Helsinkiin uusi kokeilulukio, kiertäkää kaukaa
Helsinkiin ollaan avaamassa lukiota, jossa ei ole koeviikkoja ja opetusta on vain 4 päivää viikossa. Kyseessä Konepajan lukio, jossa on tällä hetkellä aikuislukio ja ensi syksynä tulee myös normaali päivälinja. Suosittelen kiertämään tämän kaukaa, sen verran korkealentoista kokeilua siellä ollaan suunnittelemassa. Oppimistulokset eivät tällä ainakaan nouse...
Hesarin artikkelin mukaan joka keskiviikko lukiolaiset opiskelevat jossakin yhteistyöyrityksessä. Kyse ei ole työharjoittelusta vaan he opettelevat lukion opetussuunnitelmaan kuuluvia taitoja. Se voi tarkoittaa esimerkiksi prosenttilaskun harjoittelua jossakin yrityksessä osana matematiikan opintoja tai työelämässä käytettyjen tekstityyppien analyysia äidinkielessä. Koeviikkojen sijaan lukiossa on neljästi vuodessa verkostoviikko, jonka aikana tehdään laajempia opintoihin kuuluvia kokonaisuuksia koulun ulkopuolella.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009800332.html
Käytännössä tuolla siis tarjotaan vain 80% normaalin lukion opetuksesta ja 20% ajasta oppilaat tekevät "ryhmätöitä" ja "projekteja" jonkin yrityksen tiloissa. Lukion oppimäärä on teoreettinen, ei sitä voi tehokkaasti oppia laskemalla tuotteiden alennusprosentteja jossakin Prismassa tai ihmettelemällä ravintolan hävikkiruokaa (tämäkin oli yksi Hesarissa kerrottu esimerkki). Pelleilyksi menee.
Kommentit (332)
Idea voi olla toimiva JOS resurssit riittää. Toivottavasti koulussa on kokenutta henkilökuntaa ja pitkän linjan erityisopettajia ym jotka pysyy talossa. Ajattelisin että pitkä työkokemus ja osaaminen olisi oppilashuollossa tosi tärkeetä jos on oppilailla haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se skeittilukiokin jo..
Saisiko kohta selfie-lukion?
On olemassa jo selfie-AMK. Ihan ensimmäisenä maailmassa.
Hhaga-Helia myös mukana talkoissa. Ammattikorkeakoulu lanseerasi kurssin, joka suoritetaan täysin Tiktokissa
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat eivät kykene tekemään näiden etäpäivien aikana riittävästi järkeviä asioita. Luultavasti homma tyssää jo siihen, että jostain pitäisi löytää 100 yritystä ottamaan näitä nuoria tiloihinsa.
Samaa epäilen. Olen ammatillinen opettaja, ja on vaikeaa löytää koulutussopimuspaikkoja alan opiskelijoillekin.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Rehtori on julkisuudessa kertonut, että oppilaat voivat tutustua esim työergonomiaan, mikä on osa terveystiedon oppimäärää. Näin varmaan on, mutta työergonomian oppimiseen menee max tunti tai pari. Ja sen oppisi nopeammin jos sen lukisi oppikirjasta ja/tai kuuntelisi tunnilla ammattitaitoisen opettajan opetusta. Minusta tässä väheksytään opetusalan ammattilaisia ja kuvitellaan että kuka tahansa kirjastoapulainen on ihan yhtä hyvä (tai jopa parempi) opettaja.
Mielenkiintoista seurata miten tämä nyt lähtee toimimaan. 3 vuoden päästä nähdään tuloksia. Helppo verrata muihin saman keskiarvon lukioihin.
Vierailija kirjoitti:
Hhaga-Helia myös mukana talkoissa. Ammattikorkeakoulu lanseerasi kurssin, joka suoritetaan täysin Tiktokissa
Anna mun kaikki kestää!
Normaaliälyinen pystyy oppimaan lukion oppimäärän paljon pienemmässä tuntimäärässä kuin sen opettamiseen on varattu. Lisäksi kotonakin voi opiskella. Ei tuo välttämättä ole huono idea, jos oppilaat ovat itseohjautuvia ja motivoituneita. Mutta valitettavan harva todellisuudessa on.
Oma lapseni valitsi aikoinaan huonon lukion, vastoin minun ehdotustani. Annettiin kuitenkin mennä koska hänen oli siellä "helpompi". Nyt se on yliopistossa.
Jos tiedonhalua on niin ei siinä paljoa tarvita.
Kyllä tuo on tulevaisuuden lukio. Kuten joki aiempi kirjoitti, Ruotsissa ollaan viennissä yms. meitä edellä ja heillä lukio on ollut tänne suuntaan jo pitkään. Nykymuotoinen lukio on tosi kuormittava ja tähän päälle vanhempien vaatimukset harrastuksista. Helsingin uutisten mukaan hakijoita oli ainakin paljon tänne.
Meidän nuori aloitti täällä, annettiin itse tehdä päätös, uskon että pärjää. Kilpailu pk-seudulla lukiopaikoista on muutenkin vähän turhan kovaa.
Kokeet ja arvosanat ovat about ainoa syy miksi kukaan jaksaa koulussa tehdä jotain.
Miten koeviikkojen puuttuminen on huono asia? Sellaisista ei ollut kuultukaan, kun minä olin lukiossa, ja hyvät tulokset sain.
Koeviikot on syvältä. Ennen oli kokeita tasaisesti, se oli paljon parempi stressinsiedon kannalta. Pystyi keskittymään yhteen aineeseen kerralla.
Ei duunarivanhempien lapset pärjää akateemisella tutkinnolla, jos heillä ei ole verkostoja. Tuo luo heille niitä työelämäkontakteja. Sitä prosenttilaskua voi harjoitella myös kummin kaiman veropetosyhtiössä, jos sellaiseen pääsee
Tuo muutos nelipäiväiseen viikkoon on hyvä. Uumoilee muutosta työelämäänkin. Suomessa junnataan työelämän kulttuureissa jossain pimeällä keskiajalla ja talous romahtaa sen vuoksi
Koittakaa ymmärtää, että kulttuuri kehittyy nopeammin, kuin mitä pysytte perässä. Suomi on kehittyvä maa, kehitysmaa
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt vanhamuotoisen luokallisen lukion anno dazumal.
Hyvin meni, kuten kurjoituksetkin. En muista, että kukaan olisi keskeyttänyt tai uupunut.Miksi sellaista, mikä toimii, pitää korjata? Lukio on jatkuvassa käymistilassa. Mikä on motiivi?
Pärjäsikö väärät ihmiset aikoinaan ja siihen haetaan muutosta.
Uudistuksissa pitäisi olla pohjana myös kentän palaute. Mitä on mennyt pieleen, mitä pitää korjata. Norsunluutornista ei sittenkään näe kaikkea.
Koska se ohjaa akateemisiin ammatteihin, eikä yhteiskunta oikein toimi jos valtaväestö on tiedolla pätijöitä ja kukaan ei osaa tehdä mitään käytännössä. Tämähän on käytännössä lukion amistamista. Suurimmalla osalla suomalaisia on korkeakoulutus, ja iso osa ns. käsienheiluttelijoista on työttömiä. Yritysmaailma ei ole kehittynyt samaan tahtiin, tänne olisi pitänyt perustaa mieletön määrä asiantuntijayrityksiä. Tällä hetkellä yritykset ovat täynnä kärttyisiä kurppia, jotka kilahtavat ajatuksestakin, että nuori tulisi heidän esimiehekseen. Talous pyörii heidän varassaan ja nuorten pitäisi perustaa itse omat yrityksensä, hypätä tyhjän päälle ja näiden kurppien päähän potkittaviksi
Suomessa on hyvin väkivaltainen ja haitallinen ajatus pitää tulevat sukupolvet "itsen alapuolella", kun tosiasiassa heidät pitäisi nostaa yläpuolelle. Tämä on varmasti yksi syy siihen, miksi olemme väkivaltainen metsäkansa, euroopan häpeäpilkku perheväkivaltoinemme. Hyvyys loistaa poissaolollaan
Vierailija kirjoitti:
Idea voi olla toimiva JOS resurssit riittää. Toivottavasti koulussa on kokenutta henkilökuntaa ja pitkän linjan erityisopettajia ym jotka pysyy talossa. Ajattelisin että pitkä työkokemus ja osaaminen olisi oppilashuollossa tosi tärkeetä jos on oppilailla haasteita.
Joo, pitkä kokemus ja ammattitaito olis tuolla kullanarvoista. Toivottavasti on palkanneet (ja saaneet) vakituisia kokeneita tekijöitä.
Vaihdoin aikoinaan päivälukiosta iltalukionn(aikuislukioon). Koulua oli 4 päivää viikossa ja koska kaikki "pilipali aineet" puuttuivat, koulua oli vain 4h päivässä. Keskiarvo nousi tuolla 2 numeroa. Tämä oli mielstäni toimiva systeemi, mutta vaati kyllä motivaatiota ja omatoimisuutta. Plus olin jo 18 iltalukion aloittaessani ja suurin osa opiskelijoista oli minua vanhempia. En tiedä miten tuollainen toimii "keskiverto nuorella", mutta kokeilemallahan se selviää.
Loistava idea. Luulen kokeilun olevan menestys. Ainoa ongelma on nuo yritysten tilat ja niiden riittävyys.
Liikaa suunnittelijoita, joiden työtä on suunnitella muutoksia. Ei lainkaan laadunvalvojia ja kyseenalaistajia.