Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vaihdevuosien vaikutuksia naiseuteen glorifioidaan joka paikassa, vaikka totuus on ihan muuta?

Vierailija
26.08.2023 |

Jokainen tällainen "löysin naiseuteni vasta vaihdevuosissa" -artikkeli ärsyttää minua suunnattomasti. Minulla vaihdevuodet alkoivat kohtuullisen nuorena (46 v.) ja koen itse, että olen kadottanut naiseuteni kokonaan (nyt ollut oireita n. 1,5 vuotta). Tuntuu, että olisi kokonaan eri ihminen. Olen jatkuvasti äärettömän väsynyt, alakuloinen, kiukkuinen ja usein fyysisestikin huonovointinen (ihmeellisiä tuntemuksia ympäri kehoa). Siinä missä aiemmin olin erittäin seksuaalinen, nykyisin tämä ei kiinnosta juuri lainkaan. Myös genitaalien toimivuus on valovuosien päässä aiemmasta. Aiemmin sain todella helposti monia orgasmeja seksissä, nykyisin yhdenkin saaminen on todella vaikeaa. Tämä taas on johtanut todella pahoihin itsetunto-ongelmiin tuolla saralla.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, vai kokeeko täälläkin kaikki, että naiseus kukoistaa parempana kuin koskaan vaihdevuosissa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaihdevuodet alkoivat suunnilleen samassa iässä kuin sullakin. Niihin oli todella vaikea suhtautua "vaihdevuosina", koska ainoa oireeni oli kuukautisten loppuminen ja päätös järkyttäville endometrioosista aiheutuneille kivuille. Etukäteen luin kamalalla pelolla vaihdevuosiin liittyviä juttuja, sillä olin aivan varma, että ne kaikki tulevat koskemaan myöskin minua. Onneksi niin ei käynyt. Olen tosi tyytyväinen ulkonäkööni sekä siihen, että haluni ovat säilyneet ennallaan. Joskus mietin sitä, mitkä ovat NE tekijät, jotka ratkaisevat lopulta vaihdevuosioireiden määrän.

Vierailija
22/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto, että itsetunto on orgasmista riippuvainen.🤣 Eikö elämässä ole mitään muuta ja muita iloja kuin naiminen. 

Itselläni on parempi itsetunto kun seksi elämä loppui kokonaan ja helpottavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisen loppuivat vasta lähempänä 56v:n ikää, ehkä sillä on vaikutusta, kun en tunne naisellisuuden vähentyneen millään lailla (on ehtinyt tottua ikääntymiseen). Oireeni ovat olleet melko vähäisiä, vain yöllistä hikoilua ja jonkin verran lieviä kuumia aaltoja. Limakalvoihin olen laittanut kostuttavia puikkoja ennaltaehkäisevästi. Seksihalut ovat ennallaan.

Omalla kohdalla vaihdevuodet ovat olleet hieno juttu siksi, että kuukautiseni ovat olleet aina todella runsaat ja kivuliaat. Hormonivalmisteita en ole voinut niihinkään apuna käyttää perinnöllisen hyytymishäiriön takia. Yksi tai kaksi päivää olin lähes työkyvytön, koska verta tuli yhdellä holauksella niin paljon, että se meni kenkiin asti ja kipujakin oli. Ei johtunut kasvaimista, vaan luonnostaan olivat sellaiset kuukautiset. Aina oli siis syötävä myös rautaa, ettei hb laske. 

Suhtaudun ilolla vaihdevuosien tuomaan uuteen elämänvaiheeseen. Pidän itseäni naisellisena, kauniina ja haluttavana edelleen, missä suuri osuus on hyvällä aviomiehellä. Voisin hyvin antaa vaihdevuosista positiivisen haastettelun minäkin, koska oma kokemukseni on positiivinen.

Vierailija
24/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa huijaa kuinka haluttava on ja seksihirmu mies ei vaan saa tarpeekseen. 🤣 Eikä miestä kiinnosta katsella hehkeitä nuoria. Työpaikalla kuuntelin nuorena kun petolinnun näköiset eltaantuneet naiset 50-60v mainostivat kuinka mies on kiihkeä. 😂 Aamulla myöhästyi töistä kun mies vaati aamutoimia. 

Sitten ne akat iski silmää toisilleen kun rehvastelivat nuorille. Kyllä me arvattiin että siitä puhe mistä puute. 😁

Vierailija
25/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus vaihdevuosista ei ole vain sinun kokemuksesi eli ne haastatellut naiset kokevat vaihdevuotensa eri tavalla kuin sinä.

Vierailija
26/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaihdevuodet alkoivat suunnilleen samassa iässä kuin sullakin. Niihin oli todella vaikea suhtautua "vaihdevuosina", koska ainoa oireeni oli kuukautisten loppuminen ja päätös järkyttäville endometrioosista aiheutuneille kivuille. Etukäteen luin kamalalla pelolla vaihdevuosiin liittyviä juttuja, sillä olin aivan varma, että ne kaikki tulevat koskemaan myöskin minua. Onneksi niin ei käynyt. Olen tosi tyytyväinen ulkonäkööni sekä siihen, että haluni ovat säilyneet ennallaan. Joskus mietin sitä, mitkä ovat NE tekijät, jotka ratkaisevat lopulta vaihdevuosioireiden määrän.

Vaihdevuosioireet ovat pitkälti perinnöllisiä. Äidilläni oireet olivat rajut, samoin itselläni. Molempia estrogeeni auttoi. Käytin lääkitystä muutaman vuoden, välillä vähentäen ja lopetin kokonaan sitten, kun pahimmat oireet eivät enää palanneet. Pahimpia olivat rytmihäiriöt, unettomuus ja lihas- ja nivelkivut.

Vierailija
27/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet unohtavat sen, että vaihdevuosissa estrogeenin vähentyessä testosteronin suhteellinen osuus kasvaa. Tästä syystä toiset naiset ihan oikeastikin kokevat libidon vain kasvavan. Muita negatiivisia oireita en toki kyseenalaista, mutta itselläni seksuaalisuus nimenomaan on voimistunut.

Vierailija
28/28 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet unohtavat sen, että vaihdevuosissa estrogeenin vähentyessä testosteronin suhteellinen osuus kasvaa. Tästä syystä toiset naiset ihan oikeastikin kokevat libidon vain kasvavan. Muita negatiivisia oireita en toki kyseenalaista, mutta itselläni seksuaalisuus nimenomaan on voimistunut.

Luin tästä äskettäin jonkun tutkimuksen. Siinä todettiin, että libidon lasku on yksi yleisimpiä vaihdevuosioireita. Tämä kuitenkaan ei johdu suoraan hormonituotannon muutoksista, vaan nimenomaan vaihdevuosien tuomista muista oireista, joiden takia sitten naisen kiinnostus seksiin loppuu. Eli se hormonikorvaushoita ei sitä libidoa palauta, vaan muiden oireiden väheneminen voi nostaa taas haluja, kun kaikki energia ei mene niistä kärsimisessä.