Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietin kodin ostamista pieneltä paikkakunnalta. Onko kannattamatonta?

Vierailija
31.08.2023 |

Niin että esim terveyspalvelut on iltaosin ja viikonloppuisin puolen tunnin automatkan päässä? Se mietityttää lapsiperheenä kaikkein eniten.
Asuminen houkuttaisi, luonto ja hintataso.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen tunnin automatkan päässä? Eikös ne ole monessa isossa kaupungissakin?

Vierailija
22/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piensijoittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko järjetöntä ostaa jos arvo nollaantuu?

Riippuu, mitä aikoo ostaa. Jos ostaa omakotitalon vaikka 20.000€:lla ja asuu siinä vuosikymmenen, se on ollut hyvä sijoitus, vaikka arvo nollaantuisi.

Jos ostaa osakkeen 20.000€:lla ja asuu siinä vuosikymmenen, on se ollut toki halpaa asumista. Mutta kun kukaan ei sitten sitä suostu ostamaan ja vastikkeet jäävät omistajan maksettaviksi maailmantappiin.

Jos kaikki omaisuus ei ole omissa seinissä kiinni, voi varallisuuttaan onnistua kasvattamaan muulla tavoin. Tavallaan hajauttamista.

Tietysti, niinhän mekin tehdään.

Jos vaihtaisin työpaikkaa Helsingistä jonnekin maaseudulle, jättäisin tämän nykyisen asunnon vuokralle ja vuokraisin maalta vastaavan. Verottaja siinä vetäisi välistä, mutta jäisin silti taloudellisesti voitolle ja lisäksi omaisuuteni arvo kasvaisi tosin kuin siinä maaseutuasunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

monen pikku kunnan rivarit tiensä päässä tarkista tulevat remontit hinnat 20000-80000e enempää ei kannata remontoidustakaan maksaa jos pyynti on 100000e tarjoa 30000e  välittäjä pyytää heti nimeäsi paperiin. pikku kuntien rivareihin ei kukaan halua kytättäväksi niin huono maine niillä on osta kt asunto ja kesämökki saat molemmat 120000e. 

Vierailija
24/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on näkemystä ja osaa vähän rempata, niin ostaa vaikka 75 000 euron talon. Jos kestää 20 vuotta, niin kuukausierä joka vertautuu vuokraan tai korkoon on n. 300 euroa. Olettaen, että talo on puskutraktoria vaille lopuksi. Oikotiellä näyttää olevan hintakriteerillä pari tuhatta.

Vierailija
25/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea hahmottaa kannattavuuden kautta sitä, miten valitsee asuinpaikkansa. Jos samalla alueella on vaihtoehtoja, niiden välillä rahallakin voi perustella valinnan, mutta kun puhutaan ihan eri alueiden välisistä eroista, niin menee aika keinotekoiseksi.

Se on kuitenkin yksi huomioitava seikka, että esimerkiksi etätöistä on tullut koronan myötä normaalia monella toimialalla, mikä mahdollistaa asumisen muualla kuin keskuksissa ainakin työssäkäynnin kannalta. Näin ollen omasta ammatista tai pyrkimyksistä riippuen kulkeminen päivittäin pitkiä matkoja ei enää automaattisesti ole maalla asumiseen liittyvä kustannustekijä. Voisi sanoa, että etätyön ja tietoliikenneyhteyksien kehittyessä ja maaseudun asuntojen halventuessa maalla asuminen on muuttunut ja tulee muuttumaan jatkossakin taloudellisesti kannattavammaksi. 

Arvon alentumisella ei ole käytännön merkitystä jos etsii kotia pitkäksi aikaa tai lopuksi elämää. Vain verraten lyhytaikainen hallinta pakottaa miettimään sidotun ja menetetyn pääoman määriä. Lisäksi ei sekään ole automaatio, että (kasvu)keskuksessa asunnon arvo tulee ikuisesti ja loputtomasti vain nousemaan. Pitkässä juoksussa isoja paikallisia ja laajoja talousmullistuksia voi tapahtua ja muutenkin huomattavan kallis omakotitalo suositulla alueella voi menettää silti arvoaan ihan vaan kiinteistön rapistumisen myötä ja suhteellisen muutoksen vertaaminen ei ole koko totuus, vaan absoluuttisen arvonmenetyksen määrä kannattaa myös huomioida. Jos OKT ison kaupungin työssäkäyntilähitaajamassa maksaa nyt 350 000, se voi olla muutaman vuoden päästä arvoltaan 300 000. Siinä menetetään jo kokonaan yhden samanlaisen maalaistalon hinta, vaikka se edelleen olisikin arvokas. Samalla korkokustannukset lainarahalla ostaessa tietysti elävät myös. Korkotasot vaikuttavat toki myös hintoihin. Huomattavan kalliiden asuntojen hinnat putoavat reippaammin korkojen noustessa, koska korkomenoja diskontataan hintaan jo ihan rahaa antavan pankinkin toimesta.

Mutta siis alue kannattaa valita omien tarpeiden ja toiveiden mukaan, eikä yrittää rationalisoida muuta kautta sinänsä aina tunne- ja tarvepohjaista valintaa.

Vierailija
26/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pienessä kaupungissa omassa ok-talossa kohta 20 vuotta, en suunnittele täältä muuttoa. Vaikka terveyspalveluja on ajettu alas niin täällä ne vielä toimii paremmin kuin suurimmissa kaupungeissa ja itse haluan asua luonnon keskellä. Peruspalvelut löytyvät paikkakunnalta. Täällä on hyvä olla.

Vierailija
27/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut samaa, maalla saa parempaa terveydenhoitoa kuin kaupungissa. Siellä pääsee lääkäriin ja hammaslääkäriin. Kaupungissa ei pääse ainakaan Tampereella. Ei mitään järkeä asua kaupungissa kun ei saa edes palveluita. Maksaa veroja mutta ei saa palveluita. Pikkukaupungista saa kerrostaloasunnon 20 000 eur, on se paljon vähemmän kuin että maksaa kaupungissa kämäsestä yksiöstä 200 000 eur.

Vierailija
28/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan jos aiot myydä sen joskus. Jos ajattelit elää siellä loppuikäsi, niin ei sillä väliä. Säästä kuitenkin sen verran, että pesässä on tönön purkamiseen riittävät rahat, niin ei jää perillisille taakaksi.

Sen voi testamentata vaikka kunnan riesaksi.

Vierailija
29/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset haluaisivat muuttaa.

Pitäisit osakkeen vuoden ja vuokraisit pieneltä paikkakunnalta.Jospa lapset eivät viihdy on vaikea palata takaisin. 

Itse aion vuokrata ulkomailta vuoden kokeiluksi . 

Vierailija
30/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin Hki keskustasta kerrostalosta maalle omakotitaloon kehyskuntaan.

Jatkuvasti jengi kyselee että "miks muutit kaikkien palveluiden ääreltä pois?"

Itse ihmettelen, että minkä palveluiden?

Valtaosahan asioinnista on netissä.

Mulle on se ja sama onko elokuvateatterin, kahvilaan, hammaslääkäriin tai uimahallin 500m vai 20km. Mulla on auto, ja noissa käyn ehkä kerran kahdessa vuodessa.

Ruokakauppaa tarvitsen pari kertaa viikossa ja bensaa kerran viikossa. Ne hoituu kätevästi autolla kehätien varressa työmatkalla. Paikalliset ruokaravintolat (oikeat ruokaravintolat, ei pizzeria) tuovat mulle annokset kotiin, jos haluan.

Aina puhutaan että "kaupungissa palvelut on lähellä"?

Olen töissä käyvä kolmen lapsen perheenisä, ei mulla ole aikaa notkua kylillä niissä "palveluissa" iltaisin.

Parkkipaikat autoille, luonto, päiväkodit, koulut on vieressä. Hki keskustassa ne olivat kauempana kuin täällä maalla.

M40

Vierailija
31/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan jos aiot myydä sen joskus. Jos ajattelit elää siellä loppuikäsi, niin ei sillä väliä. Säästä kuitenkin sen verran, että pesässä on tönön purkamiseen riittävät rahat, niin ei jää perillisille taakaksi.

Sen voi testamentata vaikka kunnan riesaksi.

Perinnöstä voi myös kieltäytyä.

Vierailija
32/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla maksaa koko hintaa kerralla? Pankit antaa nihkeästi lainaa maalaisasuntoihin.

Miksi ei antaisi, jos on säännölliset palkkatulot? 

Vierailija
33/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ostamassa itsellesi kodin eikä sinun tarvitse miettiä jälleenmyymistä.

Vierailija
34/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt itsekin eläkepäiviksi. Harmi, että irtorahaa ei ole kertynyt kovin paljon, joten olisi pakko ostaa tönö alle 100 000 euron hintaan. Toisaalta summa on juuri sen verran iso, että harmittaisi heittää se kaivoon, vaikka sen avulla olisi mahdollista pysyä hengissä eläkepäivänsä (jos erotus kaupungista myydyn asunnon ja tönön välillä olisi esim. 100 000 euroa).

Lisäksi pikkupaikoissa on usein todella epämiellyttävä ilmapiiri eikä mitään järkevää tekemistä, mutta mitäpä sitä eläkeläinen tekemisellä...

Vierailija
35/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin halvan talon pikkukylästä muutama vuosi sitten. Laskin laskimella juuri, että kaikkine elämiseen menneine kustannuksineen sekä ostohintoineen olen tästä maksanut tähän päivään mennessä alle tonnin kuussa. En missään olisi asunut tähän hintaan ja bonuksena näköalat ja rauha. Terveyskeskus on puolen kilometrin päässä ja sairaalaan on 20km matkaa. Kaupat ovat myös vajaan kilometrin päässä.

Voisi ajatella, että tästä jos luopuisin, olisi jokainen saamani penni tuottoa sijoitukselle.

Vierailija
36/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Mikäs siinä, jos aiotte asua siinä lopun elämäänne. Myyminen voi olla vaikeaa.

Miksi myydä jos aikomus on asua siinä lopun elämää?

Elämä on elämistä varten eikä ostamista ja myymistä varten.

Herää pahvi! :D

Vierailija
37/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta rivari- tai kennostalo-osaketta, niissä kommuuni päättää remontit ja sen mitä joudut maksamaan. Osta ok-talo, niin voit tehdä korjaukset itse (useimmat jutut on helppoja, kun niihin tutustuu) ja päätät itse talosi asioista. Jos pidät talon vielä ok-kunnossa, niin kyllä sen saa yleensä myytyä, mutta älä laita taloon liikaa rahaa.

Vierailija
38/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun melkein koko vuoden noin 50 km päässä lähimmästä kaupungista. Lähin kyläkauppa kymmenen km päässä. Jos minulle tulisi hätä voisin kyllä soittaa lähimpään naapuriin noin viiden km päähän ja varmasti saisin apua. Maaseudulla on onneksi jonkinlainen ymmärrys siitä, ettei ketään voi jättää yksin korisemaan keskelle metsää mökkiinsä.

NIin kuin joku vastasikin verkkokaupat ja etälääkärit on jo keksitty. Tilaan ruuat verkkokaupasta ja käyn noutamassa ne lähikaupungista muun asioinnin lomassa. Sitä oppii kasaamaan asiat yhteen käyntikertaan, mutta ei se ajomatka minulle ylivoimainen ole jos tuleekin jotakin akuuttia menoa.

En halua ostaa omaa taloa, vaan vuokraan mieluummin.Vuokrataso on niin alhainen, että pääsen helpommalla kun voi omistajalle esittää toiveita kunnostustöistä ja jääkaapin vaihtamisesta. Pidän muutoin hyvän huolen talosta ja tontista, niin homma toimii. 

Vierailija
39/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh:na ei rahkeita omakotitalon töihin ja mm. Sähkö-, kiinteistö-, jätemaksut kaikki.

Vierailija
40/58 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut pienessä kaupungissa omassa ok-talossa kohta 20 vuotta, en suunnittele täältä muuttoa. Vaikka terveyspalveluja on ajettu alas niin täällä ne vielä toimii paremmin kuin suurimmissa kaupungeissa ja itse haluan asua luonnon keskellä. Peruspalvelut löytyvät paikkakunnalta. Täällä on hyvä olla.

Suomi sukeltaa koko ajan. Herrojen etuoikeudet korkeintaan turvataan. Suomalainen virkavalta toteuttaa täyttä  kleptrokratiaa.