Hometalossa pilalle menneiden tavaroiden myynti kirpputorilla
Onko ok myydä vaatteet ja lasten lelut kirpparilla jos myy vähän halvemmalla? Säälittää heittää valtavasti arvokasta tavaraa hukkaan.
Kommentit (108)
Sulla ei ole oikeutta levittää homeitiöitä toisten koteihin ja sairastuttaa ihmisiä. Ne kaikki tavarat kuuluu roskiin. Jos desinfiointi onnistuu 100% varmasti, ehkä jotain sellaisia saa säilyttää.
Haluaako ap pilata jonkun kirpputorin ja firman levittämällä homeitiöitä sinne? Miettikää ihmiset, mitä teette pilalle menneellä omaisuudella. Jos omaisuus on sellaista, että ette sitä veisi upouuteen kotiin, ei se omaisuus kuulu muillekaan vaan roskiin.
Ei tarvitse roskiin heittää jos vaatteet voi pestä kuumassa, 60 asteen, pesussa. Homekasvusto ei leviä muualle jos irtaimiston voi puhdistaa. Täällä ohjeita: https://seura.fi/terveys/mita-tehda-irtaimistolle-homeongelman-jalkeen-…
Hometalo on purku/ polttokamaa. Ei kelpaa enää asuttavaksi koskaan.
Ap, ostaisitko itse jonkun hometalon kamaa tai taloa ? Mieti vähän mistä packacta puhut. Itse et varmaan ostaisi, niin lopeta se homeen levittäminen. Saat lapset sairastumaan allergiaan, astmaan, ihottumaan ja vanhemmat keuhkoahtautumaan, ym. Oikeesti, ootko noin tyhmä ?? Polta talo tavaroineen.
Hometavarat kuuluvat jätteisiin. Olen joskus ostanut jotain vaatetta kirppikseltä ja osa on haissut vielä monen pesun jälkeenkin.
Ethän ap tosissasi kysy tällaista?
Home lähtee kun tuulettaa tavaroita puoli vuotta jossain paikassa missä on hyvä ilmanvaihto. Esim lasitetulla parvekkeella. Vaatteista ja pehmeistä asioista lähtee myös, vaikka toisin luullaan.
Ei se home enää mihinkään leviä. Se on pelkkä haju tuossa vaiheessa. Eläviä itiöitä saat ihan kun tuuletat ikkunaa, mutta ei ne missään sellaisessa paikassa kasva missä ei elinolot ole kelvolliset. Mutta kasvaa toki jos on kosteutta kodissa.
Kaiken mitä voi pestä voi pestä ja sillä home lähtee. Esim vaatteet. Itselle riitti 3x pesu ja haju oli poissa, enkä saanut mitään oireita enää. Joitakin juttuja saunotin ja pyyhin pesuainerätillä. En todellakaan alkanut hävittämään kaikkea, ihan hullun hysteeristä hommaa. Tuuletus, pesu, pakastus ja saunotus käyttöön niin sillä siitä selviää.
Ja mulla oli pahat oireet, että en vähättele oireita ollenkaan. Home on vakava asia, mutta kaikkialla on hometta, merkittävää on se määrä. Jos sitä on paljon, niin sairastuu, jos sitä on hyvin vähän niin sen kestää.
Voi myydä. Ei kaikille tule oireita jos ei ole homeesta sairastunut. Pelkkä homeelta haiseva ei sairastuta tervettä ihmistä mitenkään.
En minä ole allerginen homeelle, joten eipä tuo olisi ongelmana. Hometalossa ollut esine ei välttämättä ole homeessa ja toisaalta moni 2000-luvulla rakennettu talo on homeessa, vaikka asukkaat ei sitä suostu myöntämään.
Ei kai niitä kunnolla pesemättä voi kirpputorille laittaa ja jos sitten vielä haisee niin roskiin. Juuri jokin aika sitten ostin yhden ison kirpputoriketjun alennuspäiviltä useamman vaatteen, rekit roikkui vaatteita ja paikka oli niin täynnä että oli mahdoton erottaa homeenhajua kun ei osannut epäillä. Kun pääsin kotiin niiden kanssa ja kuivatin ne ekan pesun jälkeen, haju oli aivan hirveä. Kolme kertaa 40-60 asteen pesuohjelman läpi ja puoli päivää etikkavedessä ja pesuun eikä sekään auttanut. Piti heittää kaikki pois. En ole edes ennestään altistunut mutta oireet oli todella vahvat. Nyt haistelen aina vaatteita kirpputorilla. Yllättävän monissa on jokin outo haju, ja vaikkei se olisi aina hometta, niin jätän usein ostamatta.
Ei minua haittaa joku vähäisesti homeelle haiseva asia. Haju poistuu tuulettamalla. Jotain toista saattaa haitata, mutta heidän ei ole pakko ostaa haisevia tuotteita.
Olen muutaman kerran hätkähtänyt kirpputorilla. Jonkin myyjän vaatteet tai tavarat haisevat niin homeelle, että sen huomaa monen metrin päähän. Home ei lähde huokoisista esineistä ikinä pois, hometavat kuuluvat roskikseen. Ainoastaan lasi ja posliini ovat turvallisia homeen kannalta.
Säälittää, kun ihmiset hävittää tavaroitaan kun he ovat homeesta traumatisoituneita. Home on totta vieköön hirveä asia, mutta kyllä ne tavarat saa puhtaaksi. Kaikkea tokikaan ei, esim kirjoja kun ei voi pestä, eikä tuuletuskaan auta, niin ne ehkä pitää hävittää. Mutta moni muu on ihan käyttökelpoista. Astiat ei mene miksikään homeessa. Muovit ehkä imee hajuja ja niistä altistuneet oireilee. Ne ketkä eivät ole altistuneet, eivät välttämättä edes haista mitään noista tavaroista. Minun äiti ja ystävät ei haista mitään mun tavaroista.
Myyntiin vaan kaikki, minkä voit ensin itse jotenkin puhdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran hätkähtänyt kirpputorilla. Jonkin myyjän vaatteet tai tavarat haisevat niin homeelle, että sen huomaa monen metrin päähän. Home ei lähde huokoisista esineistä ikinä pois, hometavat kuuluvat roskikseen. Ainoastaan lasi ja posliini ovat turvallisia homeen kannalta.
Höpöhöpö, huokoisista juuri home lähteekin pois. Ihme hihhulointia täällä.
Uusi tutkimus: kodin homesienet eivät aiheuta astmaa. Ainoastaan liian puhtaissa oloissa asuvat lapset nousivat esiin ryhmänä, joka sairasteli eniten.
No oikeesti! Et voi laittaa vahinkoa kiertämään ja vieläpä aikoisit ottaa siitä maksun!
Vierailija kirjoitti:
Haluaako ap pilata jonkun kirpputorin ja firman levittämällä homeitiöitä sinne? Miettikää ihmiset, mitä teette pilalle menneellä omaisuudella. Jos omaisuus on sellaista, että ette sitä veisi upouuteen kotiin, ei se omaisuus kuulu muillekaan vaan roskiin.
Homeitiöitä on ulkona joka paikassa koko ajan. Etenkin syksyllä. Älä vain avaa ikkunaa ettei sun koti saastu 😂
Roska kuuluu kaatikselle. Minua säälittäisi ne lapset, jotka leikkisivät pilaantuneilla leluilla.
Tuttu sai hankalat, kutisevat iho-oireet hometavaroista. Haluatko tietoisesti sairastuttaa pieniä lapsia?
Roskat roskikseen.