Kannattaako reilusti yli 40v alkaa lukemaan oikeustiedettä?
Mitä mieltä palsta? Tuttavani luki vanhana. Minulla on kaupallisen alan tutkinto, mutta ei työllistä minua pitkien vanhempainvapaiden jälkeen enää, vaikka on myös paljon työkokemusta (yli 15 vuotta) ja vaikka olen päivittänyt itseäni koulutuksen avulla. Tosi vaikea löytää töitä. Mietin, että voisin tehdä jotain duunia vaikka kaupassa ja opiskella ohessa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kurssilla yliopistossa 60v, joka luki oikeustiedettä. Oli nuoruuden haave. Ei se ikää katso.
Selvä säästökohde jollei maksa itse.
Opiskelumenetelmien puolesta oikis on korkeakoulutasoinen kirjeopisto. Ei synny kummoisiakaan säästöjä siitä, jos massaluennolla istuu muutama henkilö vähemmän tai opettajalla on korjattavia tenttivastauksia muutama vähemmän. Eikä pelasta kummoisestikaan yliopiston taloutta, vaikka seniorit laitettaisiin maksamaan itseopiskelustaan.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi enää tuon ikäisenä. OTM
Minkä ikäisenä valmistuit ja minkä ikäinen olet nyt? Haen sitä, millaisen kokemuksen perusteella et suosittele alallesi tuloa työikänsä puolivälissä oleville.
Päälle nelikymppisen eläkeikä on 68 vuotta ja tulee tuosta vielä nousemaan, eli hyvin ehtii tekemään parikin maisterin tutkintoa vielä.
Jos se on oikeasti intohimosi, muuten en lähtisi tuommoista suorittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä valmistuit ja minkä ikäinen olet nyt? Haen sitä, millaisen kokemuksen perusteella et suosittele alallesi tuloa työikänsä puolivälissä oleville.
Aika lyhyt työikä sinulla, jos vasta noin 50-vuotiaana olet sen puolivälissä. Siinä iässähän työuraa on jäljellä enää vähän yli 10v. Itse olen 39v ja minulla on jo tässä vaiheessa takana työuraa noin 20v.
Vierailija kirjoitti:
Päälle nelikymppisen eläkeikä on 68 vuotta ja tulee tuosta vielä nousemaan, eli hyvin ehtii tekemään parikin maisterin tutkintoa vielä.
Mikä järki tehdä tutkintoja, jos ei kuitenkaan saa töitä? Ap:n tavoitehan on työllistyä eikä vain huvin vuoksi opiskella. Ja kylmä fakta on, että noin 50v alalle vastavalmistunut ei todellakaan ole kysyttyvä valuuttaa työelämässä, vaikka mammat kuinka lupailevat, että töitä löytyy. Oikeassa elämässä se, että työuraa on vielä jäljellä, ei tarkoita, että työllistyminen on helppoa. Päinvastoin. Mitä enemmän ikää, sitä vaikeampi on työllistyä vastavalmistuneena ilman ko. alan kokemusta. Kauppahommilla ei juristin töissä tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tehdä tutkintoja, jos ei kuitenkaan saa töitä? Ap:n tavoitehan on työllistyä eikä vain huvin vuoksi opiskella. Ja kylmä fakta on, että noin 50v alalle vastavalmistunut ei todellakaan ole kysyttyvä valuuttaa työelämässä, vaikka mammat kuinka lupailevat, että töitä löytyy. Oikeassa elämässä se, että työuraa on vielä jäljellä, ei tarkoita, että työllistyminen on helppoa. Päinvastoin. Mitä enemmän ikää, sitä vaikeampi on työllistyä vastavalmistuneena ilman ko. alan kokemusta. Kauppahommilla ei juristin töissä tee yhtään mitään.
En minä ole missään kauppahommissa aiemmin ollut. Minulla on noin 15 vuotta ihan kunnon työkokemusta vaativista asiantuntijatehtävistä kaupan alalta ja siis jo yksi yliopistotutkinto. Tarkoitin vaan, että opiskelun ohella voisin työskennellä kaupan alallakin ja enemmänkin tässä olisi tarkoitus työllistää itsensä koulutuksen jälkeen tai sen ohessa. Minulla on eräästä juridiikan alasta kokemusta, vaikka en siis juristi olekaan ja joka kiinnostaa. Pitkä koulutus vaan hieman mietityttää, vaikka opin nopeasti. Onhan toki mahdollista suorittaa vain alempi tutkinto. Tuttuni aloitti yli 50v oikeustieteen opiskelun ja sai hyvän työpaikan valmistuttuaan, vaikka siis oli jo noin 55v.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Älä anna kenenkään lannistaa omaa unelmaasi. Älä kuuntele latistavia vähätteleviä mielipiteitä. Ei kannata kertoa sanaakaan perheen ulkopuolisille ihmisille. Näin saa rauhassa valmistautua pääsykokeisiin. Pääsykokeita kohti vain. Onnea matkaan. Toivon, että onnistut!
Ihana on viestisi, kiitos! Eikä tässä tarvisi pääsykoettakaan, koska Avoimen yliopiston kautta suorittamalla oikeustieteen opintoja, pääsee ns. väyläreittiäkin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika lyhyt työikä sinulla, jos vasta noin 50-vuotiaana olet sen puolivälissä. Siinä iässähän työuraa on jäljellä enää vähän yli 10v. Itse olen 39v ja minulla on jo tässä vaiheessa takana työuraa noin 20v.
Kysymyksenasettelulla ei ole mitään tekemistä minun ikäni tai työikäni kanssa. Yli neljäkymppisen, joka harkitsee alan vaihtoa, voi keskimäärin sanoa olevan nyt työikänsä puolivälissä. Tämä on eri asia kuin se ikä, jossa hän mahdollisesti saa uuden korkeakoulututkintonsa valmiiksi. Hänen valmistuessaan normi viiskymppisellä on työuraa jäljellä rutkasti yli kymmenen vuotta. Eivätkä kaikki alanvaihtajat ole tulleet työelämään suoraan toisen asteen oppilaitoksesta.
Se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin osaksi sillä kun edellä kirjoitin, että yhä useammin tuntuu kärjistäen sille, että on kahdenlaisia ihmsiä,
On heitä kuten ilm Ap. joka pohdiskelee, että miten toimisi ja teksin, Näiden ihmisten joukossa on usein myös he, jotka tekevät ja toimivat.
Ja sitten on tosienlaisita heitä, jota eivät -tosiat jatkan kärjistämistäni- eivät halua tai viitsi tai muuten vain etene ja tee mitään vapaaehtosiesti.
Vaan ovat vuoden toisen kaumminkin työllistymättä mihinkään tai edes yrittämättä mitään koulutusta vaan elävät toimeentulotuen ja muiden -anteeksi kielenkäyttöni. muiden almujen ja tulonsiirtojen varassa.
Ei Ap tai en ainakaan minä havainnut., että hän olisi ollut ehdottoman varma siitä, mihin opintonsa johtaa tai ovat johtamatta hän vain fundeerasi, että kannattaisikohan sitä. Jos hänellä olsi jo nyt tiedossa varmuudella se, mitä seuraa opintojen suorittamisesta häen tuskin olsi kannattanut tehdä koko aloitustaan täällä.
Ai niin totta kai tiedän, että on aina myös heidän joukkonsa, jotka ovat vakavasti vammautuneita tai hyvin sairaita, eivätkä siksi omasta tahdostaan riippumatta pysty tekemään mahd. haluamaansa. - En nyt edellä tarkoittanut heitä edellä esittämässäni kahtia jaossa.
"18"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksenasettelulla ei ole mitään tekemistä minun ikäni tai työikäni kanssa. Yli neljäkymppisen, joka harkitsee alan vaihtoa, voi keskimäärin sanoa olevan nyt työikänsä puolivälissä. Tämä on eri asia kuin se ikä, jossa hän mahdollisesti saa uuden korkeakoulututkintonsa valmiiksi. Hänen valmistuessaan normi viiskymppisellä on työuraa jäljellä rutkasti yli kymmenen vuotta. Eivätkä kaikki alanvaihtajat ole tulleet työelämään suoraan toisen asteen oppilaitoksesta.
Se, jolle vastasit
Eläkelaskurin mukaan esim minä pääsen eläkkeelle 67v. Ja kukaan ei estä asiantuntijaa esimerkiksi tekemästä työtä pidempään, jos on terve.
Luin juristiksi 50- vuotiaana, valmistuin loistavin arvosanoin. En huomannut työnhakuvaiheessa minkäänlaista ikärasismia. Olen hyväpalkkaisessa työssä joten - kyllä kannatti!
Vierailija kirjoitti:
Luin juristiksi 50- vuotiaana, valmistuin loistavin arvosanoin. En huomannut työnhakuvaiheessa minkäänlaista ikärasismia. Olen hyväpalkkaisessa työssä joten - kyllä kannatti!
Riippuu siitä mistä se roikkuu. On helpompi hakea nousujohteista jatkoa siihenastiselle uralle kuin vaihtaa alaa kokonaan. Tai sitten tarvitaan suhteita tai hyvää tuuria tai molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähitulevaisuudessa alle 50 vuotiaita työikäisiä on niin vähän, ettei meidän kansantalous tule kestämään sitä, jos kaikki 50 vuotta täyttäneet ovat työttöminä.
Ikäluokkien pieneneminen tulee radikaalisti muuttamaan työelämää.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään kun olet opiskellut jo
Ei kannata. Elämä on jo illassa etkä ehdi niitä duuneja kauaa edes tehdä.
Kannattaa olla hyvä suunnitelma siitä, miten työllistyy. Toimistoissa eivät ole kovaa valuuttaa osakkaiden ikäiset harjoittelijat.
Valmistumisen jälkeen kymmenen vuotta määräaikaisuuksia, jnnka jälkeen saat viran, jota saat tehdä 69-vuotiaaksi asti. Tuossa on yksi hyvin todenmukainen urapolku sulle. Huonomminkin voisi ap loppuelämänsä käyttää.