Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on hirveä verotus

Vierailija
04.09.2023 |

Teen kahta työtä maksaakseni suurentuneita kuluja elämässä. Yhtäkkiä vasta tajusin että kun tulot nousee niin verot nousee huimasti. Ei kauheasti kannusta raatamaan kun koko ajan jää suhteessa vähemmän käteen.

Ei kysymystä, ärsyttää vaan.

Kommentit (186)

Vierailija
121/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasavero pitäisi saada jotta ei tarvitsisi miettiä mitä ansaitsee 

Rikkaat ei tarvitse yhtään enempää hyysäämistä kuin on jo

Toisaalta alle keskimääräistä palkkaa saavilla on verotus yksi keveimmistä Euroopassa ja yli keskiarvon tienaavilla yksi kireimmistä Euroopassa.

Niin sen pitääkin olla, tämä on kallis maa. Nytkin jos jotain veronkevennyksiä tehdään ne tulisi pelkästään suunnata ihmisille jotka tienaa alle 35000e vuodessa eikä kenellekään muulle. Kaikki muut pärjää kyllä.

Kyllähän se on 25 vuoden aikana kaikilla tippunut palkat 50%

Vierailija
122/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksan pskaduunista veroa 11 %

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisissä kommunistissa Itä-Euroopan maissa on siirrytty järkiään tasaveroon, 10-25 %. Tasavero koskee kaikkia tulonlähteitä. Ihan järkevää olisi siirtyä täälläkin siihen.

Jos jokin asia, mikä tahansa, toimii ulkomailla, ei se toimi Suomessa :D

Vierailija
124/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi maksaa EU:lle enemmän kuin sieltä saa. Syyttäkää eduskuntaa

Mahdatkohan nyt käyttää vähän naaivia matematiikkaa. Ne saamiset EU.lta tulevat kyllä moninkertaisina takaisin muuta kautta. Brititkin ovat jo huomanneet, ettei se EU-ero ollutkaan viisas päätös.  Mikähän muuten olisi Suomen asema jos emme olisi olleet edes EUssa Venäjän hyökätessä Ukrainaan?

Muuta kautta? Tuota selitystä aina käytetään. Myös euro on erittäin huono Suomelle: olemme riippuvaisia finanssipolitiikassa huonosti hoidettujen Etelä-Euroopan rahoittamisessa iäti!

Me oltaisiin konkurssissa jos ei olisi euroa, se on suojannut meitä venäjän tuhoavalta talousvaikutukselta. 

Nythän hulluja puhut, oltaisiin ruotsin kanssa markan arvon kanssa samassa kuin kruunu ja olisi paljon enemmän ostovoimaa kuin nykyiseen euroon verrattuna.

Vierailija
125/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina inhonnut verojen maksua, koska en tule koskaan saamaan takaisin sitä mitä olen maksanut. Haluan Suomeen sellaisen mallin, että verot alas ja ihmisille vastuu omasta elämästä. Valtion ei kuulu holhota ja maksaa ihmisten elämistä. Että minua jo nuorena inhotti tämä suomalainen holhousvaltio, yksilö sinulla ei ole aivoja, valtio päättää sinun puolestasi kaiken. Hyi että inhoan kommunismia. Haluan Suomeen amerikkalaisen mallin, missä pystyy työnteolla ihminen rikastumaan. Minulle on ihan sama jos joku asuu sillan alla, se on sitten sen ongelma. 

Vierailija
126/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasavero pitäisi saada jotta ei tarvitsisi miettiä mitä ansaitsee 

Rikkaat ei tarvitse yhtään enempää hyysäämistä kuin on jo

Toisaalta alle keskimääräistä palkkaa saavilla on verotus yksi keveimmistä Euroopassa ja yli keskiarvon tienaavilla yksi kireimmistä Euroopassa.

Niin sen pitääkin olla, tämä on kallis maa. Nytkin jos jotain veronkevennyksiä tehdään ne tulisi pelkästään suunnata ihmisille jotka tienaa alle 35000e vuodessa eikä kenellekään muulle. Kaikki muut pärjää kyllä.

Kyllähän se on 25 vuoden aikana kaikilla tippunut palkat 50%

On tainneet markat vaihtua euroihin?

Vierailija
127/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten hoidosta ja eläkkeistä pitää alkaa leikkaamaan tavalla tai toisella, koska sinne ne rahat menee. Ihan voisi aloittaa sillä, että indeksikorotuksia ei tule muutamaan vuoteen. Jälkikäteinen eläkekatto voisi myös olla hyvä, varsinkin joillekin valtion paperinpyörittelijöille.

Kyllä, eläkkeisiin tulee jatkuvasti suuret korotukset kun palkansaajilla jää paljon jälkeen ja hyvä jos 2%korotus tulee. Täysin järjetöntä.

Jatkuvasti ?

Vuonna 2023 ja 2024 on jatkuvasti ?

2020 1,2%

2019 1,5%

Esim.

Eläkkeiden korotuksissa kannaisi huomioida, jos vain kateudeltaan kykenee, että eläke on se mikä se on . Sitä ei voi nostaa työpaikkaa tai ammattia vaihtamalla toisin kuin sillä jolla on 30 vuotta työuraa jäljellä. Jätetään " kun sitä työtä ei ole " tämän ulkopuolelle.

Mitä tulee keskustelun otsikkoon tulee kurkista tänne, kertoo karmean todellisuuden

https://kauppakamari.fi/vaikuttaminen/verotus/verokiila/

Vierailija
128/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina inhonnut verojen maksua, koska en tule koskaan saamaan takaisin sitä mitä olen maksanut. Haluan Suomeen sellaisen mallin, että verot alas ja ihmisille vastuu omasta elämästä. Valtion ei kuulu holhota ja maksaa ihmisten elämistä. Että minua jo nuorena inhotti tämä suomalainen holhousvaltio, yksilö sinulla ei ole aivoja, valtio päättää sinun puolestasi kaiken. Hyi että inhoan kommunismia. Haluan Suomeen amerikkalaisen mallin, missä pystyy työnteolla ihminen rikastumaan. Minulle on ihan sama jos joku asuu sillan alla, se on sitten sen ongelma. 

Miksi ihmeessä et muuta sinne USAan? Koulutat siellä lapsesi ja elelet herrasmiehenä uima-altaallasi lepäillen.

Vierailija
129/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylisuuri julkinen hallinto niin valtiolla kuin kunnissakin.

Lisäksi erilaisia verovaroin ylläpidettäviä laitoksia kuten sitra, tilastokeskus,thl jne...vastaavia on kymmeniä verovaroin pysytyssä pidettäviä ja henkilökunta noissa ei ole palkkauksessa pienimmästä päästä on ylijohtajia ja johtajia etuineen, läskiä on mutta yklsikään puolue ei tee mitään vaan pitäisi olla ulkopuolinen  joka leikkaa turhat läskit pois ja miljardeja säästyisi ja voitaisiin laskea kokonaisverotusta mutta tätä se on Suomen politiikka, sulle mulle hyväveli.

Äänestä sinä minua niin minä palkkaan teidät ja pidän eläkevirassa hamaan tulevaisuuteen kyllä ne veronmaksajat maksaa.

Mä toivon ihan tosissani että tulisi se "Troikka", joka pisti Kreikankin kuntoon.

Saisi nuo täysin turhat muulit pihalle noista täysin turhista laitoksista.

Siinähän se yhteiskunnan oikea syöpä on. Huomio vain on kiinnitetty köyhimpiin, heikoimpiin ja tulokkaisiin.

Että siat virastoissa saavat järjettömät palkkansa etunsa kokouspalkkionsa bonuksensa ja miljoonaluokan eläkkeensä - joka ikinen kolikko verovaroista. VELKARAHASTA.

Onhan se pöyristyttävää, että hyinvointialueen pääpomon palkka on pääministerin tasoa ja kokouksiin vaivautuville yleensä kunnanvaltuutetuille ja/tai kansanedustajille maksetaan jopa 1400 e kokouspalkkio! Suomi on massiivisesti velkaantunut ja samaan aikaan kaikki puolueet hamuavat puolueen syöttiläille lisää!!

Oliskohan kuitenkin niin, että se pääministerin palkka Suomessa ei ole kovin suuri esim yritysjohtajiin verrattuna. Kansanedustajien 6000-700€ kuukausikorvauskaan ei kyllä kovin hääppöinen ole. Moni huipputason ihminen harkitsee kyllä pitkään haluaako sellaisella palkkiolla eduskuntaan lähteä. Haluaisit ilmeisesti, että hyvinvointialueen johtajankin palkka olisi sitä 6000€ luokkaa. Kuinkahan moni laadukas hakija löytyisi sellaisella palkalla?

Kyllä sen pitäisi riittää. Niillä on kuitenkin sihteerit ja muut vielä apuna. Hyvinvointialueen vastuulla on korkrintaan satojatuhansia ihmisiä eikä 5.5 miljoonaa kuten pääministerillä.

Juurihan sinulle selitettiin, että se pääministerin palkka onkin naurettavan pieni esim teollisuusjohtajiin verrattuna. Sihteerin käyttö ei muuten tuo kansanedustajan tilipussiin euroakaan lisää.

Vierailija
130/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ihan kauheat verot. Ilmainen koulutus ja melkein ilmainen terveydenhuolto, päiväkodit jnejne. Mitä jos lopetetaan niiden rahoitus ja lasketaan verotusta niin kaikki ovat tyytyväisiä??? Vähän niin kuin ameriikan malliin??

Vaikka, jokainen maksakoon osuutensa itse

Näin lapsettomana pariskuntana me maksetaan ihan turhasta, ei ole lapsia koulussa tai päiväkodissa, ei käytetä julkista terveydenhuoltoa. Ja kyllä, meidän porukat ovat maksaneet meidän kulut valtiolle jo moninkertaisesti. Yhtään ei mieltä paranna noiden lusmujen määrä meidän lähiympäristössä, jota saa päivittäin katsella. Turha kuvitella, että noita saataisiin työelämään enää koskaan vaikka mitä tehtäisiin.

Ette maksa turhasta. Te maksatte siitä että ette ole tuottaneet tähän yhteiskuntaan niitä uusia veronmaksajia jotka ovat välttämättömiä jotta yhteiskunta pyörii myös jatkossa. Lapsettomiksi jäävät pariskunnat tulevat yhteiskunnalle hyvin kalliiksi pitkällä tähtäimellä.

Toivon amerikkalaista mallia, jokainen maksaa vain niistä palveluista kun itse haluaa.

Millä luulet, että amerikkalainen työtön tai muuten köyhä maksaa sairaalalskuja vaikka kuinka haluaisi. Siellä on 30 miljoonaa ihmistä terveydenhoidon ulkopuolella. Ihan sama juttu, jos se vähätuloinen haluaisi lapsensa yliopistoon. Vaikka kuinka haluaisi, ei ole millä maksaa 100 000$/vuosi/1lapsi.

Vierailija
131/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä tukielatus -> hirveä verotus.

- saa työmarkkinatukea

- saa asumistukea

- ehkä sossusta harkinnanvaraista päälle

Verottaja lähettää normi verokortin jossa on 20% ennakonpidätys.

- valita että kyllä Suomessa joutuu köyhäkin maksamaan kovat verot

Vierailija
132/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ihan kauheat verot. Ilmainen koulutus ja melkein ilmainen terveydenhuolto, päiväkodit jnejne. Mitä jos lopetetaan niiden rahoitus ja lasketaan verotusta niin kaikki ovat tyytyväisiä??? Vähän niin kuin ameriikan malliin??

Ilmainen terveydenhuolto josta tulee satasien-tonnien laskuja aika pienistäkin operaatioista. Lääkkeet maksaa euroopan eniten vaikka puolessa euroopan valtioissa on täysin ilmaiset lääkkeet.

Ilmainen koulutus, jonka johdosta opiskelijat velkaantuu kuin amerikoissa konsanaan ja ovat heti valmistuttuaan sellaisissa veloissa, joilla vielä ysärillä sai kokonaisia omakotitaloja. Mikään ei myöskään takaa minkään sortin töitä. Toisin kuin ysärillä.

Minä voin kertoa maan, mikä ei edes huijaa noissa asioissa toisin kuin suomi huijaa. Se on Venäjä. Sielä sairaalasta ei tule yhden kolikon laskua. Eikä koulutus maksa oikeasti yhtä ainoaa kolikkoa.

Suomi on amerikkaakin kierompi siinä, kun suomi valehtelee asian olevan ilmaista vaikka useilla ihmisillä ei jostain syystä ole varaa näihin "ilmaisiin lahjoihin". Se on outoa, kun yleensä ihmisillä on varaa ilmaiseen. Amerikka ei edes yritä valehdella asioiden olevan ilmaisia. Siitä sentään amerikka on rehellinen.

Minä oikeasti ihmettelen, miksi hitsissä tähän maahan jotain veroja maksaa kun niillä yhtään mitään saa. Vie vain rahat, että ei ole varaa ostaa sen takia erikseenkään niitä asioita.

Joko ne asiat oikeasti annetaan, eikä vain juhlapuheissa tai sitten verot pitää laittaa minimiin. Jompikumpi. Ja jos suomi ei siihen kykene, minä otan rahani ja lähden ulkomaille sinne rehellisiin maihin asumaan. Olen oikeasti kurkkuani myöten täynnä tätä kaiken kuppaavaa huijarivaltiota.

Hirveät hinnat. Hirveät verot. Euroopan huonoin vastine niille. Sen lisäksi korviaan myöten veloissa joka ei ole lakkaamassa ja länsimaiden surkeimmat palkat ja elinolot. Siinä on se oikea yhtälö. Enää ei pysty huijaamaan.

Operaatio josta Suomessa tulee parin satasen lasku tuottaa vaikkapa USA:ssa helposti kymppitonnin laskun.

Sitä varten USAssa hankitaan ne kalliit vakuutukset sellaisilla turvilla jotka itselle sopivat.

Ne vakuutukset voi helposti menettää jos menee vaikka työpaikka alta (monesti sairasvakuutus liittyy työpaikkaan) tai sitten se työnantaja ei sellaista tarjoa (matalapalkka-alat). Niissä on myös kulukattoja ja rajoituksia. Joskus ne kattavat myös perheenjäsenet mutta joskus eivät.

Verrataanko seuraavaksi vaikka Saksaan, Itävaltaan, Ranskaan, Alankomaihin, Belgiaan, Sveitsiin, tai ihan vaikka Puolaan? Kaikissa näissä saa lääkkeet ja hoidot halvemmalla kuin Suomessa, etenkin palkkatasoon nähden.

Noh, tiedän ettei vertailla. Pakko valita aina vain se USA, koska muutenhan Suomi häviäisi vertailussa ja se nyt ei käy päinsä.

Puolassa palkkataso lienee jotain 1/2 - 1/3 Suomen palkoista.

Vierailija
133/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, kai oot jo kaikki veroedut käyttäny hyödyksesi?

ellet niin menetät tonneja vuodessa verottajalle liikaa..

Vierailija
134/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksan pskaduunista veroa 11 %

Kannattaisi opiskella, niin pääsisit duuniin jossa maksetaan veroja 50%.

Vierailija
135/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä tuosta pitää paikkansa, on ilmainen päivähoito. Se kuitenkin hyödyttää vain osaa kansasta.

Ei minulla päivähoito ollut ilmaista. Kahdesta lapsesta yhteensä 500€ /kk.

Vierailija
136/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90- luvulla oli korkeat verot.

Nyt ei.

Tämä on täyttä totta, jos olet pienituloinen. Minulla oli ensimmäisessä duunipaikassani 90-luvun puolivälissä tuntipalkka n.30mk/h ja silti maksoin veroa lähes 20%.

Nykyään vastaavilla tuloilla ei tulisi tietenkään mitenkään toimeen (n.6€/h), mutta eipä niistä myöskään tarvitsisi maksaa veroa juuri lainkaan.

Suomessa on *nimenomaan pienituloisten palkansaajien* verotusta kevennetty reilusti viimeisen n.25v kuluessa. Silti huudetaan kurkku suorana tuloerojen kasvusta ja siitä, että veronkevennykset tulisi suunnata pienituloisille. *Ne on jo suunnattu!*

Vierailija
137/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen terveydenhuolto josta tulee satasien-tonnien laskuja aika pienistäkin operaatioista. Lääkkeet maksaa euroopan eniten vaikka puolessa euroopan valtioissa on täysin ilmaiset lääkkeet.

Ilmainen koulutus, jonka johdosta opiskelijat velkaantuu kuin amerikoissa konsanaan ja ovat heti valmistuttuaan sellaisissa veloissa, joilla vielä ysärillä sai kokonaisia omakotitaloja. Mikään ei myöskään takaa minkään sortin töitä. Toisin kuin ysärillä.

Minä voin kertoa maan, mikä ei edes huijaa noissa asioissa toisin kuin suomi huijaa. Se on Venäjä. Sielä sairaalasta ei tule yhden kolikon laskua. Eikä koulutus maksa oikeasti yhtä ainoaa kolikkoa.

Suomi on amerikkaakin kierompi siinä, kun suomi valehtelee asian olevan ilmaista vaikka useilla ihmisillä ei jostain syystä ole varaa näihin "ilmaisiin lahjoihin". Se on outoa, kun yleensä ihmisillä on varaa ilmaiseen. Amerikka ei edes yritä valehdella asioiden olevan ilmaisia. Siitä sentään amerikka on rehellinen.

Minä oikeasti ihmettelen, miksi hitsissä tähän maahan jotain veroja maksaa kun niillä yhtään mitään saa. Vie vain rahat, että ei ole varaa ostaa sen takia erikseenkään niitä asioita.

Joko ne asiat oikeasti annetaan, eikä vain juhlapuheissa tai sitten verot pitää laittaa minimiin. Jompikumpi. Ja jos suomi ei siihen kykene, minä otan rahani ja lähden ulkomaille sinne rehellisiin maihin asumaan. Olen oikeasti kurkkuani myöten täynnä tätä kaiken kuppaavaa huijarivaltiota.

Hirveät hinnat. Hirveät verot. Euroopan huonoin vastine niille. Sen lisäksi korviaan myöten veloissa joka ei ole lakkaamassa ja länsimaiden surkeimmat palkat ja elinolot. Siinä on se oikea yhtälö. Enää ei pysty huijaamaan.

Operaatio josta Suomessa tulee parin satasen lasku tuottaa vaikkapa USA:ssa helposti kymppitonnin laskun.

Sitä varten USAssa hankitaan ne kalliit vakuutukset sellaisilla turvilla jotka itselle sopivat.

Ne vakuutukset voi helposti menettää jos menee vaikka työpaikka alta (monesti sairasvakuutus liittyy työpaikkaan) tai sitten se työnantaja ei sellaista tarjoa (matalapalkka-alat). Niissä on myös kulukattoja ja rajoituksia. Joskus ne kattavat myös perheenjäsenet mutta joskus eivät.

Verrataanko seuraavaksi vaikka Saksaan, Itävaltaan, Ranskaan, Alankomaihin, Belgiaan, Sveitsiin, tai ihan vaikka Puolaan? Kaikissa näissä saa lääkkeet ja hoidot halvemmalla kuin Suomessa, etenkin palkkatasoon nähden.

Noh, tiedän ettei vertailla. Pakko valita aina vain se USA, koska muutenhan Suomi häviäisi vertailussa ja se nyt ei käy päinsä.

Puolassa palkkataso lienee jotain 1/2 - 1/3 Suomen palkoista.

Puolassa mediaanipalkka on todella vääristynyt. Keskipalkka pyörii siinä 1400-1500 euron korvilla. Mutta sitten taas kokeneet ja hyvät asiantuntijat (esim it-ala) tienaa hyvin. Heille maksetaan Suomen tasoista palkkaa ja jopa ylikin. Tärkein asia palkan saajan kannalta, eli ostovoima, on Puolassa nykyään noin 25% parempi kuin Suomessa. 

Jos ei ole pakottavaa tarvetta asua ison kaupungin keskustassa kalliisti, niin Puolassa pärjää kyllä ansioillaan vähintään yhtä hyvin kuin Suomessa. Yleensä paremmin, koska harvapa Suomesta sinne lähtee ns. huonoihin töihin. 

t, Puolassa 3v töitä tehnyt 

Vierailija
138/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et muuta sinne USAan? Koulutat siellä lapsesi ja elelet herrasmiehenä uima-altaallasi lepäillen.

Muuta sinä johonkin kommunistiseen maahan kun rakastat että valtio päättää puolestasi asiat, kun sinulla ei ole aivoja siihen. MInä haluan Suomeen Amerikan mallin ja minä asun Suomessa.

Vierailija
139/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa suurin mahdollinen tuloveroprosentti on 49.9%. Pienituloisten on täten turha väittää olevansa ainoita, jotka osallistuvat säästötalkoisiin. Tuet voivat pienentyä lähitulevaisuudessa, mutta tuloverotus on ollut korkea aina. Erotuksena aiempaan, nyt myös pienituloiset "pääsevät" osallistumaan.

Miten niin? Pienituloislta viedään, suurituloisten verotus kevenee hieman. Joten kerrotko miten ne suurituloiset osallistuvat näihin talkoisiin?

Maksamalla veroja lähes puolet palkastaan.

Vierailija
140/186 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa julkiselta puolelta jostain operaatiosta tulisi tonnien lasku (en kyllä keksi mikä operaatio niin paljon maksaisi ellei sitten kuntoutuminen sairaalassa kestäisi muutamaa kuukautta), niin vastaava lasku olisi esim USAssa  varovaisesti arvioiden 20-kertainen. Lääkkeet maksavat Suomessa potilaalle maksimissaan 50€/kk (600€/vuosi). Siinä hinnassa voi olla esim kymmeniätuhansia euroja maksavia uusia syöpälääkkeitä. Suomalaiset palkat ovat kylläkin selvästi keskivertoa korkeammat länsimaittenkin joukossa.

Käsittääkseni saivat nyt lailla insuliinin kuukausihinnan laskettua Usassakin 35 euroon, ennen oli 800e ja ihmisiä kuoli sen vuoksi. Niin kuin näkee valtiot voi neuvotella jos tahtoa on. Usassa on kaikki karannut käsistä kun valtio ei säätele mitään ja siellä on ne suuret palkatkin ja mitä sillä saa. Joukon dementikkoja.

Niinpä. Suomessahan insuliini on potilaalle ilmaista.

Ennen se olikin, mutta sitten tuli apteekin ja kelan omavastuut. Ensin se oli 1,5€ /kerta. Nyt jo 4,5€ /lääke + 50€ vuodessa. Yksi paketti maksaa n. 100€ ja siitä pitää maksaa 54,5€ omavastuuta. Aika ilmaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän