Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perjantaina kolonoskopia :(

Vierailija
30.08.2023 |

Kasviksia ei saa syödä eikä huomenna mitään kiinteää. Huolestuttaa, mitä oikein syön. Ja perseestä tää on muutenkin :D Jännittää tutkimus.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tutkitaanko siinä perse kun on perseestä tutkimus? Tehdäänkö se nukutuksessa?

Vierailija
2/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ensimmäinen? Tsemppiä. Mulla on kuukauden päästä, käyn säännöllisesti. 

Syö tyhjennysaineen ohjeiden mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun on ostettava neste, jonka avulla tyhjennät suolistosi. Et saa syödä yhtään mitään. Rauhoittavan saat pyytäessäsi.

Vierailija
4/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tuntia aikaisemmin ja pyydä kipulääkitys.Tuntuu ikävältä varsinkin jos ensimmäinen kerta ja suoli on tulehtunut.Itse en sitä tiennyt että sellaisen saa ja oli kauheaa.Muilla kerroilla ei sitten ollutkaan kun sain lääkityksen ja olin rentona.Vinkkinä voin kertoa että syö tästä lähtien parsaa ei siis tanko sellaista vaan sitä toista.Kalprot oli mullakin yhden kerran 200 mutta 2viikon päästä uusinta kokeissa syötyäni kerran päivässä vähän parsaa oli 20 joka on todella hyvä.

Vierailija
5/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan noudattaa niitä syömättömyysohjeita. Ja vähentää syömistä jo ennen sitä aikarajan alkamista. Itse noudatin aikarajaa, mutta olin syönyt sitä ennen "varastoon" sen verran (ettei tulisi liian nälkä) että kolonoskopia meni osittain pilalle. Suoli ei ollutkaan tyhjä, eikä siellä ollut 100% näkyvyys. Huono puoli tässä on, että voi jäädä havaitsematta jotain polyyppeja. Itseltäni poistettiin joitakin, mutta voi olla etteivät he nähneet kaikki. Niistähän voi myöhemmin kehittyä suolistosyöpä, joskin jos ne poistetaan varhain, ne ovat vaarattomia

Itse prosessi on vähän epämukava. Mulle ei mitään kipulääkettä laitettu, kyllähän se sattu välillä kun tuli mutka suolessa ja ne survoi sitä letkua. Mutta on sitä kovempiakin kipuja ollut. Pahinta oli se tyhjennysnesteen juominen, todella pahan makusta kun sitä piti juoda niin paljon niin alkoi etoa... eikä se edes tyhjentänyt koko suolta, valitettavasti

Vierailija
6/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tutkitaanko siinä perse kun on perseestä tutkimus? Tehdäänkö se nukutuksessa?

Sinnepä juuri letku pistetään. Oiskin ollu nukutus, suonilääkkeistä huolimatta sattui niin hirveästi että synnytyskin jäi kakkoseksi.

Vierailija
7/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis suolen sisällähän ei ole tuntoaistia. Eli ei se siellä satu se lektu. Mutta suolen rakenteesta riippuen, voi olla ahtaita kohtia jolloin tuntee kyllä kehon ulommissa osissa että jotain survotaan siellä. Voi tuntua kipuna, mutta kyllä synnytyskipu on kovempi

Vierailija
8/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion noudattaminen ja suolen hyvä tyhjentyminenon kaiken a ja o. Juo paljon vettä sen tyhjennysliuoksen lisäksi. Mulle tehty kolonoskopia kolmasti, en ole tarvinnut lääkitystä niiden yhteydessä.

Vierailija
9/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kolonoskopiaan pääsee ja miksi se tehdään?

Vierailija
10/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei riitä tyhjennysaineen syöminen ohjeen mukaan, vaan mun pitää varata siihen monta tuntia enemmän aikaa kuin ohjeessa sanotaan. Onneksi varasin, muuten en olisi pystynyt ajamaan edes terveyskeskukseen ripuloimatta housuun. Eli mun ohjeessa oli ihan liian lyhyet ajat.

Vierailija
11/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kolonoskopiaan pääsee ja miksi se tehdään?

Syitä voi olla monia. Minut laitettiin sinne reumapolilta sen jälkeen kun kaikki muu oli suljettu pois, koska minulla oli reuman kaltaisia oireita. Osoittautui kuitenkin ettei mitään vikaa suolesta löytynyt, eikä vieläkään tiedetä mikä niitä kipuja aiheutti. Moni raaja oli kipeä yli vuoden ajan. Ehkä borrelioosi tai joku, en tiedä

Vierailija
12/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kyl mieluummin synnyttäisin.

Vierailija
13/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulle tehtiin tuo vuosia sitten lääkäri kiitteli, että onpa hyvin puhdistettu suoli.

Otin tietysti apteekista määrätyn tyhjennysaineen ja käytin ohjeen mukaan ja lisäksi päälle useita vesiperäruiskeita. Ei tullut kuin silkkaa vettä lopulta ulos. Tähystäjälle paras mitä puhtaampi suoli. ( olen sh)

Vierailija
14/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei riitä tyhjennysaineen syöminen ohjeen mukaan, vaan mun pitää varata siihen monta tuntia enemmän aikaa kuin ohjeessa sanotaan. Onneksi varasin, muuten en olisi pystynyt ajamaan edes terveyskeskukseen ripuloimatta housuun. Eli mun ohjeessa oli ihan liian lyhyet ajat.

Ja viimeinen vuorokausi meni pelkällä mehulla, edellinen vuorokausi sai vetää soseita ja juoksevaa jugurttia. Sitä ennen söin kasvisruokaa, sillä ajattelin, että lihan ahmimisen jälkeen saattaa tulla kropalle shokki elää pelkällä hedelmäsmoothiella.

Vierailija
15/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy saako sen videon mukaan, että voit esitellä kavereille

Vierailija
16/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis suolen sisällähän ei ole tuntoaistia. Eli ei se siellä satu se lektu. Mutta suolen rakenteesta riippuen, voi olla ahtaita kohtia jolloin tuntee kyllä kehon ulommissa osissa että jotain survotaan siellä. Voi tuntua kipuna, mutta kyllä synnytyskipu on kovempi

Nyt ei ollut ihan oikeata tietoa tässä.

Suoli tuntee venytyksen kipuna. Esim. ilmavaivat ja ummetus sekä tietysti kolonoskopiassa suolen venyttäminen skoopin(letkun) kanssa tuntuu kipuna. Mutta suolta voi pistää, murskata ja leikata ilman kipuaistimusta. Venytys on se avainsana.

Vierailija
17/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epämukava, mutta ei ainakaan omalla kohdallani kivulias. Minusta se etukäteen tehtävä tyhjennys on haastavampi, se litku maistuu niin oudolta. Selviät kyllä, tsemppiä!

Vierailija
18/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se mullekaan riitä, mutta nyt on keskiviikkoilta, ei ehdi ihan kauheasti muutakaan. Mun pitää aloittaa liemet jo 2 pv ennen tutkimusta, pitkä ja kiinnikkeinen suoli. Citrafleet on ainoa oikein toiminut tyhjennysaine, en tiedä saako sitä vielä. Moviprepillä mennään tällä kertaa, Colonsteriliin en koske. Ja soitan polille ja varmistan kanyloinnin ja i.v. -kipulääkkeet ennen toimenpidettä, niistä on saanut taistella. Kun kaikille vaan sitä Panadolia. Terveisiä perseestä -kivunhoito, ei uutta.

Vierailija
19/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epämukava, mutta ei ainakaan omalla kohdallani kivulias. Minusta se etukäteen tehtävä tyhjennys on haastavampi, se litku maistuu niin oudolta. Selviät kyllä, tsemppiä!

Ei mikään paha, on tehty mulle monta kertaa kun olen seurannassa. Suolessahan ei ole tuntoa mutta ilman pumppaaminen vähän tuntuu. Katselin videomonitorista kuin Attenboroughin luontodokkaria "tässä näemme kun luola kääntyy ..." Upeaa ja tarkkaa värikuvaa!

Koko hommassa hankalin asia on se tyhjennys pahalle maistuvalla tyhjennysaineella.

Vierailija
20/22 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään paha, on tehty mulle monta kertaa kun olen seurannassa. Suolessahan ei ole tuntoa mutta ilman pumppaaminen vähän tuntuu. Katselin videomonitorista kuin Attenboroughin luontodokkaria "tässä näemme kun luola kääntyy ..." Upeaa ja tarkkaa värikuvaa!

Koko hommassa hankalin asia on se tyhjennys pahalle maistuvalla tyhjennysaineella.

Ei tarvitse mitään kipulääkitystä

-sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän