Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesterolin alentaminen, vertaistukea?

Vierailija
01.09.2023 |

Lääkäriltä tuli käsky alentaa kolesterolia. Kokonaiskolesterolini on 5,8. Tavoite on alle 5.

Syön täysjyväviljaa ja kasvispainotteista ruokaa.
Tykkään kananmunista, niitä pitää nyt vähentää. Lääkärin mukaan viikossa voi syödä 3kpl. Oivariinia menee niin vähän, että en aio sitä vaihtaa kasvismargariniin.

Muita ideoita? Miten sinä olet saanut kolesteroliarvot laskemaan.

Kommentit (16)

1/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä arvoista kannata niin stressata.

Vuosia sitten, kun ensi kerran otettiin kolesteroliarvot kontrollijanalla, lääkäri sanoi ne klassiset "nyt olisi hyvä aika muuttaa..."

Sitten kokeiltiin kaikki. Punaisesta riisistä absolutismiin ja noitarumpuihin. Puolen vuoden sykleillä erilaisia.

Ei tuntunut missään, verenpaineet vaan nousivat.

Kirjoitettiin uusi lääkitys perinteisten statiinien sijaan ja arvot laskivat.

Edelleen syön, juon ja na... siis harrastan mieleni mukaan, mutta arvot miltei rajoissa.

Nykyinen lääkäri kun on sitä mieltä, että yksilötasolla perusarvot vaihtelevat jonkin verran, eikä kaikilta voida olettaa sabluunan mukaisia. Sehän on kuin sanoisi, ettei saa olla yli 180cm, koska taulukko niin väittää.

Vierailija
2/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi sai pudotettua kolesterolia kasvisruokavaliolla, ei siis eläinrasvoja eikä mitään kovia rasvoja ollenkaan. Meillä on suvussa varmaan kaikilla korkea kolesteroli. Itselläni putosi 10: stä 5:een lääkkeellä. Kasvis- ja kalavoittoisesti itsekin olen syönyt ja vältän tyydyttyneitä rasvoja ja silti oli kolesteroli pilvissä. Ylipainoakaan ei ole koskaan ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä tippui  radikaalisti liikunnan lisäämisellä, voimariinin vaihtamisella alentajaan, lihan jättämistä todella harvinaiseksi ( tyyliin jouluna, juhannuksena ja jos kylässä tarjotaan), leikkeleiden ja juuston poisjättämisellä.  Se vaan, että jaksaakohan tätä loppuelämän, niinkuin pitäisi, vai onko turvauduttava lääkitykseen, jää nähtäväksi.

Vierailija
4/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 6.9 kokonaiskolesteroli. Lääkäri kehotti pohtimaan ruokavaliota. No en suuremmin voi, kun syön terveellisesti muutenkin. Kananmunia tosin aika paljon. Lopetan nyt ne ja käyn verikokeissa kuukauden kuluttua. Ehkä sitten lääkitys.

Vierailija
5/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpi on LDL:n ja HDL:n suhde. Eli lisää hyviä, pehmeitä rasvoja niin saat HDL:ää nostettua.

Vierailija
6/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpi on LDL:n ja HDL:n suhde. Eli lisää hyviä, pehmeitä rasvoja niin saat HDL:ää nostettua.

Riski-laskuri:

https://forms.ebmedscloud.org/fi-FI/questionnaire/finriski

Vierailija
7/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi. Älä nyt noin pienestä noususta hermostu ollenkaa. Se, mikä on tärkeitä on, että LDL JA HDL synkkaa, pelkkä kokonaisarvo ei ole tärkeää, vaikka lääkäreille se on. Ne kun määrää kol-lääkityksen, saavat siitä provikan. Ja 3 munaa viikossa. Just, jätä ne leivät pois, siitä saat turhaa sokeria joka muuttuu rasvaksi ja sitä mukaa nostaa kolesterolia.

Vierailija
8/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Mulla on kokonaiskolesteroli 6,1, mutta koska LDL/HDL-suhde on hyvä, ei statiineja aloiteta.

Vierailija
9/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 6.9 kokonaiskolesteroli. Lääkäri kehotti pohtimaan ruokavaliota. No en suuremmin voi, kun syön terveellisesti muutenkin. Kananmunia tosin aika paljon. Lopetan nyt ne ja käyn verikokeissa kuukauden kuluttua. Ehkä sitten lääkitys.

Yhdessä kuukaudessa ei eroja näy, mutta kolmen kohilla näkyy jo joten odota vielä. Ja liiku.

Vierailija
10/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain saman kehoituksen ja kaksi vuotta tiukensin ruokavaliota kerta toisensa jälkeen ja lisäsin liikuntaa. Ruokavalio oli alunperinkin todella hyvä eikä sisältämyt kovia rasvoja juuri nimeksikään mutta lopulta punnitsin kaiken ruuan ja laskin päivittäin saamani kovat rasvat (jota sain vain öljyistä ja siemenistä pehmeiden kaverina), ja kolesterolin (en syönyt mitään missä on kolesterolia luonnostaan). Ruokavalio oli niukka energialtaan ja eikä mitään hyvää. Kolesteroli ei laskenut yhtään. Uusi työterveyshuollon lääkäri lopulta vihelsi pelin poikki ja sanoi että eiköhän nyt ole jo todistettu että kolesterolini ei ruokavaliosta hievahda ja sain lääkkeet. Joten en nyt perinteisistä ruokavalioneuvoista hirveästi stressaisi. Valitettavasti terveydenhuollon henkilökunta ei meinaa uskoa että on tosissaan yrittänyt vaan epäilevät potilaan valehtelevan.

11/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä kuukaudessa ei eroja näy, mutta kolmen kohilla näkyy jo joten odota vielä. Ja liiku.

Jep, siksi mulla oli 6 kk:n syklit, ehti näkymääm, jos muutosta olisi.

Vierailija
12/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on LDL 1.7 ja HDL 3.3 mutta ei kuulemma riitä, kun olen diabeetikko (hyvässä kunnossa oleva) ja LDL pitäis olla alle 1.4... Ihan hirveetä sontaa. Otan sydänkohtausriskin, joka oikeasti taitaa olla ihan tosi pieni.

Vierailija
13/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on liikaa myös LDL:ää ja ylipainoa ehkä 10kg.

Mutta en tiedä miten ruokavaliota muuttaisin, syön kasviksia paljon, punaista lihaa vain suunnilleen kerran viikossa. Tykkään kyllä kananmunista, ehkä nyt sitten jätän ne vähemmälle.

Juusto on vähärasvaista, leipää ylipäätään syön vain 1-2 palaa päivässä, joten leivänpäällisillä tuskin on paljon merkitystä.

Ja joo, laihduttaisin jos pystyisin, mutta sepä on helpommin sanottu kuin tehty.

AP

Vierailija
14/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin muuten tuota riskilaskuria,

https://forms.ebmedscloud.org/fi-FI/questionnaire/finriski

ja omat riskini on alle 1%.

Lääkärini taitaa vaan puhua "viran puolesta", vaikka syytä ei ole.

Vierailija
15/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle lääkäri suositteli kasvisterolia sisältävää levitettä esim. alentaja. Sitä en tiedä auttaako kun en ole vielä käynyt uudessa verikokeessa.

Vierailija
16/16 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä sama, kokonais 5.x. Suositus 5. haluaa että lääkitys,niin sanoi hoitaja, BMI 30. En ikinä aloita. Kaurapuuro ymriittää. Rasvat kohdallaan, kuntoilen ym.

Viitteellinen ohjearvo. Lääkefirmat myyvät tuotteitaan. Niillä on pahoja sivuvaikutuksia ja lääkitystä ei voi lopettaa.

Älkää ikinä alkako ilman omaa harkintaa. Sivuvaikutuksia mm. Menee jalat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi