Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvyttömyyseläke sairauspäivärahan loppumisen jälkeen?

Vierailija
02.09.2023 |

Eli kun on saanut sairauspäivärahaa 300 päivää? Onko se realistista/oletteko saaneet? Olen opiskelija, jonka suoritukset eivät riitä opintotukeen, joten jos joutuisin työnhakijaksi pitäisi kai luopua opinto-oikeudesta. Kuntoutusta kokeiltu jo kahteen otteeseen. Diagnoosit neuropsykiatrisia ja mt.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutusraha, työkokeilu, uudelleen koulutus, työkyvyttömyyseläke. Vaikea päästä. Päättäväisyyttä tarvitaan ja pitkää pinnaa.

Vierailija
2/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustukea eli määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä täytyy hakea lääkärin b-lausunnolla ja hakemuksella, pysyvä eläke nyt tuskin tulee heti kysymykseen varsinkaan nuorella ihmisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se kuntoutusraha sitten? Minulle haettiin kuntoutustukea jo tarpeeksi hyvissä ajoin joten siirryin saikkelta suoraan kuntsarille eikä mitään maksukatkoja tullut

Vierailija
4/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä joutuu ekana kuntoutustuelle, eli määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Se määrätään normaalisti puoleksi vuodeksi tai vuodeksi eteenpäin.

Sulla on jo kuntoutusta kokeiltu mutta silti voi olla hankala päästä kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle. Mutta onnea matkaan!

Vierailija
5/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se kuntoutusraha sitten? Minulle haettiin kuntoutustukea jo tarpeeksi hyvissä ajoin joten siirryin saikkelta suoraan kuntsarille eikä mitään maksukatkoja tullut

Miten tämä käytännössä tapahtui? Haitko ja saitko samalla B-lausunnolla sekä sairaspäivärahan, että kuntoutustuen? Jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomatodistuksen pitemmälle ajalle, ja se 300 päivää tulee täyteen kesken tuon lääkärin määräämän ajan, voiko kuntoutustukea saada sillä samalla lausunnolla, jos siis itse hakee sitä Kelasta?

Mulle annettiin seuraava lääkäriaika niin myöhään, että 300 pv tulee täyteen, vaikka edellinen B- lausunto suorittaa sairaslomaa yli tuon 300 pv rajan.

Vierailija
6/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee heti oma hakemus kuntoutustuesta, niin se on vireillä. Periaatteessa B-lausuntosi on ikän kuin voimassa, mutta uutta toki tarvitaan heti kun vain sellaisen saat, koska haettava etuus muuttuu, ja aikajännettä eteenpäin on pidennettävä.

Huomaa, että kuntoutustuki ja kuntoutusraha ovat kaksi eri asiaa. Kumpikin voinee tulla opiskelijalla kyseeseen.

Jos lääkäriin pääsyyn on pitkälti aikaa, ja muutenkin, kysy neuvoa YTHS: n sosiaalityöntekijältä, jos hoitosuhteesi on siellä tai lue Kelan sivuilta tai kysy Kelasta.

Vierailija
7/7 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuntokierroksella on nyt kuntoustuen (määräaikaisen eläkkeen) indeksien jäädytys vuosille 2024-2027 eli ei vaalikaudella nouse eläkeindeksin mukaisesti niinkuin tähän asti on tehnyt.