Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät saa olla lapsia?

Vierailija
20.12.2006 |

Olen nyt muutaman viikon sisällä törmännyt asiaan joka kummastuttaa ja surettaa kovasti. Tuntuu että monille lapsille on tärkeää, että lapset kasvavat isoiksi ja itsenäisiksi mahdollisimman nopeasti. Pari esimerkkiä:

Soitin viime viikolla kummipoikani (7v) äidille ja kerroin laittaneeni postissa tulemaan joulupaketin, jossa on legoja. Äitipä sanoikin, ettei poika enää leiki, legot joutavat pikkuveljelle kun kummipoikani haluaisi mieluummin Lordin levyn tai voisin ostaa jotakin pleikkariin. Legot kuulostivat ihan naurettavilta, vaikka vielä viime talvena niillä rakenneltiin innokkaasti. Äiti tuntui olevan hyvillään kun poika ei enää leiki, ei legoilla eikä muutenkaan, " Pysyypähän huone siistinä" .

Samana päivänä työkaverini kertoi että hänen ekaluokkalainen tyttönsä käy usein yksin elokuvissa, hän vie ja hakee, muttei jaksa itse jäädä katsomaan lapsellisia piirrettyjä. Tämäkin äiti oli kovasti ylpeä siitä, että lapsen voi jättää yksin ja kyllä se pärjää.

Viikonloppuna naapurini poikkesi päiväkahville ja kertoi jättäneensä 5-vuotiaansa kotiin videoita katsomaan. Hänellä oli kännykkä mukana johon poika kuulemma osasi soittaa jos asiaa tulisi. No poika soittikin hyvin pian ja keskustelusta päätellen vinkui ja aneli että saisiko myös tulla meille. Äitinsä kielsi ja sanoi, että täytyy opetella olemaan yksin kotona. Poika soitteli uudelleen, josta äitinsä kimpaantui ja pisti kännykkänsä kiinni. Sanoi, että ei noin iso poika saa enää äidissä roikkua... Omat lapset ovat jo isoja, mutta jotenkin tuntuu etteivät jotkut vanhemmat anna lastensa olla lapsia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetetaan Suomessa 2-3 vuotta aiemmin kuin muualla.

Vierailija
2/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta vaan tuntuu kun hänestä näkyy jo nyt tiettyjä itsenäistymisen merkkejä:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10-vuotias tyttö leikkii vielä nukeilla ja legoilla

Vierailija
4/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysi kakara. Vielä 16-vuotiaana pitää olla mukana kaiken maailman hammaslääkärireissuilla, eikä osaa liikkua busseilla tms. vaikka on koko ikänsä asunut samassa kaupungissa. Ja valittaa meillä ollessaan isälleen, että ei oo mitään tekemistä. Kyllä jo 16 -vuotiaan pitäis pystyä yksin jotain keksimään. Pitäiskö iskän tulla yhdessä nukeilla leikkimään, vai? Toivottavasti omista lapsista ei ihan samanlaisia tule.

Vierailija
5/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi 6 vuotiaan pitäis osata tehdä itse välipalansa?

miksi 7 vuotiaan pitäis osata käydä yksin kaupassa?

miksi 8 vuotiaan pitäis osata olla yksin kotona koko päivä?

...

en tajua!!

Vierailija
6/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma on molemmissä ääripäissä, sekä näillä jotka itsenäistetään ennen aikojaan esim silloin kun vanhemmat ovat alkoholisteja ja lapset joutuvat jatkuvasti ruokkimaan itsensä ja pikkusiskonsa jne. Mutta sitten on myös näitä, joita äiti pitää kädestä kouluikään asti ja pitempäänkin, niin etteivät he koskaan opi pärjäämään itse ja sittenkun pitäisi pärjätä itse, he eivät OSAA viedä sukkia pyykkiin tai tehdä läksyjä komentamatta - tai nousta sängystä ja mennä töihin jos äiti ei soita aamulla!

5-vuotiaan ON jo aika opetella yksinoloa vähän kerrallaan. Olisi tietysti hyvä jos äiti tai isä ei juuri silloin selittäisi olevansa menossa johonkn sellaiseen paikkaa, johon lapsikin mielellään lähtisi, vaan esim pankkiin. Monet 7-vanhat leikkivät legoilla ja pikkuautoilla, toiset taas eivät. Myös pelikonepelit ja musiikki kuuluvat nykyään yleissivistykseen, josta olisi hyvä jotain tietää.

JOS ET HALUA TEHDÄ JOTAIN ASIAA LAPSESI PUOLESTA, KUN HÄN ON 20, ALOITA OPETTAMAAN SITÄ TÄNÄÄN!

Vierailija
7/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä tulos on juuri päinvastainen!

Kun lapsi saa omaa tahtiaan opetella itsenäiseksi, niin se onnistuu paljon paremmin.

Miellä tyttö oli vaikka kuinka vanhaksi varsinainen äitiin takertuja! Ajattelin, että " tuosta ei ikinä ole itsenäiseen elämään!"

Mutta niin vaan omaa tahtiaan, äidin helmojen suojasta, alkoi ottamaan pieniä askeleita kohti maailmaa ja nyt on todella itsenäinen 14 vuotias, joka hoitaa omat asiansa ihan mennen tullen ilman äidin apua!

Vierailija
8/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänen aika sentään... miksi ihmeessä pitäisi??

Vierailija
9/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä pointti kyllä. Pitäishän sitä yrittää tässä vielä rohkaista jotekin. Tuntuu vaan, ettei mieheni nää hänessä mitään poikkeavaa. Mutta kavereita ei kuulemma ole jne. Olen yrittänyt hyvällä ja pahalla saada miestäni näkemään tilanteen, mutta kai sitä on omien lastensa suhteen jotenkin sokea.

Vierailija
10/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin tietysti vain vähän aikaa, varti ntai puoli tuntia, eskarissa jo hyvinkin kauppareissun ajan. Sitä pidetään ikätasonmukaisena kehityksenä ja jos siihen ei päästä, sitä pitäisi harjoitella. Vanhempi joka ei anna lapselleen siihen tilaisuutta syyllistyy tavallaan samaan kuin se vanhempi joka ei anna lapsensa kokeilla kynän käyttöä tai kengännauhojen sitomista.

Vierailija
11/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo legoasia on kuitenkin ihan eri juttu. Jos 7-vuotiasta ei legot kiinnosta niin ei kiinnosta. Mitä sen on oikeasti väliä, saahan lapsi nyt pitää juuri niistä jutuista mistä pitää. Ei kai kukaan vanhempi nyt koululaistaan voi pakottaa leikkimään jollain, mistä tämä ei pidä.

Vierailija
12/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei missään paikassa ole ikinä kehoitettu jättämään alle kouluikäistä yksin kotiin. Kyllä lapsi kouluiässä ehtii harjoitella sitä yksin oloa. Mitä kehitystä tukee alle kouluikäisen yksin kotiin jättäminen? Onpa paksua juttua.

Vierailija
13/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä myöskään eskarissa!

t. 4:n äiti

Vierailija
14/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään neuvolassa ei kehoiteta jättämään noin pientä yksin.

Vierailija
15/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saat syytten heitteillejätöstä!

Vierailija
16/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisyys tarkoittaa sekä riippumattomuutta että itsemääräämisoikeutta.

Riippuvuutta ei katkaista harjoittelemalla tai pakottamalla. Itse uskon, että riippuvuus katkeaa, kun lapsi on siihen kypsä. Myös itsemääräämisoikeuden harjoittaminen auttaa lasta kasvamaan riippumattomaksi. Parhaiten lapsen saa siis minun näkemykseni mukaan kasvamaan riippumattomaksi, kun antaa hänen päättää itse omista asioistaan (ikätasoisesti).

Yksin jättäminen taas minun kokemukseni mukaan lisää riippuvuutta tai sitten katkaisee kiintymyssuhteen kokonaan (esimerkiksi alkoholistiperheissä), jolloin lapsi on kyllä riippumaton mutta muuten rikki.

Vierailija
17/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat tietää näistä kaheleista, jotka opettavat yksinoloa 5-vuotiaalle ja jättävät heitteille. Missä teitä ääliöitä sikiää?

Vierailija
18/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin silti nukeilla 13-vuotiaaksi asti. Olin itsenäinen ja osasin tehdä monia asioita pienenä, mitä kaikki aikuisetkaan eivät osaa. Silti olin lapsi. Loppuuko lapsuus, jos osaa voidella leivän, kuoria perunan, solmia kengännauhat tai hakea maitopurkin kioskilta? Tuskin. Musiikin kuunteleminen on hyvä asia, eikä liity lapsuuden loppumiseen.

Useimmat aikuisetkin vielä leikkivät, iän myötä leikki vain muuttaa muotoaan. En hermostuisi, jos 7v ei halua enää (julkisesti) leikkiä legoilla, jos kerran pelaa ja tekee muuta " lapsenomaista" .

Lapsi voi olla kolmannella luokalla koulussa, käydä nuorisotalon limudiskossa pyörähtelemässä ja kotona leikkiä barbeilla. Yksi asia ei sulje toista pois. Omatoimiseksi opettaminen on lapsen omaksi parhaaksi.

Vierailija
19/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on tosi surullista että lapset eivät saa olla lapsia. Heidät väkisin väännetään " isompaan muottiin" ja sen huomaa esim. jo siitä ettei lapsia juuri näy ulkona leikkimässä, ovat varmaan kotona telkkaria tuijottamassa tai pleikkarilla pelaamassa tai jotain muuta todella kehittävää.. Kyllä vanhempien pitää pitää siitä huoli että lapsi on lapsi ja käy myös ulkona leikkimässä toisten lasten kanssa. Ihan kun se olisi nykyään häpeä että 10v lapset on puistossa leikkimässä?! Ihan järkyttävää! Mun mielestä just tv, tietokone ja kaiken maailman pleikkarit on kans syypäitä siihen että lapset unohtavat olla lapsia. Mutta se on myös vanhempien vastuulla. Ei pidä sysätä lasta vain näiden vempeleiden eteen vaan patistaa ne koululaisetkin vaan sinne pihalle telmimään.

Eikä missään tapauksessa alle kouluikäisiä jätetä yksin kotiin tuosta noin vaan! Hyvänen aika sentään! Kyllä ap tuo sun kaverisi oli todella törkeä lastaan kohtaan! Minä en tuollaista ihmistä edes ystävänä pitäisi.. Järkyttävä hylkääminen! :(

Minä ainakin yritän varjella lapseni lapsuutta ja leikkiä.Että hän leikkisi, käyttäisi mielikuvitustaan eikä passivoituisi vaan tietokoneen sun muiden vempeleiden ääreen. Oli kyllä ihanaa kun omassa lapsuudessa sitä sai leikkiä eikä oltu telkkarin ja muiden orjia..

Arvostaakaa lapsuutta!

Vierailija
20/22 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskapussin voit viedä ulos ja laspi odottaa, mutta siinä se.

Mitäs jos tv esim syttyisi palamaan juuri sillä välin kun äitee istuu kahveella kaverillaan??? Ei mikään istanssi missään koto-Suomessa rohkaise jättämään noin pientä yksin kotiin, tai yleensä mihinkään. Ja tuo nimittely ja kiroaminen täällä palstalla voisi jo tarttua valvojien silmään; estäkää näiden ko asioiden harrastajien pääsy palstalle.

Kyllä käy sääliksi ap:n kertoman lapsen elämä; toisella paha olla yksinäisenä kotona ja mitä tekee äiti; sulkee puhelimen ettei kuule kun lapsi yrittää soittaa? Miksi ei voinut ottaa lastaan mukaan???!!! Jos tämä ko äiti käyttäytyy usein tällä tavoin (välinpitämättömästi ja huolimattomasti) lastaan kohtaan, voisi ap kysäistä paikkakunnan sosiaalivirastosta, kävisivätkö vähän keskustelemassa mamman kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä