Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette sopeutuneet suomeen kun olette palanneet ulkomailta?

Vierailija
28.08.2023 |

Tuntuu kauhealta, ilmapiiri negatiivinen, ihmiset ei hymyile, on sateista, päivät kylmenee ja pimenee. Eniten ahdistaa tämä negatiivinen ja myrkyllinen ilmapiiri, jossa ei olla tyytyväisiä mihinkään. Olen yrittänyt päivisin tehdä töitä ja illat menen omaan kuplaani katsomassa tv:stä hyviä sarjoja. Vinkkejä ns. kulttuurishokkiin, kiitos.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme aikoinaan lasten ollessa alle viisivuotiaita Usassa. Takaisin tulemisen myötä löysin tämän palstan,otin vanhoihin koulukavereihin yhteyttä ja siitä pikku hiljaa taas tottuminen Suomeen. Ottaa aikansa. Meillä lapset meni Suomessa kielikylpytarhaan, joten heillä pehmeä pudotus.

Vierailija
2/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli melkoinen myllerrys. Asuntovaunussa olin yön Haaparannassa niin oli melkoinen sopeutuminen taas entiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se shokki oli ysärillä kun muutin Englannista takaisin Suomeen, vaikka ei Englantikaan nyt varsinaisesti mikään jeejee-maa ole, niin silti. Suomalainen tylyys tuli heti päin näköä lentokentällä.

Ihmisten puheäänet kuin jäätä. Tunteettomia, kylmiä.

Vierailija
4/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamioiduin ikäänkuin pensaaksi ja näyttelin kiveä.

Vierailija
5/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosti.

Vierailija
6/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin helposti. USA:ssa ei ollut minkäänlaista sosiaaliturvaa ja erityisesti lasten vakuutuksien kanssa sai olla kokoajan tarkkana. Omat vakuutukset hoitu pääasiassa työn kautta.

Lapsia ei voinut päästää mihinkään, ei edes 1km koulumatkalle ilman aikuista saattajaa.

Pintaystävälliset ihmiset olivat pinnalta ihania, mutta sen alta tuntemattomia.

Kotomaahan palatessamme päästimme lapset irti, tamppasimme taas matot pihalla ja huokaisimme pitkästi helpotuksesta kalliiden vakuutusrallien päättymisestä. Täällä ei tarvitse kadulla pelätä eikä jäädä vain muovihymyjen kohteeksi. Ruoka on puhdasta ja turvallista. Myös luonto on puhdas ja turvallinen, kyykäärme ainoana poikkeuksena. Ihanaa olla kotona<3

Vierailija
7/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin oikein olet muuttanut??? Minut yllätti se, kuinka ystävällisiä ihmiset ovat. Kauppojen asiakaspalvelu on hyvää.

Minä sopeuduin oikein hyvin. Tulin tosin keväällä, joten pimeys ei iskenyt vasten kasvoja.

Vierailija
8/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin

Vierailija
9/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti... Lähdemme   Portugaliin talvikuukausiksi.

Vierailija
10/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se käy niin, että vetää naaman perusirveeseen, ei puhu muille kuin puhuteltaessa ja miettii aina, että mikähän tässäkin asiassa nyt mahtaa olla vikana. Parissa päivässä pääsee jo kivasti moodiin, jossa ihan aidosti alkaa verenpaine nousta kun näkee televisiosta jonkun pallopääpoliitikon mussuttavan älyttömyyksiä ja kuuntelee ihmisten typeriä valituksia arjessa. Ilo piiloon, kyl se siitä. Joskus voi tulla tänne av-palstalle haukkumaan random-asiat niin lyttyyn, että saa naurut siitä.

Vierailija
11/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helt bra. Hemligheten ligger i det att man inte återvänder till Finland. Efter vistelsen i Finland återvänder man hem och det brukar vara väldigt skönt.

Vierailija
12/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskityn Suomessa vain työntekoon eli teen hyvää matkakassaa jotta voin taas olla pois Suomesta koko talven. Kun tietää ettei täällä tarvi olla koko vuotta niin se tieto piristää ja voi painaa pitkää päivää duunissa. Onhan tänne aina vaikea palata ulkomailta kun on niin apaattista mut työllä ja liikunnalla selviän.

Vierailija
13/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin hölmölästä Portugaliin 4 vuotta sitten. Käyn siellä jouluisin ja kesällä.

Vierailija
14/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiukkaa tekee. Joka päivä tekee mieli takaisin sinne missä asuimme.

Vierailija
15/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä satoi enemmän, tänne oli kiva tulla keskellä talvea lumeen ja pakkaseen. Talvet on kyllä tuntuneet pitkiltä mutta töistä saa enemmän rahaa ja kämpät ei ole yhtä kylmiä. Ihmiset kyllä hymyilee kun niille hymyilee. Sopeutuminen riippuu todella paljon siitä mihin vuodenaikaan tulee ja kauan on ollut poissa. Itse olin niin kauan poissa että olin saanut tarpeekseni.

Vierailija
16/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Briteissä satoi enemmän, tänne oli kiva tulla keskellä talvea lumeen ja pakkaseen. Talvet on kyllä tuntuneet pitkiltä mutta töistä saa enemmän rahaa ja kämpät ei ole yhtä kylmiä. Ihmiset kyllä hymyilee kun niille hymyilee. Sopeutuminen riippuu todella paljon siitä mihin vuodenaikaan tulee ja kauan on ollut poissa. Itse olin niin kauan poissa että olin saanut tarpeekseni.

Oletko varma. Itsekään en pitänyt Englantia minään onnelana suht köyhälle ihmiselle, mutta niinpä vaan on sinne silti ikävä. Tosin nykyisin haaveilen Irlantiin muuttamisesta, siellä on kaikki brittilän hyvät puolet, ja lisäksi vähemmän sekoilua.

Vierailija
17/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on täällä pulaa juttukavereista. Kun menee vaan kahvilassa kysymään. että joutaako tämä lehti ha vaihtaa samalla pari sanaa niin sittenhän siinä vierähtääkin herkästi tunti kun jutellaan kaikenlaista. Ihmiset kyllä sanoo, etten selvästikään ole paikallisia kun juttelen tuntemattomien kanssa.

Vierailija
18/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti aloitus syyllistyy itse siihen, mistä syyttää.

😞

Vierailija
19/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tyytyväisempi Suomessa kuin entisessä kotimaassani Tsekissä.

Vierailija
20/34 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin 3 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen Suomeen mutta puolen vuoden päästä talvella ahdistus kasvoi niin suureksi että aloin suunnitella paluuta ulkomaille. Onnellisesti sinä kesänä pääsin takaisin ulkomaille. Sen jälkeen en ole taakseni katsonut. Olen onnellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän