Vauvan mummot kinuavat vauvaa jatkuvasti yökyläilemään
Onko nykyään yleistäkin, että ihmiset laittavat pieniä vauvoja hoitoon yönyli esimerkiksi mummolaan? Minulla on 3kk ikäinen vauva ja jatkuvasti anoppi tai oma äitini kyselee, josko vauva tulisi yökylään, jotta saisimme miehen kanssa 'omaa aikaa' ja voisimme mennä johonkin hotelliin tai kylpylään. Olenko ainoa, jonka mielestä pienen vauvan paikka on vanhempien luona, eikä yökyläilemässä vieraiden ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan olevani yötä erossa vauvasta, jotta pääsisin johonkin hotelliin viettämään 'parisuhdeaikaa'. Tätä ei tunnuta millään ymmärtävän vaan saan jatkuvasti kuulla, että olen liian kiinni vauvassa ja pitäisi välillä lähteä juhlimaan tai viettää aikaa miehen kanssa kaksin. Onko se outoa, että en kaipaa vauvavuonna mitään baarissa notkumista tai hotelliöitä miehen kanssa?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Miksi palstan mummot kinuaa vauvoja?
En "kinua"!
Olen sitä mieltä, että jokainen hoitakoot lapsensa niin hyvin kuin pystyvät.
Apua annan, jos sitä pyydetään. Ikinä en puutu kenenkään elämään. Älkää yleistäkö.
Vierailija kirjoitti:
Mummi kirjoitti:
Millä lailla ne omat vanhemmat ja appivanhemmat on vieraita ihmisiä? Semmoisia me mummot ollaan,että halutaan viettää aikaa lastenlapsien kanssa😊Elä pahastu asiasta,hyväähän ne tarkoittaa.Jos et halua vielä jättää lastasi yökylään,se on varmasti ihan ok,kun asian heille kerrot nätisti.Anna kuitenkin isovanhempien olla lapsesi elämässä mukana,jos on mahdollista,että he voivat olla vauvan kanssa silloin tällöin,vaikka kauppareissun ajan.Jos jatkuvaan kieltäytyy niin mummot ja ukit tuntevat itsensä tarpeettomiksi ja arvottomaksi ja tulee olo,että et halua heitä lapsesi elämään.Kun ne lapsenlapset on kuitenkin monelle ne maailman rakkaimmatOle onnellinen,että lapsellasi on isovanhemmat,kaikilla ei ole.Puhumalla asiat selviää 🙂
Täällä on nyt puhuttu siitä, miten mummit ei ymmärrä, kenen tarpeista koko asiassa on kyse.
Tässä kerrotaan selkeällä suomen kielellä, että mummin tarpeista, mummin tunteista ja mummin sitä ja mummin tätä.
Juuri tätä täällä on tolkutettu, että se lapsenlapsi perheineen ei ole olemassa täyttämässä mummin tarpeita, vaan vanhempien tehtävä on huolehtia sen lapsen tarpeista ja ns. tukiverkon tarkoitus on tukea vanhempia tässä tehtävässä.
Lapsenlapsi ei ole mummin terapialelu.
Totta, ja jos mummot olisivat aikoinaan itse hoitaneet lapsiaan, niin tuollaista päsmäröintiä ei olisi. Kuten tässä ketjussa on tullut ilmi, niin jopa koko kesäksi vietiin lapset isovanhemmille ja itsekin olen tämän todistaja.
Kyllä tästä asiasta oli juttua jo 80-luvulla!
Terv. Mummu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi kirjoitti:
Millä lailla ne omat vanhemmat ja appivanhemmat on vieraita ihmisiä? Semmoisia me mummot ollaan,että halutaan viettää aikaa lastenlapsien kanssa😊Elä pahastu asiasta,hyväähän ne tarkoittaa.Jos et halua vielä jättää lastasi yökylään,se on varmasti ihan ok,kun asian heille kerrot nätisti.Anna kuitenkin isovanhempien olla lapsesi elämässä mukana,jos on mahdollista,että he voivat olla vauvan kanssa silloin tällöin,vaikka kauppareissun ajan.Jos jatkuvaan kieltäytyy niin mummot ja ukit tuntevat itsensä tarpeettomiksi ja arvottomaksi ja tulee olo,että et halua heitä lapsesi elämään.Kun ne lapsenlapset on kuitenkin monelle ne maailman rakkaimmatOle onnellinen,että lapsellasi on isovanhemmat,kaikilla ei ole.Puhumalla asiat selviää 🙂
Täällä on nyt puhuttu siitä, miten mummit ei ymmärrä, kenen tarpeista koko asiassa on kyse.
Tässä kerrotaan selkeällä suomen kielellä, että mummin tarpeista, mummin tunteista ja mummin sitä ja mummin tätä.
Juuri tätä täällä on tolkutettu, että se lapsenlapsi perheineen ei ole olemassa täyttämässä mummin tarpeita, vaan vanhempien tehtävä on huolehtia sen lapsen tarpeista ja ns. tukiverkon tarkoitus on tukea vanhempia tässä tehtävässä.
Lapsenlapsi ei ole mummin terapialelu.
Totta, ja jos mummot olisivat aikoinaan itse hoitaneet lapsiaan, niin tuollaista päsmäröintiä ei olisi. Kuten tässä ketjussa on tullut ilmi, niin jopa koko kesäksi vietiin lapset isovanhemmille ja itsekin olen tämän todistaja.
Kyllä tästä asiasta oli juttua jo 80-luvulla!Terv. Mummu[/quote]
Hoiditko itse?
Me oltiin nyt elokuussa ekaa kertaa kaksin miehen kanssa kokonainen yö reiluun 18 vuoteen. Tähän asti samassa asunnossa on ollut ainakin yksi lapsista. Hyvin on silti suhdetta saatu hoidettua. Kolme lasta, kukaan ei ollut yökylässä ennen 1v. ikää. Kyllä se kuulkaa niin on, että sitä suhdetta on hoidettava siinä arjessa, ei siihen mikään yksi tai kaksi hotelliyötä vuodessa riitä. Perusta luodaan arjessa ja irtiotot on ekstraa. Kun arki on kunnossa niin mitään irtiottoja ei tarvita, ainakaan siksi että parisuhdetta pitää "hoitaa".
Ap:lle sanon, että teet just niin kuin sinusta ja miehestä tuntuu hyvältä. Te tunnette lapsen parhaiten ja tiedätte milloin hän ja te vanhemmat on yökyläilyyn valmiita. Te päätätte, eivät isovanhemmat. Eikä kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ite olin 3vk kun olin ekaa kertaa mummolassa yötä. Siitä eteenpäin olin säännöllisesti, koska äidillä oli raskauden jälkeinen masennus ja suhde mun isään ei ollut mitenkään helppo. Ja ei, mulla ei oo ikinä ollu mitään ongelmaa olla erossa mun vanhemmista, ees vauvana, vaan kuulemma nukuin aina vaan tyytyväisenä.
Ja oikeesti, jos ihmiset tarjoo tollasta, niin kannattaa ottaa vastaan, koska vanhempien hyvinvointi vaikuttaa enemmä vauvaan kun se, onko yhen yön mummolassa.. :)
Kuulostaa kyllä aika ikävältä. On tainnut kiintymyssuhde olla vähän sitä ja tätä vanhempiesi ja sinun välillä. On nimittäin ihan normaalia että vauvalle on "ongelma" olla erossa ensisijaisesta hoitajastaan. Jos ei ole, se kertoo kyllä ettei kaikki ole ollut kunnossa. Toki kerrothan että äidilläsi oli masennus ja vanhempiesi välit sitä ja tätä. Ehkä siis tosiaan oli parempi että olit yökylässä. Mutta ap:lla ei ilmeisesti ole näitä äitisi ongelmia, joten vauvaa ei sen takia tarvitse antaa yökylään. Ap:n vauva ei siis hyödy yökyläilystä kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Jos on omat lapsensa saanut kasvatettua aikuisiksi niin en tosiaankaan haluaisi enää vauvoja riesakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Jos on omat lapsensa saanut kasvatettua aikuisiksi niin en tosiaankaan haluaisi enää vauvoja riesakseni.
Osa on laiminlyönyt ne omat lapsensa.
Sitä sitten paikataan yrittämällä ylikävellä ne samaiswt lapsensa.
Vauvan mummothan saattavat kouvvolatatskoineen olla kylillä?
Onhan nyt kyllä kumma. Itselläni on kolme lastenlasta, mutta en kyllä niitä millään tapaa "kinua" tänne kotiini. Lapset tuovat niitä hoitoon, jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt kyllä kumma. Itselläni on kolme lastenlasta, mutta en kyllä niitä millään tapaa "kinua" tänne kotiini. Lapset tuovat niitä hoitoon, jos on tarve.
Tuntuu, että aloittaja on höyryissään keksinyt koko jutun. Kuvittelee, että hänellä on nyt niin erikoislaatuinen vauva, että kaikki sitä haluaa kaitsea.
Ei ole ihmeellinen vauva eikä kukaan halua ihan pientä sinappikonetta kotiinsa.
Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan mummothan saattavat kouvvolatatskoineen olla kylillä?
Saavat ollakin! Mits v*ttuu se kellekään kuuluu. Ei kiinnosta enää vauvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että aloittaja on höyryissään keksinyt koko jutun. Kuvittelee, että hänellä on nyt niin erikoislaatuinen vauva, että kaikki sitä haluaa kaitsea.
Ei ole ihmeellinen vauva eikä kukaan halua ihan pientä sinappikonetta kotiinsa.
Kokemusta on.
Ikävä kyllä apn ei ole tarvinut keksiä juttua. Meiltäkin löytyy mummo joka vaati vauvaa koko päiväksi, vähintään 8 tuntia, tai yöksi hoitoon. Ei käynyt mielessäkään antaa vauvaa joka ei huoli tuttipulloa noin pitkäksi ajaksi hoitoon. Joskus kysyin mummolta, että mitä minä sitten teen jos vauvan pitää olla kanssasi vähintään 4 päivää viikossa. Kuulemma olisin saanut olla rauhassa.
Aika sääli, että mummo 80-luvulla maatalon miniänä oli painanut töitä ja isoäiti hoitanut lapset, joten nyt olisi pitänyt olla hänen vuoro.
~ mummo ~ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En "kinua"!
Apua annan, jos sitä pyydetään. Ikinä en puutu kenenkään elämään. Älkää yleistäkö.
Miksi koet että yleistetään? Ap:lle on käynyt huono säkä, jos molemmat isovanhemmat ovat kinuajia. Mulla onneksi vain toinen. Ei tässä normaalisti käyttäytyviä isovanhempia kukaan kritisoi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi joidenkin on määriteltävä se saatava apu, juuri tyyliin "otan vauvan yöksi hoitoon". Omalla suvullani on tapana sanoa, että soita jos tarvitset apua. Ja aina olen apua saanut ja sitä apua mitä kaipaan. Eli jos olen halunnut pestä ikkunat niin sukulainen on hoitanut lapsia sen aikaa. Ei niin, että sukulainen päättää pestä matot siinä samalla ja minä sitten yritän hoitaa lapset ja pestä ne ikkunat.
TÄMÄ !
Vierailija kirjoitti:
~ mummo ~ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En "kinua"!
Apua annan, jos sitä pyydetään. Ikinä en puutu kenenkään elämään. Älkää yleistäkö.Miksi koet että yleistetään? Ap:lle on käynyt huono säkä, jos molemmat isovanhemmat ovat kinuajia. Mulla onneksi vain toinen. Ei tässä normaalisti käyttäytyviä isovanhempia kukaan kritisoi.
Oletko koskaan kysynyt, että mikä sitä vaivaa?
Mitä osaisi vastata, että miksi ihmeessä haluaa ihan pikkuisen vauvan yökylään. Näköjään itsekin äiti ja olisiko hän antanut sellaisen muille hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
~ mummo ~ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En "kinua"!
Apua annan, jos sitä pyydetään. Ikinä en puutu kenenkään elämään. Älkää yleistäkö.Miksi koet että yleistetään? Ap:lle on käynyt huono säkä, jos molemmat isovanhemmat ovat kinuajia. Mulla onneksi vain toinen. Ei tässä normaalisti käyttäytyviä isovanhempia kukaan kritisoi.
Oletko koskaan kysynyt, että mikä sitä vaivaa?
Mitä osaisi vastata, että miksi ihmeessä haluaa ihan pikkuisen vauvan yökylään. Näköjään itsekin äiti ja olisiko hän antanut sellaisen muille hoidettavaksi.
Koska mummon tarpeet ja mummon tunteet ja päläpälä. Jos käy aggressiiviseksi kun tuo ei mene läpi, selitys on lapsen huono kohtelu kotona ja se että mummo hoitaa paremmin.
T eri, ko keskustelun käynyt
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi joidenkin on määriteltävä se saatava apu, juuri tyyliin "otan vauvan yöksi hoitoon". Omalla suvullani on tapana sanoa, että soita jos tarvitset apua. Ja aina olen apua saanut ja sitä apua mitä kaipaan. Eli jos olen halunnut pestä ikkunat niin sukulainen on hoitanut lapsia sen aikaa. Ei niin, että sukulainen päättää pestä matot siinä samalla ja minä sitten yritän hoitaa lapset ja pestä ne ikkunat.
Anoppini oli tässä mestari. Ikinä, kertaakaan ei auttanut niin kuin pyydettiin. Ihan joka kerta tarjoutui itse auttamaan. Tähän auttamiseen yleensä liittyi se, että hän toi meille jotain isoa esille asetettavaa. Jos haluat auttaa, pese vaikka olkkarin ikkunat. Tadaa, toin teille maton. Tai klassikko, katsoisitko vauvaa, kun imuroin yläkerran. Sitten haukutaan kun joutui ihan itse keittämään meillä kahvinsa, eikä talon emäntä edes viitsinyt rupatella kahvittelun lomassa. Ei kyllä maininnut mitään kahvihampan kolotuksesta, mun olisi se pitänyt vaan tietää.
Taas näitä paha anoppi-juttuja, vol 24 569.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä paha anoppi-juttuja, vol 24 569.
No jommankumman anoppihan se mummo väkisinkin on.
Eikö olekin järkyttävää millaista käytöstä heiltä tulee?
Mut jos vanhemmat vois paremmin jos ei tarvitse antaa pikkuvauvaa hoitoon? Tässä aloituksen tapauksessa oli kyse tilanteesta jossa äiti ei koe hyväksi olla erossa vauvastaan, mikä oikeus kenelläkään on kinuta ja vaatia häntä toimimaan tavalla joka tuntuu luonnonvastaiselta? Eri asia jos vanhempi tosiaan on uupunut ja masentunut ja tarvitsee apua, silloin voi olla pienempi paha laittaa vauva toisinaan hoitoon.