Ensimmäinen leikkaus työttömyysturvaan jo 8 viikon työttömyyden jälkeen
Onko kukaan tajunnut, että hallitus ajaa pikavauhdilla uutta lakia, joka mm. leikkaa työttömyysturvasta lapsikorotukset? Lisäksi työttömyyskorvaus alenee jo 8 viikon työttömyyden jälkeen.
Tavallisesti lakiesityksissä on 6-8 viikon lausuntoaika, nyt alle 2 viikkoa. Hallitus ei halua kuulla eri mieltä olevia vaan kiirehtii leikkauksia ennen kuin kukaan ehtii edes tajuta, mistä on kyse.
Tämä varmasti kannustaa konkurssifirmojen irtisanottavat löytämään uuden työn nopeasti.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on rakennusmiehillä kova paikka kun heidät pakotetaan kaupan kassalle ja provikkapalkalla puhelinmyyjäksi.
Mitäs vikaa kassatyössä muka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on rakennusmiehillä kova paikka kun heidät pakotetaan kaupan kassalle ja provikkapalkalla puhelinmyyjäksi.
Mitäs vikaa kassatyössä muka on?
Asiakkaat. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voida pakottaa mihinkään työhön vastoin ihmisen omaa tahtoa. Te-keskus ei patistele millään lailla kun ei ilmoittaudu työttömäksi.
Ihan kuule te-virkailija on sanonut päin naamaa, että voisitko lopettaa tämän työn. Eli kehoittanut lopettamaan työn! Samaten esimies on sanonut suoraan, että voisitko irtisanoutua itse.
Kun et mene missään vaiheessa vinkumaan te-keskukseen mitään niin eivät sano mitään. Et ole silloin heidän tilastoissaan työtön vaan sinua ei ole heille edes olemassa.
Viimeksi olin työttömänä 2 vuotta ja kuukauden. Saa nähdä kuinka kauan tämän palkkatuki paikan jälkeen?
M.52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin kohtuutonta leikata työttömyysturvaa 8 viikon jälkeen. Ainakin asiantuntija-aloilla pelkät rekryprosessit helposti kestävät kauemmin kuin 8 viikkoa. Ja ennen kuin pääsee mihinkään prosessin edes sisään, niin jo siinä voi kestää useamman viikon. Eli päättäjät ovat kyllä nyt täysin pihalla siitä mitä työnhaun realiteetit nykyisin ovat. Tämä on poliittisesti ihan suora syöttö lapaan oppositiopuolueille ja AY-liikkeelle. Tällaisella politiikalla hallituspuolueet tulevat kokemaan kyllä karmean vaalitappion seuraavissa vaaleissa. Kukaan työmarkkinoita oikeasti tunteva henkilö ei pidä tällaista oikeudenmukaisena. Ymmärrän että työttömyysturva voi olla porratettu sinänsä ja että se voi olla kannustava. Jossain Tanskassa työttömyysturva aluksi jotain 80-90 prosenttia palkasta ja siitä porrastuu sitten melko hitaasti alaspäin. Tämä Suomen malli on kehitysmaatasoa johonkin Tanskaan verrattuna. Suomessa työttömyysturva on aluksi vain jotain 60% palkastat ja siitä rupeaa leikkaantumaan jo 8 viikon jälkeen. Aivan tolkutonta menoa. Väitän että myös kokoomus tulee menettämään kannatusta tällaisella politiikalla.
Uutta työtä voi hakea jo heti kun tietää töiden loppuvan eikä odottaa siihen päivään kun on ensimmäinen työttömyyspäivä.
Jep. Jos on vaikka kuukauden irtisanomisaika, niin tässä on kolme kuukautta aikaa löytää uusi työ. Kyllä siinä ajassa pitäisi jotain saada aikaiseksi.
Kyllä on lusmuilla pelko perseessä kun pitäs töihin mennä. "Eu pelastaa" 😂
Loppuu se Applen puhelinten ostelu saatanan rotat.
Attendo kyllä palkkaa kaikki, ilman tutkintoakin. Heille kelpaavat kaikki, jotka uskaltavat hakea. Ikäkään ei ole este, kunhan raadat työnantajan/ osakkeenomistajien puolesta, yötä päivää, etkä kyseenalaista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voida pakottaa mihinkään työhön vastoin ihmisen omaa tahtoa. Te-keskus ei patistele millään lailla kun ei ilmoittaudu työttömäksi.
Ihan kuule te-virkailija on sanonut päin naamaa, että voisitko lopettaa tämän työn. Eli kehoittanut lopettamaan työn! Samaten esimies on sanonut suoraan, että voisitko irtisanoutua itse.
Kun et mene missään vaiheessa vinkumaan te-keskukseen mitään niin eivät sano mitään. Et ole silloin heidän tilastoissaan työtön vaan sinua ei ole heille edes olemassa.
En minä vingu vaan muut vinkuvat aina minusta.
Olen 58 v mies ja olisin päässyt Attendolle töihin, hoitamaan dementikkoja. Ei ole koulutusta alalle. Palkkaa tarjottiin 11€/ h. Ei kysytty rikosrekisteriä, ei koulutustodistusta. Työ olisi alkanut seuraavalla viikolla. En sentään alennu siihen, että lähtisin vanhuksia hoitamaan ilman koulutusta. Arvostan vanhuksia enemmän. Onneksi kykenen hoitamaan äitini vielä itse.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 v mies ja olisin päässyt Attendolle töihin, hoitamaan dementikkoja. Ei ole koulutusta alalle. Palkkaa tarjottiin 11€/ h. Ei kysytty rikosrekisteriä, ei koulutustodistusta. Työ olisi alkanut seuraavalla viikolla. En sentään alennu siihen, että lähtisin vanhuksia hoitamaan ilman koulutusta. Arvostan vanhuksia enemmän. Onneksi kykenen hoitamaan äitini vielä itse.
Viisas päätös. Siivoojien huonoin on 11,02.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, alkaa maistua kun vaihtoehtona on 0 e/h :)
Esimerkiksi nyt hallitus vinkuu etten lopeta töitä vaikka itse haluan tehdä töitä!
Ulosottomieskin vinkui kun olisin halunnut maksaa velkani. Hän halusi, että en maksa tai maksan kymppitonnien sijasta vain korkeintaan kymppejä tai muutaman satasen ulosottoon.
Samoin entinen esimies vinkui kun halusin tehdä töitä enkä irtisanoutua. Toinen työnantaja vinkui kun halusin tehdä työvuoroja. Ei kuulema olisi pitänyt haluta tehdä työvuoroja. Yksi esimies vinkui kun asiakas tilasi lisää asiakaskohteita, koska olin tehnyt niin hyvin työt ja asiakas oli niin tyytyväinen. Esimiehen mielestä olisi pitänyt tehdä huonommin työt, jotta asiakas ei olisi halunnut ostaa lisää palveluja. Työhaastattelija vinkui kun olisin halunnut töihin. Minun kuulema ei olisi pitänyt haluta töihin vaan pitää lomaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka unelmointia, ei ole mahdollista.
Tuollaisten tukien tarkoituski on olla tilapäisiä kunnes työllistyy uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Attendo kyllä palkkaa kaikki, ilman tutkintoakin. Heille kelpaavat kaikki, jotka uskaltavat hakea. Ikäkään ei ole este, kunhan raadat työnantajan/ osakkeenomistajien puolesta, yötä päivää, etkä kyseenalaista mitään.
Saapahan enemmän palkkaa, jos kerran on aina rahat loppu.
Oppii käyttämään rahaa järkevämmin, kun tekee töitä rahansa eteen.
Squeek squeek sanoi rotta kun rahahana meni kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, kohta loppuu muiden rahoilla elely!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, kohta loppuu muiden rahoilla elely!
En todellakaan mene lomallani töihin. Kaiken ei tarvitse aina olla omakohtaista.
Uutta työtä voi hakea jo heti kun tietää töiden loppuvan eikä odottaa siihen päivään kun on ensimmäinen työttömyyspäivä.