Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan -Tajuatteko että sillä pitää ostaa kaikkea muutakin? Eilen ostin hammastahnaa, tänään deodorantin, pyykinpesuaine on lopussa, ja vessapaperia 2 rullaa jäljellä
...Alusvaatteita pitää ihan juuri ostaa lisää kun alkavat olla reikäisiä.
Sillä perustoimeentulotuella pitää ostaa _paljon muutakin_ kuin vain ruokaa, ja siksi on hölmöä miten niin moni aina sanoo että kyllä hän sillä rahalla söisi...Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta (pl. reseptilääkkeet kunnalliselta, kunnallinen lääkäri, vuokra ja sähkölasku)
Se ei ihan oikeasti riitä enää nykyään kun otetaan huomioon mitä kaikkea sillä pitää hankkia.
Kommentit (904)
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa taas kuvia suomalaisesta köyhyydestä. Alle tonnin silmälasit loukkaavat ihmisoikeuksia, köyhä suostuu käyttämään vain kalleinta deodoranttia ja vitamiineja, köyhällä on vaikea saada rahat riittämään kun risteilyt ja hotellit maksavat niin paljon. Puuttuu vielä se, että köyhällä tekee tiukkaa kun monen kilpahevosen pitäminen on niin kallista.
Ei alle tonnin vaan epäsopivat. Kokeile joskus käyttää laseja, jotka ovat yhden diopterin liian heikot, kauankohan jaksaisit sitä päänsärkyä. Jos on hajataittoa sekin täytyy korjata, ja kaikki maksaa. Minulla on lasti noin -10 plus hajataittokorjaukset. Nykyiset lasini sain hintaan 800€, kun toisen linssin sai ilmaiseksi, toki jos olisin valinnut halvemmat kehykset, olisin voinut säästää satasen tai vähän yli. Näin se vain on. Ja siis ihan itse maksoin omista tuloistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan mene ruokaan 555e/kk. Menee ehkä 300e/kk. Siitä jää vielä 255e/kk käytettäväksi vessapaperiin, hammastahnaan yms. Aika ruhtinaallinen määrä. Varsinkin kun kaikkia hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Sitten puhelinlasku 20e/kk, netti ilmainen. Muita kiinteitä menoja ei ole. Jäisi tuosta vaikka satku säästöön sukan varteen, helpostikin.
Entäs kulkeminen, auto tai bussi? Ei ole halpaa kuukausikorttikaan julkisiin.
Vaatteet?
Harrastukset?
Virkistys?
Hygieniatuotteet?
Parturi/kampaaja?
Pyykinpesuaine?
Astianpesuaine?
Vessapaperi?
Talouspaperi?
Hammastahna?
Deodorantti?
Kosteusvoide?
Hammaslanka tai silikonitikut?
Synttärilahjat ystävien / sukulaisten lapsille?
Ystävien kanssa vietetty aika ja tekeminen?
Lääkkeet joihin ei saa reseptiä?
Hammaskääkäri kun pakko mennä yksityiselle sillä julkiselle 8kk jono?Listaa voisi jatkaa loputtomiin....ruoia ei tosiaan ole ainuy kulu
Juu, kyllä minäkin saisin menemään monta tonnia kuussa, kun vaan listaisin loputtomasti asioista, mitä haluaisin ja mihin keksisin kuluttaa. Ehkä se ei kuitenkaan ole se toimeentulotuen tarkoitus....
Yhteiskunnalle tulee kalliimmaksi paikata reikiä hampaista kuin ennaltaehkäistä niitä käyttämällä hammaslankaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 555,11 kuukaudessa. Pärjäisin sillä vallan hyvin, kun asumista ja terveydenhoitomenojahan tuosta ei tarvitse maksaa.
Palkkani on yli neljätonnia kuussa. Verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen ei taida jäädä eees noin paljoa käteen kuussa. :D Kyllä työnteko kannattaa!
Miksi valitat? Olet hyvätuloinen ja menosi ovat selvästi liian suuret omien valintojesi takia.
Luulisi fiksun, menestyvän työssäkäyvänkin pystyvän elämään toimeentulotuen veroisella määrällä rahaa, kerta haukkumansa köyhät luuseritkin siihen pystyy. Niin. Sehän on mahdollista.
Nimenomaan! Varmasti pystyy, mutta mitä järkeä keskituloisen on sitten tehdä töitä? Veroihin ja sosiaalikuluihin menee melkein puolet palkasta. Lapsen päivähoitomaksut korkeimman taksan mukaan jne.
Köyhän vaatimuksia ihmisarvoiseen elämään listattuna tästä ketjusta:
-erikseen kännykän netti ja laajakaista
-hotelleissa yöpyminen ja laivaristeilyt
-kalliit vitamiinit, kukaan järkevä ei käytä edullisia
-kalliit merkkituotteet vessapaperissa (halvat köyhän pyllyyn käyttökelvottomia), deodoranteissa (köyhät haisevat muuten pahalle), hammastahnoissa, pyykinpesuaineessa (köyhillä on herkkä iho)
-markkinoiden kalleimmat silmälasinlinssit (köyhillä tunnetusti suurempi sairastavuus, tässä ketjussa lähes sokeita kaikki)
-kampaajalla tai parturissa käyminen
-yksityisellä hammaslääkärillä käyminen
-oma auto tai kuukausikortti julkisille, vaikka ei mitään pakollisia menoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on sossun oma rakennekuvio tt-tuesta. Olisi kiva tietää paljon on laskennallisesti varattu ruokaan, hygieniaarvikkeisiin, vaatteisiin, virkistysmenoihin. Miten on ajateltu se 530€ kakku jaettavan.
Laki toimeentulotuesta. Ihan saat itse suunnitella, miten kakkusi jaat:
"Perusosa on kiinteä summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin
menoihin. Näitä menoja ei huomioida erikseen toimeentulotuessa, vaan ne sisältyvät
perusosaan yhtenä kokonaisuutena. Asiakas voi itse päättää, mihin hän perusosansa
käyttää. Perusosan käyttämisestä ei pyydetä selvityksiä.
Perusosalla katetaan
• ravintomenot
• vaatemenot
• vähäiset terveydenhuoltomenot
• henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
• paikallisliikenteen käyttö
• sanomalehden tilaus
• puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
• harrastus- ja virkistystoiminta
• vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot
esimerkiksi viivästys- ja perintäkulut sekä lainojen- ja luottojen lyhennykset."Olipa mielenkiintoista että sanomalehden tilaus luetaan perusmenoihin! Eikö toimeentulotuella elävät voisi käydä kirjastossa lukemassa lehden? Tai lukea ne ei-timanttijutut? Näin minäkin teen, vaikken tukia saakaan.796
Tätä osaa tuesta on muinoin perusteltu sillä, että se sanomalehti on työttömän työväline (kun se käy läpi ne työpaikkailmoitukset) - kukaan ei vaan ole muistanut päivittää tämän tuen tarveosuutta tälle vuosituhannelle. Eihän KUKaAN enää etsi töitä lehti-ilmoituksista ??
Töitä etsitään nykyisin tietokoneella ja nettiyhteydellä, saako työtön tukia niihin?
Kyllä saa. Tietoliikennekulut maksetaan toimeentulotuen perusosassa. Tästä ketjusta opin, että köyhillä pitää olla erikseen nettiliittymä, eivätkä he voi jakaa puhelinliittymänsä nettiä mahdollisiin muihin laitteisiinsa. Ei sovi heidän ihmisarvolleen.
Ei taida köyhien laitteissa olla sellaisia ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 555,11 kuukaudessa. Pärjäisin sillä vallan hyvin, kun asumista ja terveydenhoitomenojahan tuosta ei tarvitse maksaa.
Palkkani on yli neljätonnia kuussa. Verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen ei taida jäädä eees noin paljoa käteen kuussa. :D Kyllä työnteko kannattaa!
Miksi valitat? Olet hyvätuloinen ja menosi ovat selvästi liian suuret omien valintojesi takia.
Mihin perustat väitteesi vai etkö tiedä paljonko verotus on Suomessa?
Toimeentulotuen perusosasta (yksinelävä 555e) 49% on budjetoitu ruokaan ja 51% muihin kulutustarpeisiin. Oma vika jos käyttää ruokaan 99%. Yksi aikuinen syö kuukaudessa ihan hyvin n. 270 eurolla, oli sossumasseilla tai palkkatuloilla. Sillä jopa wolttaa tai syö ulkona muutaman kerran kuussa perussafkan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
-kalliit merkkituotteet vessapaperissa (halvat köyhän pyllyyn käyttökelvottomia), deodoranteissa (köyhät haisevat muuten pahalle), hammastahnoissa, pyykinpesuaineessa (köyhillä on herkkä iho)
-markkinoiden kalleimmat silmälasinlinssit (köyhillä tunnetusti suurempi sairastavuus, tässä ketjussa lähes sokeita kaikki)
Ajatella, että ihan julkisesti koko Suomelle paljastit olevasi NOIN tyhmä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta, ettei yksinelävä saa reilua 500 euroa riittämään ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, lääkkeisiin ym. Käytän itse kahden lapsen kanssa noihin asioihin kuukaudessa vähemmän rahaa, joka on omaa palkkaani. Ehkä se työnteko rahan eteen saa arvostamaan tuloa enemmän ja sen rahan arvon ymmärtää paremmin. Mene ap töihin.
Saat kuitenkin myös lapsilisät ja lapset syö osittain koulussa/päiväkodissa ja saatko vielä elatusmaksujakin. Ostaako isovanhemmat lapsille vaatteita, leluja, tietokoneita ym. lahjoja. Maksaako työnantajasi puhelinlaskusi ja saatko työstä liikuntaseteleita ym. etuja.
Ihan vaan ohiksena sanon, että vaikka työsuhde-etuna saisikin liikuntaseteleitä, niin ei ne yleensä koskaan ole työntekijälle ilmaisia. Aina niistä jonkin osan joutuu itse maksamaan, että saa niitä käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä sitten? Minunkin pitää palkasta maksaa ihan kaikki kulut (myös ne lääkkeet, lääkärit, sähköt ja muut asuinkulut). Kuljin itse vuosikausia rikkinäisissä alusvaatteissa, kun ostin mielummin ruokaa, kuin uusia alushousuja. Muita uusia vaatteita en ole ostanut vuosiin. Ja käyn siis töissä 5pv viikossa, eikä yhtään penniä jää palkasta ennen seruaavaa palkkapäivää. Enkä tosiaan tuhlaile mihinkään, palkka vain on pieni, muttei niin pieni, että mitään tukia saisi, kun talokin on oma.
Onko palkkasi 500 e kk?
Me ollaan monesti laskettu,että meille jää käteen vähemmän /kk kun maksetaan ensin palkasta verot, bussiliput(jotta päästään töihin), asumiskulut(johon just ei saada asumistukea enää) , lasten pakolliset laskut (tt-asiakas saisi lisäeuroja) -- silti pärjätään ilman tt-tukea koska yrittäjän sitä ei nyt vaan ole oikeastaan mahdollista saada. Pitää toimittaa niin paljon todisteita firman kirjanpidosta ettei kenenkään firmaa pyörittävän aika riitä...)
Jos yrittäjällä menee niin huonosti että rahat eivät meinaa riittää niin silloin kannattaa kyllä tarkastella sitä, että onko yrityksen pyörittäminen enää järkevää. Jokainen yrittäjä ymmärtää myös sen että yrityksistä kannattaa ehdottomasti tehdä verotussyistä osakeyhtiö, tällöin pääsee nostamaan voitot pienehköllä verolla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas vaihteeksi menee iloisesti sekaisin kaikki perusasiat Kelan tuista. Yleensä aika harva saa pelkkää toimeentulotukea, eli se reilu 500 ei automaattisesti tule kaikille tt-tuen saajille. Usein työtön saa esim. työmarkkinatukea, asumistukea ja pienen osan toimeentulotukea (mikäli ne 2 edellä mainittua tukea ei riitä). Asumistuessa ja tt-tuessa otetaan huomioon paikkakuntakohtaisen laskennallinen vuokra (vesi ja sähkö). Usein todelliset asumiskulut ainakin kaupungeissa on suuremmat, eli siitä tt-tuesta jää vähemmän käyttöön siihen ruokaa, hygieniatarvikkeisiin, ei-reseptilääkkeisiin jne.
Käytännössä leipä on todella tiukassa, joten turhaan kadehdit köyhää. Töitä kun ei edelleenkään saa väkisin.
Olisi mukava, että niitä suuria yritystukia myönnettäville yrityksille tulisi pakko työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja maksaa ihan oikeaa palkkaa.
Töitä ei ehkä saa väkisin, mutta ainakin jotkut tästä ryhmästä myös vastustavat kovaan ääneen ajatusta että tuki olisi vastikkeellista - eli silloinhan nimenomaan saisitte niitä töitä väkisin. Ehkä se silloin voisi olla myös suurempi, kun työnteolla saataisiin tuloja tai säästöjä valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan mene ruokaan 555e/kk. Menee ehkä 300e/kk. Siitä jää vielä 255e/kk käytettäväksi vessapaperiin, hammastahnaan yms. Aika ruhtinaallinen määrä. Varsinkin kun kaikkia hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa joka kuukausi. Sitten puhelinlasku 20e/kk, netti ilmainen. Muita kiinteitä menoja ei ole. Jäisi tuosta vaikka satku säästöön sukan varteen, helpostikin.
Vaatteet?
Harrastukset?
Virkistys?
Hygieniatuotteet?
Parturi/kampaaja?
Pyykinpesuaine?
Astianpesuaine?
Vessapaperi?
Talouspaperi?
Hammastahna?
Deodorantti?
Kosteusvoide?
Hammaskääkäri kun pakko mennä yksityiselle sillä julkiselle 8kk jono?Listaa voisi jatkaa loputtomiin....ruoia ei tosiaan ole ainuy kulu
Eivät sellaiset ymmärrä, jotka ovat olleet vain töissä. He eivät tajua, että tavarat rikkoontuvat ja kuluvat. Ohjelmistoja ei päivitetä, G:t katoavat kuulumasta jne. Heillä on itsestääntäyttyvät ruokakomerot, kuten Martoilla, joissa on aina kaikki mausteet, jauhot, kananmunat ym. ja jokainen perheen ruoka maksaa vain 2 euroa, koska kaikki muu löytyy jo kaapista ja on ilmaista. Näin ollen deluksuspaisti maksaa vain 50 senttiä per henkilö, koska liha saatiin metsästävältä isosisältä ja kaikki muu oli valmiina kaapeissa. Muutoinhan hinta olisikin sen 200 euroa per nenä.
Ei vaan meille on itsestäänselvyys että edellämainittuja kuten ruokaakin käytetään säästeliäästi ja ei tule yllätyksenä että välillä joutuu ostamaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi vai etkö tiedä paljonko verotus on Suomessa?
Sinulle näköjään tulivat yllätyksenä (tirsk)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ajatella. Minäpä maksan kaikki nuo luettelemasi asiat, jopa vuokran ja lääkärilaskut ihan itse omasta pienestä hoitajan palkastani. Ja raadan sen eteen töissä joka viikko 38,25 tuntia.
Niin minäkin haluaisin maksaa omat kuluni palkastani. Minulla on 4 tutkintoa ja omien alojeni lisäksi olen hakenut töitä kaikilta niiltä aloilta, joita fyysisesti pystyn tekemään. 3 vuotta olen hakenut, enkä ole saanut töitä. Asiakaspalvelijaksi olen kuulemma liian ruma (sanoi haastattelija) ja puhelinmyyjäksi en pääse, koska olen liian analyyttinen ja empaattinen (teettivät persoonallisuustestin). Tässä nyt esimerkki huutavasta työvoimapulasta ja kuitenkin on varaa jättää valitsematta työntekijöitä ulkonäön ym. vuoksi. Koko ajan opiskelen lisää. Eipä se työllistä, mutta on jotain tekemistä.
Olen pahoillani! Ei kenellekään voi haastattelija noin sanoa :(
Vierailija kirjoitti:
Unohtui se 555 € kuussa yhdelle ihmiselle ruokaan, sillä ketjun mukaan perusosa riittää vain syömiseen. No köyhät tutkitusti vähän keskimääräistä pulskempia, ja selkäkin tuntui monella ketjussa kipeä olevan joten tuskin kalorinkulutus kovin tapissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-oma auto tai kuukausikortti julkisille, vaikka ei mitään pakollisia menojaAjatella, että ihan julkisesti koko Suomelle paljastit olevasi NOIN tyhmä :D
Ajattele, että täällä köyhät julkisesti pitävät veronmaksaja tyhminä. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä lista, josta työssäkäyvä voi vaan haaveilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet?
Harrastukset?
Virkistys?
Hygieniatuotteet?
Parturi/kampaaja?
Pyykinpesuaine?
Astianpesuaine?
Vessapaperi?
Talouspaperi?
Hammastahna?
Deodorantti?
Kosteusvoide?
Juu, kyllä minäkin saisin menemään monta tonnia kuussa, kun vaan listaisin loputtomasti asioista, mitä haluaisin ja mihin keksisin kuluttaa. Ehkä se ei kuitenkaan ole se toimeentulotuen tarkoitus....
Yhteiskunnalle tulee kalliimmaksi paikata reikiä hampaista kuin ennaltaehkäistä niitä käyttämällä hammaslankaa.
-eri
Jonkun yhteiskunnan tantanko pitäisi tulla niitä sun hammasvälejä lankailemaan? Opettele kuule ihan itse! Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ajatella. Minäpä maksan kaikki nuo luettelemasi asiat, jopa vuokran ja lääkärilaskut ihan itse omasta pienestä hoitajan palkastani. Ja raadan sen eteen töissä joka viikko 38,25 tuntia.
Niin minäkin haluaisin maksaa omat kuluni palkastani. Minulla on 4 tutkintoa ja omien alojeni lisäksi olen hakenut töitä kaikilta niiltä aloilta, joita fyysisesti pystyn tekemään. 3 vuotta olen hakenut, enkä ole saanut töitä. Asiakaspalvelijaksi olen kuulemma liian ruma (sanoi haastattelija) ja puhelinmyyjäksi en pääse, koska olen liian analyyttinen ja empaattinen (teettivät persoonallisuustestin). Tässä nyt esimerkki huutavasta työvoimapulasta ja kuitenkin on varaa jättää valitsematta työntekijöitä ulkonäön ym. vuoksi. Koko ajan opiskelen lisää. Eipä se työllistä, mutta on jotain tekemistä.
Olen pahoillani! Ei kenellekään voi haastattelija noin sanoa :(
Tuolla perusteella voi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea ripsenpidennyksiin ja huulifylleihin.
Eivät sellaiset ymmärrä, jotka ovat olleet vain töissä. He eivät tajua, että tavarat rikkoontuvat ja kuluvat. Ohjelmistoja ei päivitetä, G:t katoavat kuulumasta jne. Heillä on itsestääntäyttyvät ruokakomerot, kuten Martoilla, joissa on aina kaikki mausteet, jauhot, kananmunat ym. ja jokainen perheen ruoka maksaa vain 2 euroa, koska kaikki muu löytyy jo kaapista ja on ilmaista. Näin ollen deluksuspaisti maksaa vain 50 senttiä per henkilö, koska liha saatiin metsästävältä isosisältä ja kaikki muu oli valmiina kaapeissa. Muutoinhan hinta olisikin sen 200 euroa per nenä.