Epäselvä puhe pilaa elämän ja ihmissuhteet
Inhoan tätä. Ei auta vaikka yrittäisin puhua kuinka selvästi. Silti vastapuoli joutuu kysymään "mitä?". Tämän takia olen vähentänyt puhumisen vain kaikkeen pakolliseen. Tämän takia minulla ei ole ainuttakaan ystävää tai kaveria. Suurin osa muista nuorista aikuisista menee baareissa ja pitää hauska kavereiden kanssa. Ja minä vain olen päivästä, viikosta, kuukuadesta ja vuodesta toiseen yksinäinen. Kaipasin edes yhtä ystävää ja kaveria, mutta puhevika estää sen. Olen ihan normaali töissä käyvä ihminen, mutta tämä puhevika on ainoa ongelma. Voisin luopua mistä tahansa muusta, jos saisin normaalin puheäänen. Tuntuu että elämä menee ihan hukkaan tämän takia.
Kommentit (18)
Yhteys terkkariin ja sieltä lähete Puheterapeutille! Älä jää nyt yksin murehtimaan, vaan toimi.
Mistä tuo johtuu? Onko rakenteellinen vika kehossa vai onko esim. joku ahdistuneisuushäiriö joka johtaa hermostuneeseen ja (liian) nopeaan puheeseen?
Komppaan edellisiä. Tuo on harjoituksella korjattavissa oleva ongelma. Äänenmuodostus on taitolaji, vaikka se toisilta sujuu helpommin ihan luonnostaan.
Kannattaa laulaa ja puhua paljon yksinollessa niin saa harjoitusta.
Kitalakihalkio?..siitä ei tosiaan saa erkkikään selvää..
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla puheesi on epäselvää?
menee kännisä mongerrukseksi..ja ässä suhisee..
Tunnen niin monta ihmistä, joilla puhevamma. Ei haittaa mitään. Moni katsoo asiaa niin, että onneksi on elossa ja järki vielä luistaa. Perspektiiviä. Voithan panostaa vaikka just verkkoyhteisöihin ja kirjalliseen sosiaalisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo johtuu? Onko rakenteellinen vika kehossa vai onko esim. joku ahdistuneisuushäiriö joka johtaa hermostuneeseen ja (liian) nopeaan puheeseen?
Liian stressaava työ ja aikaisemmat ikävät kokemukset voivat laukaista ns. paniikkihäiriöitä, joissa puhekin menee nopeaksi ja epäselväksi. Ei pysty hallitsemaan puhettaan, aivoista ikään kuin katkeaa yhteys puheen tuottoon. Siitä voi tulla jatkuvakin kierre, ja vaikeuttaa kanssakäymistä ihmisten kanssa. Jos pääsee puheterapiaan, se auttaa jonkin verran, samoin keskustelu terapeutin tms. kanssa. Myös jokin hiljainen harrastus, esim. jooga rauhoittaa. Ajan kanssa puheongelmakin voi poistua vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laulaa ja puhua paljon yksinollessa niin saa harjoitusta.
Voi itse laulaa hitaammin kuin biisissä, niin opettelee olemaan kiirehtimättä.
Mitä me tarvitsemme on kärsivällisempi yhteiskunta, joka hyväksyy erilaisuuden paremmin.
Onko kireä kielijänne? Mene hammaslääkäriin ja pyydä, että leikkaavat jänteen.
Vanha ketju, onkohan ap enää kuulolla... olisi kiva kuulla kuulumisia.
Itsekin vähän samaistun hänen ongelmaan. Puheestani saa kyllä selvää, mutta en osaa puhua järkevästi vaan puhun epäloogisesti ja ilmaisen itseäni todella hankalalla tavalla.
Salkkareissa oli naispoliisi hahmo, ehkä Johanna tai sitten ei, niin minä en saanut selvää hänen puhestaan. Se oli oikein lausuttua ja ei miään sössötystä mutta rytmi oli liian nopea.
Sama ongelma, paitsi että änkytän sen lisäksi. Mitään muuta ei ole vikana paitsi änkyttäminen, joka tekee elämästä todella yksinäistä. En pääse toteuttamaan elämääni ollenkaan, puhumattakaan (heh) uusien ihmissuhteiden luomisesta. Kaikki asiat jotka vaatii puhumisen, vaatii tarkkaa suunnittelua ja hypoteettisten skenaarioiden käymisen läpi mielessä jotta tarvitsisi puhua mahdollisimman vähän, tai muuten välttää tekemästä kokonaan. Kunpa pystyisin kysymään tosta noin vaan kadulla kulkevalta ihmiseltä että mitä heidän päiväänsä kuuluu, tai toivottaa kassalle hyvää päivänjatkoa, ilman että se tulee ulos suusta minään muuna kuin "hyvää päivänjatkoa".
Millä tavalla puheesi on epäselvää?