Raskaus työn koeajalla?
Hei, meillä on 2,5-vuotias lapsi ja kova vauvakuume. Emme haluaisi kovin suurta ikäeroa lapsillemme. Minä olen hetki sitten saanut opinnot päätökseen korkeakoulussa ja nyt ensimmäisessä alan työssä. Minulla on kuitenkin vielä 3 kuukautta koeaikaa tässä työssä ja vaikka haluaisin kovasti raskautua nyt niin minua ahdistaa ja pelottaa. Tuntuu epävarmalta. Miehelläni on myös melko hyvä työ ja meillä jää verojen jälkeen rahaa käytettäväksi 5500 euroa kuussa. Vuokra meidän neliössä on 1400 euroa. Talous on siis ihan vakaalla pohjalla. Pelkään vain tuota koeaikaa. Ajatuksia? Omia kokemuksia?
Kommentit (22)
Lapset eivät ole tilaustuote, ne tulee, kun ovat tullakseen. Itse tulin raskaaksi, kun olin aloittanut juuri määräaikaisessa työssä. Sain jatkoa raskaana ollessani ja määräaikaisuus päättyi äitiyslomani aikana. Harmittaa ajoitus siinä mielessä, että olin juuri saamassa jalkaa oven väliin ensimmäisessä oman alan työssä ja sitten tuli perhevapaat väliin. Mutta siitäkin selvittiin ja, kun aika tuntui sopivalta, niin aloitin työnhaun ja lapsi meni päiväkotiin. Sain sitten jälleen määräaikaisen pestin ja koeajan jälkeen huomasin, että yli vuoden ajan kestänyt yritys oli vihdoin tuottanut tulosta. Jos kaikki menee raskauden suhteen hyvin, niin määräaikaisuuteni päättyy, kun laskettuun aikaan on neljä kuukautta. Ajattelin siinä välissä kuitenkin hakea töitä. Raskaudesta kerron töissä vasta, kun on pakko. Todennäköisesti joudun taas etsimään uuden työpaikan vanhempainvapaan jälkeen mutta sellaista se elämä on. Kaikkea ei voi suunnitella.
Minulla oli täsmälleen sama tilanne, pl. lapsi oli ensimmäinen. Soitin liittoon juristille ja kysyin neuvoa. Hän sanoi, ettei voi suositella kertomaan ennen koeajan loppua, joskin koeajalla raskaana olevan työsopimuksen jatkamatta jättämistä on todella vaikea perustella muuna kuin lain vastaisena syrjintänä. Odotin kuitenkin koeajan päättymiseen saakka ja samassa tilanteessa kun allekirjoitimme virkasopimuksen, kerroin esimiehelleni olevani raskaana. Olin jännittänyt kovasti hänen suhtautumistaan, mutta hän otti asian todella hyvin, onnitteli ja juttelimme vielä pitkän tovin alkuraskauteni kulusta, jossa oli paljon yhtymäkohtia hänen omaansa aikoinaan. Näinkin voi siis käydä. Joka tapauksessa suosittelen miettimään ensisijaisesti omaa elämääsi ja toiveitasi, koska kuten aiemmin joku sanoi, ei työnantaja koskaan tule olemaan samalla lailla lojaali sinua kohtaan, kuin sinä olisit, jos tekisit "palveluksen" työnantajalle lykkäämällä lasten tekoa. Sitä paitsi onko muka joskus oikea aika tulla raskaaksi ja jäädä pois töistä? Itse en oikein usko, että sitä aikaa koskaan tulisi. Onnea matkaan!