Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodinhoidon raskaus

Vierailija
21.12.2006 |

Vauvamme on nyt puolivuotias. Heräilee vieläkin yössä n. kolme kertaa. Olen aika väsynyt, päivällä usein yritän nukkua samalla kun vauvakin, mutta se on sellaista koiranunta. Onneksi vauva nukkuu 3 päiväunet päivässä niin saan hengähtää vaikken ehkä unta saakkaan.

Vauva on suht helppo, nyt tuntuu että olen sinut tämän uuden elämäntilanteen kanssa. Alussa vauva söi hyvin usein, ja kesä ja osa syksyäkin meni siihen, että vauva olis rinnalla koko ajan (tai siltä tuntui).

Ongelmana on kodinhoito. Kukapa sitä nyt kotitöistä tykkäisi, mutta minä en yksinkertaisesti jaksa tehdä niitä. Pesen joka päivä yleensä koneellisen pyykkiä ja laitan pyykin kuivumaan. Samalla laitan edellisen päivän pyykit paikoilleen. Sitten on se tiskaus. Siihen menee päivässä n. puoli tuntia-tunti. Ja lisäksi pientä paikkojen järjestelyä päivittäin.

Jaksan tehdä siis n. tunnin puolitoista kotitöitä joka päivä. Lisäksi hoidan lapsen. Mies käy töissä, ja osallistuu vauvan hoitoon kyllä illalla. Kotitöitä hän ei juuri tee. Käy joskus kaupassa (yleensä käymme yhdessä koko perhe), ja saattaa esim imuroida mikäli pyydän.

Olemme puhuneet asiasta, ja olen sanonut, että en yksinkertaisesti ehdi enkä jaksa päivän aikana alkaa esim imuroimaan ja siivoamaan, kun on vauva hoidettavana. Minunkin on pakko saada omaa aikaa joskus ja se on silloin kun vauva nukkuu. Toki mielestäni minun pitää ehkä vähän enmmän tehdä kotona, mutta mieheni ei osallistu yhtään. Sanoo kyllä, että ei minun kuulukkaan yksin tehdä kaikkea ja että kyllä hän ymmärtää, mutta ei kyllä autakkaan. Joskus kun olemme keskustelleet asiasta, hän saattaa esim spontaanisti tiskata. Muuten sitä ei juuri tapahdu.

Kuinka paljon muut alle vuosikkaiden äidit jaksatte hoitaa kotia? Tiedän että saan vastaani monilapsisten perheiden äitien haukkumisryöpyn, tyyliin ' odotas sitten kun sinulla on monta lasta' . Mutta minä en vaan jaksa. Sitten ahdistaa kun kotimme on kuink pommin jäljiltä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sinne osaisi mieskään niitä vaatteitaan lajitella, saati lapset. Kuivausrumpua emme ekologisista syistä hanki, sitä paitsi pyykit kosteuttavat huoneilmaa. En ymmärrä asennetta, ettei saisi valittaa, jos itsestä tuntuu raskaalta. Jos sinusta ei tunnu, niin ole onnellinen ja anna muiden valittaa.

Vierailija
22/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka käytetty, jos ei uuteen rahaa.

Toiseksi, odotas, kun teillä on 2 tai kolme lasta, et ehdi sitten enää edes kammata tukkaasi, pestä hampaitasi ja teillä syödään vain eineksiä. Imuriakaan et muista käyttäneesi kahteen viikkoon ja villakoirat ovat teidän rakkaat lemmikit. Petivaatteetkin vaihdetaan kerran kahdessa kuussa :)

Eli teidän vauva vaikuttaa normaalilta, ei edes erityisen vaativalta tai valvottavalta.

Mutta sinun täytyy vaan oppia sietämään sekasotkua ja sitä, että joka päivä ei pestä tiskiä ja pyykkiä ja roskiskin tyhjennetään kerran tai kaksi viikossa :) Siivota en jaksaisi lapsikatraamme kanssa joka päivä, meillä on sunnuntai siivouspäivä ja silloin KOKO perhe osallistuu siihen. Sitten kämppä pysyy ruodussa jotenkuten seuraavaan sunnuntaihin.

Nyt istutte miehen kanssa pöydän ääreen ja teette vain suunnitelman.

Esim. minä tekisin teidän sijassanne näin (tässä myös meidän perheen juttuja):

- tänään haette kaupasta/kirpparilta tiskikoneen

- enintään joka toinen päivä on pyykkipäivä

- unohda silittäminen. Silität vain perheen juhlavaatteet, ei enää arkivaatteita ja lakanoita

- Yksi siivouspäivä viikossa, kaikki osallistuu. Esim. mies tamppaa matot, puistelee peitot ja samalla vauva on sen kaverina ulkona vaunuissa. Sinä imuroit, pyyhit pölyt ja tarvittaessa pyyhit kostealla lattian. Mies pesee vessan :)

-Laita mies välillä ruokakauppaan vauvan kanssa. Saat hiukan omaa aikaa ja voit rentoutua

- ostele myös valmisruokia niin ei mene aikaa niin paljon ruuan tekemiseen

Kyllä se siitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku viisas tutkija puhui tv:ssä siitä, kuinka kotityöt eivät ole vähentyneet koneiden tulon myötä. Nyt pyykkiä pestään päivittäin, ennen muutaman kerran kuussa. Aikaa käytetään siivoamiseen ja pyykinpesuun aivan yhtä paljon kuin ennen, sillä VAATIMUSTASO on kasvanut. Työt eivät ole enää fyysisesti rasittavia, mutta vievät yhtä paljon ellei enemmänkin aikaa.

Vierailija
24/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lla on VAIN yksi lapsi ja hän ei käy edes töissä, joten on ilmeisesti masentunut.

Jos ajattelet ekologisesti, miksi teillä edes on sitten pyykinpesukone?

Vierailija
25/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kun ei ollut konetta niin tiskasin heti, inhoan niitä kamalia tiskivuoria! en kyllä muutenkaan tajua miten tiskaamiseen saa menemään tunnin päivässä.

Vierailija
26/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä pysty sellaiseen ekologisuuteen, että eläisin ilman pesukonetta. Olisihan se hienoa vaikka risumajassa metsässä, metsästellen ja kalastellen... Vähän jotain suhteellisuuden tajua, kiitos.

Vierailija
27/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitää hyökätä ap:stä vastaan. Miksi sinä tiedät kaikki asiat parhaiten?

Vierailija
28/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, ettö pyykinpesu on nykyään niin helppoa että siitä ei kyllä pitäisi valittaa, sitä varten on kuivausrummutkin että voit suoraan laittaa ne pyykit kaappiin mitä et silitä, voi olla helpompaa?

Sisäilmaa ei muuten kannata kostuttaa millään pyykeillä, ainakaan omakotitalossa.

Vierailija
29/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pyykkikonetta kuljettiin likaisemmissa vaatteissa. Samoissa vaatteissa koko viikko ja lauantai-iltana vaihdettiin, kun saunottiin. Joten pyykkiä tuli HUOMATTAVASTI vähemmän.

Meillä on kaksi lasta, vauva ja 2-vuotias. Mies rakentaa ja on siis aina poissa. Välillä on hyvin raskasta. Olen kuitenkin tinkinyt kodinsiisteydestä. Imuroin vain kerran viikossa, vaikka loppuviikosta on aivan karmean näköistä. Teen paljon ruokaa kerralla.

Olemme puhuneet mieheni kanssa siitä, että nyt on raskasaika ja ei kumpikaan takerruta pikkujuttuihin. Miestäni ei siis haittaa, että koti on kuin kaatopaikka ja että hän syö kolmatta päivää samaa ruokaa. Minä puolestani en valita siitä, että hän on aina poissa.

Vierailija
30/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tänä kodinhoito nyt miään pelkkää pyykinpesua ole. Edelleen ihmettelen, miksi sinun pitää täällä tästä paasata. Jos sinusta ei tunnu raskaalta niin fine. Jostakin muusta tuntuu ja se hänelle suotakoon? Miksi ei saisi joku asia tuntua raskaalta?

Vierailija
31/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaa kärsien, valittamatta, taakkansa kantaen? Kyllä se on niin, että muutoksiin tarvitaan aina tyytymättömyyttä ja valittaminen on muutenkin hyvä keino purkaa paineita...parempi kuin retuuttaa lasta tai huutaa miehelle. Jos naiset eivät valittaisi, eläisimme edelleen pimeää keskiaikaa.

Vierailija
32/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos on MAHDOLLISUUS HELPOTTAA arkea, niin minusta on turha valittaa.

Vierailija
33/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitteko kuvitella naista, joka olisi päivät töissä, kun mies lasten kanssa kotona, ja nainen vetäs lonkkaa kaikki illat ja viikonloput sillä perusteella että mieshän tässä kotivanhempi on...?

jos joku nyt kiljaisee että hän on juuri sellainen nainen, niin hän on hyyyyyyyyyyyyvin harvinainen poikkeus!!

Vierailija
34/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on minusta ihan normaalia väsymystä ekan lapsen kanssa. Minä olin nimenomaan ekan kanssa tosi väsynyt enkä saanut juuri mitään kotona aikaan mutta nyt kun lapsia on kolme (3 ja 2 v sekä 3 vkoa), niin jaksan tehdä vaikka mitä :) eli harjoitus tekee mestarin.

Anna itsellesi armoa ja lepäile rauhassa. Sulla on loppuelämä aikaa tehdä kotitöitä, sitäpaitsi tärkeintähän on olla vauvan kanssa...loppujen lopuksi.

Tosiaan itse ekan kanssa olin melkoisen väsynyt (nukkuminen oli itsellä huonoa vaikka esikoinen oli lapsistamme parhaiten vauvana nukkuva...) enkä osannut päivisinkään nukkua. Tokan synnyttyä olin hirveä aktiivisuuspommi ja sain tehtyä vaikka mitä. Nyt kun kolmas on pieni, olen edelleen aktiivinen ja reipas, vaikka väsymys on kovaa mutta en toki silti pysty pitämään kotia supersiistinä, koska kaksi leikki-ikäistä kyllä ehtivät viidessä minuutissa sekoittaa lelut ympäri kämppää ;). Silti ihmettelen edelleen sitä, että miten en saanut mitään aikaiseksi silloin kun lapsia oli vain yksi :), kun nyt onnistuu vaikka mitkä kotityöt kolmen pienen perushoidon lisäksi...

Mutta siis:lepäile rauhassa!!! Kotityöt ei tekemällä lopu!

Vierailija
35/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin raskaalta niin joko olet masentunut tai todella laiska.

Vierailija
36/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi maapallo jo tuhoutunut.

Vierailija
37/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun syön, teen ruokaa tai syötän vauvan. Joskus olen tehnyt niin muutaman päivän ajan, ja oikeasti, koko ajan sai olla tiskaamassa. Ei paljon huvita tehdä ruokaakaan kun heti pitää sitten tiskata. Suoraansanottuna tuntuu kyllä aika turhalle käyttää aikaa sellaiseen, minkä konekin voisi tehdä ja oma työmäärä olisi varmaan 1/4 siitä mitä käsintiskauksessa

Onnneksi en ole ikinä ollut tiptop-ihminen siivouksen suhteen, muuten hyppisin seinille varmaan tämän hetkisessä tilanteessa. Mutta en tiedä, onko normaalia, että imuroimme koko kämpän ehkä pari kertaa kuussa? Sitten kun lapsi alkaa liikkua, niin pakko se on vaan useammin imuroida, se on selvä. Varmaan kaksi kertaa viikossa olisi sopiva määrä.

Olemme mieheni kanssa molemmat aika saamattomia ihmisiä jossain mielessä. Olen kyllä yrittänyt sanoa miehelleni, että meidän on nyt molempien muututtava, sillä kun perheessä on lapsi, ovat siivousstandardit korkeammat. Mutta kuitenkin elän täällä kaaoksen keskellä enkä sitten saa aikaiseksi siivota. jos tulee vieraita, niin on pakko.

Olen kyllä sairastanut masennusta aikaisemmin ja käyn yhä terapiassa. Olo on kuitenkin aika paljon parempi kun esim kolme vuotta sitten ja koen olevani aika onnellinen. Passiivisuus kyllä on yksi masennusoire, ja välillä mietin, että olenko masentunut.

t.ap

Vierailija
38/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vähän on tullut negatiivisia kommentteja. Tosiaan, parempi minustakin valittaa ja päästää höyryjä niin jaksaa paremmin. Tsemppiä kaikille!

t.ap

Vierailija
39/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni niin, että olin mielestäni onnistunut tosi hyvin jos olin miehen työpäivän aikana saanut yhden pienen koneen pyykkiä pestyä ja ripustettua ja käynnistettyä astianpesukoneen (pieni).

Ensimmäisen vuoden aikana en tehnyt mitään ylimääräistä, en edes laittanut valokuvia albumiin.

Olin masentunut.

Sitten lapsi kasvoi ja voimat palasivat. Eli älä stressaa. Talo olkoon pommin jäljiltä!

Ja pyykin pesu ei hoidu ihan ilman aikaa. Olen kellottanut ja meillä menee 15 min kun lajittelen pyykin ja laitan tahroihin poistoaineet. Seuraaviin koneellisiin menee 5 min. Pesen yleensä kerralla 3 koneellista. Jos on lapsen vaatteita koneessa (ei lakana pyykkiä) ripustamiseen menee 15 minuuttia vähintään. Meillä on 6 kg kone. ja vähintään 20 min menee pyykin narulta pois ottoon ja kaappeihin laittoon.

Vierailija
40/40 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kun teet jotain. Tyyliin: saan laittaa kahvinkeittimen tippumaan kun olen laittanut koneen pyörimään. Saan ottaa kahvit keittimestä kun olen ripustanut edellisen koneellisen (pyykkikorista tai vannasta) pyykit.

jne.

+ kehuskele itseäsi mielessäsi aina kun olet tehnyt jotain: " Tänäänkin pesin kaksi koneellista vaikka yleensä pesen vain yhden, olenpas ollut reipas!!"

auttaa ainakin itselläni