Patruunatehtaan räjähdys ja Lapua 1976 -elokuvasta
Mietteitä Patruunatehtaan räjähdyksestä ja juuri ensi-iltaan saapuneesta Lapua 1976 -elokuvasta.
Kommentit (474)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikissa nykyajan elokuvissa pitää olla vain kuolemaa ja onnettomuuksia. Voi kun joku tajuaisi tehdä oikein vanhan kunnon ajan romanttisen elokuvan. Tunnelma olisi iloinen, päähenkilöt voisivat esittää pari laulua, parit saisivat toisensa ja kaikille jäisi elokuvasalista poistuttuaan hyvä mieli.
Juuri näin! Koska viimeksi, jos koskaan, Suomessa on tehty nenäliinoja vaativa romanttinen komedia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen odottanut tätä leffaa tulevaksi ja täältä selvisi, että se on nyt teattereissa. Luvattoman huonosti mainostettu leffa.
Miksi ei ole mainostettu missään tätä leffaa?!
Itse olen nähnyt MTV3 mainoskatkoilla todella monta mainosta parin viikon ajan ja somessa elokuvan omilla sivuilla. Lehdissä tietty, mutta muuten Tampereella ei ole tullut muuta mainosta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua miten tuosta on saatu leffan ainekset kasaan lisäämättä sinne keinotekoisia suhteita ja dramatiikkaa. Tosiasiassa päivä ja elämä oli tuiki tavallista, sitten yhtäkkiä pum ja sitten ei ollut enää mitään tehtävissä ja tilanne ohi.
Jos olisi pelkästään kerrottu tapahtumasta ( ja varmaan on sellainenkin juttu ko onnettomuudesta tehty), sitä kutsuttaisiin dokumenttielokuvaksi.
Ja tietysti ihmisten tunnistettavuuden kanssa varmaan joutuu tekemään paljon töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tehnyt tästä ketjun ja ihan samanlaisesti, mutta se poistettiin.
Tämä oikeasti tuntuu katkeralta, että muut saavat tehdä ketjuja mutta minä en.En kummiskaan ole niin katkera, että toivoisin tämän ketjun katoavan. Tässähän mä saan niitä vastauksia mitä olisin toivonut omaan ketjuuni.
Elä sure, täällä riehui eilen joku naapurin i g o r tai joku, joka ei saanut tehtaanjohtajan roolia ja siksi on katkera Björkmanille pyrkien estämään keskustelun aiheesta kokonaan.
Mä olin tehnyt sen aloituksen toukokuussa ja vasta tässä elokuussa siihen sain kommentteja ja kerkesin iloita siitä niin, että kerroin siitä ketjuuni. Samana päivänä se ketju sitten poistui, että katkeruutta tunnen, kun kerkesin iloitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta se pitää raha repiä. Onnettomuudesta jäi paljon orpoja, heille varmasti ikuisesti kipeä asia. Tekeleeseen on ympätty rakkaustarina houkutuslinnuksi. En mene katsomaan, muistan tapauksen lapsuudestani hyvin ahdistavana ja surullisena.
Tälläinen olo vähän itsellekin tulee. Onko nyt tarkoitus rahastaa tällä joillekin ihmisille kipeällä aiheella?
Kai tämä ketju vähän sellainen yritys on. Leffa on mennyt yli 1,2 miljoonan budjettinsa ja uhkaa tulla miljoona takkiin tästä kun ei myy.
Leffaliput ovat törkeän kalliita, kovin usein ei ole varaa lähteä leffaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta se pitää raha repiä. Onnettomuudesta jäi paljon orpoja, heille varmasti ikuisesti kipeä asia. Tekeleeseen on ympätty rakkaustarina houkutuslinnuksi. En mene katsomaan, muistan tapauksen lapsuudestani hyvin ahdistavana ja surullisena.
Tälläinen olo vähän itsellekin tulee. Onko nyt tarkoitus rahastaa tällä joillekin ihmisille kipeällä aiheella?
Kai tämä ketju vähän sellainen yritys on. Leffa on mennyt yli 1,2 miljoonan budjettinsa ja uhkaa tulla miljoona takkiin tästä kun ei myy.
Mun lähiteatterissani lippujen hinnat ovat 13 euroa. Se on mun kipukynnyksen rajoilla.
Ei tästä kovin kauaa ole kun hinnat oli 12 euroa lipulta, että eurolla on noussut hinnat kesän jäljiltä. Viikonloppuisin hinnat ovat 15 euroa lipulta, joten ehdottomasti menen arkisin elokuviin. Verotus on syvältä, sillä nehän nostaa lippujen hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kipeää tässä on? Noi orvotkin on jo jotain 50 v. Ehkä sen ikäinen on jo käsitellyt asian
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/12/lapuan-patruunatehtaan-rajahdy…
Katsopa tämän sivun viimeinen video. Siinä puhuu mies, joka lapsena oli menettänyt äitinsä Lapuan räjähdyksessä, äiti tunnistettiin vihkisormuksesta, kun muutoin ei tunnistamaan kyetty. Hän kertoo, ettei ensin osannut ajatella mitään, mutta jossain vaiheessa oli havahtunut siihen, ettei ollut enää äitiä pesemässä vaatteita ja puhtaita vaatteita ei ollut. Oli myös opeteltava laittamaan ruokaa. Hänen aikuistuttuaan saamallaan lapsella ei koskaan ollut mummoa.
Siinä puhuu myös nainen, joka myös ollessaan lapsi oli samaisessa räjähdyksessä menettänyt isänsä, ja siinä todetaan, että vasta vuosikymmeniä myöhemmin hän kykeni käsittelemään tämän tragedian aiheuttamaa surua. Hänen lapsuudenperheessään oli kolme murrosiän kynnyksellä olevaa sisarusta. Hänen onnettomuudessa kuollut isänsä oli hoitanut perheessä kaiken äidin ollessa henkisesti sairas ja itsekin huollettava, eikä voinut lapsia hoitaa puolisonsa menehdyttyä, ja lapset päätyivät juuri eläkeiän saavuttaneiden isovanhempien luokse. Tämä nainen yli 30 vuotta myöhemmin tehdyssä haastattelussa kertoo tuntevansa vihaa ja sanoo, että tuntuu pahalta edelleen. Hänen luokallaan oli toinenkin lapsi, joka menetti isänsä, mutta siitä asiasta ei koskaan puhuttu mitään. Eivät puhuneet myöskään sisarusten kesken asiasta koskaan.
Moni muukin on menettänyt vanhemman tai muun läheisen. Isäni kuoli yllättäen kun olin 7-vuotias. Tästä on aikaa nyt yli 20 vuotta. En ole koskaan elänyt tämän tapahtuman tai asian ehdoilla, se vaan on yksi asia elämässä.
Tuolloin 70-luvulla ei vielä osattu niin traumaterapiaa ja muutenkin tuossa Lapuan onnettomuudessa varmaan koko yhteisö oli shokissa. Tottakai koko ajan tulee yllättäviä kuolemia ja lapset jäävät orvoiksi tai puoliorvoksi. Mutta silti se ei oikeuta meitä jotenkin väheksymään toisten menetyksiä tai kokemuksia, kuten nyt teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähiteatterissani lippujen hinnat ovat 13 euroa. Se on mun kipukynnyksen rajoilla.
Ei tästä kovin kauaa ole kun hinnat oli 12 euroa lipulta, että eurolla on noussut hinnat kesän jäljiltä. Viikonloppuisin hinnat ovat 15 euroa lipulta, joten ehdottomasti menen arkisin elokuviin. Verotus on syvältä, sillä nehän nostaa lippujen hintoja.
Arkena vain ei tahdo ehtiä elokuviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi arvannut että palstalla pyörii näin vanhaa porukkaa.
Miten niin vanhaa? Eläkeikä on noussut ja vaatimukset pysyä ajan hermolla kaikin puolin.
Vauva oli vauvoihin, odotukseen ja perhe-elämään erikoistunut suomalainen aikakauslehti, jonka keskustelupalsta on edelleen toiminnassa.
+50 on kyllä tällä lähtökohdilla aika iäkäs.
Mutta eihän tämä vauva.fi ole ollenkaan sama. Suurin osa aiheista ei kosketa mitenkään vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista tehdä elokuva aiheesta, joka oli ammustehtaan räjähdys, eikä mitään muuta.
Ei draamaa, ei terrorismia, ei tihutöitä, ei kostoa, ei mitään.
Eikö tuossa nyt ole draamaa ihan liian kanssa. Onnettomuus kosketti aivan suoraan satoja ihmisiä.
Björkman taitaa tehdä roolin mitä häneltä on nykyään aina odotettu ja niin jo nähty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tuo leffa oikein on suunnattu? Varmaan aika iäkkäällä väestölle, koska ei ketään alle viisikymppistä taatusti kiinnosta joku tuollainen tapahtuma tai Hannu-Pekka Björkmanin näkeminen. 🤷🏻 En sitten tiedä käykö yli kuusikymppisetkään tuollaisia leffoja katsomassa. Oppenheimer on vetänyt yli seitsenkymppisiä herroja kyllä viime aikoina hienosti leffaan.
Oppenheimer on yleissivistävä.
Onhan tuo Lapuan pamauskin siinä mielessä yleissivistävä, että v 76 työsuojelu oli aivan eri tasolla kuin se on nyt. Elokuvan nähtyään voi tulla tarve tutkia paremmin, mitä ja missä tuo tapahtuma oli. Yleltä löytyy hyvin esim videopätkiä tapahtumasta ja hautajaisista. Tapahtuma oli tuolloin tosi paljon esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä kovin kauaa ole kun hinnat oli 12 euroa lipulta, että eurolla on noussut hinnat kesän jäljiltä. Viikonloppuisin hinnat ovat 15 euroa lipulta, joten ehdottomasti menen arkisin elokuviin. Verotus on syvältä, sillä nehän nostaa lippujen hintoja.Arkena vain ei tahdo ehtiä elokuviin.
Mulla on pyöräilymatkan päässä leffateatteri. Mä kerkeen ihan hyvin näytöksiin ja suurin osa näytöksistä on klo. 20.00 jälkeen.
Mä ajattelin huomenna mennä katsomaan tämän Lapua 1976 leffan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon? Wikipedian mukaan 2.
Yli 60 lasta menetti toisen vanhempansa. Uhreista suurin osa oli perheellisiä naisia. Naisia kuoli 35, miehiä 5. 60 ihmistä loukkaantui räjähdyksessä. Ympäristössä 150 rakennusta sai vaurioita.
Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavaa tilastoa tän päivän teollisuudesta. Ei taida naisia löytyä saati äitejä.
Mitä tilastoa? Teollisuudessa työskentelee paljon naisia, myös äitejä.
35 naista ja 60 lasta. Olisiko tänäpäivänä samat luvut.
Miksei voisi olla, kyllähän teollisuudessa naisia työskentelee. Naisia oli kuolleiden joukossa siksi paljon, kun onnettomuus sattui lataamassa, jossa ilmeisesti työtehtävät oli tarkkuutta vaativia, muttei niinkään fyysisesti raskaita ja siksi moni työntekijöistä oli sillä osastolla naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä kovin kauaa ole kun hinnat oli 12 euroa lipulta, että eurolla on noussut hinnat kesän jäljiltä. Viikonloppuisin hinnat ovat 15 euroa lipulta, joten ehdottomasti menen arkisin elokuviin. Verotus on syvältä, sillä nehän nostaa lippujen hintoja.Arkena vain ei tahdo ehtiä elokuviin.
Mulla on pyöräilymatkan päässä leffateatteri. Mä kerkeen ihan hyvin näytöksiin ja suurin osa näytöksistä on klo. 20.00 jälkeen.
Mä ajattelin huomenna mennä katsomaan tämän Lapua 1976 leffan.
Kiinnostavaa elokuvailtaa. Itsellä vain on tuota jälkikasvua, joten arki-illat menee kyllä siinä, vaikka mielelläni käynkin elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon? Wikipedian mukaan 2.
Yli 60 lasta menetti toisen vanhempansa. Uhreista suurin osa oli perheellisiä naisia. Naisia kuoli 35, miehiä 5. 60 ihmistä loukkaantui räjähdyksessä. Ympäristössä 150 rakennusta sai vaurioita.
Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavaa tilastoa tän päivän teollisuudesta. Ei taida naisia löytyä saati äitejä.
Mitä tilastoa? Teollisuudessa työskentelee paljon naisia, myös äitejä.
35 naista ja 60 lasta. Olisiko tänäpäivänä samat luvut.
Miksei voisi olla, kyllähän teollisuudessa naisia työskentelee. Naisia oli kuolleiden joukossa siksi paljon, kun onnettomuus sattui lataamassa, jossa ilmeisesti työtehtävät oli tarkkuutta vaativia, muttei niinkään fyysisesti raskaita ja siksi moni työntekijöistä oli sillä osastolla naisia.
Näyttää tälläkin hetkellä olevan kolme paikkaa auki tuonne Lapua Oy:lle ja työpaikat ovat Vihtavuoren tehtaalla. Ja juuri tuo näppäryys ja tarkkuus hakuilmoituksessa kerrotaankin.
https://www.jobly.fi/tyopaikka/kokoonpanotyontekijoita-nammo-lapua-oyll…
Kävin juuri katsomassa ja tykkäsin kovasti, oli hieno elokuva. Vaikka olen tuosta räjähdyksestä toki kuullut ennenkin, niin ei sitä ole tullut ajatelleeksi kuinka kova räjähdys se on ollut. Hyvä että tästä on elokuva tehty.
Vanhemman sisarus kuoli tuossa räjähdyksessä eikä hirveästi innosta ajatus että tästä tehdään viihdettä. Mielummin olisin nähnyt vaikka paremman dokumentin, jotain dokkariahan on jo tehty mutta aika vanhoja ja lyhyitä.
Tässä hiljattain tapasin serkkuni jotka menettivät vanhempansa räjähdyksessä ollessaan pikkulapsia, mutta elokuvaa ei mainittukaan. Meidän suvussa asiasta ei juuri puhuta.
Hahah, maalaiskunnan pikkupösäyksestä yritetään tehdä jotain suurta juttua. Hei haloo, siitä on kohta 50 vuotta aikaa. Vaikka se vuodelta 1976 on toki Lapualla varmaan aika tuore juttu, niin aika päästä yli ja eteenpäin.
Joku aamu tässä viime viikkoina oli sekä ohjaaja ja tämän isä tv ykkösen aamulähetyksessä.