Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatteko luvan soittaa nykyiselle/entiselle työnantajalle, jos ette ole pyytäneet suosittelijaa?

Vierailija
31.08.2023 |

Onko kokemusta asiasta? Jos kieltää soittamisen, koska ei ole pyytänyt suosittelijaa.
Minut on irtisanottu ja annoin sitten kuitenkin luvan soittaa, vaikka suosittelijaa ei ollutkaan. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kysyttiin saako soittaa. Soitin liiton edustajalle ja hän sanoi, että työnantajasi ei saa sanoa että sinut on irtisanottu, eikä saa alkaa mitenkään mustamaalaamaan työntekijää.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain suositukset pyytämättä ja annoin uudelle työnantajalle sekä kehoitin soittamaan entiselle, mikli haluaa lisätietoja....ei soittanut, sain paikan siltäistumalta

Vierailija
2/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökerösti toimittu haastattelijalta. Meillä kysytään, onko ketään kenelle voi soittaa, jos hakija ei itse tuo ketään ilmi. Jos ei ole, niin siitä voi sitten vetää johtopäätökset, mutta niin ei ole tainnut koskaan käydä.

Vierailija
4/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä soittaisin ja varmistaisin, että on ok. Pahinta olisi, jos työnantaja ei muistaisikaan minua, eikä osaisi sanoa mitään positiivista.

Vierailija
5/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tökerösti toimittu haastattelijalta. Meillä kysytään, onko ketään kenelle voi soittaa, jos hakija ei itse tuo ketään ilmi. Jos ei ole, niin siitä voi sitten vetää johtopäätökset, mutta niin ei ole tainnut koskaan käydä.

Omasta mielestänikin oli jotenkin tökeröä. Hän kysyi ensin onko suosittelijaa, johon sanoin että en ole pyytänyt suosittelijaa, sitten hän jatkoi että entä toisesta (aiemmasta työpaikasta). Siihenkin sanoin ettei ole ja hän kysyi saako soittaa työnantajalle. 

Vierailija
6/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestänikin oli jotenkin tökeröä. Hän kysyi ensin onko suosittelijaa, johon sanoin että en ole pyytänyt suosittelijaa, sitten hän jatkoi että entä toisesta (aiemmasta työpaikasta). Siihenkin sanoin ettei ole ja hän kysyi saako soittaa työnantajalle. 

Olisit voinut tuohon vastata, että sinulle se on ok mutta hyvien tapojen mukaisesti olet mieluusti itse heihin yhteydessä, jotta osaavat odottaa soittoa.

Vierailija
7/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ todistus on rittänyt aina uudelle työnantajalleni.

Vierailija
8/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnhakijalla ei ole mitään salattavaa edellisiin työsuhteisiin liittyen niin tottakai hän antaa luvan soittaa heille.

Vierailija
9/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti annan. Soittakoot jos haluaa. Ei minulla ole mitään ikävää työhistoriaa. Päinvastoin. Kaikki työsuhteet ovat olleet positiivisia kokemuksia.

Minulla ei ole mitään salattavaa.

Vierailija
10/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä. Mutta ala on niin tuulinen että edellisen firman pomo vaihtui puolen vuoden sisään pari kertaa ja entisiä työkavereita ei kahden ja puolen vuoden jälkeen ollut enää firmassa. Sitä edellinen firma, kymmenkunta vuotta sitten, myytiin ja laitettiin lappu luukulle noin vuosi lähtöni jälkeen. 

Vierailija
11/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti vain. Jokainen paikka, jossa olen ollut on lopettanut toimintansa. Pienyrityksestä tavarataloon ja siitä taasen kansallisesti merkittävään järjestöön.

Vierailija
12/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit voinut tuohon vastata, että sinulle se on ok mutta hyvien tapojen mukaisesti olet mieluusti itse heihin yhteydessä, jotta osaavat odottaa soittoa.

Niin olinkin yhteydessä esimieheeni. Mutta tämä oli kyllä ensimmäinen kerta kun kysyttiin saako soittaa. En siis ole laittanut suosittelijaa hakemuksiini. 

Vierailija
13/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle (työnantaja) on soitettu ja oli hyvin hankala asetella sanojaan, kun en voinut ilmaista, että kyseinen henkilö oli 2 vko aikaisemmin lähtenyt yhden päivän palkattomalle vapaalle eikä sen jälkeen palannut töihin. Ai että miten kuvailisin häntä työntekijänä - ei ainakaan luotettava - joten piti sanoa ympäripyöreästi "ei ole mitään erityistä sanottavaa", arvio työtaidosta ja käytöksestä "sillai tavallinen varmaan".

Vierailija
14/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle (työnantaja) on soitettu ja oli hyvin hankala asetella sanojaan, kun en voinut ilmaista, että kyseinen henkilö oli 2 vko aikaisemmin lähtenyt yhden päivän palkattomalle vapaalle eikä sen jälkeen palannut töihin. Ai että miten kuvailisin häntä työntekijänä - ei ainakaan luotettava - joten piti sanoa ympäripyöreästi "ei ole mitään erityistä sanottavaa", arvio työtaidosta ja käytöksestä "sillai tavallinen varmaan".

Olisit vastannut "En kommentoi".

Vierailija
15/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtiessäni edellisestä työpaikasta kysyin esimieheltä keneltä voi pyytää suosituksia jos joku sellaisia tahtoo, ja esimies sanoi että vaikka häneltä. Kauankohan tällainen lupaus on yleensä voimassa?

Vierailija
16/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi, evvk nämä soittelut. Olen työvoimapula-alalla.

Vierailija
17/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olinkin yhteydessä esimieheeni. Mutta tämä oli kyllä ensimmäinen kerta kun kysyttiin saako soittaa. En siis ole laittanut suosittelijaa hakemuksiini. 

Sitten tässä ei ole mitään ongelmaa. Suosittelijat kysytään yleensä haastattelussa jos heiltä halutaan kysyä jotain. Ja kerta olit ollut yhteydessä ennen suosituspuhelua, niin asia meni niin kuin pitikin.

Vierailija
18/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtiessäni edellisestä työpaikasta kysyin esimieheltä keneltä voi pyytää suosituksia jos joku sellaisia tahtoo, ja esimies sanoi että vaikka häneltä. Kauankohan tällainen lupaus on yleensä voimassa?

Ei ole käsittääkseni mitään aikarajaa mutta ennen kuin käytät häntä suosittelijana on kohteliasta olla häneen yhteydessä ja kertoa mihin olet hakemassa. On käynyt niinkin, että suosittelijana on luvattu toimia ja sitten kun hänelle on soitettu vuosia myöhemmin, niin suosittelija ei olekaan heti yllätyspuhelimessa muistanut kyseistä henkilöä

Vierailija
19/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa ennemmin suosittelija. Suosittelijanhan ei suinkaan tarvitse olla esimies tai työnantaja.

Vierailija
20/42 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työpaikka kuuluu saada ilman suosittelijoita. Mikä ihmeen muoti tämäkin on nykyään. Ennen ei ollut tällaista. Aivan naurettavaa tämä suosittelija, kummasti tulee vääriä rekrytointeja silti kun seuraa tuota MOL sivustoa, siellä samat yritykset hakee puolen vuoden välein työntekijöitä.