Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä strategialla opitte (uudelleen) lukemaan kirjoja?

Vierailija
27.08.2023 |

Myönnän, että olen puhelinriippuvainen. Olen tottunut netin, sovellusten ja kännykän nopeatempoisuuteen, joten kun yritän lukea, tuntuu sivujen kääntäminen suorastaan hitaalta.

Olen siis todella riippuvainen netistä ja puhelimesta. Kirjoihin on mahdotonta keskittyä, koska olen kadottanut juuri keskittymiskykyni.

Vielä kymmenen vuotta sitten luin paljon. Vietin oikeastaan nykyisen puhelinaikani kaikenlaisten kirjojen parissa ja kävin kirjastossa aktiivisesti. Nyt en edes tiedä missä kirjastokorttini on.

Te, jotka olette opetelleet uudelleen lukemaan tai te, jotka olette opetelleet kokonaan uuden lukemisentaidon, miten teitte sen?

Aloititteko esimerkiksi lukemalla e-kirjoja? Siinähän yhdistyisi puhelin ja kirja.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile alkuun varata kirjalle puoli tuntia päivässä. Laita vaikka kello soimaan. Pian varmasti huomaat, että hyvä kirja viekin mennessään, ja kello on siinä vaiheessa jo tarpeeton.

Vierailija
2/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä opettelemassa, ja olen ottanut tavoitteeksi lukea vain muutaman sivun per päivä. Välillä luen vain sen verran, välillä enemmän. Ei siis kannata haukata liian isoa palaa kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyviä vinkkejä, kiitos. Pieni pala kerrallaan siis!

Ap

Vierailija
4/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novelleista on hyvä aloittaa ja ihan fyysisellä kirjalla. Puhelin toiseen huoneeseen.

Vierailija
5/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Novelleista on hyvä aloittaa ja ihan fyysisellä kirjalla. Puhelin toiseen huoneeseen.

E-kirjassa olisi tosiaan se huono puoli, että olisi tosi helppoa siirtyä turhautuneena sovelluksesta toiseen. Puhelin siis kokonaan pois.

Novellit eivät juolahtaneet mieleeni, todella hyvä ehdotus, kiitos.

Ap

Vierailija
6/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kesälomalla -23 kun mökillä oli tarpeeksi tylsää ja puhelimen selaaminen oli lomalle liian arkista puuhaa (sitä tekee joka päivä kotonakin). Eli virikkeetön ympäristö ja kiireetöntä aikaa. Puhelin kauas. Ymmärrys siitä, että puhelin se on se tylsä, arkinen kapistus.

Olen lukenut kesän jälkeen noin tuhat sivua. Enemmän kuin 10-15 vuoteen yhteensä.

Vierailija
7/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toistelen itselleni omat harrastukseni: kävelylenkit, kuntosali, pianon soitto ja lukeminen. Tämä on minulle siis identiteettikysymys. Salilla käyn kerran pari viikossa, muita pyrin tekemään joka päivä.

Nyt luen noin 10 sivua päivässä. Pieni lapsi ja työ & kotityöt (ja se kännykkä) vie muun ajan.

Vierailija
8/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnikkäästi vain. Itse suosittelen ihan paperista kirjaa. Ei tule yhtä helposti houkutusta vaihtaa e-kirjasovellusta johonkin toiseen sovellukseen. Laita myös puhelin ihan kokonaan eri huoneeseen, niin houkutus tarttua siihen vähenee entisestään. Kirjoissahan usein ne ekat 100-200 sivua on aika tylsiä. Kun niistä selviytyy, on koukussa kirjaan. Suosittelen jotain hyvää kirjasarjaa, niin on helppo jatkaa aina seuraavaan kirjaan. Esim. Sofie Sarenbrantin kirjat dekkareista ovat koukuttavia.

Vierailija
9/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava kirja . itse luen kirjan päivässä jopa 2.

Vierailija
10/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kirjaston e-kirjoja.

Vierailija
11/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee siitä tapa. Päätä vaikka, että iltaisin sängyssä et enää käytä puhelinta vaan luet kirjaa. Tai mikä tahansa muu päivän hetki. Jonkun aikaa se ottaa ja joudut "väkisin" tarttua kirjaan, mutta pian se on muodostunut sulle tavaksi.

Vierailija
12/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti päivästä joku hetki minkä varaat lukemiselle. Itse aloitin "uudelleen lukemisen" työmatkalla jonka kuljen bussilla. Hetki voi olla esim. heti herättyä, lounaalla, töitten jälkeen, nukkumaan mennessä tai kuten minulla työmatkalla. Nyt tulee jo iltaisin kotonakin taas tartuttua kirjaan enemmän mitä 6 kk sitten. Aikanaan kuljin lähes aina kirja mukana ja luin aina, kun oli luonteva tilaisuus.

Vierailija
13/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon vastauksia, kiitos niistä kaikista! Tässähän ihan innostuu.

Ja kiitos myös dekkarikirjailijavinkistä!

Ap

Vierailija
14/14 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä aloita "liian vaikeasta" kirjasta. Lue esim. viihdekirjallisuutta, dekkaria tai vaikka takavuosien lempikirjaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi