tajuavan jokaisen. Vaan ap:n omista vaikeista tunteista ja niiden vaikutuksesta ap:een.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa. Eivät ne perheelliset ja raskaana olevat ole millään lailla syyllisiä.
Eihän tässä nyt siitä ole kyse, että muut olisivat syyllisiä, kai tuon nyt luulisi tajuavan jokaisen. Vaan ap:n omista vaikeista tunteista ja niiden vaikutuksesta ap:een.
Tämä... Juuri tätä tarkoitin, kun viittasin siihen, että ihmiset ovat tyhmiä eivätkä ymmärrä mitään. Niin %%metin tyhmiä. Menee aina lopulta hermot keskusteluissa, ei todella kannattaisi viettää täällä aikaa.
Olen lapseton ja käynyt pakosta läpi kaikenlaisia lapsettomuuteen liittyviä ja liittymättömiäkin vaikeuksia - eivät ne näy päällepäin. En kuitenkaan ole läsähtänyt kiinni lapsensaantiin, kun se nyt vain ei fyysisesti ole ollut mulle mahdollista. Elämässä on muutakin tärkeää.
En usko, että avioliittoni olisi kestänyt 30 v jos olisin jatkuvasti ruikuttanut lapsettomuuttamme.
Pitää nähdä vähän kauemmas ja laajemmalti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä ap elämääsi ja lopeta nuo haihattelut. Ei sulla ole niin erinomaisia geenejä, että ne olisi pakko monistaa.
Lapsettomuus on trauma henkilöille jotka eivät tahdostaan huolimatta lasta saa ja osa heistä menettää lapsensa keskenmenojen kautta. Tätä on mahdoton sellaisten käsittää jotka eivät lasta tahdo tai jotka eivät lapsettomuutta ole kokeneet.
Kannattaa jättää nämä kommentit ihan huomiotta, näissä on tarkoitus vaan levittää omaa pahaa oloa muille. Ei ruokita näitä vaan jätetään omaan arvoonsa.
Vai niin. Ehkä sen pakonomaisesti lasta haluavan pitäisi myös miettiä jotain.
Jos asia on tärkeä itselle, siitä luopuminen vaatii työtä ja suremista. Toki yhteen unelmaan takertuminen voi olla haitallista itselle, mutta ei se silti irrottamisesta helppoa tee.
Itse olen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti lapseton, eikä asia ole minulle erityisen tärkeä. Monista muista elämänmittaisista haaveista luopuminen sen sijaan on aiheuttanut suurta surua ja identiteettikriisin.
Jos et halua että omia tavoitteitasi ja sinulle tärkeitä asioita mitätöidään, en suosittele tekemään sitä muillekaan.
Vahingollisia ja julmia haaveita ja tavoitteita kuuluukin mitätöidä.
Hei ap, ymmärrän sinua hyvin. Kävimme pari vuotta mieheni kanssa lapsettomuushoidoissa ja sinä aikana en juuri pystynyt tapaamaan raskaana olevia tai pikkulapsiarkea eläviä ystäviäni. Ihan reilusti kerroin sen viestillä, että omien vaikeiden tunteideni vuoksi en pysty, suru omasta tilanteestani vain on niin pohjaton. Kaikki ymmärsivät ja pidimme yhteyttä viestitellen muista kun lapsia koskevista asioista.
Minä otin sen asenteen, että nyt teen kaiken mahdollisen mitä vain nykylääketieteellä on annettavanaan saadakseni perheen. Keskityn siihen ja nielen yksi kerrallaan jokaisen pettymyksen. Ja hintaan mihin hyvänsä jatkan tarpomista kunnes biologia tulee vastaan ja on aika niellä lopullinen tappio. Ja siihen hintaan kuului myös hetkellinen etääntyminen ihmisistä jotka helposti raskautuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai omaan arvoonsa? Olisi myös mukava kuulla, miksi joillakin on pakkomielle saada lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton ja käynyt pakosta läpi kaikenlaisia lapsettomuuteen liittyviä ja liittymättömiäkin vaikeuksia - eivät ne näy päällepäin. En kuitenkaan ole läsähtänyt kiinni lapsensaantiin, kun se nyt vain ei fyysisesti ole ollut mulle mahdollista. Elämässä on muutakin tärkeää.
En usko, että avioliittoni olisi kestänyt 30 v jos olisin jatkuvasti ruikuttanut lapsettomuuttamme.
Pitää nähdä vähän kauemmas ja laajemmalti.
Varmasti jokainen lapsettomuutta sureva tiedostaa, että pitäisi nähdä asiat laajemmin, pitäisi olla kiitollinen siitä mitä on jne. Se on usein vaan helpommin sanottu kun tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai omaan arvoonsa? Olisi myös mukava kuulla, miksi joillakin on pakkomielle saada lapsi?
Miksi sinun lapsivihamielisen ihmisen pitää tulla jankuttamaan tällaiseen ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun lapsivihamielisen ihmisen pitää tulla jankuttamaan tällaiseen ketjuun?
En ole "jankuttanut". Vastasin vain yhden kerran ja tosiaan ihmettelen, miksi se lapsi on pakko saada hinnalla millä hyvänsä.
Ymmärrän. Mäkin tunnen kateutta ja vihaa kaikkia hyvin toimeentulevia ystäviä kohtaan. On raivostuttavaa, kun luulevat, että kaikki voi tosta vaan matkustella porukassa ja ostella sitä sun tätä ihanaa.
Mulle raha ja hyvä toimeentulo on unelma, jota en voi saada. En voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole "jankuttanut". Vastasin vain yhden kerran ja tosiaan ihmettelen, miksi se lapsi on pakko saada hinnalla millä hyvänsä.
Ei kenelläkään ole velvoitetta selitellä ja perustella sinulle tai kenellekään muullekaan tällaisia asioita. Kuten ei kenelläkään pitäisi olla velvoitetta perustella kenellekään sitä jos ei tahdo lapsia. Elä ja anna muiden elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, lapsellisen provosoiva ja typerä kirjoitustyyliisi näkyy jo monessa aijemmassa ala-arvoisessa vastauksessa. Mene jauhamaan niihin ketjuihin joissa saat rauhassa ihastella minäkeskeisen elämäsi laukkuostoksia tai lomamatkoja hiljaisessa hotellissa tms. missä ei tarvitse perhe-elämää ihmetellä. Tai perusta itse sellainen, mutta älä viitsi tulla nälvimään ihmisiä jotka etsivät vertaistukea aiheeseen, josta oma mielesi ei ymmärrä mitään.
Minä vihaan rikkaita kun en saa samaa.
Haluatko sinä saada lapsen hinnalla millä hyvänsä? Itse en haluaisi.
Koeputkihedelmöityshoidot ja synnynnäiset epämuodostumat
Jokaisella on oikeus tunteisiinsa, myös negatiivisiin. Turhaa syyllistää ketään tämän tunteista tai ajatuksista. Jokainen saa myös halutessaan käsitellä kriisejään tasan niin pitkään kuin siltä tuntuu. Myöskään itseään ei tarvitse syyllistää.
Mitähän kaikkea minä olen ajatellut ja tuntenut synkimpinä lapsettomuushetkinäni vuosien aikana... Vihaa, katkeruutta, surua, vahingoniloa, kiukkua, lohduttomuutta, epäoikeudenmukaisuutta. Ajattelin mm. neuvovani vääriä reittejä tietä kysyville, huijaavani moraalisesti muita, heittäväni lääkkeitä roskiin apteekkiin viemisen sijasta ym. ym. Nämäkin ajatukset olivat just tasan hyviä sellaisenaan, koska niistä tuli hetkeksi edes vähän "jotain ulos purkava" olo. Auttoivat ehkä epäoikeudenmukaisuuden käsittelyssä jotenkin. Mitään ajatusta en toteuttanut, mutta sain henkisesti jotain tukea niistä. Kerran ilkuin traagisen asian kohdanneelle. Se on ainoa asia, joka jälkikäteen hävettää.
Jos joku alkaa sinulle sanella, miten tulee ajatella ja tuntea, voit myös itse tehdä saman hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, lapsellisen provosoiva ja typerä kirjoitustyyliisi näkyy jo monessa aijemmassa ala-arvoisessa vastauksessa. Mene jauhamaan niihin ketjuihin joissa saat rauhassa ihastella minäkeskeisen elämäsi laukkuostoksia tai lomamatkoja hiljaisessa hotellissa tms. missä ei tarvitse perhe-elämää ihmetellä. Tai perusta itse sellainen, mutta älä viitsi tulla nälvimään ihmisiä jotka etsivät vertaistukea aiheeseen, josta oma mielesi ei ymmärrä mitään.
Itse olet jollain tapaa vajaa. Se on aiemmassa - ilman j-kirjainta.
Kenenkään en uskoisi kirjoittavan kenellekään noin.
Aikuisena ihmisenä on jotain muuta tärkeämpää kuin laukut tai lomamatkat.
Adoptio on erittäin raskas ja pitkällinen prosessi, se ei takaa mitään eikä ole monelle edes realistinen vaihtoehto.