Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään
Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Miksi palstan mummot kinuaa vauvoja?
Onko AP viettänyt liikaa aikaa palstalla ja kuvittelee että mummot täällä kinuaa hänen vauvaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit nää samat mammat laitetaan sen 1v päiväkotiin kun alkavat odottaa seuraavaa. Kun eivät jaksa. Sama vauva joka ei voi olla alle vuoden vanhana tuntiakaan mummolassa voi olla pari kuukautta myöhemmin päiväkodissa 8-10 tuntia vuorokaudessa 12 kuukautta vuodessa. Eikä tunnu missään
Tämä!
Niin. Huoltajilla on kaikki valta tehdä lapsiaan koskevat päätökset. Myös siitä kuka hoitaa heidän lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä on myös vihamielinen suhtautuminen isovanhempia kohtaan. Huomannut tämän täällä palstalla jo aiemmin. En minä ainakaan kenenkään lasta halua kaapata. Hoidan jos pyydetään ja omaan aikatauluun sopii. Olen kyllä tekemisissä lasteni ja lastenlasten kanssa, mutta hoitoon en kyllä kinua. En puutu muihinkaan asioihin, jollei pyydetä. Tosi outoa, jos näin joku toimii ja vielä oudompaa, ettei omalle äidille tai anopille voi asiasta sanoa, vaan itketään täällä.
Niin, sinä et ole (kaiken muun lisäksi) ehdottanut miniällesi joka pakkaa vaatteita äitinsä hautajaisiin kuukauden ikäisen (rintaruokitun) vauvan kanssa, että jätä vauva viikonlopuksi mummolle, että saatte juhlia rauhassa? Minunpa anoppi on. Siihen kun vielä lisätään kaikki muu painostaminen mitä hän harrastaa, niin ihmettele ihan rauhassa, miksi suhtaudutaan vihamielisesti.
Juhlia? Mit vit....
Sepä, juhlia. On mennyt jo muutama vuosi näistä juhlista mutta aina anopin sanojen muistaminen satuttaa. Vauva todellakin lähti toisen mummonsa hautajaisiin mukaan eikä pilannut kenenkään juhlia.
Hakemalla haet konfliktia missä sitä ei ole. Haluat ymmärtää väärin tahallaan sanan sukujuhla. Älä viitsi. Sulle tarjottiin apua että saatte viettää tilaisuuden surren äitiäsi. Juhla- sana ei tarkota bileitä automaattisesti. Onko uhrikompleksi sulla?
No jos tuo juhla-sanan käyttö ei ollut tahallista mitätöintiä tai provosointia, niin mitä se oli? Ihan vaan ystävällismielistä vittuilua? Miten se olisi auttanut, että äidin hautajaisten lisäksi olisi pienestä vauvastaan erossa viikonlopun?
Suomen kielestä puuttuu parempi sana, sukujuhla sana kattaa tarkoittamaan kaikki mahdolliset tilaisuudet missä sukua kutsutaan koolle. Hautajaiset, syntyärit, ristiäiset, rippijuhlat, jne. Älä tahallasi etsi riitaa.
Vai uskot tosissaan että anoppi ajatteli jonkun BILETTÄVÄN RIEMUITSEVAN äitinsä kuolemasta? Sulla on paha mielisairaus selvästi. Säälin sukuasi.
Juhlia tarkoittaa tuossa ASIAYHTEYDESSÄ viettää sukujuhlaa surren edesmennyttä. No voihan se olla pientä hänen elämän juhlistamistakin, toiset jopa toivovat tätä, ettei surra vaan muistellaan hyvillä mielin.
Teet nyt tästä sanasaivartelusta koko elämäsi keskiötä. Huh huh.on anopilla kestämistä.Juhlia tarkoittaa riemuitsemista, ilakoimista. Se on ihan väärä verbi ko. kontekstiin.
No kuka ottaa sen mitenkin. Voi ottaa tahallaan väärin. Tai vois kysyä selventäen, että mitä tarkoitit?
Asia olisi heti selvinnyt.ei ois tarvinnut loppuelämän ihmetellä vihaisena.
Ikäänkuin joku niin häijy olisi...? Sairasta.No niin kuin kerroin tämä ei ole ainoa asia mitä anoppi on sanonut. Annoin 6 viikkoisen rauhallisen lapsen hänelle syliin (koska olen vain yrittänyt jaksaa mummoa) hän totesi vauvalle:" enää ei ole hätää, mummo hoitaa sinut, ei tarvita äitiä." Näitä kun aikansa kuuntelee, niin kyllä siinä tuntee monenlaisia tunteita.
Aika niukasti tuollaisista tilanteista jää hyviä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki mummot, onneksi.
Kinuajamummohwb tyttäret=miniät: onko tämä kinuaminen ai oa ongelma, vai esiintyykö rajatonta käytöstä muissakin asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Naaraille tyypillistä leikkiä nukeilla. Kohtahan se alkaa itsenäistymään eikä ole samanlailla enää hiplattavissa.
Se on juurikin näin.
7 kuukautta vanhojen kaksostyttöjen mummonsa, olen ollut kiitollinen että tyttäreni on ottanut vastaan tarjotut yökylä reissut. Ovat saaneet puolisonsa kanssa viettää kahdenkeskistä aikaa. Kyllähän se aika on mennyt nukkumiseen koska väsymys on koko ajan läsnä. Aion jatkaa yökyläilyn tarjoamista vastaisuudessakin ja varsinkin sitten kun tytär palaa työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki mummot, onneksi.
Kinuajamummohwb tyttäret=miniät: onko tämä kinuaminen ai oa ongelma, vai esiintyykö rajatonta käytöstä muissakin asioissa?
Ei ole ainoa ongelma vaan rajattomuutta on muutakin, koko ajan. Tai oli.
T narsistin tytär
Vielä ei ole sen aika. Ehkä parivuotiaana.
Jos vanhemmat eivät halua antaa lastansa yökylään niin ei heidän ole pakko antaa
Ihmettelen sitä, että miksi joidenkin on määriteltävä se saatava apu, juuri tyyliin "otan vauvan yöksi hoitoon". Omalla suvullani on tapana sanoa, että soita jos tarvitset apua. Ja aina olen apua saanut ja sitä apua mitä kaipaan. Eli jos olen halunnut pestä ikkunat niin sukulainen on hoitanut lapsia sen aikaa. Ei niin, että sukulainen päättää pestä matot siinä samalla ja minä sitten yritän hoitaa lapset ja pestä ne ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
7 kuukautta vanhojen kaksostyttöjen mummonsa, olen ollut kiitollinen että tyttäreni on ottanut vastaan tarjotut yökylä reissut. Ovat saaneet puolisonsa kanssa viettää kahdenkeskistä aikaa. Kyllähän se aika on mennyt nukkumiseen koska väsymys on koko ajan läsnä. Aion jatkaa yökyläilyn tarjoamista vastaisuudessakin ja varsinkin sitten kun tytär palaa työelämään.
Lähdet siis siitä että se äiti ei osaa itse pyytää sellaista apua kuin tarvitsee? Ja että sinä annat vain sitä apua jota sinusta he tarvitsee?
Miksi?
Et ole ainoa. Itse sain esikoiseni 21-vuotiaana, enkä edes sen ikäisenä kokenut tarvetta laittaa vauvaa yökylään. Hän oli 4-vuotiaana ensimmäisen kerran yökylässä ja edelleen voi parisuhdekin hyvin. Lapsia on nykyään kolme, eikä kukaan ole vauvana ollut erossa minusta.
Omassa tuttavapiirissä/puolitutuissa näkyy enemmänkin se, että suurin osa näistä vauvaa jatkuvasti yökylään laittavista ovat eronneet viimeistään siinä kohtaa, kun lapsi on ollut parivuotias tai jopa jo vauvavuoden aikana. Hyvässä parisuhteessa ei ehkä niin koeta tarvetta "omalle ajalle" jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi joidenkin on määriteltävä se saatava apu, juuri tyyliin "otan vauvan yöksi hoitoon". Omalla suvullani on tapana sanoa, että soita jos tarvitset apua. Ja aina olen apua saanut ja sitä apua mitä kaipaan. Eli jos olen halunnut pestä ikkunat niin sukulainen on hoitanut lapsia sen aikaa. Ei niin, että sukulainen päättää pestä matot siinä samalla ja minä sitten yritän hoitaa lapset ja pestä ne ikkunat.
Meillä minun äitini ei ikinä voi auttaa niin että siitä olisi oikeasti apua.
Kerran pyysin silittämään esikoisen mekon, kun meillä notkui ja hän riehui sukulaisille viikkotolkulla miten hänet oli pakotettu kylmälle kivilattialle raatamaan.
Kodinhoitohuoneessa on lattialämmitys eikä ne laatat ole edes oikeaa kiveä.
Tietäjäinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että näin monen mielestä pieni imeväisikäinen pitäisi erottaa tuntikausiksi tai jopa yöksi ulkopuolisten hoitoon, jotta vanhemmat pääsisivät viettämään parisuhdeaikaa. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin.
ApLapsen isovanhemmat ei kyllä ole ulkopuolisia.
Samat tyypit on teidätkin kasvattaneet ja aikanaan hoitaneet, eiköhän ne osaa.
Kyllä ne sille vauvalle on ulkopuolisia. Kaikki, jotka ei ole ensisijaisia hoitajia on tuon ikäiselle ulkopuolisia ja vieraita. Sille vauvalle on ihan se ja sama onko se ihminen kasvattanut oman vanhemman, kun se on sille vauvalle silti ero turvallisesta vanhemmasta jota ei pysty ymmärtämään. Vauvoilla ei ole käsitystä ajasta ja sukulaisuudesta, on vaan se turvallinen hoitaja ja kaikki muut. Sille ei voi selittää että äiti tulee aamulla, siihen asti oot mummon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit nää samat mammat laitetaan sen 1v päiväkotiin kun alkavat odottaa seuraavaa. Kun eivät jaksa. Sama vauva joka ei voi olla alle vuoden vanhana tuntiakaan mummolassa voi olla pari kuukautta myöhemmin päiväkodissa 8-10 tuntia vuorokaudessa 12 kuukautta vuodessa. Eikä tunnu missään
Päivähoitoon lapsi menee, kun vanhempi palaa töihin. Siihenkään ei se mummo liity mitenkään.
Mun työpaikalla, päiväkodissa pienten ryhmän 12 lapsesta kuudella on äiti kotona vauvan kanssa. Tämä 1-2v. Sisarus on hoidossa 8 tuntia tai yli päivittäin jotta isä voi tuoda työmatkalla hoitoon. Törkeimmät pitää hoidossa vaikka molemmat vanhemmat kotona.
Ole kiitollinen, että sinulle on töitä.
Älä huoli, pieniä lapsia on jonossa odottamassa hoitopaikkaa. Tältä alalta ei työt lopu, työntekijöistä on huutava pula.
Syntyvyysluvut ovat romahtaneet joten ennen pitkää käsienheiluttelijoita on työttömyysjonossa pilvin pimein.
Siihen menee kymmeniä vuosia.
Tänä vuonna syntyneet on jo ensi vuonna niitä sun yksivuotiaitasi.
Tänään tänne syntyvä on "palveluksessa " 20...25 v. päästä. On hyvin odotettavaa, ettei suomalaisten syntyvyys lisäänny jatkossakaan. -0rpovalta ei tiedä hyvää. Syöksy jatkuu vaan.
Vierailija kirjoitti:
No 3kk on ooliian pieni jo imetyksenkin takia, mutta eikö ole kiva tietää, että joskus voitte saada vapaaillan tai jopa yön. Sen voi käyttää vaikka nukkumiseen, jos ei muuhun. Parisuhteellekin pitää varata aikaa ja energiaa. Se suhde on lapsen koti. Vanhemmalla sukupolvella saattaa olla kokemusta siitä, kuinka parisuhteen käy, jos äiti keskittyy vain vauvaan.
Kaksi ensimmäistä riviä olisi riittänyt. 3 kuukauden ikäisen vauvan paikka on kotona. Ei kahta sanaa.
Ite olin 3vk kun olin ekaa kertaa mummolassa yötä. Siitä eteenpäin olin säännöllisesti, koska äidillä oli raskauden jälkeinen masennus ja suhde mun isään ei ollut mitenkään helppo. Ja ei, mulla ei oo ikinä ollu mitään ongelmaa olla erossa mun vanhemmista, ees vauvana, vaan kuulemma nukuin aina vaan tyytyväisenä.
Ja oikeesti, jos ihmiset tarjoo tollasta, niin kannattaa ottaa vastaan, koska vanhempien hyvinvointi vaikuttaa enemmä vauvaan kun se, onko yhen yön mummolassa.. :)