Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita jotka tunnustavat " vihaavansa" omaa äitiään?

Vierailija
20.12.2006 |

Ymmärsin aika äskettäin että todella vihaan äitiäni. Emme tule oikeastaan yhtään juttuun, ihme teeskentelyä puolin ja toisin.

En muista että äitini olisi koskaan tukenut minua. Ei lasten syntymien, sairauksien, erojen hetkellä. Äiti on udellut minulta ja miehiltäni minuun liittyvää tietoa ja iskee niillä siiten riidan sattuessa.

Äitini pitää siskoani parempana ja fiksumpana, vaikka minulla on tutkinto jota sisko ei koskaan vienyt loppuun asti. Sisko on äitin mielestä " paremmissa" töissä, vaikka on yksityisellä elektroniikan hömppötöissä, joissa ei ole mitään yhteiskunnallista vastuuta.

Siskoa äiti paapoo äidillä ollessamme, vaikka sisko on sinkku ja minulla on pieniä lapsia, jotka kuluttavat voimiani. Minä osallistun kotitöihin, siskon ei tarvitse (vaikka hän on minua vanhempi).

Äitiä ei kiinnosta mitä elämässäni tapahtuu. Aina kun puhumme puhelimessa, se valittelee omaa surkeuttaan eikä juuri koskaan kysele, mitä minulle oikeasti kuuluu. Se on päässyt helpolla monissa asioissa viime aikoina, mutta silti on aina masentunut tai sairas...

Äiti haluaa viedä ilon kaikista mukavista asioista elämässäni. Se pilasi valmistumisjuhlani, hääni.... se ei kestä saavutuksiani, vaan kokee että olen kilpailija joka pitää yrittää lyödä maahan.

Viha on turha ja kuluttava tunne, mutta mitä voin tehdä? Olen kasvattanut henkistä ja fyysistä välimatkaa äitiin koko aikuisiän, mutta silti äiti toisinaan soittelee ja vaatii luokseen. Ja se ihmettelee, kun en kerro sille asioistani, mutta ei kuitenkaan kestä kuulla totuutta elämäni todellisista käänteistä (masentuu enemmän, alkaa juoda).

Onko muilla yhtä kompeleksista äiti-tytär-suhdetta? Mitä tuollaisesta äidistä voi muuta ajatella kuin negatiivisia asioita? Kovin hyvää suhteessamme ei ole tapahtunut aikoihin, onnellisia äiti-muistoja minulla ei ole lainkaan.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit koittaa helpottaa omaa oloasi lukemalla esim. kirjan Kotivammaiset. Äitisi tuskin tuosta muuttuu positiivsemmaksi, vaikka mitä tekisit. Joten anna olla. Käyt minkä käyt ja soitat minkä soitat. Tyypillistä on, että tommoset äidit osaavat syyllistämisen ja koettavat sillä pitää sua näpeissään.

Sulla ei ole kuitenkaan mitään syytä syyllistyä. Äidilläsi on ollut noin 20 vuotta aikaa rakentaa hyvää suhdetta suhun aikanaan. Hän ei ole siinä syystä tai toisesta onnistunut - siis siihen on varmasti ihan ymmärrettäviä tilanteesta ja hänen omasta historiasta johtuvia syitä, mutta sun tehtävä ei ole loputtomasti " ymmärtää" - joten turha nytkään sinussa roikkua. Sinun tehtäväsi ei ole antaa sisältöä äitisi elämään. Hän voi ihan itse etsiä omia ystäviä ja muuta elämäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi