Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte tilanteessani? Urapohdintoja.

Vierailija
02.09.2023 |

Taustalla on kaksi ylempää korkeakoututkintoa, sitten erittäin hyvissä tehtävissä vakituisissa työpaikoissa yrityselämässä, sitten väikkäri ja postdoc, sitten paluu yrityselämään. Postdocin jälkeen perustin sivutoimisen yrityksen, ja viimeiset vuodet olen tehnyt yhdistelmää jossa sellaisia palkkatyötehtäviä joissa olen saanut sivutoimiluvan sekä max. 80% työajan sekä oman yrityksen kautta tehtäviä projekteja.

Nyt olen tullut tietynlaiseen murroskohtaan. Viimeisin palkkatyöpaikka ei jatku, sillä yritys myydään ulkomaille. Joten joko pitäisi jatkaa täysin yrittäjänä tai sitten etsiä uusi työpaikka. Olin jo päättänyt, etten jaksa yrittämiseen liittyvää epävarmuutta ja jatkuvaa myymistä ja etsisin 100% palkkatyöpaikan. Se vain onkin helpommin sanottu kuin tehty. Nyt olen ryhtynyt miettimään jonkinlaista hybridijuttua taas, eli että tekisin yrityksen kautta projekteja kunnes mahdollisesti löytäisin kunnon palkkatyöpaikan.

Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Yrittäjyys täysillä, yrittäjyys kunnes palkkatyöpaikka löytyy, pelkkä palkkatyöpaikan haku? Olen kyllä jutellut asiasta läheisteni ja tuttujeni kanssa, samoin uravalmentajan ja headhuntereiden, mutta kaikilla tuntuu olevan eri mielipide siitä mitä kannattaa tehdä, joten itse minun tämä pitää päättää. (Siksi toki hölmöä edes kysellä täältä, mutta pyörittelen tätä vain liikaa itse mielessäni.)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuija Tajunnanvirtanen voisi alkajaisiksi kertoa tarkkaan mitkä tutkinnot sinulla on ja mitä sellaista osaamista CV:ssäsi on joka voisi kiinnostaa työnantajaa.

Yllä olevasta vuodatuksesta voi päätellä vain sen että osaat jotain sellaista mitä voit yrittäjänä myydä tunti kerrallaan.

Vierailija
2/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuija Tajunnanvirtanen voisi alkajaisiksi kertoa tarkkaan mitkä tutkinnot sinulla on ja mitä sellaista osaamista CV:ssäsi on joka voisi kiinnostaa työnantajaa.

Yllä olevasta vuodatuksesta voi päätellä vain sen että osaat jotain sellaista mitä voit yrittäjänä myydä tunti kerrallaan.

Tuija Tajunnanvirtanen ei nyt kuitenkaan tällaisia yksityiskohtia lähde julkisella palstalla kertomaan. Se ei myöskään itsessään ole relevanttia, sillä ydinkysymys on: (1) yrittäjyys; (2) yrittäjyys & palkkatyö -combo; (3) palkkatyö. Ja niissä pätevät aika lailla samat dynamiikat eri aloilla, eli riskit vs. hyödyt, riskien ollessa yrittäjyydessä korkeammat mutta myös tietyt hyödyt ovat siinä korkeammat (työnteon joustavuus ja korkeammat ansiot).

Eli yrittäjyydessä pystyn työllistymään heti, projekteja on helppo saada, mutta siinä on yrittäjyyden riskit, jonka lisäksi projektit ovat sekalaisempia ja eri toimialoilta. Tämä jälkimmäinen saattaa jopa haitata joidenkin palkkatöiden saamista sillä työnantajat pitävät siitä, että kokemus on keskittynyt yhdelle toimialalle. Sen lisäksi työhaastatteluissa on joskus kyseenalaistettu sitä, olenko valmis sitoutumaan täysin ja lopettamaan yrityksen.

Jos taas keskityn vain palkkatyön saamiseen, aktivoimatta kunnolla yritystä tässä välissä, niin siinä kestää kauemmin työllistyä. Siitä ei ole epäilystä etteikö se tapahtuisi, mutta rekryprosessit ovat pitkiä, usein 2-3 kuukautta, joten jos tavoittelisin vain sitä niin joutuisin roikkumaan todennäköisesti vähintään pari kuukautta löysässä hirressä.

Toisin sanoen, asian voi tiivistää tähän: (1) ottaako enemmän riskiä (sekä taloudelllista että urakehitysriskiä) voidakseen työllistyä välittömästi, ns. poimia low-hanging fruit; vai (2) tavoitella pidemmällä tähtäimellä parempaa uraa, jossa pienemmät taloudelliset riskit ja mahdollisuus paremmalle urakehitykselle pidemmällä tähtäimellä, siitäkin huolimatta että se vaatisi tällä hetkellä vähintään pari kuukautta tyhjäkäyntiä ja hyvinkin turhauttavaa työnhakua.

No, tämä kirjoittaminen itsessään jo auttaa selkeyttämään ajatteluani, sillä tuon kirjoitettuani tajusin toki, että ilmiselvä vastaushan on tehdä nyt tässä välissä projekteja ja samalla hakea sitä vakituisempaa, uraa edistävää palkkatyötä. OIkeastaan ainoa mitä epäröin tuossa on se, että näyttääkö täysipäiväinen yrittäjyys CV:ssä hyvältä vai huonolta.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Combo ehdottomasti

Vierailija
4/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä miten yrittäjyys voidaan nähdä huonona CV:ssä. Aika moni asiantuntija tekee esimerkiksi puhujakeikkoja tai konsultointia toiminimen kautta.

Vierailija
5/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et jää sohvalle lihomaan tukien varassa, kuten alapeukuttava av-mamma.

Vierailija
6/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän nyt on melko mahdoton vastata. En ymmärrä näkökulmaa että yrittäjyys oli huono CV:ssä, ehkä tämä on joku alakohtainen ajatus?

Itsellä päätös riippuisi muusta elämän tilanteesta. Esim nyt kun olen ainoa aikuinen joka elättää 2 teiniä ja on asuntolaina niin suosin matalariskistä vaihtoehtoa. Jokusen vuoden päästä kun lapset ovat omillaan ja voin muuttaa pienempään velattomaan asuntoon niin valitsisin riskipitpisemman yrittäjyyden jossa voin itse enemmän säädellä työn tekemistä.

Vierailija
7/7 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti löydät nopeasti uuden paikan jos ehdotat että voit toimia yrityksesi kautta. Työnantajalle helpompaa kun ei tarvitse maksaa työnantajakuluja jne vaan maksaa tekemäsi lasku.