Voiko työnantaja kieltäytyä perimästä ammattiliiton jäsenmaksua suoraan palkasta?
Kommentit (11)
Ei tuo ole ainakaan mikään lakisääteinen juttu. Voi kuitenkin olla TESsissä sovittu. Eli riippuu TESsistä.
Riippuu työehtosopimuksesta tai jos sitä ei noudateta ollenkaan.
Olen koko it-urani ajan, 20+ vuotta maksanut itse liiton maksut. Käyn kerran kuussa hyväksymässä verkkopankissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei riipu.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole ainakaan mikään lakisääteinen juttu. Voi kuitenkin olla TESsissä sovittu. Eli riippuu TESsistä.
Näytä minulle se TES, missä tuo on työnantajan velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riipu.
Ei tuo ole lakisääteinen juttu eli työehtosopimus tuon määrittää.
Työnantajaliittoon kuuluvaa järjestäytynyttä työnantajaa työehtosopimuksen normaalisitovuus velvoittaa perimään ja tilittämään ay-jäsenmaksuja.
Yleissitovuuden perusteella työehtosopimusta noudattava työnantaja ei ole velvollinen noudattamaan työehtosopimuksen toteuttamista koskevia määräyksiä kuten ammattiyhdistysliikkeen jäsenmaksun tilityksiä.
Ihan googlaamalla löytyi Suomen Yrittäjien asiantuntijan Atte Rytkönen-Sandbergin vastaus.
Ok. Kaikissa aiemmissa työpaikoissa on peritty palkasta. Nykyisessä ei. Ap
Kvg:
https://www.yrittajat.fi/uutiset/pitaako-tyonantajan-peria-ja-tilittaa-…
Suomen työnantajayrityksistä noin 50000 eli yli puolet on tällaisia järjestäytymättömiä yrityksiä, jotka noudattavat työehtosopimusta yleissitovuuden perusteella.
Nämä yritykset eivät ole velvoitettuja perimään ja tilittämään ay-jäsenmaksuja, kuten eivät maksamaan työntekijän puolesta mitään muitakaan tämän henkilökohtaisia laskuja,
Tottakai. SInulle tulee ammattiliiton jäsenmaksusta lasku kotiin ja maksat sen itse sieltä tililtäsi, jonne palkkasi maksetaan. Onko niin hankalaa?