Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikea mies ja ahdistavat riidat

Vierailija
26.08.2023 |

Mieheni on kohdellut minua huonosti vuosia. Viime vuosina on vähän yrittänyt muuttua, esim on tehnyt enemmän kotitöitä ja yrittänyt olla parempi mies. Silti koen että mies on monissa tilanteissa tosi epäreilu. Ihan kuin olisi täysin sokea joillekin asioille. Tai sitten vaan esittää, ettei tarvisi ottaa vastuuta omasta käytöksestään.

Hänellä on esim ongelma käyttää julkisia kulkuneuvoja, ei jostain syystä halua niitä käyttää ja meillä vaan yksi auto. Asumme siis pk-seudulla ja täällä hyvä julkinen liikenne. Tänään olisi pitänyt lasten kanssa olla kahdessa paikassa samaan aikaan, ja taas oli itsestäänselvyys että minä kuljen bussilla, vaikka olin menossa kauemmaksi. Kun sitten kyseenalaistin asiaa, siitä tuli kauhea riita. Mies hermostui kun oltiin jo aiemmin sovittu että minä menen julkisilla, etten voi sitä sitten yhtäkkiä muuttaa. En ollutkaan muuttamassa suunnitelmaa välttämättä, vaan kyseenalaistin sitä.

Siinä sitten riideltiin kun taas koin että mies on lähtökohtaisesti usein epäreilu. Mies muun muassa sanoi, että onko epäreilua että olen kahtena kertana ollut tänä vuonna viikonlopun pois kotoa, kun hän on ollut vaan yhden. Täytin pyöreitä, joten toisena viikonloppuna juhlin synttäreitäni kavereitteni kanssa viikonloppureissulla. Senkin järjestin täysin itse, mieheni ei osallistunut mitenkään. Joka aiempi vuosi miehellä on ollut enemmän omia menoja. Siitä kun mainitsin, kaivelin kuulemma taas menneitä!

En tiedä saako kukaan kiinni tästä, mutta voin tosi pahoin, kun riitely ja keskustelu miehen kanssa on aina tällaista. Kaiken kieltää ja vääntää ja keskittyy epäolennaiseen, ettei vaan oikeita minua vaivaavia asioita käsiteltäisi.

Mikä neuvoksi?

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kans tuollanen puoliso hetken aikaa, jonka kanssa ei yhteisymmärrys pelannut ollenkaan. Mies ei päässyt oman päänsä sisältä koskaan pois näkemään asioita minun kannaltani. Koska meillä ei ollut yhteisiä lapsia tai yhteisiä mitään, niin oli helppo päättää huonosti toimiva suhde siihen paikkaan.

Mikä näitä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
182/191 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on niin vaikeita monella eri tapaa. Mietin välillä, että onko kyse siitä, etteivät ole koskaan oppineet, että ei tarkoittaa ei? Vaikka kuinka yrittäisi, niin eivät ymmärrä. Eivät ymmärrä edes omaa parastaan, jos on vain mahdollisuus väittää vastaan. No, kurjastihan siinä lopulta käy. Ei kenenkään kärsivällisyys täällä riitä. Ero tulee, kunhan hän saa vain ajettua ensin tilanteen mahdottomalle tasolle.

Kunhan saa vain tehdä päänsä mukaan, pitää mielikuvansa tilanteesta eikä tarvitse katsoa itseään peilistä, uskoa toisen sanaa, ersiä ratkaisua tai kantaa vastuuta.

Voimahali sulle ap💓

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet on niin vaikeita monella eri tapaa. Mietin välillä, että onko kyse siitä, etteivät ole koskaan oppineet, että ei tarkoittaa ei? Vaikka kuinka yrittäisi, niin eivät ymmärrä. Eivät ymmärrä edes omaa parastaan, jos on vain mahdollisuus väittää vastaan. No, kurjastihan siinä lopulta käy. Ei kenenkään kärsivällisyys täällä riitä. Ero tulee, kunhan hän saa vain ajettua ensin tilanteen mahdottomalle tasolle.

Kunhan saa vain tehdä päänsä mukaan, pitää mielikuvansa tilanteesta eikä tarvitse katsoa itseään peilistä, uskoa toisen sanaa, ersiä ratkaisua tai kantaa vastuuta.

Voimahali sulle ap💓

Tuohan on narsismia.

Vierailija
184/191 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kans tuollanen puoliso hetken aikaa, jonka kanssa ei yhteisymmärrys pelannut ollenkaan. Mies ei päässyt oman päänsä sisältä koskaan pois näkemään asioita minun kannaltani. Koska meillä ei ollut yhteisiä lapsia tai yhteisiä mitään, niin oli helppo päättää huonosti toimiva suhde siihen paikkaan.

Mun mielestä se on vaan silkkaa nöyryyden puutetta. Kunnon hajottava mielisairaus opettaisi näille tyypeille muutaman hyödyllisen tosiasian oman mielen kaikkivoipaisuudesta.

Vierailija
185/191 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on vaan silkkaa nöyryyden puutetta. Kunnon hajottava mielisairaus opettaisi näille tyypeille muutaman hyödyllisen tosiasian oman mielen kaikkivoipaisuudesta.

Minun kohdallani mies, tai siis nyt ex (mitä hän ei vielä taida tajuta) ei siis tosiaankaan ole terve muutoinkaan, sen henkisen väkivallan lisäksi. Eihän se kykene edes töihin, kalja maistuu, ja selvinpäin urheilee ja touhuilee pakkomielteisesti kuin juoksisi jotain karkuun (ja haukkuu minua kun en ole samanlainen).

Mutta mitenpä sitä saisi terapiaan tai ikinä myöntämään mitään sairautta, kun sehän heittelee minulle riidoissa välllä että "hullu akka, mutta hoidossahan sä oot ollutkin". Eli olen erehtynyt kertomaan mt-ongelmistani ja historiastani, ja vaikkei aluksi näyttänyt häiritsevän, niin nähtävästi halveksunut koko ajan, kun suusta välillä lipsahtaa.

Vierailija
186/191 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan viimeinen lause: että mies vääntää ja keskittyy epäolennaiseen. Niin onkohan tuo jotenkin tyypillistä miehille vai vain erittäin satuttava keino saada puoliso hiljaiseksi?

Mun mies tekee samaa ja alan olla jo hulluuden partaalla. Mistään ei voi puhua jos hän ei halua.

Mutta, jos hän on hyvällä tuulella, niin saattaa puhua "ymmärtäväisesti" (se ei takaa sitä, etteikö jatkossa loukkaisi minua samalla tavalla, vaikka nyt puhuu että ymmärtää ja pahoittelee, eikä enää tekisi niin).

Tilanteen toistuessa, pyydän ettei esim. korota ääntä (tai keksi tähän mitä vaan joka aiheuttaa erimielisyyksiä), mies ei olekaan sanansa mittainen, vaan alkaa mennä epäolennaisiin, eli tyyliin: mitäs loukkaannut olemattomista! / mitäs olet niin herkkänahkainen!

Siis hän korottaa ääntä, vaikka tietää että se aiheuttaa minussa todella epämukavan olon ja hän ei koe siitä mitään huonoa omatuntoa, vaan syyllistää minua. Tajuaakohan tästä kukaan mitään :/

Vierailija
187/191 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nainen vinkuu kuinka mies ei uhraa elämäänsä naisen palveluun ja kun mies on hankkinut itselleen kulkuvälineen niin nainen on sitä mieltä että se kulkuvälinen on häntä varten vaikka ei ole senttikään maksanut hankinnasta eikä ylläpidosta eikä maksa käyttömaksuja

Vierailija
188/191 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän ap.lla tämä ongelma? Minulla samanlainen mies. Pahenee vanhetessaan, itsekkyys lisääntyy.

Mistään minun, meidän tai perheen asioista EI voi keskustella, mikäli olen erimieltä. Hän päättää.

Hänestä on ok, olla yö poissa ilmoittamatta, jättää minut selviytymään yksin jostain, valehdella, pettää lupaukset, ym ym

Alan jo epäillä, pettääkö? Pitää valtaa rahalla, koska minä maksan tyyliin. Kuinka tuollaisen kanssa voi pitää oman puolensa? Hyvät neuvot kalliit!

Vierailija
189/191 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuollaiselta lyttääjältä ja huutajalta paljastui myös ällöttäviä pettämiskuvioita. Täysin luonnevikainen.

Vierailija
190/191 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukijakommentti vuoden 2023 elokuulta ja vieläkin herättää keskustelua?

Vierailija
191/191 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin vakavaa keskustelua. Lapset jonnekin hoitoon vaikka muutamaksi tunniksi ja istutte alas juttelemaan. Kannattaa mennä neutraalisti asioihin (eli ei mitään akuuttia riitaa silloin käsiteltävänä) ja jäsentää miehelle selkeästi, mikä on se iso ongelma suhteessanne, joka pistää miettimään, miten jatkatte/ko eteenpäin.

Listaa käsiteltäviä asioita etukäteen paperille. Havainnoi, miten mies tuossa tilanteessa käyttäytyy. Alkaako kuunnella sinua vai provosoituuko ja alkaa syytellä tai jokin muu reaktio. Kaikissa tilanteissa, mikä ikinä reaktio onkaan - sanoita, mitä huomaat ja miltä se tuntuu. Jos mies kuuntelee - huomioi se ja kiitä häntä siitä. Jos provosoituu, pane sekin sanallisesti merkille ja kerro, mitä siitä seuraa, miltä sinusta tuntuu.

On niin tuttua tuollainen hyökkäämällä puolustautuminen aiemmista suhteistani, että muistan olla kiitollinen, että ehkä tämä sinkun elämä ei niin huonoa olekaan.