Paljon pölyä!! Apua!
Uusi asunto on tosi pölynen, pölyä kertyy ihan valtavasti. Paljon enemmän kun aiemmassa kodissa, enemmän kun missään aiemmassa kodissa.
Mitä tälle voi tehdä?
Kommentit (12)
Talon tai asunnon ilmanvaihto voi olla väärin säädetty, yleinen ongelma nykyään.
Liika alipaine huoneistossa imee pölyä ja rakennusvilloja seinistä ja rappukäytävästä, tällöin myös postilaatikko saattaa "vinkua" koska sieltä virtaa ilmaa sisälle, myös ulko-ovia (terassille ja käytävään) voi olla raskas avata tai sulkea (pitäisi toimia kevyesti). Taloyhtiössä yhteys huoltoon josta mittaavat alipaineen.
Koneellinen ilmanvaihto pyörittää pölyä koko ajan ilmassa, eli pitää siivota koko ajan.
Robotti-imuri ja staattiset liinat auttaa vähän.
Voiko alipainetta mitata itse? Ei ole kerrostalo, eikä ovessa postiluukkua.
Vierailija kirjoitti:
Voiko alipainetta mitata itse? Ei ole kerrostalo, eikä ovessa postiluukkua.
Onko oven avaaminen sisältä päin lukkoa kiertäen vaikeaa? Siinä sinulle mittari.
Ei ole. Mutta aukeaa suoraan ulos, ei käytävään. Onko tällä merkitystä???? Tunnepa itseni tyhmäksi.
Muutto. Minulla oli aiemmassa asunnossa sama ongelma. Huoltomies sääti pyynnöstäni ilmastointia, jolloin tilanne oli välillä huono, välillä huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Muutto. Minulla oli aiemmassa asunnossa sama ongelma. Huoltomies sääti pyynnöstäni ilmastointia, jolloin tilanne oli välillä huono, välillä huonompi.
Kaiketi sääti ILMANVAIHTOA, ei ilmastointia? Ilmanvaihto vaihtaa sen sisäilman koneellisesti, ilmastointi viilentää sisäilmaa. Käsitteet kuntoon!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiketi sääti ILMANVAIHTOA, ei ilmastointia? Ilmanvaihto vaihtaa sen sisäilman koneellisesti, ilmastointi viilentää sisäilmaa. Käsitteet kuntoon!!
Vahingossa kirjoitin väärän termin. Sori. :)
Pitää oppia elämään siistimmin, pöllyttää vähemmän tekstiilejä ja imuroida yms. useammin. Sieltä tekstiileistähän sitä pölyä eniten tulee sisälle.
Itse kun muutin asuntoon, jossa oli tummanruskea laminaattilattia, oli pakko ruveta siistimmäksi, koska lattiassa näkyy jo muutaman päivän päästä pölyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitää oppia elämään siistimmin, pöllyttää vähemmän tekstiilejä ja imuroida yms. useammin. Sieltä tekstiileistähän sitä pölyä eniten tulee sisälle.
Itse kun muutin asuntoon, jossa oli tummanruskea laminaattilattia, oli pakko ruveta siistimmäksi, koska lattiassa näkyy jo muutaman päivän päästä pölyt.
Entä jos on minimalisti, jolla ei ole paljoa mitään tavaraa (verhoja, mattoja, paljoa huonekaluja...), pyykit kuivattaa kuivaushuoneessa ja elää asunnossa siististi? Pölyä tulee silti paljon.
https://www.amazon.com/Purifiers-Bedroom-Filters-Allergies-Portable/dp/…
Air Purifiers for Home Large Room Bedroom Pets, H13 HEPA Air Filter, Filters Smoke Dust Mold Odor Allergies, UV-C Light Helps Reduce Germ, Portable Air Cleaner with Remote Timers Child Lock for Home
Fiilistellyt itselle jotain tällästä, minulla on useampi tietokone mitkä kerää paljon pölyä,
putsaan tietenkin aktiivisesti koska harrastelen pc pelaamista.
Vuokratalo. Voinko kysellä milloin ilmanvaihto puhdistettu? Suodattimet vaihdettu? Jos semmosia on. Ainakin omakotitalossa likaset suodattimet vaikutti pölyn määrään. Ja siivoan kyllä säännöllisesti. Silti pölyä paljon enemmän mitä aiemmissa kodeissa.