Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on parasta kasviperäistä maitoa (neutraalin ja pehmeän makuista)?

Vierailija
04.09.2023 |

Esim. leivontaan? Kauramaito vai mantelimaito? Soijamaito, riisimaito? Olen kuullut että parasta ois joko kaura- tai mantelimaito? Suosikkisi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosmaito

Vierailija
2/25 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itse eniten AlproSoyan soijamaidoista, niissä on hyvä ja neutraali maku, joka sopii esimerkiksi kahviin ja muihin juomiin. Leivontaan käy varmaan mikä tahansa edullinen kasvimaito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelimaito.

Vierailija
4/25 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elovenan kaurajuoma, se perusversio.

Vierailija
5/25 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivontaan käy vallan mainiosti vesi, jos normimaito ei käy. Itse teen sämpylätaikinan lähes aina veteen ja pullakin siitä onnistuu ihan hyvin. Ei tarvitse tuhlata rahojaan joutavanpäiväisiin lisäainesotkuihin. Jos haluat kauraa, laitat vain kaurahiutaleita, -leseitä tai -jauhoja taikinaan.

Vierailija
6/25 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelijuoma. Se sopii kaikkeen mihin maitokin. Soijaa en käytä sen haittavaikutusten vuoksi, kaura on tunkkaisen makuista, kookoksesta en tykkää, ja se maistuu liian voimakkaalta, riisilläkin haittansa.

Vierailija
7/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistoi ruismaitoa, oli pehmeän makuista. Kauramaitoon verrattuna parempaa, mielestäni kauran maku punkee esimerkiksi kahvista läpi.

Vierailija
8/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa kasviperäistä maitoa!

Yksikään kasvi ei ole nisäkäs.

Vierailija
9/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivontaan käy vallan mainiosti vesi, jos normimaito ei käy. Itse teen sämpylätaikinan lähes aina veteen ja pullakin siitä onnistuu ihan hyvin. Ei tarvitse tuhlata rahojaan joutavanpäiväisiin lisäainesotkuihin. Jos haluat kauraa, laitat vain kaurahiutaleita, -leseitä tai -jauhoja taikinaan.

Anna tyhmien pelleillä :) Ovat niin coolia "maitojensa" kanssa :D:D:D

Vierailija
10/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa kasviperäistä maitoa!

Yksikään kasvi ei ole nisäkäs.

Korvike on korviketta oli sitten kyse maidosta tai kahvista.

Vierailija
11/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmp. Jos nyt leivontaan pitää väkisin jotain "kasvimaitoa" käyttää, niin yöksi kaurahiutaleet veteen ja aamulla siilaus, vähän rypsiöljyä ja suolaa. Siinähän se "maito".

Vierailija
12/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä leivontaan käy pelkkä vesi. Joskus maito antaa erilaisen tuntuman taikinalle.

En ole ap, mutta minun on pakko keksiä korvikkeita maitotuotteille, en ollakseni "cool" vaan koska olen maidolle allerginen.

Ap:lle vastaan, että leivontaan maidon korvikkeeksi (jos vesi ei siis riitä) olen todennut parhaaksi sekoittaa kauraruokakermaan vähän vettä. Pirkka kaurakerma on tähän tarkoitukseen paras.

Muissa tarkoituksissa, esim. kaakaoon, käytän Oddlygood-kaurajuomaa.

Vierailija
13/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmp. Jos nyt leivontaan pitää väkisin jotain "kasvimaitoa" käyttää, niin yöksi kaurahiutaleet veteen ja aamulla siilaus, vähän rypsiöljyä ja suolaa. Siinähän se "maito".

Ai niin. Kai niissä sokeriakin on. Laita vielä sitä.

Lisäaineet voinee jättää pois, jos ei E:t nyt liikaa kiehdo.

Vierailija
14/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä leivontaan käy pelkkä vesi. Joskus maito antaa erilaisen tuntuman taikinalle.

En ole ap, mutta minun on pakko keksiä korvikkeita maitotuotteille, en ollakseni "cool" vaan koska olen maidolle allerginen.

Ap:lle vastaan, että leivontaan maidon korvikkeeksi (jos vesi ei siis riitä) olen todennut parhaaksi sekoittaa kauraruokakermaan vähän vettä. Pirkka kaurakerma on tähän tarkoitukseen paras.

Oletko maitoproteiinille allerginen?

Vierailija
15/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän mantelijuomaa kaikessa missä aiemmin käytin maitoa.

Vierailija
16/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko maitoproteiinille allerginen?

Kyllä.

Vierailija
17/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kaikissa on jonkinlainen sivumaku eli ei ne ihan maidon korvikkeesta mene. Leivonnassa toki maku peittyy ja sopivat hyvin leivontaan. Itse aika usein teen niin, että laitan esim. litran vettä ja yhden purkin kaurakermaa. Varsinkin puuroissa sillä tavalla tulee neutraalein maku.

Vierailija
18/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyiii ei ainakaan kookosmaito, kookos maistuu aina läpi.

Soijamaito on parasta, sitten cashew.

kauramaito on piikikästä, manteli on litkua, kookos maistuu läpi.

Näin vasta vähän aikaa sitten pakosta vegemaistoihin siirtyneenä.

Vierailija
19/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään cokismaidosta, vissymaidosta ja vesimaidosta.

Vierailija
20/25 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala kysymys.

Jos pohtii mikä olisi vähiten luonnon kannalta haitallisin, se olisi kaura. Mutta, koska olen kauralle allerginen, se putoaa pois pelistä heti ensimmäisenä.

Soija on edullisempaa, mutta soijan huono puoli on se, että paljon käytettynä allergisoituminen on todella tavallista. Ja kun soija on osa monia muitakin tuotteita, pudotan pois soijan aina kun voin. Riisimaito toimii puuroissa, leivonnassa, ruuassa ihan hyvin, mutta esim kahvissa ei maistu millekään, yhtä hyvin voi lisätä vettä.

Mantelimaito toimii minusta parhaiten kaakaossa, maistuu täyteläiselle, mutta en enää käytä sitäkään juomissa, ainoastaan ruuanlaitossa.

Mutta leivonnaiset joita teen harvoin, teen yleensä ihan vaan veteen. Etenkin suolaiset ja pullan. Kakkuihin käytän kasvimaitoa.

Makuhan näissä tosiaan on erilainen kuin lehmänmaidolla, se on selvä, mutta kaikkeen tottuu varsin pian. Ainoastaan ne, jotka harvoin kokeilee huomaa mitään outoa. Eri tuotemerkeillä on maussa eroa kyllä. Itse pidän nykyisin lehmänmaidon makua tympeänä, pilaantuneena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi