Tunnen itseni huijatuksi. Open concept kitchen ei toimi meillä yhtään!
Joo menin tähän halpaan eli kun rakensimme omakotitalomme halusin ehdottomasti tänne open conceptin. Eli huonejako pyöräytettiin ympäri niin, että alkuperäisen olohuoneen tilalle tuli keittiö isolla saarekkeella ja family room eli olohuone. Saarekkeen edessä on jakkarat neljälle. Alkuperäisestä keittiöstä tuli dining room, mutta koska teen etätöitä sinne tuli myös yhden seinän kirjahyllyt ja mulle pieni työpöytä, joka toimii myös tarjoilupöytänä.
Ajattelin miten kiva kun perhe ja vieraat hengailee olohuoneessa samalla kun laitetaan ruokaa. Baaritiskillä voisi syödä perheen kesken esim aamupalaa ja nauttia drinkkejä kun on vieraita. Ja sitten siirryttäisiin syömään muodolliseen ruokailuhuoneeseen kynttilänvalossa (mun haave eli iso kruunu aidoilla kynttilöillä toteutui, jeee!!!)
Mutta totuus onkin ihan toinen. On tosi stressaavaa tehdä ruokaa kun porukat tuijottaa vieressä ja odottaa et tulee valmista. Kun vieraat levittäytyy saarekkeelle, mihin katan apetizerit ja mies tekee drinksuja, mulle ei jää ollenkkaan tilaa kokkaamiseen siinä!!! Ja muuten työtila on tosi vähissä kun meillä kodinkoneet vie seinätilaa.
Sitten familyroom on liian pieni, mahtuu vain sohva ja yksi nojatuoli. Lisäksi saareke, baarijakkarat ja sohva on samansuuntaisesti keskellä huonetta mikä näyttää hölmöltä. Mutta muuta paikkaa sohvalle ei ole, koska open conceptissa ei ole tarpeeksi seinä tilaa telkkarille, muuten kuin laittamalla sohva keskelle!
Ja ruuanlaiton hajut tulee koko tilaan ja kaikki sekasotkut ja likaiset astiat ym prepping on näkyvillä! Koita luoda tunnelmaa, kun kaikki on sekaisin ja kitchen sink täynnä patoja ja kattiloita. Ei siinä kynttilänvalo auta.
Äääh mä en edes osaa selittää tätä! Kaikki tila katosi johonkin! Ja se diningroom ja mun designated study on upea, mutta ei sekään toimi. Ahdistaa aina piilottaa tavarat kaappeihin ruokapöydältä kun syödään. Joten ruokailuun sitä käytetään tosi harvoin (eli vain kerran viime jouluna!)
Lapset tykkäs alkuun syödä baarjakkaroilla muttei enää, joten nyt ne syö sohvalla ja katsoo telkkua.
Mua surettaa että tää meni näin pieleen ja ahdistaa kun ei ole varaa tehdä muutoksia. Mies ei ymmärrä vaan hekottelee ainoastaan et nythän sulla on sun dream kitchen minkä halusit! Voi pee!
Kommentit (39)
Millä tavalla sinua on nyt huijattu, kun tuollaisen halusit ehdottomasti?
Vierailija kirjoitti:
Miksi porukat odottavat vieressä, kun teet ruokaa.
Varmaan niillä on jo nälkä kun ap vain tuhertaa ja näpertelee edelleen toimimattomassa keittiössään.
Kuka sinua siis huijasi? Ei kai kukaan pakottanut tuollaista tekemään.
Kai sitä nyt ihminen osaa päässään kuvitella, miten tuollainen toimii. Rasvapölyä koko huone täynnä ja keittiön pitää aina olla tiptop kun sinne näkee suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niillä on jo nälkä kun ap vain tuhertaa ja näpertelee edelleen toimimattomassa keittiössään.
Ja kukaan ei tiedä millä kielellä tulisi ap:lle puhua kun ei tunnu osaavan kun kaikista osan.
Yksinkertaistetaan vähän. Sulla on nyt tupa, ihan niin kuin vanhanajan maataloissa. Tuvan yhdessä nurkassa laitetaan ruoka, toisessa syödään, sitten on tila sisätöille (sun työpiste) ja yhteisille puhdetöille ja ajankulutukselle. Karsintaa, karsintaa. Päätä, mitkä on sun tuvan toiminnot ja karsit muun. Eikö esim. se työpiste voisi olla muualla?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on tasan 2 vaihtoehtoa. Joko opit elämään sen keittiösi kanssa, tai laitat eurot likoon ja uudelleen suunnittelet ja remontoit koko roskan.
Valittamalla se tilanne ei parane, ei edes keskustelupalstoilla.
Juuri näin. Kun upouusi talomme ja sen keittiö valmistuivat, totesin keittiösuunnittelijalle, että tämä ei toimi, en tykkää. Vaihdoin suunnittelijaa ja keittiöfirmaa ja pantiin keittiö palasiksi ja rakennettiin kokonaan uusi. Kallista? Elämä on!
Olen asunut Jenkeissä muutaman vuoden ja joskus puhun tuollaista suomi-englanti sekasotkua miehelleni, kun osa sanoista tulee ensin enkuksi mieleen. Mutta pinnistelen muissa keskusteluissa ne sanat suomeksi, just kun ymmärrän, että se kuulostaa muiden korvaan "hienostelulta" tms. Eli siis ymmärrän kyllä, että aloittaja voi oikeastikin vain olla kuten minä, että osa sanoista on ikään kuin opittu englanniksi. Mutta kantsii pitää mielessä, että muita se voi ärsyttää...
Itse asiasta, niin jos ei ole varaa enää tehdä muutoksia, niin pyydä joku sisustusarkkitehti pariksi tunniksi tilaan konsultoimaan. Hän varmasti löytää parhaat ratkaisut, etenkin kun näkee tilat. Voi olla, että jokin ihan pieni jippo auttaa. Osahan tekee kevyen tilanjakajan avokeittiöön, on niitä ennenkin tehty kaapeilla ja muilla.
Meilläkin oli vuokralla ollessa avokeittiö ja aina ahdisti, kun vieraat kyttäsi ruuanlaittoa. Tuli kamalat suorituspaineet ja itse sählään jos on paineita... Seurauksena siis vaan kamala sekasotku keittiössä ja minä naama punaisena selittelemässä, että kohta on valmista.. Ja "yleisö" nälkäisenä katsomassa vieressä.
Nyt on erillinen keittiö. Vaikka meillä onkin pieni asunto, eikä keittiössä ole tilaa isolle ruokapöydälle, niin on ihanaa! Ruokapöytä on olohuoneessa, ja vieraat saavat viihtyä keskenään kunnes kannan ruuat keittiöstä. Mies yleensä viihdyttää vieraita sillä välin.
Vierailija kirjoitti:
Totta! Miksi se ruoka ei ole jo valmiina, kun olisi tarkoitus istua pöytään. Vaivaannuttavaa näpräystä ja huonoa ajanhallintaa. Noloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta! Miksi se ruoka ei ole jo valmiina, kun olisi tarkoitus istua pöytään. Vaivaannuttavaa näpräystä ja huonoa ajanhallintaa. Noloa!
Yleensä vieraat saapuvat hieman eri aikoina, jolloin viimeiset silaukset on parempi tehdä sitten, kun kaikki ovat paikalla. Preppaukset varmasti aloitetaan ennen vieraita jo. Mutta näin kaikki saavat tuoreen annoksen eteensä.
Ja itse en kyllä osaa täysin ennakoida ruuanlaitossa menevää aikaa minuutilleen.
-sivusta huutelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka tarjoaa lihaa on se paistettava a la minut.
Vierailija kirjoitti:
Mennyvittuun AP.
Iskikö kateus vai ootko muuten kehitysvammainen
Kai kuitenkin backsplash on sellainen kuin ajattelit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyvittuun AP.
Iskikö kateus vai ootko muuten kehitysvammainen
Please, please. Use only finglish: Iskikö jealosy vai oot muuten vaan retarted? Nyt aipee tajuaa
myös mistä kyse.
Eläköön keittiö, jonka oven voi sulkea. Jos rakennuttaisin talon, keittiö olisi todellakin erillinen huone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vieraat saapuvat hieman eri aikoina, jolloin viimeiset silaukset on parempi tehdä sitten, kun kaikki ovat paikalla. Preppaukset varmasti aloitetaan ennen vieraita jo. Mutta näin kaikki saavat tuoreen annoksen eteensä.
Ja itse en kyllä osaa täysin ennakoida ruuanlaitossa menevää aikaa minuutilleen.
-sivusta huutelija
Liirumlaarum ja seli seli. Sarjassamme "Huonot meriselitykset".
Häivy!
Mitä ihme selityksiä?
Olen hyvä emäntä. Vieraat toki saavat heti alkupaloja ja drinksun eteensä, kun saapuvat. Mutta pääruoka valmistuu tasan niin, että maut ja lämpö on kohdillaan. Vieraani eivät ole ikinä saapuneet samalla oven avauksella. Ja kyllähän ravintolassakin odotetaan ruokaa, haloo, nyt valot sinnekin päälle.
-sama
Himmaa. Relax ja entertain vieraita samalla kun viimeistelet ruokaa.
Sellaista muka-hauskaa lauantaipäivän ratoksi tuli sieltä sitten.