taapero, matkailu ulkomaille ja laktoosi-intoleranssi
Tietääkö kukaan kanarian saarten laktoositon maito tilanteen ja voiko 1,5, v:lle syöttää joitain laktoosin pilkkomis tabletteja matkalla.
Kommentit (8)
Siis mikä maitojauhe on laktoositonta ja mistä sitä saa?
Ihan tavallisista kaupoista, me ostimme reissuun Prismasta. Siinä paketissa lukee selvästi Hyla.
saa hylamaitoa vastaavaa vähälaktoosista maitoa tavallisestakin kaupasta.
ja matkaopas sanoi, ettei siellä tunneta termiä hyla tai laktoositon. Joten me annoimme pieniä annoksia hänelle ihan " normaaleita" maitotuotteita, eikä masu mennyt sekaisin. Taaperollamme ei tule koskaan vatsa kipeäksi laktoosista, mutta menee löysäksi.
Ravintoloissa hän söi sitten ihan kanaa ja ranskalaisia, pizzaa, kerran myös jotain kermaista pastaa. Mutta lähinnä sellaisia, jossa ei ole ainakaan hirveitä määriä laktoosia. Eipä tuo viikko vähän epäterveellisemmällä ruokavaliolla mitenkään vaarallista ole. Aamu- ja iltapalan teimme aina hotellilla (huoneistohotelli), jolloin söimme sämpylöitä, vihanneksia ja hedelmiä.
...siis laktoositon sama kuin Hyla, kiitokset vaan tiedosta. Useimmat laktoosi-intolerantikot vaan voivat käyttää Hyla-tuotteita eli harva on ihan täydellinen laktoosi-intolerantikko.
Kyllä meitä täysin laktoosittomiakin on aika paljon!
Hyla on täysin Valion lanseeraama tuotenimi vähälaktoosiselle, sitä ei tunneta ulkomailla.
Jos joku kysyy laktoositonta niin eiköhän hän tarkoita täysin laktoositonta. Ei millään pahalla, mutta se voi olla jollekin iso ero. Olen huomannut usean ravintola-alan ihmisen ym. sekoittavan vähälaktoosisen ja laktoosittoman täysin keskenään, eikä monella ruoka-alan ammattilaisella ole käsitystä täysin laktoosittomasta ruoasta.
Harmittaa huolimattomuus!
No asia varmasti tuli jo selväksi, mutta pakko sanoa omastakin puolesta, että minua myöskin ärsyttää hyla/vähälaktoositon ja laktoositon -sekoilu. Itse pyrin käyttämään vain laktoosittomia tuotteita jos mahdollista. Sen kyllä ymmärrän, että tavalliset ihmiset eivät aina eroa tiedä tai ole tulleet ajatelleeksi, että sillä joillekin voi olla eroa. En esim. kyläillessä odota, että kaikki muistaisivat erikoisruokavalioni. Mutta kuten edellä jo joku sanoi, edes ammatti-ihmiset eivät vieläkään aina tajua eroa ja se minua todella ihmetyttää ja ärsyttää... Pitäisi voida luottaa ammattilaisten vakuutteluun.
No joo olisi tullut varmasti kaikille selväksi jo pienemmälläkin marinalla :)
En osaa sanoa, saako Kanrialla laktoositonta maitoa, mutta yksi vaihtoehto on ottaa maitojauhetta mukaan reissuun (on laktoositonta).