Suomessa on hirveä verotus
Teen kahta työtä maksaakseni suurentuneita kuluja elämässä. Yhtäkkiä vasta tajusin että kun tulot nousee niin verot nousee huimasti. Ei kauheasti kannusta raatamaan kun koko ajan jää suhteessa vähemmän käteen.
Ei kysymystä, ärsyttää vaan.
Kommentit (186)
Sillä verotuksella on sinunkin lapsilisät, terveydenhuolto, peruskoulu ja jatkokoulutus opintotukineen ja asumistukineen maksettu.
Itse olen ns. urani huipulla 30 vuoden työkokemuksen jälkeen ja AMK-tutkintoa vaativasta työstä saan palkkaa 2700 euroa/kk/brutto. Hyvin olen tällä yhdellä palkalla elänyt ja YKSIN kaiken maksanut. On velaton upouusi kaksio keskikokoisen kaupungin keskustassa jne.
Jos joudut kahta työtä tekemään, niin kannattaa vilkaista peiliin.
T: nettomaksajana koko aikuisikä
Vierailija kirjoitti:
Sillä verotuksella on sinunkin lapsilisät, terveydenhuolto, peruskoulu ja jatkokoulutus opintotukineen ja asumistukineen maksettu.
Itse olen ns. urani huipulla 30 vuoden työkokemuksen jälkeen ja AMK-tutkintoa vaativasta työstä saan palkkaa 2700 euroa/kk/brutto. Hyvin olen tällä yhdellä palkalla elänyt ja YKSIN kaiken maksanut. On velaton upouusi kaksio keskikokoisen kaupungin keskustassa jne.
Du har fel på samtliga punkter, men annars gick det bra.
Barnbidrag, sjukvård och utbildning är betald flerdubbelt av en själv, förrän man begrep att sluta med det. Utöver det betalade mina föräldrar det samma mångdubbelt.
Med 2.700 €/mån/brutto är du långtifrån nettobetalare. Du får mera än vad du betalar för på den lönenivån.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylisuuri julkinen hallinto niin valtiolla kuin kunnissakin.
Lisäksi erilaisia verovaroin ylläpidettäviä laitoksia kuten sitra, tilastokeskus,thl jne...vastaavia on kymmeniä verovaroin pysytyssä pidettäviä ja henkilökunta noissa ei ole palkkauksessa pienimmästä päästä on ylijohtajia ja johtajia etuineen, läskiä on mutta yklsikään puolue ei tee mitään vaan pitäisi olla ulkopuolinen joka leikkaa turhat läskit pois ja miljardeja säästyisi ja voitaisiin laskea kokonaisverotusta mutta tätä se on Suomen politiikka, sulle mulle hyväveli.
Äänestä sinä minua niin minä palkkaan teidät ja pidän eläkevirassa hamaan tulevaisuuteen kyllä ne veronmaksajat maksaa.
Mä toivon ihan tosissani että tulisi se "Troikka", joka pisti Kreikankin kuntoon.
Saisi nuo täysin turhat muulit pihalle noista täysin turhista laitoksista.
Siinähän se yhteiskunnan oikea syöpä on. Huomio vain on kiinnitetty köyhimpiin, heikoimpiin ja tulokkaisiin.
Että siat virastoissa saavat järjettömät palkkansa etunsa kokouspalkkionsa bonuksensa ja miljoonaluokan eläkkeensä - joka ikinen kolikko verovaroista. VELKARAHASTA.
Onhan se pöyristyttävää, että hyinvointialueen pääpomon palkka on pääministerin tasoa ja kokouksiin vaivautuville yleensä kunnanvaltuutetuille ja/tai kansanedustajille maksetaan jopa 1400 e kokouspalkkio! Suomi on massiivisesti velkaantunut ja samaan aikaan kaikki puolueet hamuavat puolueen syöttiläille lisää!!
Oliskohan kuitenkin niin, että se pääministerin palkka Suomessa ei ole kovin suuri esim yritysjohtajiin verrattuna. Kansanedustajien 6000-700€ kuukausikorvauskaan ei kyllä kovin hääppöinen ole. Moni huipputason ihminen harkitsee kyllä pitkään haluaako sellaisella palkkiolla eduskuntaan lähteä. Haluaisit ilmeisesti, että hyvinvointialueen johtajankin palkka olisi sitä 6000€ luokkaa. Kuinkahan moni laadukas hakija löytyisi sellaisella palkalla?
Julkisen puolen tekijöillä voisi kyllä olla määriteltynä mikä on maksimi kuukausipalkaksi. Vaikka joku 10 000 euroa kuussa.
Yritykset maksaa johtajiensa palkat itse, joten ne voi maksaa mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ihan kauheat verot. Ilmainen koulutus ja melkein ilmainen terveydenhuolto, päiväkodit jnejne. Mitä jos lopetetaan niiden rahoitus ja lasketaan verotusta niin kaikki ovat tyytyväisiä??? Vähän niin kuin ameriikan malliin??
Ainoa mikä tuosta pitää paikkansa, on ilmainen päivähoito. Se kuitenkin hyödyttää vain osaa kansasta.
Ei minulla päivähoito ollut ilmaista. Kahdesta lapsesta yhteensä 500€ /kk.
Siitä huolimatta se on vain murto-osa todellisesta hinnasta.
mediaanituloinen palkansaaja kirjoitti:
Hyvinvointivaltion malli on meillä rahoituskriisissä - se on aivan selvä. Työtätekeviä on vuosi vuodelta vähemmän kuin elätettäviä. Euroopan ja suomalaisten suhteellinen asema muihin maihin nähden heikkenee jatkossakin ja sopeutuminen on kivuliasta.
Amerikkalaisen unelman perään unelmoivia pyytäisin lueskelemaan asiasta ja perehtymään milleniaalien tilanteeseen maassa. Siellä keskiluokka on kiristyneen työmarkkinan, kuplahintaisen asuntomarkkinan sekä kustannusinflaation kanssa kusessa, mutta vielä ahdistuneempi, koska maassa ei ole lainkaan turvaverkkoja.
Olisi meilläkin parasta keskittyä asioihin joihin voimme vaikuttaa. Toisille se voi olla hakeutuminen politiikkaan, jollekin muutto ulkomaille, mutta tyhjänpäiväinen ja fiilispohjainen valitus ei meitä auta.
Ei milleniaalien tilanne Suomessa paljoa parempi ole. Joo, ehkä meillä asuntojen hinnat isompien keskusten lähellä on 'vain' sadoissa tuhansissa eikä miljoonissa, mutta toisaalta myös palkkataso on huomattavasti matalampi. Tarkoitan siis ns. valkokaulusammatteja, työntekijöillä Suomessa on USA;an verrattuna huomattavasti parempi tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ihan kauheat verot. Ilmainen koulutus ja melkein ilmainen terveydenhuolto, päiväkodit jnejne. Mitä jos lopetetaan niiden rahoitus ja lasketaan verotusta niin kaikki ovat tyytyväisiä??? Vähän niin kuin ameriikan malliin??
Vaikka, jokainen maksakoon osuutensa itse
Näin lapsettomana pariskuntana me maksetaan ihan turhasta, ei ole lapsia koulussa tai päiväkodissa, ei käytetä julkista terveydenhuoltoa. Ja kyllä, meidän porukat ovat maksaneet meidän kulut valtiolle jo moninkertaisesti. Yhtään ei mieltä paranna noiden lusmujen määrä meidän lähiympäristössä, jota saa päivittäin katsella. Turha kuvitella, että noita saataisiin työelämään enää koskaan vaikka mitä tehtäisiin.
Miksette muuta pois? Vilpitön kysymys. Ei teitä mikään täällä pidättele, ei edes rakkaus kotimaata kohtaan, eikä teillä ole halua kellekään toiselle mitään hyvää tuottaa, vaan ainoastaan itsellenne.
On tää nyt karua, kun jos ihminen on huolissaan oman maansa ja kulttuurialueensa selvästä rapistumisesta, niin usein vastaus on että muuta pois. Eikö teitä normoja, jotka meidän muiden murskaamisesta hyötyvät, nolota yhtään?!? Se siitä erilaisuuden hyväksynnästä. Kiusaajia ootte!
Vierailija kirjoitti:
Tasavero pitäisi saada jotta ei tarvitsisi miettiä mitä ansaitsee
Minäkin olen miettinyt tätä samaa eli eli olisiko sittenkin oikeudenmukaisinta tämä tasavero, jossa jokainen maksaisi tasan saman verran veroa jokaisesta satasesta koskien työ- ja eläketuloja. Tietysti verotuksen ulkopuolelle jäisivät he joilla on niin pienet tulot etteivät kykene edes veroja maksamaan (toivottavasti näiden ihmisten määrä vähenee). Ansiotuloverotusta saisi keventää ja lisätä kulutukseen kohdistuvaa verotusta.
Tienasit satasen lisää. Valtio otti puolet. Sulle jäi viiskympiä. Ostit sillä kengät. Valtio sai 12 euroa. Tienaamastasi satasesta meni 62 euroa valtiolle. Mihin ne rahat katoaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on hirveän hyvät sosiaali- ja terveydenhuotoedut. Verotuskin on tosiasiassa ihan kohtuullinen. Osa kansasta tosin kauhistelee sivutuloista perittävää korkeaa ennakkoveroprosenttia, kun ei huomata, että se alenee kuitenkin freillusti varsinaisessa verotuksessa, kun tulot lasketaan lopuksi yhteen.
Et siis ymmärrä marginaaliveron käsitettä. Se on noin 50% (tulotasolla 3000e/kk eteenpäin), ja pakolliset sosiaalikulut lähes 10% päälle. Ja kyllä, nämä ihan oikeasti maksetaan lisätuloista myös lopullisessa verotuksessa. Tienaat tonnin lisää, siitä veroihin menee lähes 600e. Ja työnantajallehan se tonni maksoikin jo 1500e.
Vierailija kirjoitti:
No voi ELVETTÌ. Lapsilisät on surkeat, terveydenhuolto ON JO ROMAHTANUT, peruskoulu syöksykierteessä ja jatkokoulutettujen verotus se vasta hirveää onkin.
30v työkokemusta korkeakoulututkinto ja bruttotulot 2700€/kk Suomen hintatasolla (VOIHAN VÌTTU). Saksalainen tehdasduunari tienaa saman suoraan oppisopimuskoulutuksen päättäneenä, mutta maksaa kaikesta 20% vähemmän.
Että ihan velaton kaksio keskikokoisen kaupungin keskustassa. Elätän täällä Saksassa tolla brutolla köykäsesti 5 henkeä omakotitalossa, että revi siitä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä tuosta pitää paikkansa, on ilmainen päivähoito. Se kuitenkin hyödyttää vain osaa kansasta.
Kahden lapsen päivähoidon reaalikustannus on noin 3000-4000e per kuukausi. Se että tästä maksetaan enintään 500e, on käytännössä yhtä kuin ilmainen. 500e on nimellinen maksu, eikä sitäkään maksa läheskään kaikki.
Nyt kannattaakin Suomen katsoa syvälle sinne peiliin ja miettiä MIKSI VÌTUSSA kahden lapsen päivähoitokustannus on 3000€-4000€/kk.
Tuolla hinnalla maksaa neljälle lapselle yksityisen opettajan 8h/pvä.
Se verotus, verotus ja verotus.
Vierailija kirjoitti:
Tienasit satasen lisää. Valtio otti puolet. Sulle jäi viiskympiä. Ostit sillä kengät. Valtio sai 12 euroa. Tienaamastasi satasesta meni 62 euroa valtiolle. Mihin ne rahat katoaa?
Kenkien hinnassa oli mukana kaupan työntekijöiden tuloverot ja sitä kautta myös niiden kenkien verotuksen takia korkea hinta.
Verotus, verotus ja verotus KIRJAIMELLISESTI!!!
Sun tuloverot, alvi ja työntekijöiden tuloverot tuotteen hinnassa.
Suomen verotusta kuvailee parhaiten sana perverssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden lapsen päivähoidon reaalikustannus on noin 3000-4000e per kuukausi. Se että tästä maksetaan enintään 500e, on käytännössä yhtä kuin ilmainen. 500e on nimellinen maksu, eikä sitäkään maksa läheskään kaikki.
On se silti paljon. Eusta löytyy maista, joissa päivähoitomaksut ovat pienempiä.
Voitko antaa vaikka pari esimerkkiä?
Aika monessa paikassa Saksassa ei maksa yhtään MITÄÄN!!!
https://www.bildungsserver.de/kita-gebuehren-und-beitragsfreiheit-5674-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaakin Suomen katsoa syvälle sinne peiliin ja miettiä MIKSI VÌTUSSA kahden lapsen päivähoitokustannus on 3000€-4000€/kk.
Et todellakaan palkkasi yksityistä opettajaa 4000 eurolla. Laske siihen päälle palkan sivukustannukset (2000e), vakuutukset (pari sataa), kirjanpitäjä/palkanlaskija (pari sataa), aamupalan, lounaan ja välipalan kustannukset (vähintään satoja euroja vaikka ostaisi eineksiä), siivouskulut, hallinnointi, ja tilavuokra muine kuluineen. Ei helposti 8000e riitä jos itse nämä palveluina hankkisit.
Mielestäni verotus ei ole suomessa liian kova. Tienaan 6200€/kk ja siitä jää käteen ihan riittävä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan palkkasi yksityistä opettajaa 4000 eurolla. Laske siihen päälle palkan sivukustannukset (2000e), vakuutukset (pari sataa), kirjanpitäjä/palkanlaskija (pari sataa), aamupalan, lounaan ja välipalan kustannukset (vähintään satoja euroja vaikka ostaisi eineksiä), siivouskulut, hallinnointi, ja tilavuokra muine kuluineen. Ei helposti 8000e riitä jos itse nämä palveluina hankkisit.
On taas aika kaivaa se peili esiin ja miettiä, miksi melkein kymppitonni kuussa ei riitä 4 lapsen eskariopetukseen.
Verotus, verotus ja verotus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenkien hinnassa oli mukana kaupan työntekijöiden tuloverot ja sitä kautta myös niiden kenkien verotuksen takia korkea hinta.
Verotus, verotus ja verotus KIRJAIMELLISESTI!!!
Sun tuloverot, alvi ja työntekijöiden tuloverot tuotteen hinnassa.
Suomen verotusta kuvailee parhaiten sana perverssi.
Om du tjänar en hundring, har din arbetsgivare debiterat dina sos. avgifter samt momsen på det 100 € * 1.30 * 1.24 = 162 €. Av detta tar staten 62 €. Efter det ryker din marginalskatt 50 % av bruttot = 50 €.
Efter det lyckades du hitta skor för 50 € och de innehöll 9.7 € moms, inte 12 €. Av 162 € som debiterades för ditt jobb av firmans kund fick du 40.7 € i köpkraft, firman 0 € och beskattaren 121,3 €.
.
I dina skor ingår precis samma kalkyl som ovan + affärens elskatt, fastighetsskatt, försäkringar, Yle skatt, sopavgifter, fordonsskatter och givetvis bränsleskatter. Något fattas säkert.
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on ihan jäätävän paska palkka, nimittäin näin siivoustyössäkin (laitoshuoltaja) saa kaikilla lisillä saman. Varsinainen urahuippu tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pikavippi velat painaa niskaan?
Juu, sannan ja tyttöjen ottamat pikavipit lankesivat maksuun.
Åter igen en befallande tiggare. Det är ingen bristvara i Finland men nettobetalarna börjar vara det.