Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni on tyhmää myydä kaulimia, koska se on huono vehje kaulitsemiseen

Vierailija
26.08.2023 |

Oikeasti kaulitseminen nopeutuu karjalaisella piirakkaputkilolla. Se on paras myös kaulitsemaan pitsa- tai korvapullataikina nopeasti levyksi.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasi ja vaikea äidinkieli.

Vierailija
22/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pulikka ja tykkään käyttää sitä.

Ootko koskaan täräyttänyt ketään päähän sillä. Oiva vehje sellaiseen.

Liian pieni. Itse suosin pesäpallomailaa, rekyylinuijaa tai kirvestä.

Mulle suosittelivat kaupassa tuota pulikkaa kun kysyin, että millä ois hyvä leipoa turpaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle suosittelivat kaupassa tuota pulikkaa kun kysyin, että millä ois hyvä leipoa turpaan.

Joudut tekemään moninkertaisen työn ja leipaisemaan useamman kerran, isommalla välineellä selviää yhdellä tehokkaalla leipaisulla.

Vierailija
24/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pulikka.

Oikeasti se täällä Karjalan puolella on pualikka. Eteläsuomalaiset ovat keksineet sen nimetä pulikaksi.

Vierailija
25/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin Ilomantsista piirakkapulikan. Onhan se varmasti aito?

Vaikuttiko myyjä luotettavalta?

Vierailija
26/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fysiikan lakia miettiessäni, en ottaisi tuota. On liian kevyt ja lyhyt. Voi tuolla vaikka vaikka tökätä vatsaan, jos ketuttaa, mutta vahinkoa on vaikea saada aikaiseksi.

Vierailija
27/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudut tekemään moninkertaisen työn ja leipaisemaan useamman kerran, isommalla välineellä selviää yhdellä tehokkaalla leipaisulla.

Näin se varmaan on. Tosin pää jota täräytellään on niin laho, että kopautus silloin tällöin riittää.

Vierailija
28/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitänyt kaulita, olen itsekin päätynyt käyttämään piirakkapulikkaa. Pellille tai vuokaan reunoja myöten kaulitsen sellaisella kaulimella, mikä --- En tiedä onko sillä jotain omaa nimeä, tuo mieleen sen millä asfalttia tasoitetaan. Lyhyt, paksu, yksi kahva.

Tavallisen kaulimen hankin huovutusta varten.

Vierailija
29/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus oon vähän heristellyt jos ei vieraat ole meinanneet lähteä tarpeeksi nopeasti, mutta oikeasti onhan se niin pieni ja kevyt että kaulin sopii siihen tarkoitukseen paremmin.

Vierailija
30/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAMAA MIELTÄ OLLU AINA. Paras väline kaulitsemiseen on pitkä tasapaksu puukaulin, jossa ei TODELLAKAAN ole mitään käsikahvoja. Luoja että voi tämmönen asia ärsyttääkin nii paljon XD

Vierailija
31/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pitänyt kaulita, olen itsekin päätynyt käyttämään piirakkapulikkaa. Pellille tai vuokaan reunoja myöten kaulitsen sellaisella kaulimella, mikä --- En tiedä onko sillä jotain omaa nimeä, tuo mieleen sen millä asfalttia tasoitetaan. Lyhyt, paksu, yksi kahva.

Tavallisen kaulimen hankin huovutusta varten.

Jaa siis survin, tutummin peruna-/suttunuija?

Vierailija
32/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei -saatana- ole mikään putkilo vaan piirakkapulikka, tollo.

Se on kaulin.

Kaulin ja piirakkapulikka ovat kaksi aikalailla erinäköistä esinettä. 

Vierailija
33/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fysiikan lakia miettiessäni, en ottaisi tuota. On liian kevyt ja lyhyt. Voi tuolla vaikka vaikka tökätä vatsaan, jos ketuttaa, mutta vahinkoa on vaikea saada aikaiseksi.

Kopsahtaa leukaan kyllä mutta mitään muuta ei sitten tapahdukaan.

Vierailija
34/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli penskana punainen minikaulin, joka kitisi. Hauska muisto, joka tuli jostain.

Vierailija
35/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa myydään ja käytetään kaulimia jotka ovat pelkkä lieriö ilman sitä sisäosaa.

Vierailija
36/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, käytän kans pulikkaa, mutta kukin tyylillään, kuten mummivainaa tuuppasi sanoa.

Vierailija
37/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa myydään ja käytetään kaulimia jotka ovat pelkkä lieriö ilman sitä sisäosaa.

Siis nämä ovat ainoita oikeita kaulimia ihan mihin tahansa.

Vierailija
38/41 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mitään välinettä, jolla kaulita taikina ohueksi, niin otapa pullo ja rullaile sillä korvapuusti- tai muu taikina ohueksi. Voitaikinaa kaulitessa pulloon voi laittaa jääkylmää vettä, ettei taikina lämpene liikaa.

Vierailija
39/41 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulikka, eli se yhdestä puusta sorvattu, keskeltä hieman paksumpi ja päihin symmetrisesti kapeneva väline soveltuu erittäin hyvin kaikkeen pyöreiden/soikeiden lopputulosten kaulimiseen. Se sopii tortillaan, pizzaan, ja tietenkin aivan erinomaisen täydellisesti piirakkapohjien tekoon. Karjalaismummoni puhui pulikasta, ei puolikasta.

Etelä-Amerikassa ja varmaan aika lailla koko muussa maailmassa käytetään sitä ohutta tasapaksua kaulinta tällaiseen tarkoitukseen, eli esimerkiksi tortillan kaulimiseen. Minusta se on kuitenkin huono, kun siitä ei voi pitää kiinni, vaan pitää liu'uttaa sormet suorina (kun ei ole sitä kahvaosaa). Pulikka on muotoilultaan ylivoimainen.

Suurten taikinoiden käsittelyssä sitten taas tavanomainen lieriömallinen kaulin, jossa on erillinen kahva (kahvat siis molemmissa päissä lieriötä) on paras. Voitaikinan kaulimisessa, kun kerroksittain kaulitaan, raskas marmorikaulin toimii parhaiten, mutta puisellakin kaulimella se onnistuu. Pulikalla ei, koska siinä ei saa mitenkään painoa yhdellä kertaa tasaisesti koko taikina-alueelle sen suipon muodon takia.

Vierailija
40/41 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin Ilomantsista piirakkapulikan. Onhan se varmasti aito?

Minä olen saanut omani lahjaksi itä-Suomessa asuvilta sukulaisilta. En ole ennen tätä koskaan edes tajunnut alkaa kyseenalaistaa sen aitoutta, mutta pitäisikö? Kai sitä nyt edes omiin sukulaisiinsa voi tässä asiassa luottaa, vai voiko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi