Miten olette sopeutuneet suomeen kun olette palanneet ulkomailta?
Tuntuu kauhealta, ilmapiiri negatiivinen, ihmiset ei hymyile, on sateista, päivät kylmenee ja pimenee. Eniten ahdistaa tämä negatiivinen ja myrkyllinen ilmapiiri, jossa ei olla tyytyväisiä mihinkään. Olen yrittänyt päivisin tehdä töitä ja illat menen omaan kuplaani katsomassa tv:stä hyviä sarjoja. Vinkkejä ns. kulttuurishokkiin, kiitos.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Palasin 3 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen Suomeen mutta puolen vuoden päästä talvella ahdistus kasvoi niin suureksi että aloin suunnitella paluuta ulkomaille. Onnellisesti sinä kesänä pääsin takaisin ulkomaille. Sen jälkeen en ole taakseni katsonut. Olen onnellinen.
Missä maassa asut?
Huonosti. Lähestyvä talvi ja nykyhallitus motivoivat kyllä lähtemään eteenpäin, että kaikessa on puolensa. Eniten järkyttää Suomen terveydenhuolto ja miten vähän lääkäreitä kiinnostaa tutkia mitään vähänkään epäselviä tapauksia.
Vaihtelevasti. Ei mut mitään suurta ongelmaa kun palattiin siihen mistä lähdettiin ja naapurusto on pysynyt samana. Olo jo ennen lähtöä hyvät naapurit ja kotiin oli kiva palata.
Sit taas toisaalta olin ehtinyt unohtaa miten Suomessa on kaikki vähän rempallaan, moni asia on hankalaa byrokraattisesti ja ihmiset on suurelta osin huonovointisia, onnettomia ja tylyjä.
Sää nyt on mitä on, ei tätä ollut ikävä, mutta aika pieni rikka rokassa kuitenkin.
Yritän pysyä itse positiivisena ja pitää kiinni ulkomailla oppimastani, sehän riittää että itse ja perhe voi hyvin, jurot jurottakoon.
Koululle vien terveiseni ja sanon mielipiteeni ensi viikolla vanhempainillassa, koululaitos on perseestä täällä. Tuskin se mitään auttaa, mutta ainakin tietävät mielipiteeni 😅
Heh, tulin Tanskasta takaisin Suomeen ja olen helpottunut.
Enemmän lääniä ja ilmaa hengittää. Ehkä ole erakko tai metsäläinen, mutta liikaa ihmisiä pienessä tilassa - ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tyytyväisempi Suomessa kuin entisessä kotimaassani Tsekissä.
Haluatko kertoa tarkemmin minkämaista Tsekeissä on asua? Mikä hyvää, mikä huonoa Suomeen verrattuna. Kieli lienee erittäin vaikea.
Pärjään hyvin kun itse olen ystävällinen toisille ja pyrin ajattelemaan myönteisesti. Jos joku synkistelee, ei anna sen pilata omaa mielialaa.
Asennekysymys hyvin pitkälle ja sitä niittää mitä kylvää, eli positiivisuus luo ympäristöönkin positiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti... Lähdemme Portugaliin talvikuukausiksi.
Minulle Portugali on rakas maa. Elin siellä monta vuotta. Ihana. Portugalilaisen elämän jälkeen täällä oli sopeuduttava ihmisten rauhallisempaan olemiseen ja elehtimiseen. Olin niin vapaa aikatauluista siellä, no asiat ovat muuttuneet .
Vierailija kirjoitti:
Huonosti... Lähdemme Portugaliin talvikuukausiksi.
Miten käytnnössä onnistuu? Oletteko eläkeläisiä, etätyöläisiä tms.?
Tarvitsen toimistoja ja asiakaspalvelua selvittääkseni itse asioitani. Täällä on niin kaikki internetin kautta. Lääkäripalvelutkin, voi ei tätä en halua.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelevasti. Ei mut mitään suurta ongelmaa kun palattiin siihen mistä lähdettiin ja naapurusto on pysynyt samana. Olo jo ennen lähtöä hyvät naapurit ja kotiin oli kiva palata.
Sit taas toisaalta olin ehtinyt unohtaa miten Suomessa on kaikki vähän rempallaan, moni asia on hankalaa byrokraattisesti ja ihmiset on suurelta osin huonovointisia, onnettomia ja tylyjä.
Sää nyt on mitä on, ei tätä ollut ikävä, mutta aika pieni rikka rokassa kuitenkin.
Yritän pysyä itse positiivisena ja pitää kiinni ulkomailla oppimastani, sehän riittää että itse ja perhe voi hyvin, jurot jurottakoon.
Koululle vien terveiseni ja sanon mielipiteeni ensi viikolla vanhempainillassa, koululaitos on perseestä täällä. Tuskin se mitään auttaa, mutta ainakin tietävät mielipiteeni 😅
Olen kokenut Ranskan paljon byrokraattisemmaksi.
Täällä silti vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tyytyväisempi Suomessa kuin entisessä kotimaassani Tsekissä.
Haluatko kertoa tarkemmin minkämaista Tsekeissä on asua? Mikä hyvää, mikä huonoa Suomeen verrattuna. Kieli lienee erittäin vaikea.
Vastaus kertoo enemmän minusta kuin maasta, mutta koti on siellä, missä sydän on eli tärkeimmät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen toimistoja ja asiakaspalvelua selvittääkseni itse asioitani. Täällä on niin kaikki internetin kautta. Lääkäripalvelutkin, voi ei tätä en halua.
Sama täällä. Ahdistaa, kun pankkikin on vain kahtena päivänä viikossa auki ja sinnekin tarvii ajanvarauksen. Ikävä keski-Euroopalaista henkilökohtaisempaa palvelua.
Maailmaa nähneenä, niin kyllä suomessa on moni asia todella hyvin mutta silti ihmiset täällä valittaa ja se syö ihmistä, sellainen jatkuva valitus on kuormittavaa. Eniten minua täällä syö ilmapiiri joka on huono ja negatiivinen. Monessa muussa euroopanmaissa ihmiset on ystävällisempiä kuin täällä, täällä huudetaan naama punaisena jos ravintolassa ruoka annnos ei tule heti pöytään.
Elokuussa ei aina ole näin syksyistä, nyt tuli liian aikaisin.
Ilmapiiri on omalla alueellani kyllä hyvä en tunnista noista kirjoituksista sitä, mistä pihittte.