Täysin lämmittämättömässä talossa asuminen
Olen minimalisti ja irtisanouduin moderaattorin työstä koska minulle tuli uupumus. Nyt olen ajatellut muuttaa mökkiin jossa ei ole mitään lämmitystä. Kaivo on - en aio testata onko juomakelpoista, se on minulle yhdentekevää. Puhelimen - ei äly - lataan aurinkokennolla 5v. En myöskään aio hankkia MITÄÄN erävarusteita tms. Normaalit peitot ja villasukat.
Kokemuksia?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Olette koulukiusaajia. Tarvitsen puhelinta vain etäterapiaa varten, se on 45 min viikossa. Virta säilyy kuukauden!!!
Ap
Se ei silti onnistu.
Hei ap. Minä asun lämmittämättömässä mökissä ympäri vuoden. Ihan helppoa se on kun ei valita.
Hei ap! Minä asun kivenkolossa.
T: Hämähäkki
Minä asun kenkälaatikossa järven pohjassa
Kovasti joutuu töitä tekemään, että tuollaisissa olosuhteissa pystyy vuoden ympäri asumaan. Pelkästään ruokahuolto teettää paljon töitä. Talvea varten pitää varustautua muullakin, kun pelkkiä sieniä ja marjoja keräämällä. Onko mökki järven rannalla? Pystytkö viljelemään vihanneksia/juureksia? Onko maakellaria? Mikäli kaivosta ei saa puhdasta vettä, mistä ylipäätään saat veden? Kaupasta voi toki ostaa vettä, mutta vesi jäätyy talvella, jos lämmitystä ei ole.
Kannattaa ottaa monesta asiasta selvää, ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen. Sinulle on annettu täälläkin ihan asiallisia vastauksia. Jos et jaksa ajatella koko asiaa, en suosittele todellakaan hyppäämistä omavaraisuuteen.
Kai se jossain tuolla tropiikissa onnistuisi.
Suomessa tulee talvi. Talvella on kylmä. Sen lisäksi, että täytyy itse pysyä lämpimänä niin on se aika kurjaa syödä umpijäistä ruokaa monta kuukautta. Juomaksi vain jäätynyttä vettä.
Turvallista matkaa, AP.
Jätä se puhelinkin pois, niin olet sankari.
Ap, miksi kyselet kokemuksia?
Ei Suomessa ole talviasuttavia mökkejä ilman tulisijoja tai muuta lämmönlähdettä.
Mitäpä jos kertoisit noita satujasi vaikka äitillesi? Sitä saattaa kiinnostaa.
Annan AP:lle pakkasten tullessa 1 päivän ennen kuin tulee äiti mieleen ja paluu sivistyksen pariin.
Ja eiköhän avaus ollut jotain huomionkerjuuta taas kerran.
Itse asun yli satavuotiaassa sähköttömässä, vedettömässä ja viemärittömässä torpassa. Ehdottomasti kannattaa lämmittää puilla. Talvi kylmässä kämpässä on mahdoton idea. Tässä minulla on puuhella, leivinuuni ja kamarissa pönttöuuni. Olen jo aloittanut leivinuunin lämmittämisen, koska kosteusprosentti on muuten sisällä liian korkea. Pahimmilla pakkasilla lämmitän kaikkia kolmea tulisijaa, kesällä vain hellaa sen verran, että saa ruokaa ja kahvit tehtyä.
Asuihan mies talven yli riippukeinussa ulkona:
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009098238.html
En ole varma onko ko. juttu se minkä muistan, mutta mies oli ensin yrittänyt asua riippukeinussa ulkona kaupan retkeilyvarusteissa, mutta ei onnistunut, sitten oli tehnyt itselleen lämpimämmän patjan ja makuupussin ja muuta ja joten kuten pärjäili.
Jos taloa ei tarvitse varoa että se menee pilalle kun ei lämmitä, niin luultavasti siellä sisällä leiriytyy mukavammin kuin ulkona riippumatossa, eli täydet pilkkihaalarit jne päällä 24/7, mutta silti voi olla ankeaa jos tulisijaa ei ole.
Miten se meni se sanonta roudasta ja porsaista?
Hieno ajatus, mutta ihminen tarvitsee myös lämpöä ja puhtautta. Lämpimänä pysyminen on haasteellista ja vesi on elinehto. Miten meinasit hygienian pitää yllä, kuten pyykkien pesu ja kropan puhtaus?
Jos talossa on tulisija, siinä saa valmistettua ihan mitä vaan hyvää ruokaa ja juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen oloissa ei valitettavasti tule toimimaan. Suomen talvi on sen verran ankara että pelkkä ruumiinlämpösi ei tule lämmittämään tiloja tarpeeksi. Ja jos talo ei ole lämpimänä, ensimmäisenä jäätyvät putket (jos niitä on) ja ajan kuluessa kosteus tulee tuhoamaan rakenteet ja ruokkimaan hometta. Sisälämpötila tulee tippumaan lähelle ulkolämpötilaa. Käytännössä tulisit asumaan kuin kodillinen koditon. Ilman hyviä varusteita tuskin pärjäisit talven yli.
Omana kokemuksena eristämätön kerrostalokämppä plus sikakallis lämmitys täältä Keski-Euroopan oloista. Neljä kolmesta ulkoseinästä sekä lattiat olivat joko ulkoilman tai lämmittämättömien tilojen vieressä. Ulkoilman ollessa nollan paikkeilla sisälämpötila oli n. 10 astetta ilman lämmitystä. Tuollaista ei kestä pidemmän päälle, eikä auta mitkään fleecet, peitot ja tossumyssykät. Yöt nukuin sähköpeiton kanssa. Kylmyyden ja hengitysilman kosteuden takia mm. patjojen ja sängyn alapinta homehtui. Askeettinen kylmyys, homeitiöiden hengittely ja jatkuva kalseus ei ole pidemmän päälle hyväksi terveydelle.
Nyt on vähän väärää tietoa homeesta. Ei kosteus tuhoa rakenteita jos rakenteet ovat hengittävät, eli läpi kuivuvat. Katto pitää olla tietenkin.
Kyyllä lämmittämättömässä tönössä kaikki homehtuu ihan huolella. Ulkoilman kosteus vallitsee sisällä jos sitä ei lämmittämällä poista. Paukkupakkasilla on hiukan kuivempaa.
Meinaatko villiyrtitkin säilöä suolaamalla? Kuivaus ei ainkaan taida tulla kyseeseen. Jäkälästä saat talvella porkkanan veroista ravintoa, mutta joudut syömään melkosen kasan käpyjä ja marjoja saadaksesi energiaa kerätäksesi kassillisen jäkälää. Ja sitä täytyy kerätä muovikassillinen ateriaksi kun kutistuu keittäessä... Ainiin et keitä. Liottaminen tuhkavedessä on kuitenkin tarpeen. Variksenmarjat ja pippurinmakuiset sienet saavat siitä kyllä vallan makoisaa noissa olosuhteissa, mutta energiaa tarvisit... Jos näet kevään ryöstä kaikki linnunpesät mitkä löydät. Älä syö näsiää äläkä korvasientä jos et keitä mitään.
Lepää rauhassa, jos et takkaa aio talvella käyttää tai muutenkaan puita polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten selviät 30 asteen pakkasessa. Kaikki jäätyy. Myös se sinun puhelin hyytyy kyllä.
Kymmeniä asteita pakkasta joskus. Ruoat jäätyy. Syötkö jääklimppiä. Herrajukeli, miten todellisuudesta kaukana. Jokin kamina - pakko!
Olette koulukiusaajia. Tarvitsen puhelinta vain etäterapiaa varten, se on 45 min viikossa. Virta säilyy kuukauden!!!
Ap