Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako määräaikaisesta työsuhteesta lähteä?

Vierailija
04.09.2023 |

Saako työntekijä lähteä määräaikaisesta työsuhteesta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei toisin ole sovittu ei saa, poislukien koeaika.

Vierailija
2/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä työsopimuksessa sanotaan. Yleensä on, ettei työsopimusta voi purkaa ilman painavaa syytä. Toki jos koeaika on menossa, sitten voi vaan lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako määräaikaisessa työsuhteessa olevan irtisanoa, jos saa ahkeramman tilalle?

4/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole pakkotyötä. Itse olen lähtenyt kolmesta. Ilmoitin vain työnantajalle etten tule enää huomenna töihin. Ei kukaan tule pakottamaan töihin

Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta

Vierailija
5/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue työsopimus ja tes. Ole yhteydessä esimieheen. Varmasti kaikki on neuvoteltavissa (sanktiota voi toki tulla tai pitää olla työssä kunnes seuraaja aloittaa), tuskin yksikään yritys haluaa pitää työntekijää joka ei ole kiinnostunut siellä työskentelystä.

Vierailija
6/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako määräaikaisessa työsuhteessa olevan irtisanoa, jos saa ahkeramman tilalle?

Ei saa, ellei halua raastupaan ja korvausten maksajaksi. Määräaikaisuus sitoo molempia osapuolia ja sille on aina oltava syy, kuten projekti, sijaistaminen jne. Mutta aina kannattaa neuvotella.

Vierailija
7/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitti:

Suomessa ei ole pakkotyötä. Itse olen lähtenyt kolmesta. Ilmoitin vain työnantajalle etten tule enää huomenna töihin. Ei kukaan tule pakottamaan töihin

Saitko työtodistuksen? meillä pomo ei sellaista anna, jos joku vain lähtee. Sitä voi toki hakea laillista tietä, mutta jos on laittomasti lähtenyt, niin vaatimus voi olla aika hankala täyttää.

Vierailija
8/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopparissa lukee mikä on irtisanomisaika. Minulla se oli kaksi viikkoa määräaikaisessa. Työnantaja taas ei voinut irtisanoa ennen määräjän päättymistä.

Vierailija
9/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa lähteä. Mitä siitä sitten seuraa, en osaa sanoa, mutta luultavasti jotakin. Itse olen kuuden kuukauden määräaikaisen aloittanut just, ja kehottivat jatkamaan töiden hakua heti alusta asti. On vaan niin - työkokeilun kautta tiedän - hyvä työpaikka, ettei minulla just nyt ole kiire uutta hakea.

Toisaalta tiedän, ettei jatkoakaan heru, jollen pysty osoittamaan olevani korvaamaton.

Ohjeistaisin näin, hae muita paikkoja, ja jos pääset, neuvottele niin maan perheellisesti.

Vierailija
10/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei eli koeajalla saa siis lähteä myös määräaikaisesta jos työ ei vastannut odotuksia tai on ylivoimaisen kuormittavaa

Vierailija
11/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin määräaikaisesta työsuhteesta 4 vuotta sitten eikä kukaan huudellu perään. Vuoden sopparista olis ollu vielä 7 kk jäljellä. P...a työpaikka ja ilmoitin vain työnjohtajalle että tää loppu tähän ja huomenna en enää tule ja samalla annoin hänelle työpaikan kulkukortin ja työasusteet. Loppuajan palkka tuli viikon päästä. Mun sukulaiset pelotteli että joudun oikeuteen kun sopimus oli määräaikainen, mutta höpöhöpö. Yhtä ainutta yhteydenottoa ei työnantajan suunnasta tullut.

Vierailija
12/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei eli koeajalla saa siis lähteä myös määräaikaisesta jos työ ei vastannut odotuksia tai on ylivoimaisen kuormittavaa

No saat toki, mutta karenssia pukkaa työkkäristä, jos sulla ei oo muuta paikkaa.

Vierailija
13/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin määräaikaisesta työsuhteesta 4 vuotta sitten eikä kukaan huudellu perään. Vuoden sopparista olis ollu vielä 7 kk jäljellä. P...a työpaikka ja ilmoitin vain työnjohtajalle että tää loppu tähän ja huomenna en enää tule ja samalla annoin hänelle työpaikan kulkukortin ja työasusteet. Loppuajan palkka tuli viikon päästä. Mun sukulaiset pelotteli että joudun oikeuteen kun sopimus oli määräaikainen, mutta höpöhöpö. Yhtä ainutta yhteydenottoa ei työnantajan suunnasta tullut.

No se on toki sinun kokemus, harva työnantaja alkaa tuossa tappelemaan (oikeudenkäyntikulut ja pitkä prosessi), mutta olisi voinut alkaa, kuten sukulaisesikin tiesi. Olettaen siis, että koeaika oli jo kulunut

Vierailija
14/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, mitä työsopimuksessa sanotaan. Yleensä on, ettei työsopimusta voi purkaa ilman painavaa syytä. Toki jos koeaika on menossa, sitten voi vaan lähteä.

Purkaminen on ihan eri asia kuin irtisanominen.

Kyllä monesti määräaikaiseen sopimukseen on lisätty irtisanomisehto, eli että saa puolin ja toisin irtisanoa. Aina ei.

Mutta älkää puhuko PURKAMISESTA jos ette sitä tarkoita, vaan irtisanomisesta.

Vierailija
15/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Ei kai kukaan enää nykyisin suostu pitkään määräaikaiseen , jossa ei ole irtisanomisehtoa. Vaikka ei olisi, saa lähteä silti, kunhan sopii työnantajan kanssa asiallisesti.

Palkkatukityöstä saa lähteä aina.

Vierailija
16/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuhteen saa purkaa koeajalla, mutta irtisanoutua saa ihan milloin tahansa, olipa koeaikaa tai ei.

Vierailija
17/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poliisit sua kotoa hae jos et mene enää. Ei työnantajakaan halua pitää työntekijää jota ei kiinnosta työnteko, joten hyväksyy varmastikin irtisanomisen. Työnantajalla on oikeus periä jotain ns. sakkoa jos määräaikainen työntekijä irtisanoutuu ja siitä tulee yritykselle taloudellista haittaa.

Vierailija
18/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saat toki, mutta karenssia pukkaa työkkäristä, jos sulla ei oo muuta paikkaa.

Jaa a aina on näitä jotka muistuttaa ja luulevat ettei kukaan tajua itsekkin.Mitä kauheaa on karenssissa?Itse olen ollut useamman kerran ja on ollut hauskaa.Tosin silloin pitää olla jotain säästöjäkin.

Vierailija
19/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu irtisanomisajasta. Jos irtisanoudut ja lomat ovat pitämättä, varaudu että työnantaja voi pyytää lähtemään heti seuraavana päivänä. Minulle kävi noin, aika shokki. 

Kerran halusin lähteä viikkoa ennen määräaikaisuuden loppua uuden työn vuoksi, mutta työnantaja ei antanut. Olin sitten osan viikosta yhä vanhassa paikassa ja osan perehdyin uudessa paikassa. Uusi paikkakaan ei halunnut joustaa aloittamisesta, kun perehdyttäjä oli jäämässä pois.

Vierailija
20/21 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sopimusta jonka olet tehnyt. Siellä lienee sanktiot ja muut sopimusehdot joihin olet suostunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi