Miten te yksineläjät pesette valkoiset vaatteet jos niitä tulee likaiseksi vain 2 kpl viikossa?
Kommentit (39)
Pesen lyhyemmällä ohjelmalla. Yleensä minulla tulee kone täyteen, kun löytyy valkoisia vilttejä ja karvaa irrottavia kissoja.
Heitän vaan muun väristen kanssa samaan koneeseen ja värisieppariliinan mukaan. En tosin laita joukkoon mitään uutta kirkkaanväristä vaatetta, vaan vanhempia, joista epätodennäköisemmin irtoaa mitään. Mun valkoiset vaatteet on pääosin ns. perusvaatteita eikä mitään juhla- tai bisnesvaatteita, joita pitäis erityisesti suojella.
Valkoisen kauluspaidan(paidat) pesen aina erikseen lyhytohjelmalla. Samaan koneelliseen muut vaaleat kauluspaidat. Minulla on pyykkikone, joka punnitsee pyykin ja pesee sen mukaan, joten en kanna huolta vajaista koneellisista.
Elastaania sisältävät valkoiset vaatteet kuten rintaliivit, aluspaidat ja alushousut ovan hankalimmat, koska elastaani menee ajanmyötä harmaaksi vaikka kuinka pesisi varovasti. Yleensä pesen nekin omana koneellisenaan ja mukana on muita vaaleita elastaania sisältäviä alusvaatteita. Äiti opetti, ettei saa laittaa valkoisia kauluspaitoja ja elastaania sisältäviä vaatteita samaan pyykkiin.
Puuvillaiset sukat, alushousut, paidat ja muut puuvillapyykit pesen valkoisten lakanoiden kanssa 60 asteessa.
Laitan sinne vaan muiden sekaan, kunhan ei ole mitään uusia vahvanvärisiä vaatteita pyykkierässä. Ihan hyvin on valkoisina pysyneet.
Pesen vajaita koneellisia. Ei tee vaatteelle hyvää pitää likaisena.
Mulla ei ole valkoisia vaatteita kuin joitain alushousuja, jotka pesen lakanapyykissä 60 asteessa.
Pesen valkoisia muiden vaaleiden vaatteiden ja sellaisten vaatteiden, joiden materiaali ei päästä väriä kanssa, yleensä vielä värinkeruuliinan kanssa. Vajaatäytöllä se kone on siltikin.
Pistän muiden pyykkien sekaan. Mulla on pääosin mustia vaatteita ja pari valkoista. Ei ole toistaiseksi värjääntyneet ja näin olen tehnyt jo vuosia.
Olen aina pessyt kaikki värit sekaisin eikä ole koskaan irronnut tummista väriä vaaleisiin.
Kaikki lakanat ja pyyhkeeni ovat valkoisia, samaan laitan valkoiset puuvillavaatteet ja sukat
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan muiden väristen kanssa.
Eikö valkoiset vaatteet harmaannu tai muuten värjäänny värillisten kanssa.
Pesen valkoiset erikseen vaikka olisi 1 kpl lakana. Nykyiset pesukoneet osaavat tunnistaa, että pyykkiä on vähän ja ottavat vettä sen mukaan.
Olen oppinut tämän kun vanha tuttu värillinen vaate päästikin väriä yllättäen ( oli sille outo lämpötila tms,)
Riippuu vaatteesta. Usein laitan kirjopyykkiin ja pari värinkeräysliinaa mukaan, mikäli tiedän ettei koneeseen tule pahasti väripäästäviä mukaan
Arvokkaammat valkoiset pesen erikseen, joko käsin tai koneella
Riippuu paljon myös mitä materiaalia vaate on. Puuvilla ottaa herkemmin väriä itseensä
Vanishilla saa lievät värimuutokset pois vaatteista
Perheen äitinä välttelen valkoisia vaatteita kellään. Nyt vanhimmalla on oma mielipide ja osti kaksi valkoista t-paitaa painatuksella.
Satunnaisesti pyöritän niitä paitoja vaaleiden lakanoiden kanssa. Eli vajaalla koneella mennään. Kerran kuussa, jos niinkään usein.
Pesen käsin jos valkoiset vaatekappaleet ovat sen kokoisia, että nyrkkipyykkäys on mahdollista lavuaarissa. Omistan lähinnä valkoisia alustoppeja ja paitoja sekä huppareita plus pari valkoista takkia (jotka menevät luonnollisesti konepesuun kun sille on tarvetta).
Muutaman kerran pikapesulla 15 min ja sitten välillä normaali pesu niille parille vaatteelle erikseen. Mulla on täyttöautomatiikka, niin käyttää vähemmän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Odotan että tulee lisää valkoista pyykkiä ja pesen sitten. Käytän eri pesuaineita eri pyykeille. Tummille/mustille niille tarkoitettua nestemäistä pesuainetta, silkille ja villalle omaansa, kirjopyykille värillisille tekstiileille tarkoitettua pesuainetta, mikrokuituliinoille sopivaa pulveria jne.
Olen aika tarkka pyykin lajittelussa.
Voisi olla minun kirjoittamani!
En osta valkoisia vaatteita. Pukeudun mustaan.
Omassa pyykinpesukoneessani on 20 min pikaohjelma, jolla pesen tuollaiset vaatteet, jos eivät ole mitenkään erityisesti likaantuneet.