Linna (Yle Areena)
Ovatko muut katsoneet tätä? Kertoo Hämeenlinnan uudesta naisvankilasta.
Itse aloin eilen katsomaan ja ai että kun raivostuttaa! En muista naisen nimeä, mutta istuu henkirikoksesta elinkautista, kehtaa valittaa kun on niin pitkä tuomio (istunut 15 vuotta). Ja sitten kun siirtyvät sinne uusiin tiloihin, niin kauhea narina, kun ei vielä ole selleissä niitä luvattuja omia tietokoneita ja että se kehtaa "LAIN mukaan pitää olla sitä ja tätä!".
Siis tuossa kohtaa keitti niin yli. Ihminen joka istuu henkirikoksesta, kehtaa kertoa, miten lain mukaan hänelle kuuluu se ja tämä. Se samainen laki myös kieltää tekemästä henkirikosta. Valittaa miten jotkut sisäpuhelimet eivät toimi, sitten oli myös että kirjastossa kuuluisi myös kuulemma olla lain mukaan sama valikoima kaikkialla, valitti miten pieni liikuntasali oli ja sitten taisi olla vielä jotakin, mutta en nyt juuri muista.
Onko muilla herännyt ajatuksia ohjelmasta? Itse olen katsonut vasta muutaman jakson, niin ei vielä ole kauheasti ajatuksia.
Kommentit (34)
Niin, no ainakin siellä on monenmoista kiristämistä ja puhuvat tosi rivoja yms. Näin entisen vangin entisenä vaimona en ainakaan linnaan haluaisi.
Vankien suurin oikeus eli vapaus on viety, tupakointi on pientä. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vankien suurin oikeus eli vapaus on viety, tupakointi on pientä. Haloo.
Lieneevät tehneet jotain ihan itse, ei siis viety, vaan ovat hankkiutuneet vankilaan.
Minua ärsyttää se yksi nainen, joka on ompelimossa. On kauhean huolissaan että kai saa olla siellä, kun koneita lähetetään Turkuun. Selitti miten haluaa ottaa ajastaan siellä kaiken irti, koulutuksen jne. Ja kamalan huolissaan näytöistään ym. En tiedä/muista mistä istui. Mutta siis teet rikoksen, saat rangaistuksen ja joudut vankilaan ja sitten veronmaksajien rahoilla opiskelet itsellesi ammatin? Ei mahdu minun oikeustajuuni.
Olen kyllä aina tiennyt, että Suomessa vankilat ovat kuin lomalle menisi ja kaikki kustannetaan, mutta ei sitä silti sisäistä kunnolla, että miten luksusta niissä on, ennen kuin saa kurkata niihin. Noillahan on monella asiat paremmin kuin joillakin siviilissä.
Vankilat pitäisi olla samanlaisia kuin Yhdysvalloissa, eli samassa häkkisellissä 10 vankia ilman mukavuuksia. Rikollisuus vähenisi aika paljon tällä halvalla keinolla.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää se yksi nainen, joka on ompelimossa. On kauhean huolissaan että kai saa olla siellä, kun koneita lähetetään Turkuun. Selitti miten haluaa ottaa ajastaan siellä kaiken irti, koulutuksen jne. Ja kamalan huolissaan näytöistään ym. En tiedä/muista mistä istui. Mutta siis teet rikoksen, saat rangaistuksen ja joudut vankilaan ja sitten veronmaksajien rahoilla opiskelet itsellesi ammatin? Ei mahdu minun oikeustajuuni.
Miten tästäkin voi joku ärsyyntyä, että vanki haluaa elämälleen uuden suunnan?? Kaikkien koulutus maksetaan verorahoista ja ihan jokaisella suomalaisella on oikeus kouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Vankilat pitäisi olla samanlaisia kuin Yhdysvalloissa, eli samassa häkkisellissä 10 vankia ilman mukavuuksia. Rikollisuus vähenisi aika paljon tällä halvalla keinolla.
Niin just. Yhdysvalloissa tunnetusti on niin vähän rikollisuutta :D
Siellä ainakin on koko ajan jotakin tekemistä, monet olivat huolissaan siitä kun joutuivat koronan takia istumaan 24h selleissään (jotka ovat kuin hotellihuoneita) ja kun kaikki ei vielä ollut paikoillaan, kun tuli tylsää. Ihan oikeasti, eikö vankilan alkuidea ollut, että joutuisi vähän miettimään tekosiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin voi joku ärsyyntyä, että vanki haluaa elämälleen uuden suunnan?? Kaikkien koulutus maksetaan verorahoista ja ihan jokaisella suomalaisella on oikeus kouluttautua.
No kyllä se nyt vähän ottaa päähän, varsinkin se tapa, jolla hän asian esitti, että hänellä on OIKEUS. Se monissa vangeissa ärsyttää, kun penäävät koko ajan OIKEUKSIAAN. Missä oli heidän uhriensa (oli sitten henkirikoksen, petoksen, pahoinpitelyn, ihan minkä vain) oikeudet olivat, kun tekivät rikoksensa? Miksi heidän pitäisi saada nauttia oikeuksista, kun itse ovat rikkoneet jonkun toisen oikeuksia, jonka takia vankilassa ovatkin? Suomessa kun ei kovin helpolla vankilaan joudu, ellei tee talousrikosta, niin on saanut tehdä jotain todella pahaa, jos on jostain muusta rikoksesta istumassa. Eihän moni pahoinpitelijä, r*iskaajakaan joudu vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja muistin vielä yhden ärsytyksen! Kun oli siirrytty uusiin tiloihin, jossain kohtaa vankilanjohtaja kävi kysymässä, että kai vangit ovat päässeet tarpeeksi usein tupakalle. Siis oikeasti, tällaisistakin pitää huolehtia, kun ihminen on (yleensä) itse sössinyt asiansa perusteellisesti ja saanut rangaistuksen. Tuntuu että vangeilla on vain ja ainoastaan oikeuksia vankilassa. Ja kehtaavat vielä penätä niitä, minulla menisi niin nopeasti hermo vartijana ettei tosikaan.
Ja sitten siellä kävi se joku valmentaja, joka selitti miten 99% naisvangeista on kokenut todella traumaattisia asioita ja blaablaablaa. Eiköhän niitä ole melkein kaikilla taustalla, mutta eivät silti riehu pitkin katuja.
Ap
Tuon idea taisi olla, että naisvankien taustat ovat usein kurjemmat kuin miesvangeilla. Enemmän pahoinpidellyksi tulemista, seks. hyväksikäyttöä lapsena, painostamista huumeiden myyntiin/rikollisuuteen esimerkiksi perheen taholta ja niin edelleen.
Traumat eivät tietenkään oikeuta rikoksia, varsinkaan henkeen kohdistuvia, mutta on surullista jos koet että "melkein kaikki" ovat kokeneet todella traumaattisia asioita. Jos se on omassa tuttavapiirissäsi yleistä, niin on hienoa ettette vahingoita muita. Keskimäärin sellainen on kuitenkin melko harvinaista.
Tuntuu että vankilassa on paremmat oltavat vanhainkodissa.
Mummot vaan kioskeja ryöstelemään niin pääsevät paikkaan jossa on kiva oma huone,hyvää ruokaa ja säännöllistä liikuntaa.
Jos olette noin kateellisia,niin menkää itse vankilaan. Itse ainakin kun kävin vuoden verran tapaamassa vankia, en missään nimessä haluaisi vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muistin vielä yhden ärsytyksen! Kun oli siirrytty uusiin tiloihin, jossain kohtaa vankilanjohtaja kävi kysymässä, että kai vangit ovat päässeet tarpeeksi usein tupakalle. Siis oikeasti, tällaisistakin pitää huolehtia, kun ihminen on (yleensä) itse sössinyt asiansa perusteellisesti ja saanut rangaistuksen. Tuntuu että vangeilla on vain ja ainoastaan oikeuksia vankilassa. Ja kehtaavat vielä penätä niitä, minulla menisi niin nopeasti hermo vartijana ettei tosikaan.
Ja sitten siellä kävi se joku valmentaja, joka selitti miten 99% naisvangeista on kokenut todella traumaattisia asioita ja blaablaablaa. Eiköhän niitä ole melkein kaikilla taustalla, mutta eivät silti riehu pitkin katuja.
Ap
Tuon idea taisi olla, että naisvankien taustat ovat usein kurjemmat kuin miesvangeilla. Enemmän pahoinpidellyksi tulemista, seks. hyväksikäyttöä lapsena, painostamista huumeiden myyntiin/rikollisuuteen esimerkiksi perheen taholta ja niin edelleen.
Traumat eivät tietenkään oikeuta rikoksia, varsinkaan henkeen kohdistuvia, mutta on surullista jos koet että "melkein kaikki" ovat kokeneet todella traumaattisia asioita. Jos se on omassa tuttavapiirissäsi yleistä, niin on hienoa ettette vahingoita muita. Keskimäärin sellainen on kuitenkin melko harvinaista.
Toki tiedostan että toisilla vain on huonommat kortit elämään kuin toisilla. Riippuu myös hyvin paljon ihmisen luonteesta, lähteekö tuolle tielle.
Itselläni on surkea lapsuus, kasvoin alkoholisoituneen ja narsistisen vanhemman kanssa. Koin koko lapsuuteni jatkuvaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa, lastensuojelun asiakirjoista olen näin aikuisena lukenut, että epäiltiin minun joutuneen myös seks.hyväksikäytön kohteeksi, mutta tätä ei pystytty todistamaan. Itse en muista muuta kuin sen, etten koskaan pitänyt tästä, jota tästä teosta epäiltiin, joten on kyllä mahdollista, varsinkin kun minulla oli oireita, jotka yleensä tuosta puhkeavat. Minulla on siis ollut huono lapsuus, näin tiivistettynä.
Ja silti, en ole alkanut rikolliseksi, minulla on todella vahva oikeudentaju jne. Mutta tarkoitin, että eiköhän jokaisella ihmisellä elämässään ole jotakin traumoja, isompia tai pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kouluttautuisi siviilissä, ihan omilla rahoillaan tai samoilla ehdoilla kuin muutkin aikuisopiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että vankilassa on paremmat oltavat vanhainkodissa.
Mummot vaan kioskeja ryöstelemään niin pääsevät paikkaan jossa on kiva oma huone,hyvää ruokaa ja säännöllistä liikuntaa.
Oletko ikinä käynytkään vanhainkodissa, jos siellä mielestäsi ei ole näitä tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kouluttautuisi siviilissä, ihan omilla rahoillaan tai samoilla ehdoilla kuin muutkin aikuisopiskelijat.
Eli opintotuella, työttömyyspäivärahalla tai aikuiskoulutustuella? Vähemmän se vankilan päiväraha on. Ja miten Suomessa kouluttaudutaan omilla rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opintotuella, työttömyyspäivärahalla tai aikuiskoulutustuella? Vähemmän se vankilan päiväraha on. Ja miten Suomessa kouluttaudutaan omilla rahoilla?
No hakeutumalla koulutukseen, joka maksaa. Googlaamalla näitä löytää, joissa on kurssin/koulutuksen hinta, osassa on vain tutkintomaksu, joissakin useita tuhansia euroja. Mutta lusisi nyt vain sen tuomionsa ja katselisi sitten siviilissä sitä koulutusta, juurikin samoilla ehdoilla kuin muutkin.
Nyt olisi hyvä aika miettiä että mitä tulikaan tehtyä. Iso ongelma Suomen vankiloissa on mielestäni juuri tuo, kun koko ajan on kaikkea tekemistä, eikä joudu miettimään tekojaan, vaan voi työntää ne syrjään. Sitten kun pääsee vapaaksi, ei ole enää ohjattua toimintaa koko ajan ja sitten vasta miettii mitä tuli tehtyä, eikä kaikkien psyyke kestä sitä ja uusivat rikoksensa.
Ap