Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia? Puoliso muuttui lapsensa synnyttyä (uusperhe)

Vierailija
30.08.2023 |

Teen aloituksen silläkin uhalla, että sontaa sataa niskaan, koska uusperhe. Mutta jospa joku osaisi kertoilla mahdollisia omia kokemuksiaan suunnilleen vastaavassa tilanteessa, niin saisi vähän perspektiiviä asioihin jatkokäsittelyä ajatellen.

Tilanne on siis se, että meillä on uusperhe, jossa vain minulla oli lapsia ennestään. Seurustelimme aluksi noin 9kk ihan vaan kahden kesken ennen kuin edes otin puolison puheeksi lasteni kanssa. Tämän jälkeen meni vielä hetki, että tapasivat. Kaikki meni hyvin ja aloimme hissukseen viettää aikaa yhdessä enemmän. Jossain vaiheessa sitten puoliso asui meillä aina, kun lapseni olivat minulla ja kahdestaan asuimme, kun lapset olivat toisen vanhemman luona. Asiat sujuivat hyvin, en odottanut puolisoni "rakastuvan" lapsiini, mutta tulivat toimeen ja tykkäsivät toisistaan ja teimme usein asioita yhdessä (lautapelejä, leikkipuistoilua, uimista, päiväretkiä, leffoja, kävelyjä, talvilajeja, lukemista jne). Meillä oli välillä haastavaa puolison epävarmuuksien ja mustasukkaisuuden vuoksi, mutta asiat muuttuivat kuitenkin parempaan suuntaan. Jälkiviisas voi tietysti tässä vaiheessa olla, mutta silloin hän osasi puhua ja kääntää kaiken hyväksi.

Tätä yhteiseloa oli jatkunut jo pitkästi yli vuoden verran, kun puolison oma asunto myytiin. Hän itse halusi laittaa sen myyntiin ja että etsisimme yhteisen kodin. Tuota reilun vuoden yhdessä asumista oli siis edeltänyt myös koko porukan tutustumisvaihe + meidän kahdenkeskinen seurusteluvaiheemme. Hän muutti osoitteensa virallisesti luokseni, mutta käytännössä juuri mikään ei tuossa kohtaa muuttunut, koska hänhän oli jo muutenkin asunut kanssamme.

Löysimme jonkin ajan kuluttua yhteisen kodin ja muutimme sinne. Edelleen hän tuli hyvin toimeen lasteni kanssa, mutta ehkä jotain pientä oli muuttunut näin jälkikäteen ajateltuna. Hän alkoi ottaa hiukan enemmän "käskyttäjän" roolia, mutta minusta se vaikutti ihan normaalilta. Aiemmin hän ei nimittäin oikein ollut uskaltanut käskyttää tai komentaa lapsiani, vaikka siihen olisi joskus ollut ihan aihetta ja myös minun siunaus.

Aloimme odottaa yhteistä lasta, hänen ensimmäistään ja jotain tapahtui raskauden loppumetreillä. Puoliso alkoi olla todella kireä ja ärtynyt lasteni ollessa meillä. Valitti suunnilleen kaikesta mitä tekivät tai eivät tehneet (välillä heille suoraan, välillä minulle), yhteiset tekemiset olivat pikkuhiljaa jääneet pois ja kun yritin jotain ehdottaa, niin vastaus oli luokkaa "onko pakko?".

Vauvan synnyttyä tilanne paheni huomattavasti. Lapseni eivät saaneet oikein olla vauvan lähellä (kyse ei ole mistään täysin vahdittavista pikkulapsista, vaan kouluikäisistä), eivät saaneet olla mukana missään vauvaan liittyvässä, tekivät edelleen kaiken "väärin" syömisestä ja vapaa-ajan vietosta alkaen. Puoliso kävi syyllistämässä lapsia kun söivät, että syövät liikaa (alipainoisia kumpikin) ja ruoka on kallista, suihkussa käymisestä tuli myös sanomista ja ihan mistä vaan. Kun puhutin häntä näistä jutuista useita useita kertoja, niin vastaus oli luokkaa "minä maksan heidän asumisestaan, he eivät maksa mitään". Selvennyksenä, että olen itse maksanut aina puolet kaikesta ja lasteni menot tietysti kokonaan, samoin hoitanut kuskaukset, hankinnat, lastenvahdit ym tarvittaessa, että puoliso ei ole kyllä joutunut miksikään ilmaiseksi "lapsenlikaksi". Yleensä ruuatkin olivat valmiina puolison kotiutuessa töistä, koska minä pääsin aiemmin kotiin.

(Jatkuu seuraavassa viestissä)

Kommentit (428)

Vierailija
421/428 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä että ihmisillä riittää uskoa uusperheen onnistumiseen. Silloinkin kun uusperhe on pistetty pystyyn siten, että suhde uuden naisen kanssa on alkanut jo edellisen avioliiton aikana. Edellisen avioliiton lapset näkevät, mitä petos aiheuttaa heille ja heidän äidilleen ja sitten heidän pitäisi muka sopeutua tilanteeseen ja kunnioittaa isän uutta vaimoa. Ja käyttäytyä hyvin vierailullaan omassa entisessä kodissaan, jossa on uusi äiti maha pystyssä. Heh heh... 

Vierailija
422/428 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä suojelet moista kusipäätä, tuossa ei auta perheneuvolat. Äijähän on despootti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/428 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako ap:n rouva ahteriin?

Onks tää homo jäänyt ilman?

Vierailija
424/428 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi epäselväksi, että onko AP mies vai nainen ja jos AP on nainen, niin onko tämä nykyinen kumppani mies vai nainen? Minulle tulibkuva, että kyseessä on nimittäin naispari.

Vierailija
425/428 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tilanne nyt kaks vuotta myöhemmin?

Vierailija
426/428 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten toiset sai tekstistä sen kuvan, että kyseinen puoliso on nainen ja toiset pitävät miehenä. Itse ajattelin, että ap on nainen ja puoliso mies.

Tosin onko sillä nyt niin väliäkään tänä päivänä..

Niin no, ajattelin itse näin, että ei oikein ole väliä millaiset vehkeet meillä osapuolilla on housuissamme. Tätä tapahtuu varmasti molemmin päin ja kaikki kokemukset ovat tervetulleita.

Ap.

Kyllä sillä on väliä siinä mielessä, että voiko käytös johtua hormoneista. 

Vierailija
427/428 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet oikein kun ajattelet isompia lapsia, muija luiskaan

Skippasin varmasti jonkun kohdan. Ajattelin koko ajan että kyseessä oli mies. Sukupuolella ei kuitenkaan ole väliä, ongelma on korjattava jos perhe-elämää halutaan jatkaa.

Joo ei oikein auennut oliko kyse miehestä vai naisesta. Kannattaisi heti alkuun sanoa kumpi on kyseessä.

Miten se vaikuttaisi itse ongelmaan?

On tärkeää tietää, vaikuttavatko tässä yhtälössä raskaus- ja imetyshormonit. Jos vaikuttaa, niin tilanne voi hyvin parantua ihan jo sillä, että imetys loppuu. Äiti voi myös olla niin kiinni vauvassa, että kadottaa itsensä joksikin aikaa ja on kiukkuinen. Tällöinkin ti

Totta. Raskaus- ja imetyshormonit tekivät minusta ainakin ihan toisen ihmisen mitä oikeasti olen. Lisäksi lievä raskaudenjälkeinen masennus. Eli jos AP:n puoliso on nainen, tämä voi selittää. 

Vierailija
428/428 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma otsikko. Puoliso muuttui lapsensa synnyttyä. Miksi ei lapsemme?

Ihmettelin ihan samaa.