Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tosiaan masennuksen jotenkin itse välttää jollain tavalla?

Vierailija
27.08.2023 |

Vai onko kyse sattumasta ja kohtalosta? Siis sairastuminen mt ongelmiin. Kysyn tätä itse sairastuneena. Kun en tiedä miten olisi voinut välttää. Huonoja kokemuksia menneisyydessä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä miten olisit voinut välttää sairastumasta. Ja myöhemmin kuitenkin sanot, että sairastuminen johtui unettomuudesta, liiasta työnteosta ja stressistä.

Eikö mieleesi tule, että olisit voinut välttyä sairastumasta, kun olisit huolehtinut hyvistä yöunista, pitänyt työmäärän kohtuullisena ja välttänyt stressiä tai hoitanut stressiä pois.

Ihanan ylimielistä, eikö mieleesi tule, että voisit olla kohelias?

Vierailija
22/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uskoo, ettei asialle voi mitään, olet melkoisen hankalassa tilanteessa.

Mielelleen voi kyllä tehdä asioita. Mutta se ei ole helppoa. Nappia voi ottaa, mutta se mieli pysyy samana.

Menneisyys - aloita siitä.

Aloita muuttamalla omaa menneisyyttä?

Onpa upea neuvo.

Jos tarkoittaa terapiaa jolloin saa eri näkökulmia menneen ajattelemiseen.

Ja sitten ne "näkökulmat" masentavat lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä miten olisit voinut välttää sairastumasta. Ja myöhemmin kuitenkin sanot, että sairastuminen johtui unettomuudesta, liiasta työnteosta ja stressistä.

Eikö mieleesi tule, että olisit voinut välttyä sairastumasta, kun olisit huolehtinut hyvistä yöunista, pitänyt työmäärän kohtuullisena ja välttänyt stressiä tai hoitanut stressiä pois.

Ihminen pystyy aika pitkälle sinnittelemään ennen kuin edes tajuaa miten huonossa kunnossa on.

Vierailija
24/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan ylimielistä, eikö mieleesi tule, että voisit olla kohelias?

Nää on niitä, ketkä kehottaa unettomuudesta kärsivää vaan laittamaan pään tyynyyn ja nukkumaan.

Vierailija
25/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla masennus uusiutunut nyt n. neljästi. Pahinta on se voimattomuus, kun ei vaan pysty mihinkään. Vaikka haluaisi yrittää, taistella, ei jaksa edes kättä nostaa.

Vierailija
26/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uskoo, ettei asialle voi mitään, olet melkoisen hankalassa tilanteessa.

Mielelleen voi kyllä tehdä asioita. Mutta se ei ole helppoa. Nappia voi ottaa, mutta se mieli pysyy samana.

Menneisyys - aloita siitä.

Aloita muuttamalla omaa menneisyyttä?

Onpa upea neuvo.

Jos tarkoittaa terapiaa jolloin saa eri näkökulmia menneen ajattelemiseen.

Ja sitten ne "näkökulmat" masentavat lisää?

Yleensä näkökulmat tuovat helpotusta ja perspektiiviä asioihin.  Masentuneen mieli saattaa olla jumiutunut joihinkin todella haitallisiin uskomuksiin ja nuo eri näkökulmat rikkovat niitä.

Vierailija
27/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on masennuksen taustalla väkivaltainen ja turvaton lapsuus köyhässä kodissa. Saan ACE-testistä 6 pistettä ja se on jo sen verran paljon, että tämän pistemäärän saaneilla riski kuolla ennenaikaisesti on kasvanut ja mt-ongelmat yleisiä. Minä kuitenkin olen onnistunut elämään suhteellisen normaalia elämää ja jopa kasvattamaan kaksi lasta hyvinkin perustyytyväisessä ja -onnellisessa ydinperheessä. Mutta kyllä mulla masennus aina toistuu, enkä ole keksinyt miten sen voisi kokonaan välttää, kun aivot ja hermosto eivät ole mun kasvuvuosina kehittyneet tasaisessa ja turvallisessa ympäristössä, vaan joutuneet olemaan hälytystilassa. Se jättää jälkensä, eikä mikään määrä terapiaa kokonaan mua ohjelmoi uudelleen. 

Vierailija
28/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt jotain, mistä yleisesti ei puhuta.

Masennus on muotidiagnoosi, jota hoidetaan lääkkeillä.

Masennukseksi saatetaan tulkita ihmisen normaali reaktio, esim. pahoinpitelyyn tai raiskaukseen.

Jos tähän syödään lääkettä, itse asia jää käsittelemättä ihmisen mielessä, koska napit estävät tuntemasta niitä tunteita, mitä pitäisi tuntea, voidakseen parantua. Niinpä lääkkeitä jätetään päälle 10 tai 20 vuodeksi ja katsotaan ihmisen olevan edelleen masentunut, etenkin jos vieroitusta yritettäessä käsittelee niitä tunteita, mitä ei ole nappien vaikutuksesta voinut käsitellä. Mt-potilas on monelle taholle oiva rahasampo.

Vierailija
29/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko masennuksen varmuudella välttää jollakin tavalla? Ei.

Voiko masennukseen sairastumista tai sen uusiutumisen riskiä vähentää? Kyllä voi.

Geneettiset tekijät ovat osaltaan lisäämässä masennuksen riskiä, eli jotkut meistä ovat geneettisesti lisääntyneessä riskissä sairastua masennukseen. Näihin me emme voi vaikuttaa.

Elämäntavat kuitenkin voivat suojata masennukselta. Sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä, ihmisen perustarve on kokea yhteyttä muihin ihmisiin. Riittävä uni on tärkeää. Liikkuminen on tärkeää. Omat ajattelumallit ja suhtautuminen omiin ajatuksiin ja tunteisiin on tärkeää. Omien ajattelumallien muuttaminen on todella vaikeaa ja vaatii harjoittelua, tähän saa psykologin vastaanotolta apua.

Vaikka tekisit kaiken oikein, voit silti sairastua masennukseen. Eikä se ole sinun vikasi. Otathan silloin yhteyttä terveydenhoitoon, koska lääkitys ja psykologille jutteleminen voi auttaa. Tiedän kyllä, että vastaanotolle on vaikea päästä julkisen terveydenhoidon kautta ja tilanne harmittaa meitäkin alalla.

Vierailija
30/31 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan liikunta auttaa vähintään yhtä paljon masennukseen kuin lääkkeet. Suurin osa serotoniinista muodostuu suolistossa, joten ravinto ja suoliston kunto vaikuttaa mielialaan. Kirkasvalohoito ja ulkoilu auttavat aivoja pimeään aikaan.

Mutta on todella väärin ja julmaa ymmärtää näitä asioita niin, että masennus on sitten oma vika. Ei tietenkään ole. Itsensä hoitaminenkin vaatii voimia, joita ei aina ole. Ja osa on historiansa ja geeniensä takia huonommassa asemassa kuin muut.

Kaipa nämä tietyt tyypit muistuttelevat mahasyövän saaneita viime kesän grillimakkarasta sitten. Hienoja ihmisiä.

Vierailija
31/31 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenä pystyyn, pikkuhiljaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme