HS: Lukiota käyvien ahdistelupäiväkirjat
Olipa taas mieltäylentävää luettavaa. Toivottavasti moni mies lukee jutun ja tuntee piston sydämessään.
Jättäkää nuoret naiset ja tytöt rauhaan.
Kommentit (1453)
Voivoi näitä kauniiden naisten ongelmia. Onneksi ei ole tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Tässä alla taas palstan omasta mielestään mahtava parisuhdemateriaali näyttää kädestä pitäen miksi niistä ei ole tytölle isäksi. Eikä pojalle.
Ja kun 9 lk pojat rapotoivat seksuaalisesta ahdistelusta, tasa-arvovaltuutetun toimistosta naiset kommentoi, et "pelleilyvastauksia"
Miksei kukaan kyseenalaistanut heidän äitiyttään?
Ohis, nainen
Surullista luettavaa tuo HS:n juttu, kuten tämä ketju. Huomaa, ettei maailma ole muuttunut omista nuoruusvuosistani mihinkään. Paitsi tietenkin sen puolesta, että asiasta keskustellaan nykyään enemmän, mikä on hyvä. Vaikka keskustelu ei ole näihin ahdistelijoihiin vaikuttanut, niin ainakin nuoret naiset ovat paremmin perillä omista oikeuksistaan.
Minun on hyvin vaikea ymmärtää mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka kokee oikeudekseen rikkoa toisen koskemattomuutta ja rajoja verbaalisesti saati fyysisesti. Edes niinä hormoninhuuruisimpina vuosina ei olisi koskaan tullut mieleeni käyttäytyä täysin toista kunnioittamatta.
Olen 44v nainen, opiskellut ja työskennellyt miesvaltaisilla aloilla koko ikäni, tehnyt töitä asiakaspalvelussa vuosia opiskeluaikana. En ole koskaan kokenut tai nähnyt yhtään väitettyjä tilanteita; en suoraan sanottuna usko että näistä on totta edes murto-osa. Mielikuvitusta, liioittelua ja (tahallaan) väärinymmärryksiä. Ihan höpötystä ja huomion hakua. Ja kaikki uskoo.
Vierailija kirjoitti:
No mites pitäisi pariutua jos ei herraisä saa edes lähestyä tai avata suutaan? Ja naiset aina perustelevat etteivät tyydy mieheen joka ei ulkoisesti miellytä, miksi meidän miesten sitten pitäisi?
M46
Juuri tossa Hesarin jutussa haatatellut sanoi, että flirttailu ja juttelu on tietenkin kivaa. Mutta miksi pitää mennä alapääjuttuihin, tuijottaa ja kommentoida tissejä tai jopa koskea? Se on se mikä pelottaa ja ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa jos edes yksi näistä itsensä erityisen kilteiksi ja ihannekumppaneiksi itsensä kuvailevista kirjoittaisi edes kerran täällä että joo, ikävää että teitä naisia ja varsin lapsia ahdistellaan, en hyväksy sitä. Tuskin on nähty vielä kertaakaan.
Joo, ei ole nähty. Sen sijaan reaktiot ovat:
"Missä muka tällaista tapahtuu, en ole ikinä nähnyt"
"Valehtelet"
"Miesvihaa!"
"Naiset ahdistelevat poikia!"
"Miksi et tehnyt rikosilmoitusta"
Olen muuten 100% varma että tuo tämän keskustelun ulisija on seksuaalirikollinen, ei välttämättä tuomittu mutta ainakin pelko persauksessa että seurauksia on tulossa jos asioista keskustellaan avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo limaiset setämiehet suuttuvat heti kun niille sanoo vastaan. Onpa kyllä surullista että kähmiminen, ehdottelu ja huutelu eivät ole vähenemään päin, vaikka #metoosta ja rajoista on käyty keskustelua jo kauan. Itse olen jo 34-vuotias ja edelleen tulee nähtyä ja kuultua kaikenlaista. Teininä oli tietysti pahempaa, pieni ja arka teinityttö on helppo kohde. Nuo ukot eivät edes ymmärrä hävetä, oma napa on tärkein. Olisi kiva tietää kähmijien psykologinen profiili. Veikkaan että löytyy korostunut määrä tietyntyyppistä persoonallisuushäiriötä näistä.
Missä tuota kähmimistä tapahtuu? En ole koskaan elämässäni todistanut moista joten kiinnostaa aidosti.
On kerrottu, muttet usko.
Itse esim kerran ajoin pyörällä jonkun äijän ohi, hän päättikin ottaa askeleen sivuun. Tietysti jouduin pysähtymään ettei kolaroi ja tasapainoa tavoittaakseni. Päätti siinä lähellä ollessaan kehua ulokkeita ja puristaa tuosta vaan perseestä. Koska oli päivä keskellä keskisuurta kaupunkia niin selvästä rajojen rikkomisesta huolimatta tämä ei ollut pahimmasta päästä, koska en pelännyt pahempaa, muistutti siis varmaan näitä miesten ahdistelukokemuksia. Tällaisia sattuu koko ajan, ympäriltä ihmiset sitten jälkikäteen sanovat että en ole nähnyt.
Miksi et puutu asiaan kun näet että toiselle naiselle tehdään noin? Miksi teeskentelet ettet nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista saada tutkimustietoa, kuinka paljon erityisesti suomalaisten miesten kohdalla naisten ahdisteluun vaikuttaa alkoholi. En usko mitenkään, että suomalainen 30-vuotias Miikka menisi tuolla kadulla yksin ollessaan selvinpäin lääppimään nuoria naisia. Kuningas alkoholi tässäkin on keskeisesti mukana.
Mikä ihmeen tekosyy se alkoholi oikein on? Ihan yhtä lailla ihminen on vastuussa käytöksestään oli kännissä tai ei.
Joku syy se on, koska suomalainen mies tuskin ahdistelee selvinpäin ja yksin kulkiessaan kauppareissun yhteydessä. En ole ainakaan minä koskaan elämäni aikana tällaista todistanut.
Ohis. Olen kohdannut ahdistelua suomalaiselta mieheltä keskellä päivää ja selvinpäin. Yritti jopa repiä minua rappukäytävään. Toisen kerran kauppakeskuksessa suomalainen mies ei päästänyt minua ulos hissistä ja vaati että hymyilisin hänelle. Ihan selvinpäin olevalta vaikutti sekin. Kolmannen kerran suomalainen mies tuli takaani ja tarttui käteeni kun olin noussut ulos bussista, ja yritti suostutella tulemaan luokseen. Sanoin monta kertaa ei, ja että päästää irti. Vasta kun kaivoin toisella kädellä puhelimen ja näppäilin hätänumeron niin päästi irti. Neljännen kerran kaupan pihassa nousin autosta niin viereisessä autossa oleva miesporukka vislaili ja huuteli. Näistä toivottavasti ainakin kuski oli selvinpäin.
Mulla olisi näitä tarinoita paljon lisää. Paljon. Lisää.Ehkä sinun kannattaa muuttaa alueelle jossa ei asu noin paljoa pervoja. Toisaalta en tiedä ikääsi mutta jos olet vaikka 40 ja sinua on ahdisteltu 4 henkilön toimesta (aikuisiällä) niin se on keskimäärin kerran joka viides vuosi.
Toisaalta tää on netti ja todennäköisesti "paljon lisää" on aika reipasta liioittelua jos ei suoraa valehtelua kun koitat ilmeisesti levittää agendaa jostain asiasta. Tai trollata. Mahdoton oikeastaan erottaa että kumpaa.
Kuten sanoin, näitä tarinoita on paljon lisää. Ihan h*lvetin paljon jos lisätään kaikki humalassa olevien vislailut, huutelut ja ohimennen "vahingossa" koskettelut. On työnnetty väkisin kieli kurkkuun yöelämässä, puristeltu, kuorittu, nostettu väkisin syliin, piiritetty miesporukalla ja naurettu kun se on ollut mielestäni pelottavaa ja ahdistavaa.Toki aktiivisin ahdisteluksi tulemisen aika oli 7-15 vuotiaana. Mutta en ole kertaakaan ollut yöelämässä niin, ettei joku olisi lähestynyt epätoivotulla tavalla.
Kerrotko millä alueella ei ole pervoja? Asun keskisuuressa kaupungissa omakotitalossa rauhallisessa lähiössä.
Niin ja olen nyt 26 vuotias.Ja tarinasi onnistui muuttumaan vain entistä epäuskottavammaksi.
Että oikein 7-15 vuotiaana eniten ahdistelua kun haluat näemmä vääntää tarinasi siihen suuntaan että kaikki miehet on myös pedareita.
Kun olin alakoulussa, eräs itsensäpaljastaja odotteli minua harva se päivä koulun jälkeen koulureitin varrella. Olihan se näin aikuisena ajatellen ikävä juttu. Silloin blokkasin sen kokonaan mielestäni, että kykenin käymään koulua. Pelotti mielettömästi. Kenellekään en uskaltanut tai osannut kertoa. -eri
Lisää keksittyjä tarinoita entisten päälle jotta sosiaaliprnoa kaipaava kukkahattuvasemmisto saa lisää kiihottumismateriaalia.
Se kertoo susta aika paljon, että ennemmin kiellät toisen kokemukset ja koetat vaientaa näitä naisia kertomasta kokemuksiaan, kuin puuttuisit itse ongelmaan ja peräänkuuluttaisit jokaisen oikeutta koskemattomuuteen. Sä olet osa ongelmaa ja raiskauskulttuurin ylläpitäjä oman toimintasi kautta.
Kuinka moneen ahdisteluun olet puuttunut viime viikolla? Entä tänä vuonna?
Estätkö miesten tekoja aktiivisesti? Siihen luulisi olevan mahdollisuuksia kun se kerran on niin yleistä.
Ole sinä se sankari joka soittaa poliisille kun tyttö ei itse uskalla.
-Kahteen ahdisteluun viime viikolla. En muista kuinka moneen viime vuonna.
-Pyrin omalta osaltani estämään, en lähde raiskausläppiin mukaan koska niissä ei ole mitään hauskaa. Vaadin hyvää käytöstä myös omilta ystäviltäni. Baarissa olen useamman kerran puuttunut ääliöiden käytökseen, kun ovat vaikkapa puristelleet naisia. Olen ihan fyysisesti mennyt väliin.
-Kyllä, varmasti soitan poliisille jos näen että jotain ahdistellaan.
Minulla ei ole ongelma myöntää, että miehet käyttäytyvät huonosti naisia kohtaan. Olen jopa itse nuorena sanallisesti ahdistellut pyytämällä seksiä, kun en tiennyt muusta ja kulttuuri on sellainen. Nyt ymmärrän enemmän. Ymmärrän valta-asetelman ja fyysisen kokoeron ja sen myötä myös sen, että miksi naisen heittämä "hyvä perse" ei ole yhtään niin vakava asia kuin miehen heittämä. Pointti on siinä, että nainen tuskin pystyisi tekemään minulle (185cm/100kg) mitään mitä en haluaisi. Sit kun pohdit asiaa toisinpäin niin ymmärtänet ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nuoret naiset uskaltavat puhua. Meillä vanhemmilla on satoja tuollaisia kokemuksia taustalla. Osa miehistä on henkisesti todella sairaita.
Artikkelissa on hyvin kuvattu, miten myös tuijottaminen on häirintää ja henkisen väkivallan muoto.
Niinpä. Kun olin lapsi, ei koko ilmiöstä puhuttu. Niinpä siitä ei itsekään osannut puhua kenellekään, kun sen kohteeksi joutui. Onneksi, onneksi nykyään on siinä mielessä hieman toisin. Osataan puhua ja ongelma otetaan pâäosin tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mites pitäisi pariutua jos ei herraisä saa edes lähestyä tai avata suutaan? Ja naiset aina perustelevat etteivät tyydy mieheen joka ei ulkoisesti miellytä, miksi meidän miesten sitten pitäisi?
M46
Miksi sinun ikäisesi pitäisi lähestyä pariutumismielessä 16-vuotiasta tyttöä?
Samasta syystä kuin naiset tekevät sitä tuon ikäisille pojille.
En ole kuullut keski-ikäisen naisten huutavan harmistuneena siitä, etteivät saa lähestyä lukioikäisiä poikia. Kerro toki, kuinka iso ongelma tämä on.
Todella iso. Mutta tabu. Naisten harjoittamasta ahdistelusta ei pidetä mölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista saada tutkimustietoa, kuinka paljon erityisesti suomalaisten miesten kohdalla naisten ahdisteluun vaikuttaa alkoholi. En usko mitenkään, että suomalainen 30-vuotias Miikka menisi tuolla kadulla yksin ollessaan selvinpäin lääppimään nuoria naisia. Kuningas alkoholi tässäkin on keskeisesti mukana.
Mikä ihmeen tekosyy se alkoholi oikein on? Ihan yhtä lailla ihminen on vastuussa käytöksestään oli kännissä tai ei.
Joku syy se on, koska suomalainen mies tuskin ahdistelee selvinpäin ja yksin kulkiessaan kauppareissun yhteydessä. En ole ainakaan minä koskaan elämäni aikana tällaista todistanut.
Ohis. Olen kohdannut ahdistelua suomalaiselta mieheltä keskellä päivää ja selvinpäin. Yritti jopa repiä minua rappukäytävään. Toisen kerran kauppakeskuksessa suomalainen mies ei päästänyt minua ulos hissistä ja vaati että hymyilisin hänelle. Ihan selvinpäin olevalta vaikutti sekin. Kolmannen kerran suomalainen mies tuli takaani ja tarttui käteeni kun olin noussut ulos bussista, ja yritti suostutella tulemaan luokseen. Sanoin monta kertaa ei, ja että päästää irti. Vasta kun kaivoin toisella kädellä puhelimen ja näppäilin hätänumeron niin päästi irti. Neljännen kerran kaupan pihassa nousin autosta niin viereisessä autossa oleva miesporukka vislaili ja huuteli. Näistä toivottavasti ainakin kuski oli selvinpäin.
Mulla olisi näitä tarinoita paljon lisää. Paljon. Lisää.Ehkä sinun kannattaa muuttaa alueelle jossa ei asu noin paljoa pervoja. Toisaalta en tiedä ikääsi mutta jos olet vaikka 40 ja sinua on ahdisteltu 4 henkilön toimesta (aikuisiällä) niin se on keskimäärin kerran joka viides vuosi.
Toisaalta tää on netti ja todennäköisesti "paljon lisää" on aika reipasta liioittelua jos ei suoraa valehtelua kun koitat ilmeisesti levittää agendaa jostain asiasta. Tai trollata. Mahdoton oikeastaan erottaa että kumpaa.
Kuten sanoin, näitä tarinoita on paljon lisää. Ihan h*lvetin paljon jos lisätään kaikki humalassa olevien vislailut, huutelut ja ohimennen "vahingossa" koskettelut. On työnnetty väkisin kieli kurkkuun yöelämässä, puristeltu, kuorittu, nostettu väkisin syliin, piiritetty miesporukalla ja naurettu kun se on ollut mielestäni pelottavaa ja ahdistavaa.Toki aktiivisin ahdisteluksi tulemisen aika oli 7-15 vuotiaana. Mutta en ole kertaakaan ollut yöelämässä niin, ettei joku olisi lähestynyt epätoivotulla tavalla.
Kerrotko millä alueella ei ole pervoja? Asun keskisuuressa kaupungissa omakotitalossa rauhallisessa lähiössä.
Niin ja olen nyt 26 vuotias.Ja tarinasi onnistui muuttumaan vain entistä epäuskottavammaksi.
Että oikein 7-15 vuotiaana eniten ahdistelua kun haluat näemmä vääntää tarinasi siihen suuntaan että kaikki miehet on myös pedareita.
Kun olin alakoulussa, eräs itsensäpaljastaja odotteli minua harva se päivä koulun jälkeen koulureitin varrella. Olihan se näin aikuisena ajatellen ikävä juttu. Silloin blokkasin sen kokonaan mielestäni, että kykenin käymään koulua. Pelotti mielettömästi. Kenellekään en uskaltanut tai osannut kertoa. -eri
joo... se odotti vuosien ajan just sinua, aivan jatkuvasti, kukaan ei tiedä asiasta mutta se on totta koska sä sanot niin.
Ja niitä miehiä oli muuten rivissä. Niitä oli ainakin satoja runkkaamassa kun sä kävelit sen metsikön läpi. Kaikki perheellisiä, niillä oli omia lapsia joita ne varmasti rai skasi...
Kyllähän niitä itsensäpaljastelijoita on ollut, ihan sellaisia tunnettuja tapauksia joista on tiennyt sekä lapset että aikuiset, mutta ei ole pystytty/haluttu puuttua kun ei muuta todisteita ole kuin lasten kertomus. Mikä saa epäilemään ettei kertomus olisi totta? Varsin yleistä sekin ettei lapsi uskalla kertoa kenellekään, häpeän tai muun pelon takia.
Vierailija kirjoitti:
Patriarkaatin valta alkaa Suomessa olla jotain aivan järkyttävää. 10-20 vuotta sitten ei ollut läheskään tällaista.
Ne paikat missä turvallisemman tilan periaate toteutuu ovat jo harvinaisuus.
Öhöm voin kyllä sanoa että varmasti oli. 20 vuotta sitten tästä ei puhuttu samalla tavalla. Se oli jotenkin hyväksytympää ja ikävä kyllä asenne oli vielä enemmän siihen suuntaan että ahdistelu oli tytön oma vika. Been there.
Vierailija kirjoitti:
Olen 44v nainen, opiskellut ja työskennellyt miesvaltaisilla aloilla koko ikäni, tehnyt töitä asiakaspalvelussa vuosia opiskeluaikana. En ole koskaan kokenut tai nähnyt yhtään väitettyjä tilanteita; en suoraan sanottuna usko että näistä on totta edes murto-osa. Mielikuvitusta, liioittelua ja (tahallaan) väärinymmärryksiä. Ihan höpötystä ja huomion hakua. Ja kaikki uskoo.
Olet 44 v kähmivä ja tuijottava setämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M46
46-vuotiaan miehen ei kannata pariutua 16-vuotiaan kanssa, vaikka isä teki aikoinaan niin.
Mikä sinä olet mitään kenenkään pariutumisesta sanelemaan? Laki kieltää sen minkä tulee olla kiellettyä ja sen jälkeen ihmiset saa päätellä itse mitä haluaa tai on haluamatta.
Enkä nyt ottanut kantaa esittämiisi numeroihin vaan yleisellä tasolla. Valtio jossa "joku taho" rupeaa päättämään ihmisten parisuhteetkin ihmisten puolesta on jo aika sairaalloinen kontrollivaltio.
Jännä muuten miten vähän nykyään ollaan huolestuneita siitä miten joka suuntaan tuntuu sinkoilevan aiheettomia syytöksiä ja netin mahdollistamaa hyvinkin julkista aiheetonta leimaamista vaikka just tuo jos mikä on tämän nykyajan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa jos edes yksi näistä itsensä erityisen kilteiksi ja ihannekumppaneiksi itsensä kuvailevista kirjoittaisi edes kerran täällä että joo, ikävää että teitä naisia ja varsin lapsia ahdistellaan, en hyväksy sitä. Tuskin on nähty vielä kertaakaan.
Joo, ei ole nähty. Sen sijaan reaktiot ovat:
"Missä muka tällaista tapahtuu, en ole ikinä nähnyt"
"Valehtelet"
"Miesvihaa!"
"Naiset ahdistelevat poikia!"
"Miksi et tehnyt rikosilmoitusta"
Olen muuten 100% varma että tuo tämän keskustelun ulisija on seksuaalirikollinen, ei välttämättä tuomittu mutta ainakin pelko persauksessa että seurauksia on tulossa jos asioista keskustellaan avoimesti.
Hohhoijaa... palstalla miesvihan levittäminen "keskustelun" varjolla tuskin tuo tuomioita. Tehkääs tytöt se rikosilmoitus niin saatte seurauksia niille jotka sen ansaitsee.
Niin, ja puuttukaa ihmeessä kun näette että naisia ahdistellaan. Sehän on niin jatkuvaa että tilaisuuksia luulisi riittävän.
Näköjään edes yksi hyöty rumasta ulkonäöstä on, eipä ole ikinä elämässä tarvinnut ahdistelua kokea, eikä varmasti enää tarvikaan. No okei, toisenlaista ilkeyttä ja haukkumista siitä ulkonäöstä on kyllä saanut kuulla mutta ei tuollaista ahdistelua koskaan. Ja ikää 40 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ujommat miehet eivät uskalla jutella naisille ollenkaan, kun mikä tahansa voidaan ymmärtää ahdisteluksi.
Ja syntyvyys laskee laskemistaan, koska parisuhteita ei synny.
Eikö kotona opetettu normaalia kommunikointia? Siihen ei kuulu kaupan henkilökunnan tissien kommentointi tai seksiehdotukset heille. Ei pitäisi olla kenellekään liian vaikeaa.
Ei "setämies" saisi jutella kaupan kassan kanssa edes säästä, kun senkin se tekee päästäkseen uimaan naisen pöksyihin.
Kyllä saa. Mutta usko pois, kassahenkilö kyllä on oppinut huomaamaan, kenellä se jutteleminen on pelkkää juttelua ja kenellä se on pyrkimys johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ne uskoo, jotka on vastaavasti käytöksestä omakohtaista kokemusta. Surullista, että jotkut edelleen haluaa mitätöidä ja väittää valehtelijaksi, jopa naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M46
Se on se lähestymistapa ja käytöstavat. Miksei ihmiset osaa flirttailla kohteliaasti? Osoittaakseen kiinnostuksen, ei ole mikään pakko kommentoida kenenkään erogeenisia alueita tai käydä käsiksi.
Kuinkahan paljon tuollaista OIKEASTI tapahtuu? Että joku ukko sanoo hyvät tissit neitoselle?
Päin naamaa? Verkossa?
Muiden huonosta käytöksestä voi toki valittaa loputtomasti. Olisi kiva jos kukaan ei möläyttäisi typeryyksiä.
En silti ole vakuuttunut, että eläisimme onnellisempina pelkästään sillä että tietynlaiset äänet/ihmiset saadaan pois. Tilalle löytyy taatusti uusia häiritseviä, väärin käyttäytyviä ihmisiä.
https://www.is.fi/tyoelama/art-2000005832820.html