Mitä se työkkärin ihmisille kuuluu asunko yksin ja olenko parisuhteessa?
Kommentit (25)
Tästä tuli mieleen, kun olin kymmenisen vuotta sitten sossun asiakas, ja tapaamisessa sosiaalivirkailijan kanssa. Hän kyseli aluksi aivan normaaleja kysymyksiä, mutta sitten alkoi ihme tivaaminen: "Entä äitisi, käyttääkö hän alkoholia?" Hämmentyneenä vastasin, että miten mun äitini nyt tähän liittyy, olen täysi-ikäinen ja asunut monta vuotta omillani. Sossu tuijotti hetken aikaa tietokoneen ruutua mietteliään näköisenä. "No käyttääkö äitisi paljonkin alkoholia?" Mitä hemmettiä, alkoi tuntua, että olen piilokamerassa...
"Entä käyttääkö äitisi jotain muita päihteitä?"
Tässä vaiheessa tokaisin sossulle, että enpä osaa sanoa, että varmaan parempi kun lähettää vaikka sähköpostia äidilleni, niin voi kysyä häneltä itseltään.
Taas tuijoteltiin ruutua hetkinen, ja tivaaminen jatkui. Sanoin, että jos ei muita kysymyksiä ole, kun äitini päihteiden käyttöön liittyviä, niin voimme varmaan nyt päättää tämän palaverin. Että en aio kertoa äitini yksityisasioista yhtään mitään.
Sossun mielestä mulla oli huono asenne!
Vierailija kirjoitti:
Kylla minultakin kerran tentattiin oikein urakalla ja kaikki kirjattiin tietokoneelle. Neliot, vuokra, kuka omistaa asunnon, kauanko asunut siina.
Ai työkkärissä? No ei ole minulta tuollaisia kysytty. Ymmärrän toki jos muita etuuksia hakee niin silloin.
That's it kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että olette olleet työttömien terveystarkastuksessa. Tarkoitus tukea terveyttänne, mutta ihmissuhteiden laatu ei oikein kuulu tuohon ainakaan tarkemmin. Toki sosiaalinen hyvinvointi voi olla tsekkauksen alaisena myös. Voi vastata että on sosiaalisia suhteita ja katti pään päällä ja osaa tarvittaessa hakea KELAn tuet. That's it.
No joko se työkkärin virkailija on lääkäriksi ylennetty?! Ei noita kysymyksiä ole lääkärissä esitetty vaan puhelimitse käydyssä keskustelussa sen oman virkailijan kanssa.
Miksi porukka kommentoi omahyväisen ylimielisesti asiaa, josta ne ei edes tiedä mitään?
That's it kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että olette olleet työttömien terveystarkastuksessa. Tarkoitus tukea terveyttänne, mutta ihmissuhteiden laatu ei oikein kuulu tuohon ainakaan tarkemmin. Toki sosiaalinen hyvinvointi voi olla tsekkauksen alaisena myös. Voi vastata että on sosiaalisia suhteita ja katti pään päällä ja osaa tarvittaessa hakea KELAn tuet. That's it.
En minä ainakaan ole ollut terveystarkastuksessa/lääkärissä ollut, vaan just tuollaisia asioita on virkailija kysellyt. Ja nimenomaan työkkärissä vai mikä te-keskus se onkaan viralliselta nimeltään eli en ole ollut myöskään kelassa asioimassa.