Raskaus työn koeajalla?
Hei, meillä on 2,5-vuotias lapsi ja kova vauvakuume. Emme haluaisi kovin suurta ikäeroa lapsillemme. Minä olen hetki sitten saanut opinnot päätökseen korkeakoulussa ja nyt ensimmäisessä alan työssä. Minulla on kuitenkin vielä 3 kuukautta koeaikaa tässä työssä ja vaikka haluaisin kovasti raskautua nyt niin minua ahdistaa ja pelottaa. Tuntuu epävarmalta. Miehelläni on myös melko hyvä työ ja meillä jää verojen jälkeen rahaa käytettäväksi 5500 euroa kuussa. Vuokra meidän neliössä on 1400 euroa. Talous on siis ihan vakaalla pohjalla. Pelkään vain tuota koeaikaa. Ajatuksia? Omia kokemuksia?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri oli raskaana aloittaessaan työn. Paljasti tämän vasta koeajan loputtua. Eipä siinä sen ihmeempiä. Kyllähän se kieltämättä aiheutti ärsytystä meissä muissa, mutta jokainen elää itselleen ja olisin varmaan itsekin toiminut samoin työkaverin tilanteessa. Kyllä se näkyi työkaverin asenteessa, että hän jää kohta joka tapauksessa lomalle, joten hän ei viitsinyt oikein opetella varsinkaan haastavampia juttuja.
Kiitos vastauksestasi! Minua kai pelottaa myös se etten olisi tarpeeksi hyvä työssäni ja saisin siksi potkut ennen koeajan loppumista. Ja siinä sitten olen työttömänä ja raskaana. Olen kyllä ahkera työntekijä ja mielestäni yritän aina oppia uutta ja teen ihan hyvää työtä mutta välillä iskee huijarisyndrooma ja huono itsetunto ilmeisesti..
Näin se työyhteisön henki saadaan paskottua pilalle. Minä, minä ja minä.
Jos sinulla on enää 3kk koeaikaa jäljellä, niin eihän siinä mitään, eikun yritystä putkeen vaan! Todennäköistä on että heti ekassa kierrossa ei nappaa, ja ennenkuin edes itse tiedät olevasi raskaana, onkin koeaika jo ohi. Ja muutoinkaan ei se raskaus ekojen kuukausien aikana vielä näy. Suurin osa kertoo töissä vasta 12vkon jälkeen, jos vielä silloinkaan.
Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on enää 3kk koeaikaa jäljellä, niin eihän siinä mitään, eikun yritystä putkeen vaan! Todennäköistä on että heti ekassa kierrossa ei nappaa, ja ennenkuin edes itse tiedät olevasi raskaana, onkin koeaika jo ohi. Ja muutoinkaan ei se raskaus ekojen kuukausien aikana vielä näy. Suurin osa kertoo töissä vasta 12vkon jälkeen, jos vielä silloinkaan.
Onnea matkaan!
Esikoisen kohdalla nappasi ekasta siksi tämä jännitys. Mutta olet oikeassa ei kaikkea voi pelätä eikä tuota koeaikaa niin paljoa ole jäljellä. Pahimmassa tapauksessa pitäisi minun jotain muita töitä löytää jos sopimusta ei koeajan jälkeen jatkettaisikaan.. kiitos!
Raskaus ei ole syy purkaa työsuhde koeajalla, eli joutuisivat perustelemaan työsuhteen purun jollain muulla. Jos olet hoitanut työsi hyvin joutuisivat satuilemaan siihen jotain. Harva esihenkilö haluaa lähteä sellaiseen.
Ei kai siitä raskaudesta ylipäätään ole tarve kertoa ensimmäisten kolmen kuukauden aikana kenellekään?
Työsuhde ei koeaikana purkaudu raskauden takia, mutta ainakin meillä on huomattu, että harva palaa vauvalomilta takaisin. Siksi raskaanaolevan työt minimoidaan, koulutuksiin ei pääse ja toimitaan sillä ajatuksella, että JOS palaat, niin katsotaan sitten. Turha opettaa töitä henkilölle, jolle kohta valitaan sijainen.
Vierailija kirjoitti:
Työsuhde ei koeaikana purkaudu raskauden takia, mutta ainakin meillä on huomattu, että harva palaa vauvalomilta takaisin. Siksi raskaanaolevan työt minimoidaan, koulutuksiin ei pääse ja toimitaan sillä ajatuksella, että JOS palaat, niin katsotaan sitten. Turha opettaa töitä henkilölle, jolle kohta valitaan sijainen.
Ymmärrän, mutta itsellä on aikomus palata.
Sinuna en yrittäisi vielä. Antaisit huonon kuvan työnantajalle. Hän on kuitenkin palkannut sinut ja kannattaa panostaa töihin ainakin aluksi ja sitten kun olet sisällä yhteisössä ja saanut pomon luottamuksen voit alkaa yrittämään. Työuran kannalta myös tärkeää luoda hyvä suhde pomoon ja työkavereihin.
Raskaus on paras turva koeaikapurulle. Työnantajalla pitäisi olla hyvin pätevä todiste, että mahdollinen purku johtuisi jostakin muusta syystä kuin raskaudesta.
Itse asiassa olisi hyvä vihjata hyvissä ajoin että taitaa olla raskaana.
Onko sinulla paljon aikaa, tarkoitan siis hedelmällisyyden kannalta, niin sinuna miettisin vielä toisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai tehdä lisää.
Itselläni tapana irtisanoa työntekijät, jotka koeajalla raskaana. Ei ole minun firman velvollisuus maksaa muiden lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla paljon aikaa, tarkoitan siis hedelmällisyyden kannalta, niin sinuna miettisin vielä toisen kerran.
Viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai tehdä lisää.
Täysi oikeus siihenkin on.
Odottaisin kyllä koeajan loppuun ja yrittäisin vauvaa vasta sen päätyttyä.
Minä en lapsiasioissa miettisi työnantajan tarpeita missään määrin. Työnantaja on valmis laittamaan sinut pihalle jos tiukka paikka tulee, älä sinä ylisitoudu työnantajaan ja tee elämäsi isoimpia päätöksiä työnantajaa ajatellen, kun et saa samanlaista sitoutumista ja kunnioitusta koskaan takaisin.
En edes miettisi työtä, vaan aloittaisin raskautumisyritykset heti. Olette vuokralla. Pahimmassa tapauksessa voitte muuttaa sieltä pois suht nopeasti. Itse maksamme jokaisesta mikrohedelmöitysrundista useita tuhansia euroja ja mitään ei edes jää pakkaseen ikinä. Ja työelämä on pääasiassa kiinni ihan tuurista tai suhteista (tuurista).
Minulla oli hieman erilainen tilanne, mutta kerron kuitenkin.
Olin hakenut pitkään muihin töihin ja löysin mieleisen työn, jossa oli 6kk koeaika. Jätin menemättä haastatteluun, koska huomasin samalla viikolla olevani raskaana. Ajattelin, että kuitenkin irtisanotaan koeajalla.
Raskaus meni ikävästi kesken ja uusi työ jäi saamatta. Kesti melkein 2 vuotta yritystä tulla uudestaan raskaaksi.
Et voi koskaan tietää, miten raskaus etenee vaikka sattuisitkin plussaamaan ensimmäisestä kierrosta.
Työkaveri oli raskaana aloittaessaan työn. Paljasti tämän vasta koeajan loputtua. Eipä siinä sen ihmeempiä. Kyllähän se kieltämättä aiheutti ärsytystä meissä muissa, mutta jokainen elää itselleen ja olisin varmaan itsekin toiminut samoin työkaverin tilanteessa. Kyllä se näkyi työkaverin asenteessa, että hän jää kohta joka tapauksessa lomalle, joten hän ei viitsinyt oikein opetella varsinkaan haastavampia juttuja.