Hallitus lupasi järeitä toimia työllisyyden parantamiseksi- professori jyrähtää:" Eivät pure"
Työttömyysturvaan kaavaillut leikkaukset purevat huonosti pitkäaikaistyöttömiin,mutta osa-aikatyötä tekevien työnteko voi lisääntyä,arvioi professori Heikki Hiilamo.
Kommentit (67)
Miten osa-aikatyön tekeminen lisääntyy jos 300 euron suojaosa otetaan pois? Silloinhan tulot vähenee ja jokainen järkevä vähentää silloin työn tekemistä, koska mitä enemmän teet töitä niin sitä vöhemmän jää käteen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei nää professorit voi jyrähtää koskaan etukäteen vaan vasta turvallisesti monta kuukautta sen jälkeen kun hallitus on jo keinonsa keskenään sopinut? Muutenkin tarvittaisi enemmänkin tietoa siitä mikä toimii kuin jokaisen ehdotetun toimen haukkuminen erikseen kuten nyt tehdään.
Ei se paljoa auta etukäteenkään kun kepun äänestäjät rynnii joukolla persujen riveihin kun luulevat että jotain auttaa suomalaisen asemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni osa-aikatyö on loukko. Teet työtä jossa tulotasosi on sama kuin työttömän, koska kokoaikatyötä ei löydy. Työmatkojen takia aikaa kuluu lähes saman verran kuin kokoaikatyössä ja myös työmatkojen kustannukset ovat samat. Et ehdi hakea töitä ja avoimiin paikkoihin ohi menevät kaikki, jotka pääsevät milloin vain haastatteluun ja jotka voivat aloittaa työt heti ilman kahden viikon irtisanomisaikaa.
Usea osa-aikatyö nostaa hieman tuloja, mutta silloin on aina työssä mm. tuplatyömatkojen takia. On kuitenkin todella vaikeaa löytää edes kahta yhteen sopivaa osa-aikatyötä.
Monelle, kuten minulle osa-aikatyö on pelastus. Koen olevani hyödyllinen osa yhteiskuntaa, vaikka aika työkyvyttömänä tässä olen. En ikinä pystyisi tekemään täysiä tunteja. Moni, joka ei ole tilanteessa ei tajua kuinka tärkeää on pystyä sanomaan olevansa työssä. Vaikka tunteja ja pakkaa ole paljon .
Riittämättömyys on yksi nykyajan vitsauksista! Hyödyllisyyttäkin voi kykyjensä rajoitteessa tehdä monella tapaa,mut ne tavat täytyy itse punnita omassa päässään.
Vierailija kirjoitti:
Moni osa-aikatyö on loukko. Teet työtä jossa tulotasosi on sama kuin työttömän, koska kokoaikatyötä ei löydy. Työmatkojen takia aikaa kuluu lähes saman verran kuin kokoaikatyössä ja myös työmatkojen kustannukset ovat samat. Et ehdi hakea töitä ja avoimiin paikkoihin ohi menevät kaikki, jotka pääsevät milloin vain haastatteluun ja jotka voivat aloittaa työt heti ilman kahden viikon irtisanomisaikaa.
Usea osa-aikatyö nostaa hieman tuloja, mutta silloin on aina työssä mm. tuplatyömatkojen takia. On kuitenkin todella vaikeaa löytää edes kahta yhteen sopivaa osa-aikatyötä.
Ei tulotaso ole sama. Toimeentulotuen päälle saa tienata 150 euroa. 150 euroa on PALJON rahaa työttömälle köyhälle. Sillä ostetaan KOKO KUuKAUDEN RUOAT yhdelle hengelle.
Vierailija kirjoitti:
"Hallitusohjelma on hyytävää luettavaa niille noin 200 000 suomalaiselle, jotka elävät toimeentulotuen varassa. Kyse on pääasiassa työikäisistä ihmisistä. Heitä koskevat suunnitelmat toimeentulotuen ehtojen kiristämisestä. Hallitus aikoo muun muassa laajentaa ja sujuvoittaa toimeentulotuen alentamismenettelyä. Lisäksi toimeentulotuen hakijoille kaavaillaan velvoitetta työskennellä julkisorganisaation osoittamissa tehtävissä." (Hiilamo)
Saitteko mitä tilasitte?
Koska edellinen hallitus ei tehnyt yhtään mitään tällekään ongelmalle niin piti saada joku muu sen tilalle yrittämään. Joten kyllä. Vasurit taas hukkasi uskottavuutensa jo kauan ennen vaaleja valittamalla kokoomuksesta ja tulevasta hallituksesta jo hyvissä ajoin vuosia ennen vaaleja.
Hiilamoa ei tiettävästi ole kukaan äänestänyt eikä tuolla muutenkaan ole kristallipalloa josta näkyisi vain oikeita vastauksia monimutkaisiin ongelmiin. Joten aukokoot päätään minkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nää professorit voi jyrähtää koskaan etukäteen vaan vasta turvallisesti monta kuukautta sen jälkeen kun hallitus on jo keinonsa keskenään sopinut? Muutenkin tarvittaisi enemmänkin tietoa siitä mikä toimii kuin jokaisen ehdotetun toimen haukkuminen erikseen kuten nyt tehdään.
Ei se paljoa auta etukäteenkään kun kepun äänestäjät rynnii joukolla persujen riveihin kun luulevat että jotain auttaa suomalaisen asemaan
Jos kepulla ei ole muuta tarjottavaa suomelle kuin saarikon demarilarppi ja nyt vaalien jälkeen nurkassa mököttäminen niin ihmettelen että saiko kepua äänestäneet tosiaan sen mitä vaaleissa halusi.
Hiilamo.tuo Vihreiden ajatusten professori.
Syy on Marinin ja professoiden. Ei oikeistolaisen politiikan ja ku*etuksen. Eikä rasisminkaan. Ei ei. Punakaartien stalinismia ja rikkaiden sortamista. (suomenuudiset)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle, kuten minulle osa-aikatyö on pelastus. Koen olevani hyödyllinen osa yhteiskuntaa, vaikka aika työkyvyttömänä tässä olen. En ikinä pystyisi tekemään täysiä tunteja. Moni, joka ei ole tilanteessa ei tajua kuinka tärkeää on pystyä sanomaan olevansa työssä. Vaikka tunteja ja pakkaa ole paljon .
Riittämättömyys on yksi nykyajan vitsauksista! Hyödyllisyyttäkin voi kykyjensä rajoitteessa tehdä monella tapaa,mut ne tavat täytyy itse punnita omassa päässään.
Miksi kirjoitat vaikka sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa?
Jos joskus sattuisit saamaan jotain järkevää sanottavaa, opettele kirjoittamaan ymmärrettäviä, loogisia lauseita.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tulisiko yhteiskunnalle halvemmaksi tarjota vaihtoehto, että ota 500e perustulo ilman velvotteita ja sen päälle et saa hakea muita tukia. Minä tarttuisin tuohon heti🙂Jos saisin tuon 500e en tekisi lopun elämää mitään🙈Tottakai siinä voisi olla pykälä, että töitä saat tehdä esim. max.1000e kuussa..ettei se valuisi taas niitten taskuun ketkä ei tarvitse.
Eihän tuo riitä edes vuokranmaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee paljon alasta, mutta ainakin suorittavan työn saralla omat osa-aikatyöni ovat poikkeuksetta 0-tuntisopimuksella. Ei irtisanomisaikaa tai velvollisuutta ottaa kaikkia tarjottuja vuoroja vastaan.
Osa-aikatyö on ollut järkevää suojaosan kanssa, mutta jos se poistuu sekä asumistuesta että työttömyystuesta, ei osa-aikatyössä ole enää mitään järkeä - ja kuitenkin myös osa-aikaisia työntekijöitä tarvitaan. Monessa tilanteessa ne ovat myös työntekijän kannalta ainut järkevä tai mahdollinen tapa tehdä töitä. Onneksi itse pääsin opiskelemaan ja olen muutaman vuoden turvassa työttömyystuen muutoksilta, mutta asumistuen suojaosan poisto kurjistaa kyllä minunkin elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professori voi aloittaa puheensa vaikka työvoimapulan paikkaamisesta
Mikä #@## työvoimapula? Autan heikosti työllistyviä ja heille kelpaa työ kuin työ. Mutta eivät saa kuin pieniä kesätöitä nollasopimuksella. Saavat siis töitä päivän silloin tällöin. Työvoimapula on ehkä jollain tarkkaa osaamista vaativille aloilla. Palkka vaikuttaa työvoiman saamiseen. Itse kohtaan kuitenkin työnhakijoita, joilla työkalut ovat kovat, mutta osaaminen työpaikan opetuksen varassa. Kaikilla ei ole samalla viivalla.
Työvoimapula on ainoastaan naispoliitikoista ja naisjohtajista sekä valtion naisvirkamiehistä.
Kaikki naiset eivät halua poliitikoiksi eikä johtajiksi.
Jos mietitään, että miten saataisiin naisista poliitikkoja, valtion virkamiehiä ja johtajia niin vastaus on, että ei mitenkään jos naiselta puuttuu OMA TAHTO. Ei naisia voida pakottaa millään tavoin poliitikoiksi, johtajiksi tai valtion virkmiehiksi jos he eivät itse halua. Eihän miehiakään pakoteta vastoin omaa tahtoa poliitikoiksi, johtajiksi tai valtion virkamiehiksi.
Kansanedustajat ja ministerit saavat kyllä neuvoja eri alojen asiantuntijoilta, mutta eivät ilmeisesti halua toimia näiden neuvojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee paljon alasta, mutta ainakin suorittavan työn saralla omat osa-aikatyöni ovat poikkeuksetta 0-tuntisopimuksella. Ei irtisanomisaikaa tai velvollisuutta ottaa kaikkia tarjottuja vuoroja vastaan.
Osa-aikatyö on ollut järkevää suojaosan kanssa, mutta jos se poistuu sekä asumistuesta että työttömyystuesta, ei osa-aikatyössä ole enää mitään järkeä - ja kuitenkin myös osa-aikaisia työntekijöitä tarvitaan. Monessa tilanteessa ne ovat myös työntekijän kannalta ainut järkevä tai mahdollinen tapa tehdä töitä. Onneksi itse pääsin opiskelemaan ja olen muutaman vuoden turvassa työttömyystuen muutoksilta, mutta asumistuen suojaosan poisto kurjistaa kyllä minunkin elämääni.
Useimmat opiskelijat tarvitsevat opisjelun ohella työstä saatuja tuloja. Pelkkä opintolaina, asumistuki, opintotuki ei riitå millään nykyajan hintoihin ellei a) asu kommuunissa, b) rikas puoliso elättää tai c) asuu vanhempien luona ja vanhemmat suostuu elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajat ja ministerit saavat kyllä neuvoja eri alojen asiantuntijoilta, mutta eivät ilmeisesti halua toimia näiden neuvojen mukaan.
Mutta ketään ei voida pakottaa vasten omaa tahtoa kansanedustajaksi.
Siinä oli että lisää osa-aikaisten työntekijöiden työntekoa ,mutta mutta jos ei saa lisätunteja tai toista työtä esim on vanha jo ,sekä terveys on huono ? Onko päättäjät lukeneet liikaa eri keskustelupalstojen trolli valehtelu kirjoituksia ?,ja toinen kysymys miksi trolli kirjoituksia tehdään ja suvaitaan? Kirjoituksissa annetaan tahallaan väärää kuvaa. Tulee romuttamaan osa-aikatyön tekemisen eipä asioita ole ajateltu loppuun asti.sinä joka tänään olet kokoaikatyössä voit olla jo huomenna työtön tai osa-,aikatyössä.tämä asia koskettaa kaikkia ! Ja ammattiliittojen täytyy nyt puuttua asiaan tosissaan !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat vaikka sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa?
Jos joskus sattuisit saamaan jotain järkevää sanottavaa, opettele kirjoittamaan ymmärrettäviä, loogisia lauseita.
Jos noin kipeää tekee,niin hae apua jostain muualta kuin tältä palstalta. Siinä sinulle loogisuutta! Koeta kestää,vaikka elämä välillä potkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä elät? Jos et voi ottaa vastaan kokoaikatyötä, niin et ainakaan saa soviteltua työttömyyskorvausta. Jos toimeentulo on järjestetty valmiiksi esim. eläkkeen tai opintotuen avulla, niin sitten voi lisäansiona tai harrastuksena tehdä töitä ilman köyhyysloukkua. Työnantajakin pitää tällaisesta työvoimasta, jonka ei tarvitse elää palkallaan.
Mutta sille, jonka pitäisi elää palkalla osa-aikatyö on loukku. Puhutaan, että se on portti kokoaikatyöhön. Ei ole, jos työnantajalla ei ole mitään painetta järjestää kokoaikatyötä.
Mikä #@## työvoimapula? Autan heikosti työllistyviä ja heille kelpaa työ kuin työ. Mutta eivät saa kuin pieniä kesätöitä nollasopimuksella. Saavat siis töitä päivän silloin tällöin. Työvoimapula on ehkä jollain tarkkaa osaamista vaativille aloilla. Palkka vaikuttaa työvoiman saamiseen. Itse kohtaan kuitenkin työnhakijoita, joilla työkalut ovat kovat, mutta osaaminen työpaikan opetuksen varassa. Kaikilla ei ole samalla viivalla.