Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ongelmaperheiden" lasten erilaiset elämänpolut

Vierailija
30.08.2023 |

Oletteko huomanneet tai kokeneet että esim. alkoholistiperheen lasten joukossa on usein yksi tai kaksi jotka ainakin näennäisesti selviytyvät vaikeista, epäterveistä kasvuolosuhteista hyvin, kouluttautuvat pitkälle, eivät oireile jne.
Sitten ovat ne sisarukset joilla itsellään on esim. päihde- ja/tai mielenterveysongelmia tai elämä ei muuten suju niin "mallikkaasti."
Usein nuo ensinmainitut tuntuvat häpeävän ja halveksuvan viimeksi mainittuja, katkaistaan ehkä välit kokonaan jne. (Enkä tällä tarkoita kritisoida sitä, kellään ei tietenkään ole velvollisuutta pitää yhteyttä kehenkään. Totesin vain.)
Olen kyökkipsykologina miettinyt johtuuko tuo suhtautuminen siitä, että menestyneemmät kokevat että näiden perheen vähemmän pärjäävien jäsenten oireilu ja ongelmat tuovat lapsuudenkodissa tapahtuneet asiat päivänvaloon ja näkyviksi. Usein tuntuu olevan sellaista kiukkua ja turhautumista sisaruksia kohtaan, tyyliin: "Minäkin olen selvinnyt menneistä eikä elämä mennyt pilalle, kaikki on itsestä kiinni!"

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välien katkaisu johtuu varmasti useimmiten siitä, että on väsytty alkoholisteihin ja kaikkeen siihen liittyvään. Haluaa jo elämältä jotakin muuta.

Vierailija
22/24 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välien katkaisu johtuu varmasti useimmiten siitä, että on väsytty alkoholisteihin ja kaikkeen siihen liittyvään. Haluaa jo elämältä jotakin muuta.

Ja haluaa suojella lapsiaan siltä maailmalta, jossa viina on pääasia ja jossa käydään puukkohippaa jostakin puollonpohjasta. Huijataan ja valehdellaan, ja kaikki pyörii sen seuraavan pullon ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajattelutapa on just päinvastainen. Toinen tekee itse, kouluttautuu, ottaa selvää asioista, ahkeroi, pyrkii aina olemaan luotettava ja rehellinen. Ja toinen aivan päinvastoin, joka kohdassa. Miten yleensä voi toista mitenkään edes auttaa, kun ei halua rahoittaa päihteiden käyttöä eli mahdollistaa alamäkeä entisestään, eikä terapeutiksikaan kukaan voi ryhtyä. Ihan jo itsesuojelun, puhumattakaan perheen suojelusta, takia on otettava välimatkaa ja pysyttävä erossa. Ja onhan se järkyttävää ja valtavan tuskallista nähdä se rappio, kun ei ole omaa halua raitistua. Sen takia olisi hyvä, että näillä, jotka eivät voi olla viikkoakaan ilman mitään päihteitä, olisi oma puuhastelupaikkansa, jossa ei voi saada päihteitä, mutta kaikkea ulkotöistä ja halonhakkuusta talon lämmitykseen on joka hetki tarjolla. Itse tekevät ruoat ja kasvattavat perunat ja vihannekset, pesevät pyykkinsä ja korjaavat talonsa, siis yksinkertainen omavaraistalous, jossa on ihan ikiomat, erikoiset sääntönsä.

Vierailija
24/24 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kuudesta sisaruksesta viisi juo. En ole kuin yhden kanssa tekemisissä. Soittavat humalassa ja haukkuvat ja ivailevat.